LPG: Γεμίστε με μόλις 0,66 ευρώ/λτ.!
Το LPG κλείνει 15 χρόνια στην Ελλάδα, όμως αυτή την περίοδο αποτελεί την πιο εύκολη και οικονομική λύση μετακίνησης, με όφελος για την τσέπη σας που μπορεί να φτάσει και το 50% σε σχέση με τη βενζίνη.
Το υγραέριο κλείνει 15 χρόνια στην αγορά καυσίμων αυτοκινήτων και παραμένει σταθερά το οικονομικότερο καύσιμο. Και η τιμή του που σήμερα βρίσκεται στα 0,66 ευρώ είναι μόνο ένα από τα πλεονεκτήματα του υγραερίου, καθώς το υγραέριο αυτή τη στιγμή καλύπτει κάθε μοντέλο, από μικρά αυτοκίνητα για την πόλη μέχρι τα μεγάλα θηρία με τους V8 κάτω από τα καπό τους. Μπορεί να παραπονιούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες για το ότι οι στόλοι αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν γεράσει, με τον μέσο όρο να πλησιάζει τα 7 χρόνια (12 στην Ελλάδα), όμως η είσοδος του υγραερίου στην αγορά καυσίμων αποτέλεσε λόγο για πολύ κόσμο αιτία να κρατήσει και απλά να αναβαθμίσει το αυτοκίνητό του, πετυχαίνοντας υψηλή οικονομία και καλύτερη αξία μεταπώλησης.
Το υγραέριο κλείνει 15 χρόνια στην αγορά καυσίμων αυτοκινήτων και παραμένει σταθερά το οικονομικότερο καύσιμο.
Τι προσέχουμε πριν την εγκατάσταση LPG
Όταν αναφερόμαστε σε οικονομία καυσίμου, τότε μιλάμε για συστήματα LPG, τα οποία πλέον τοποθετούνται εύκολα, γρήγορα, με ασφάλεια και οικονομικά, ενώ ο χρόνος για το κόστος απόσβεσης της μετατροπής του αυτοκινήτου σας που κυμαίνεται στα 500 ευρώ περίπου –αν πραγματοποιείτε πολλά χιλιόμετρα- είναι πολύ σύντομος, χάρη στη διαφορά τιμής του υγραερίου με τη βενζίνη ή το πετρέλαιο.Προτού όμως να τοποθετήσουμε υγραέριο στο αυτοκίνητό μας, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι για ορισμένα ζητήματα, σχετικά με το σύστημα LPG που επιλέγουμε, καθώς και για τον εγκαταστάτη, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία του οχήματός μας.
• Την άδεια λειτουργίας του συνεργείου.
• Την άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος για εγκαταστάσεις υγραερίου.
• Πληροφορίες σχετικά με το σύστημα (εργοστάσιο, διεύθυνση αυτού).
• Απαιτήστε σύστημα OBD II και σύνδεση αυτού (εφ όσον διαθέτει OBD και το αυτοκίνητο σας) και βεβαιωθείτε πριν την παραλαβή για την σωστή τοποθέτηση και σύνδεση του συστήματος.
• Απαιτήστε και αν μπορείτε εξακριβώστε ότι η ρύθμιση του αυτοκινήτου έγινε στο δρόμο με πλήρη φορτίο η στατικά στο συνεργείο.
• Μην επιλέγεται σύστημα με γνώμονα μόνο την τιμή.
• Ζητήστε έγγραφη εγγύηση στην οποία να αναγράφει το τύπο του συστήματος & διάρκεια με υπογραφή του συνεργείου τοποθέτησης.
• Τέλος να γνωρίζετε ότι τα όποια προβλήματα ακούτε η έχετε διαβάσει σε σχέση με τις μετατροπές οφείλονται στο σύστημα που τοποθετήθηκε αλλά και στον εγκαταστάτη και στην εμπειρία αυτού Η ρύθμιση ενός αυτοκινήτου με υγραέριο είναι το Α και Ω για την σωστή λειτουργία του.
Τι να προτιμήσω LPG ή CNG;
Τόσο το CNG όσο και το LPG αποτελούν εναλλακτικά καύσιμα κίνησης, τα οποία χαρακτηρίζονται για την οικονομία που προσφέρουν στο πορτοφόλι μας, αλλά και για την καθαρότητά τους σε σχέση με τα παράγωγα του πετρελαίου. Όμως ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές των δύο καυσίμων;
To υγροποιημένο αέριο πετρελαίου, γνωστό και με τον αντίστοιχο διεθνή όρο LPG, σύντμηση του liquefied petroleum gas, αποτελείται από ελαφρά κλάσματα αργού πετρελαίου, τα οποία είναι αέρια όταν βρίσκονται σε συνήθεις ατμοσφαιρικές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας. Αντίθετα, το Φυσικό Αέριο (CNG) είναι ένα αέριο μίγμα υδρογονανθράκων. Εξάγεται από υπόγειες κοιλότητες και εξαιτίας των ιδιοτήτων του θεωρείται οικολογικό καύσιμο.
Πόσο κοστίζει η μετατροπή;
Η τοποθέτηση ενός κιτ LPG σε ένα όχημα κοστίζει ανάλογα με τον κινητήρα του οχήματος και τον αριθμό των βαλβίδων από 500 ευρώ περίπου έως και πάνω από 2.000 ευρώ ανάλογα με την επιλογή του συστήματος υγραερίου. Η τοποθέτηση ενός after market κιτ φυσικού αερίου από την άλλη, είναι πιο ακριβή και ξεκινά από τα 1.800 ευρώ και πάνω.
Τι σημαίνει αέριος ψεκασμός υγραερίου και τι υγρός ψεκασμός;
Όταν ο ψεκασμός του υγραερίου γίνεται σε αέρια μορφή στην πολλαπλή εισαγωγή, όπως τα περισσότερα συστήματα σήμερα, έχουμε σύστημα αερίου ψεκασμού, ενώ όταν ψεκάζεται σε μορφή Υγρού LPG, έμμεσα στην πολλαπλή εισαγωγή ή άμεσα μέσα στον θάλαμο καύσης έχουμε σύστημα υγρού ψεκασμού με σημαντικά πλεονεκτήματα όπως:
- Καλύτερη απόδοση από τα συστήματα ψεκασμού αερίου LPG.
- Όταν το υγρό εισέρχεται στην πολλαπλή εισαγωγή εξατμίζεται. Το φαινόμενο της εξάτμισης ψύχει «δραματικά» το εισερχόμενο ρεύμα αέρα για να προσφέρει μια πιο πυκνή πλήρωση αέρα και καυσίμου που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης (παρόμοια με τα αυτοκίνητα με intercooler ή τα υπερτροφοδοτούμενα turbo αυτοκίνητα). Εξαιτίας λοιπόν του “ογκομετρικού φαινομένου” αλλάζει η φυσική του κατάσταση και το υγρό μετατρέπεται σε αέριο στην πολλαπλή εισαγωγής, “ψύχοντας” έτσι τον εισερχόμενο αέρα και αυξάνοντας την πυκνότητα της πλήρωσης καυσίμου.
- Το σύστημα αυτό έχει μια απόδοση που είναι καλύτερη και χρησιμοποιείται ακόμη και σε αγωνιστικά αυτοκίνητα με LPG που υπερτερούν των ανταγωνιστών τους με βενζίνη στις πίστες. Το ογκομετρικό φαινόμενο παρέχει μια σημαντική αύξηση στην ισχύ, τη ροπή και την απόσταση που διανύεται ανά λίτρο κατανάλωσης LPG.
- Υπάρχει επίσης μια σημαντική μείωση στις εκπομπές καυσαερίων σε σύγκριση με άλλα συστήματα LPG, βενζίνης ή πετρελαίου.
Τα παραπάνω αντιπροσωπεύουν μια σημαντική αύξηση στην αίσθηση της ικανοποίησης του οδηγού, παρέχοντας πρόσθετη οικονομία στο κόστος των καυσίμων σε σχέση με τα συστήματα ψεκασμού αερίου LPG και βενζίνης.
Αν χαλάσει η αντλία βενζίνης σε ένα αυτοκίνητο διπλού καυσίμου βενζίνη – υγραέριο, μπορώ να ξεκινήσω το αυτοκίνητό μου το πρωί αφού δεν θα παίρνει μπροστά με βενζίνη;
Ναι μπορείτε να το ξεκινήσετε. Τα περισσότερα συστήματα υγραερίου έχουν μια λειτουργία έκτακτης ανάγκης ώστε όταν το αυτοκίνητο δεν ξεκινά με βενζίνη να είναι δυνατή η εκκίνηση του με υγραέριο, πως γίνεται αυτό όμως;
Μιζάρετε παρατεταμένα τον κινητήρα ενώ ταυτόχρονα πατάτε και το μπουτόν λειτουργίας του κινητήρα με υγραέριο και ο κινητήρας θα ξεκινήσει χρησιμοποιώντας σαν καύσιμο το υγραέριο. Αυτή όμως η λειτουργία έκτακτης ανάγκης δεν μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές γιατί υπάρχει όριο χρήσης από τους κατασκευαστές (συνήθως μέχρι 10 φορές) των συστημάτων υγραερίου. Όταν ξεπεραστεί το όριο χρήσης το αυτοκίνητο δεν μπορεί πλέον να ξεκινήσει ούτε και με υγραέριο.
Το στόμιο πλήρωσης του υγραερίου είναι το ίδιο ή αλλάζει από χώρα σε χώρα;
Ναι το στόμιο πλήρωσης δεν είναι το ίδιο για κάθε χώρα. Υπάρχουν διαφορετικά στόμια πλήρωσης ανάλογα με τις απαιτήσεις των κατασκευαστών και της εθνικής νομοθεσίας κάθε χώρας. Αν λοιπόν βγείτε με το αυτοκίνητό σας στο εξωτερικό θα πρέπει να προμηθευτείτε και τον ανάλογο αντάπτορα για το στόμιο πλήρωσης του αυτοκινήτου σας, ώστε να μην έχετε προβλήματα ανεφοδιασμού καυσίμου.
Γνωρίζετε ότι όταν συμπληρώνετε φυσικό αέριο με χαμηλή θερμοκρασία θα βάλετε μεγαλύτερη ποσότητα;
Ανάλογα με την θερμοκρασία η πίεση στις δεξαμενές φυσικού αερίου αλλάζει.
Έτσι στους 20o C βαθμούς κελσίου η πίεση στην δεξαμενή για δεδομένη μάζα φτάνει τα 207 bar, στους 38ο C φτάνει τα 235 bar, οπότε όσο μεγαλύτερη είναι η εξωτερική θερμοκρασία τόσο μικρότερη είναι ποσότητα του φυσικού αερίου που θα ανεφοδιαστείτε.
Οικονομία και ασφάλεια με LPG
Το υγραέριο είναι πολύ ασφαλές. Η πλήρωση της δεξαμενής υποχρεούται από το νόμο να φτάνει έως το 80% προκειμένου να μένει ωφέλιμος χώρος, σε περίπτωση απότομης αύξησης της θερμοκρασίας και αυτό γίνεται αυτόματα κατά την πλήρωση της.
Οι δεξαμενές καυσίμου (ρεζερβουάρ) έχουν κατασκευαστεί από ειδικές επενδύσεις οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ατσάλι (κράμα σιδήρου – χάλυβα πάχους 3 έως 5 χιλιοστών). Ζυγίζουν περίπου 20 με 40 κιλά κενές και 55 με 60 κιλά γεμάτες. Σε περίπτωση τρακαρίσματος αντέχουν σε τεράστιες δυνάμεις, χωρίς παραμόρφωση ή διαρροή.
Η ροή του υγραερίου διακόπτεται αυτόματα από δύο ηλεκτρονικές βαλβίδες μόλις σταματήσει ο κινητήρας του οχήματος.
Το στόμιο τροφοδοσίας συνδέεται στη δεξαμενή με βαλβίδα και δεν επιτρέπει την διαφυγή υγραερίου.
Βαλβίδα εκτόνωσης για αποφυγή έκρηξης σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο αυξηθεί πολύ η εξωτερική θερμοκρασία.
Βαλβίδες ασφαλείας που διακόπτουν την παροχή υγραερίου σε τυχόν διαρροή.
Το κύκλωμα τροφοδοσίας υγραερίου στο όχημα είναι απόλυτα στεγανό και δεν περνάει μέσα από το χώρο της καμπίνας.
Το υγραέριο (LPG) αποθηκεύεται συμπιεσμένο σε υγρή μορφή. Αποθηκεύεται, υπό πίεση ώστε να βρίσκεται σε υγρή κατάσταση και να καταλαμβάνει το λιγότερο δυνατό χώρο. Τα ρεζερβουάρ του LPG είναι σχεδιασμένα ώστε να πληρούν αυστηρότατες προδιαγραφές ασφαλείας και είναι κατασκευασμένα από χάλυβα 3 έως 5 χιλιοστών.
Μέσω της πολυβαλβίδας το LPG διοχετεύεται στη συσκευή εξαέρωσης ο οποίος μετατρέπει από την υγρή στην αέρια μορφή του και στη συνέχεια διοχετεύεται μέσω των μπεκ στους αυλούς εισαγωγής του κινητήρα, προκειμένου να αναμιχθεί με τον αέρα και να καεί στο θάλαμο καύσης.
Σημειώστε ότι σε αέρια μορφή, το LPG σε σχέση με τη βενζίνη αναμιγνύεται πολύ πιο εύκολα με τον αέρα, ώστε να σχηματιστεί ένα ομογενές καύσιμο μίγμα.
Το LPG είναι ένα καύσιμο καλύτερης ποιότητας σε σχέση με την βενζίνη, έχει σαν αποτέλεσμα καλύτερη καύση, πιο αθόρυβη λειτουργία, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του κινητήρα και του καταλύτη.
Ο ηλεκτρονικός εγκέφαλός του συνδέεται με την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα ελέγχει την ροή του LPG προς την εισαγωγή του κινητήρα.
LPG: Μέχρι 30% χαμηλότεροι ρύποι από τη βενζίνη
Το LPG είναι ένα καύσιμο φιλικό για το περιβάλλον. Παρουσιάζει ανώτερα επίπεδα απόδοσης συγκριτικά με τα υγρά και στερεά καύσιμα, ενώ –σύμφωνα με τις στατιστικές μετρήσεις των εμπειρογνωμόνων- υπερτερεί και από το CNG, όσον αφορά τις εκπομπές μεθανίου και διοξειδίου του άνθρακα και τις συνολικές εκπομπές οργανικών στοιχείων.
Έρευνες αποδεικνύουν ότι το υγραέριο εκπέμπει 15%-30% λιγότερα γραμμ./χλμ. αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με τη βενζίνη. Η χρήση υγραερίου αποδεδειγμένα προσφέρει σημαντική μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων (CΟ2, CΟ, ΝΟx). Τα επίπεδα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα είναι πολύ κατώτερα σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, ενώ και τα οξείδια του αζώτου παρουσιάζονται σχεδόν 30 φορές χαμηλότερα σε σχέση πάλι με τα συμβατικά καύσιμα.
Τα καυσαέρια που εκπέμπονται από την καύση του πετρελαίου και του μαζούτ περιέχουν επίσης μονοξείδιο του άνθρακα (CΟ), διοξείδιο του θείου (SΟ2) και αιθάλη (αιωρούμενα σωματίδια). Το υγραέριο δεν περιέχει βαρέα μέταλλα που συναντάμε στα υγρά παράγωγα του αργού πετρελαίου (ντίζελ και μαζούτ), όπως ο ψευδάργυρος (Ζn), ο μόλυβδος (Ρb), το βανάδιο (Vn) και το νικέλιο (Νi).
Σε υψηλές θερμοκρασίες καύσης αυτές οι ουσίες ευθύνονται για την οξείδωση των μετάλλων (σε λέβητες, σωληνώσεις κτλ.), ενώ είναι βλαβερές και για το περιβάλλον και για τον ανθρώπινο οργανισμό.
Ο σύνδεσμος World LPG Association ανακοίνωσε ότι τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο για την κίνησή τους σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αυξάνονται διαρκώς, καθώς οι Ευρωπαίοι πολίτες εμπιστεύονται όλο και περισσότερο το LPG ως καύσιμο για τις μετακινήσεις τους.
Ο βασικότερος λόγος που οι περισσότεροι τοποθετούν LPG στο αυτοκίνητό τους είναι η χαμηλή τιμή που διατίθεται το καύσιμο, ενώ συνέχεια μεγαλώνει ο αριθμός των μοντέλων που φέρουν εργοστασιακά εγκατεστημένο σύστημα υγραεριοκίνησης για λόγους οικονομίας καυσίμου.
Ταυτόχρονα, πάντα κατά το World LPG Association, το υγραέριο εκπέμπει λιγότερους ρύπους CO2 της τάξης του 30% σε σχέση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ενώ επίσης το LPG εμφανίζει υψηλό επίπεδο ενεργειακής απόδοσης, με αποτέλεσμα να βλάπτει λιγότερο το περιβάλλον.
Όσον αφορά τα μηχανικά σύνολα που χρησιμοποιούν kit LPG, οι διεθνείς φορείς υγραεριοκίνησης τονίζουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν και θα συνεχίσουν να επενδύουν κεφάλαια για την ανάπτυξη του τομέα αυτού και την καλύτερη απόδοσή τους, καθώς το υγραέριο είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο που εξασφαλίζει πολλά περιθώρια ενεργειακής αυτονομίας για την Ευρώπη, αναφορικά με τα παράγωγα του πετρελαίου.
Λίγα λόγια για τα εναλλακτικά καύσιμα
Τα τελευταία χρόνια έγινε ευρύτατα αποδεκτή η κίνηση με υγραέριο στα αυτοκίνητα στην χώρα μας, παρότι αυτή υπήρχε εδώ και δεκαετίες και υπηρετούνταν από μια μικρή αριθμητικά ομάδα ανθρώπων. Η αρχή έγινε στα τέλη του 60 με αρχές του 70 από κάποιους πρωτοπόρους μηχανικούς που αντιμετωπίσανε τρομακτικές δυσκολίες στην προσπάθειά τους να διαδώσουν αυτόν τον οικονομικό και ασφαλή τρόπο τροφοδότησης του βενζινοκίνητου αυτοκινήτου της εποχής (καρμπιρατεράτα αυτοκίνητα).
Οι δυσκολίες δεν ήταν μόνο νομικής μορφής με νομικές διατάξεις απαγόρευση, αλλά και οι συγκεκριμένοι πρωτοπόροι τεχνίτες και επιχειρηματίες είχανε την καθολική αντίδραση από τον σύσσωμο κλάδο των συναδέλφων τους μηχανικών αυτοκινήτων που αρνούμενοι να δεχθούν πώς ήτανε δυνατόν να λειτουργούν οι κινητήρες βενζίνης και με άλλο καύσιμο δαιμονοποιούσανε και λιδορούσανε κάθε τέτοια μετατροπή (θα το κάνεις γκαζιέρα, μπόμπα θα βάλεις, θα φας την μηχανή κλπ).
Η υγραεριοκίνηση εξαπλώθηκε ραγδαία για ένα και μόνο λόγο. Οικονομική κρίση. Αυτός είναι ο λόγος που ανεστάλησαν όλες οι απόψεις των μηχανικών του κλάδου και αρχίσανε να εγκαθιστούν την επομένη συστήματα LPG. Από μια μεριά είναι και αστείο την μια στιγμή ανεπιφύλακτα να υποστηρίζεται κάτι μετά επιτάσεως, και την άλλη να ανατρέπεται η άποψη από τους ίδιους ανθρώπους, όχι από την δίψα για γνώση, αλλά για χρήμα.
Τέλος πάντων αυτά συμβαίνουν και στα καλύτερα (σπίτια) επαγγέλματα.
Το σήμερα μετράει και το αύριο.
Και το σήμερα ανήκει στην αεριοκίνηση. Τόσο με το υγραέριο, όσο και με το φυσικό αέριο, όσο αύριο με το υδρογόνο.
Πολλοί αναρωτιούνται πότε ξεκίνησαν οι κινητήρες να λειτουργούν με αέρια καύσιμα. Η απάντηση είναι από την πρώτη στιγμή που ο Nikolas Otto το 1876 δημιούργησε την παλινδρομική εμβολοφόρο ΜΕΚ με σπινθηριστή (μπουζί), όταν αυτή πήρε εμπρός με ένα μείγμα φωταερίου και ατμοσφαιρικού αέρα.
Βάση αυτής της εφεύρεσης του Nikolas Otto λίγα χρόνια μετά οι Γκοτλίμπ Ντάιμλερ, Βίλχεμ Μάϊμπαχ και Καρλ Μπεντς κατασκεύασαν την πρώτη βενζινομηχανή με καρμπυρατέρ. Η γέννηση λοιπόν της βενζινομηχανής ξεκίνησε με αέρια καύσιμα.
Επίσης, το αέριο παράγεται από συγκκεριμένη διαδικασία ως Syngas και αποτελείται από ένα μείγμα μονοξειδίου, υδρογόνου και μεθανίου. Την μέθοδο αυτή της πυρόλυσης και χρήσης των αερίων που παράγονται, την αξιοποιούνε σήμερα οι πλέον σύγχρονες και καθαρές πόλεις της Ευρώπης-Αμερικής-Ιαπωνίας Επιστρέφοντας στην αεριοκίνηση ερχόμαστε από σήμερα.
Σήμερα λοιπόν έχει μπει στη ζωή μας άλλο ένα αέριο καύσιμο πιο οικονομικό από το υγραέριο, πιο φιλικό για το περιβάλλον και πιο ασφαλές από το ήδη ασφαλές υγραέριο για κίνηση. Η τελευταία παράμετρος του οφείλεται πως αντίθετα με το υγραέριο που είναι βαρύτερο του ατμοσφαιρικού αέρα και επικάθεται σε κλειστούς χώρους το φυσικό αέριο ως ελαφρύτερο διαφεύγει εύκολα προς τα επάνω.
Η τεχνολογική εφαρμογή του στα αυτοκίνητα είναι παρόμοια με αυτή του υγραερίου με εξαίρεση τις βαρύτερες και ανθεκτικότερες δεξαμενές αποθήκευσής του. Η αποθήκευση του φυσικού αερίου σε δεξαμενές για κίνηση των αυτοκινήτων γίνεται συνήθως σε αέρια μορφή με μία πίεση 220 bar περίπου και αυτό είναι που του προσδίδει και την ακροστιχίδα CNG Compressed Natural Gas. Σε άλλες χώρες π.χ. Ηνωμένες Πολιτείες γίνεται χρήση και του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG (liquefied natural gas) με συνεργασία εξαιρετικών εφαρμογών για κράτημα του συγκεκριμένου καυσίμου σε χαμηλές θερμοκρασίες (-150 περίπου) για μικρότερες πιέσεις (ελαφρότερες και λιγότερες δεξαμενές) και μεγαλύτερη εμβέλεια ανά ανεφοδιασμό.
Η χρήση του φυσικού αερίου για κίνηση έχει ευρύτητα εφαρμογής τόσο στους βενζινοκινητήρες, όσο και στους πετρελαιοκινητήρες διότι η μεγάλη του ανθεκτικότητα σε πιέσεις το καθιστά απόλυτα συνεργάσιμο και με αυτούς. Η σωστή εφαρμογή του με τα σωστά εξαρτήματα αεριοκίνησης όπως κυρίως η σωστή ρύθμιση – προγραμματισμός της συγκεκριμένης εφαρμογής στο αυτοκίνητο, το καθιστά σκανδαλωδώς οικονομικό, λειτουργικό και ασφαλές. Οι δε εταιρίες αυτ/των, όλες ή σχεδόν όλες παράγουν μοντέλα με CNG όπως στο παρελθόν με LPG κι ας μην το γνωρίζανε πολλοί. Και παρ ότι αρκετές απο αυτές έχουν ξεκινήσει παραγωγή αυτ/των με υδρογόνο π.χ. BMW 7 Hydrogen, General Motor, Subaru, το σήμερα και το αύριο ανήκει στο υγραέριο και πολύ περισσότερο στο φυσικό αέριο.
Πριν και μετά την εγκατάσταση
Η εγκατάσταση ενός συστήματος υγραεριοκίνησης έχει τα ακόλουθα στάδια:
1. Ξεκινώντας από το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου, πρώτα τοποθετείται η φιάλη αποθήκευσης του υγραερίου, η οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει το κατάλληλο σχήμα και μέγεθος, ώστε να τοποθετηθεί στο χώρο του τροχού έκτακτης ανάγκης.
2. Η φιάλη αποθήκευσης του καυσίμου στερεώνεται και στη συνέχεια, βιδώνεται στο κέντρο της με 3 βίδες με το μεταλλικό τμήμα στο πάτωμα του χώρου αυτού του αυτοκινήτου, ώστε να είναι σταθερή σε κάθε περίπτωση.
3. Στη συνέχεια, τοποθετείται στο κέντρο της φιάλης η πολύ-βαλβίδα που αποτελείται από το φλοτέρ και από τη βαλβίδα διακοπής παροχής καυσίμου σε περίπτωση κάποια βλάβης ή διαρροής, για λόγους ασφαλείας.
4. Όσον αφορά στο τμήμα της φιάλης, αφού περαστεί η καλωδίωση και η σωλήνωση, το τελευταίο βήμα είναι να σφραγιστεί ο χώρος στο κέντρο της με ανάλογο κάλυμμα, ώστε, σε περίπτωση διαρροής, το καύσιμο να μην εισέλθει στην καμπίνα του οχήματος.
5. Ακόμα ένα τμήμα που τοποθετείται εξωτερικά και σε κοντινή απόσταση με τη φιάλη, είναι το στόμιο στο οποίο τοποθετείται η μάνικα στα ανάλογα πρατήρια καυσίμων, για τον ανεφοδιασμό του αυτοκινήτου με υγραέριο.
6. Συνεχίζοντας στο χώρο του κινητήρα, εδώ είναι ο πνεύμονας, στον οποίο εισέρχεται το υγραέριο και μέσω της θερμότητας μετατρέπεται σε αέρια μορφή, ώστε να συνεχίσει προς τον κινητήρα και το χώρο καύσης.
7. Για να θερμανθεί το υγραέριο, με ανάλογες αλλαγές, χρησιμοποιείται το ψυκτικό μέσο του κυκλώματος του κινητήρα, το οποίο πλέον εισέρχεται στο εσωτερικό του πνεύμονα.
8. Στη συνέχεια, αφού το καύσιμο έχει αέρια μορφή, εισέρχεται στο φίλτρο καυσίμου του συστήματος, ώστε να απομακρυνθούν τυχόν υπολείμματα και να αποφευχθεί κάθε περίπτωση δυσλειτουργίας του συστήματος ή του κινητήρα.
9. Τέλος, το καύσιμο φθάνει στα μπεκ από όπου, με ίδιου μήκους σωληνάκια, καταλήγει στην πολλαπλή εισαγωγής. Κάθε σωληνάκι από τα μπεκ αναλαμβάνει και έναν από τους τέσσερις αυλούς εισαγωγής.
10. Τα σωληνάκια τοποθετούνται σε ειδικά παρεμβύσματα τα οποία για να τοποθετηθούν στους αυλούς εισαγωγής, έχουν ανοιχτεί ανάλογες οπές, από το μηχανικό που κάνει την τοποθέτηση του κιτ.
Το πότε ακριβώς θα πάτε το αυτοκίνητό σας για service θα σας το πει ο εγκαταστάτης σας αναλόγως του kit που έχετε επιλέξει, ενώ αναγράφεται και στο book service το οποίο παραδίδεται στον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου έπειτα από την εγκατάσταση. Βέβαια, οι περισσότεροι εγκαταστάτες αναφέρουν στους πελάτες τους πως καλό θα ήταν στα πρώτα 1.000 χλμ να πηγαίνουν ξανά στον εγκαταστάτη τους ώστε να γίνεται ένας (τυπικός) διαγνωστικός έλεγχος.
Μην ξεχνάτε...
Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες μετατροπής στο αυτοκίνητό μας, θα πρέπει να επισκεφτούμε κάποιο δημόσιο ΚΤΕΟ προκειμένου να λάβουμε την απαραίτητη βεβαίωση που θα αναφέρει ότι η μετατροπή έγινε σωστά και όλα τα επιπλέον μέρη που τοποθετήθηκαν έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν σωστά. Εκεί πρέπει να προσκομίσουμε και υπεύθυνη δήλωση του μετατροπέα, τα στοιχεία του οποίου θα διασταυρωθούν με το Υπουργείο, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένος ή όχι. Έπειτα, τη βεβαίωση αυτή πρέπει να την παρουσιάσουμε στο Υπουργείο Μεταφορών, για να αλλάξουμε την άδεια της κυκλοφορίας, η οποία στο εξής, δίπλα στον τύπο του καυσίμου, θα πρέπει να γράφει «υγραέριο», ακριβώς δίπλα από τον κωδικό της βενζίνης.
Χαρακτηριστικά στην απόφαση του Υφυπουργού αναφέρονται τα εξής:
«Η συμπλήρωση στην άδεια κυκλοφορίας στη θέση «ΤΥΠΟΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ» και του υγραερίου γίνεται σε νέο έντυπο άδειας κυκλοφορίας χωρίς να απαιτείται η καταβολή τέλους για τη συμπλήρωση αυτή.»
Επίσης, στην εν λόγω τροπολογία αναφέρεται ρητώς ότι δεν θα επιβαρύνεται με τα 75 ευρώ του τέλους αδείας κυκλοφορίας ο ιδιοκτήτης του οχήματος, όταν χρησιμοποιούνται μεταχειρισμένα εξαρτήματα υγραεριοκίνησης:
«Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται και στην περίπτωση τοποθέτησης μεταχειρισμένων εξαρτημάτων για την κίνηση των οχημάτων με υγραέριο στην περίπτωση που τόσο τα εξαρτήματα όσο και τα οχήματα από τα οποία απεγκαθίσταται και επανεγκαθίσταται αυτά, έχουν κοινό ιδιοκτήτη».
Τι λένε οι επαγγελματίες της αγοράς & οι καλύτερες προσφορές
Μιλήσαμε με εξειδικευμένους και πιστοποιημένους επαγγελματίες της αγοράς, οι οποίοι μας ενημέρωσαν για τα νέα συστήματα LPG που τοποθετούνται πλέον στα αυτοκίνητα, καθώς και για τα πολλαπλά οφέλη μετατροπής ενός οχήματος σε υγραεριοκίνητο. Επιπλέον μπορείτε να ενημερωθείτε για τις καλύτερες προσφορές, αναφορικά με την εγκατάσταση LPG.
Το μεγάλο και συνεχώς αυξανούμενο δίκτυο ανεφοδιασμού,το χαμηλό κόστος μετατροπής-συντήρησης και η εδραίωσή του παγκόσμια ως ένα από τα πιο ευρέως εναλλακτικά καύσιμα, συνέτειναν στην ραγδαία άνθησή του τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Ερ: Ποια η διαφορά του LPG από το CNG; Ποιο καύσιμο είναι πιο οικονομικό και πιο ασφαλές;
Το CNG λοιπόν λόγω υψηλών πιέσεων αποθηκεύεται σε ενισχυμένες δεξαμενές(υπό πίεση 200bar),με αποτέλεσμα να καταλαμβάνει περισσότερο χώρο και να επιβαρύνει με περισσότερα κιλά το όχημα σε σχέση με το LPG.
Το CNG είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και διαφεύγει πιο εύκολα από κλειστούς χώρους,ενώ το LPG είναι βαρύτερο και διαφεύγει δυσκολότερα.
Η κατανάλωση του CNG είναι με τα σημερινά δεδομένα είναι 10-20%οικονομικότερη σε σχέση με το LPG.Για παράδειγμα:
Ένα όχημα που καταναλώνει 6λτ./100χλμ. βενζίνη ή 6,9 λτ./100χλμ. LPG ή 4,3 κιλά/100χλμ. CNG με τις σημερινές τιμές καυσίμων θα κοστίζει η μετακίνησή του περίπου:σε βενζίνη 7,8 ευρώ/100χλμ.,σε LPG 4,30 ευρώ/100χλμ. και σεCNG 3,9 ευρώ/100χλμ..
Βέβαια αν μιλάμε για μετροπή βενζινοκίνητου οχήματος σε LPG ή CNG και όχι αγορά, θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι το κόστος μετατροπής σε CNG, σε σχέση με μετροπή LPG, είναι σχεδόν διπλό.
Ερ: Πόσο πιο οικονομικά είναι τα LPG & CNG από τη βενζίνη και το πετρέλαιο;
Απ: Για να απαντηθεί σωστά η ερώτηση πόσο και ποιο είναι το οικονομικότερο καύσιμο ή ποια μετατροπή ή αγορά είναι η πιο συμφέρουσα θα πρέπει να λάβουμε υπόψη κάποιους παράγοντες όπως:
α)Κόστος μετατροπής-αγοράς
β)Οι διαφορές των τιμών των καυσίμων
γ)Η απόσταση που διανύει το όχημα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα
δ)Η κατανάλωση του αυτοκινήτου
ε)Το δίκτυο ανεφοδιασμού καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας εναλλαγής σε δύο ή τρία καύσιμα του οχήματος.
Με τα σημερινά δεδομένα η χρήση LPG ή CNG είναι σαφώς οικονομικότερη σε σχέση με την βενζίνη και το πετρέλαιο σε διαφορετικά ποσοστά. Στην Ελλάδα μπορεί να συζητάμε αν το μέλλον ανήκει στα εναλλακτικά καύσιμα, αλλά σε πολλές χώρες του κόσμου αποτελούν το παρόν.
Στην επιτροπή μεταφορών της ΕΚ έχουν ήδη εγκριθεί μέτρα που καθιστούν υποχρεωτικό στα κράτη-μέλη να θεσπίσουν δεσμευτικούς στόχους για την δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού σε εναλλακτικά καύσιμα.
Ερ: Πόσος χρόνος χρειάζεται για να κάνει κάποιος απόσβεση της τοποθέτησης LPG/CNG στο αυτοκίνητό του;
Απ: Ο χρόνος που χρειάζεται για να κάνει κάποιος απόσβεση της τοποθέτησης LPG/CNG στο αυτοκίνητό του εξαρτάται από τους παρακάτω παράγοντες:
α)Το κόστος και η συντήρηση της μετατροπής
β)Η απόσταση που διανύει το όχημα σε δεδομένο χρονικό διάστημα
γ)Το δίκτυο ανεφοδιασμού
δ)Το κόστος του καυσίμου ανά εφοδιασμό.
ε)Η οδηγική συμπεριφορά.
Παράλληλα, ο κος Δημήτρης Τσοπελογιάννης,πρόεδρος της εταιρείας Autogas Tsopelogiannis απαντά στις ερωτήσεις μας σχετικά με τα νέα δεδομένα στον χώρο της υγραεριοκίνησης.
Απ: 1. Σημαντικό οικονομικό όφελος και γρήγορη απόσβεση του κόστους εγκατάστασης
2. Μετά απο τόσα χρόνια εφαρμογής των συστημάτων υγραεριοκίνησης , έχει επιβεβαιωθεί η ασφάλεια της χρήσης του υγραερίου ως εναλλακτικό καύσιμο.
3. Εχει επιβεβαιωθεί και η συμβατότητα λειτουργίας των κινητήρων εσωτερικής καύσης με το νέο καύσιμο, εφόσον η ορθή τοποθέτηση και ρύθμιση ενός πιστοποιημένου επώνυμου συστήματος , δεν επιβαρύνει την διάρκεια ζωής του κινητήρα
4. Υπάρχει πλέον πληθώρα πρατηρίων υγραερίου, τόσο σε κατοικημένες περιοχές όσο και κατά μήκος των εθνικών οδών
5. Στην αγορά διατίθενται πλέον εξελιγμένα σύγχρονα συστήματα, συμβατά με οχήματα τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία αποφέρουν μεγαλύτερη οικονομία και διασφαλίζουν την μακροζωία του κινητήρα
6. Το υγραέριο είναι οικολογικό σε σχέση με την βενζίνη , εφόσον η χρήση του, έχει ως αποτέλεσμα την μειωμένη εκπομπή ρύπων .
Ερ: Ποια η διαφορά του LPG από το CNG; Ποιο καύσιμο είναι πιο οικονομικό και πιο ασφαλές;
Απ: H διαφορετικότητα των δύο αερίων οφείλεται στις φυσικές και χημικές ιδιότητες .
Το CNG είναι ένα μίγμα υδρογονανθράκων αποτελούμενο κυρίως από μεθάνιο. Είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και διαφεύγει εύκολα από κλειστούς χώρους. Αποθηκεύεται σε δεξαμενές υπό πίεση περίπου 200 bar. Λόγω των υψηλών πιέσεων απαιτούνται ενισχυμένες δεξαμενές και αγωγοί μεταφοράς. Παρόλο που το CNG αποθηκεύεται σε υψηλότερη πίεση είναι ασφαλέστερο όλων των άλλων καυσίμων, συμπεριλαμβανόμενου και του LPG.
Το υγροποιημένο αέριο πετρελαίου, γνωστό και με τον αντίστοιχο διεθνή όρο LPG, σύντμηση του liquefied petroleum gas, αποτελείται από ελαφρά κλάσματα αργού πετρελαίου (μείγμα προπανίου και βουτανίου), τα οποία είναι αέρια όταν βρίσκονται σε συνήθεις ατμοσφαιρικές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας.
Είναι βαρύτερο από τον αέρα και σε περίπτωση διαρροής παγιδεύεται σε κλειστούς χώρους. Το υγραέριο αποθηκεύεται σε υγρή μορφή, σε πίεση έως 8 bar και υγροποιείται σε χαμηλή θερμοκρασία. Με αυτό τον τρόπο, μπορούμε και αποθηκεύουμε μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμου σε μία συγκεκριμένη δεξαμενή.
Το CNG παρέχεται σε κιλά (kg) και όχι σε λίτρα (lt). Ως εκ τούτου έχει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο οποιουδήποτε άλλου καυσίμου.
4. Πόσο πιο οικονομικά είναι τα LPG & CNG από τη βενζίνη και το πετρέλαιο;
Ενεργειακά, 1 κιλό φυσικού αερίου (1,77 λίτρα) , ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα αμόλυβδης, 1,3 λίτρα ντίζελ ή 2 λίτρα υγραερίου ενώ το κόστος του τελευταίου σήμερα κυμαίνεται στα 0,754 ευρώ/kg.
5. Το LPG ή το CNG είναι το μέλλον στα εναλλακτικά καύσιμα και γιατί;
Το φυσικό αέριο, διότι είναι ένα καύσιμο που έχει μόνο πλεονεκτήματα τόσο από πλευράς καθαρότητας όσο και από θέμα κόστους. Είναι δυνατόν να αντικαταστήσει αποτελεσματικά όλα τα υγρά καύσιμα σε όλες τις εφαρμογές τους, όμως το αντίθετο δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί.
Ερ: Πόσος χρόνος χρειάζεται για να κάνει κάποιος απόσβεση της τοποθέτησης LPG/CNG στο αυτοκίνητό του;
Απ: Η απόσβεση μίας εγκατάστασης αεριοκίνησης, εξαρτάται εκτός από την εκάστοτε διαφοροποίηση των τιμών των καυσίμων και από το επίπεδο κατανάλωσης του κινητήρα αλλά και από τα συνολικά ετήσια διανυθέντα χιλιόμετρα.
Συγκριτικά, λαμβάνοντας υπόψη το ακριβότερο κόστος εγκατάστασης ενός συστήματος CNG, αλλά και σε αντίθεση την μεγαλύτερη εξοικονόμηση κατά την χρήση του σε σχέση με ένα σύστημα LPG, θα μπορούσαμε σε γενικές γραμμές να ισχυριστούμε, ότι η διάρκεια απόσβεσης του συστήματος CNG, υπερβαίνει κατά 5% ÷ 10% αυτό του LPG.
Επίσης, η κα Μαριάννα Λογοθέτη της LOGOTHETIS GAS μάς πληροφορεί για όσα πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με την υγραεριοκίνηση.
Ερ: Πόσα χρόνια επιτρέπεται το LPG στη χώρα μας ως εναλλακτικό καύσιμο;
Απ: Το Δεκέμβριο του 1980 επετράπη στη χώρα μας η χρήση υγραερίου σε ταξί (Ν.1108). Πολύ αργότερα, το 1999, σύμφωνα με το άρθρο 45 του Ν.2773/99(Φ.Ε.Κ. ΑΆ286/22.12.1999) και την Υ.Α.18586/698/29.3.2000 επετράπη η υγραεριοκίνηση όλων ανεξαιρέτως των οχημάτων.
Ερ: Γιατί τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει τέτοια «άνθηση»;
Απ: Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής της βενζίνης σε απαγορευτικά επίπεδα για τους καταναλωτές συνέβαλαν στην άνθιση της αγοράς του υγραερίου. Το καταναλωτικό κοινό στράφηκε προς το υγραέριο καθώς πρόκειται μέχρι και σήμερα για ένα οικονομικό καύσιμο το οποίο έδινε και δίνει τη δυνατότητα γρήγορης απόσβεσης, αποταμίευσης αλλά και διπλής αυτονομίας καυσίμου.
Ερ: Ποια η διαφορά του LPG από το CNG; Ποιο καύσιμο είναι πιο οικονομικό και πιο ασφαλές;
Απ: Η μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα στο LPG και στο CNG είναι η πίεση. Το υγραέριο είναι 5 μπαρ ενώ το CNG είναι 200 bar. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα σύστήματα CNG είναι πιο ακριβά καθώς απαιτούν δεξαμενή από βαρύ χάλυβα. Αυτό καθιστά το αυτοκίνητό βαρύτερο , και επιπλέον η δεξαμενή καταλαμβάνει μεγαλύτερο χώρο σε σχέση με τη δεξαμενή του υγραερίου.
Πάντα τίθεται το θέμα της οικονομίας μεταξύ του υγραερίου και του CNG ως προς το κιτ, της εγκατάστασης, και της τιμής τους ως καύσιμα. Στην Ευρώπη η πλειοψηφία των αυτοκινήτων χρησιμοποιεί υγραέριο , αλλά στην Αφρική, τη Νότια και τη Βόρεια Αμερική χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Η Ασία αξιοποιεί 50-50 και τα δύο αυτά καύσιμα. Στην Ελλάδα πιο οικονομικό καύσιμο ανά λίτρο είναι το φυσικό αέριο.
Ερ: Πόσο πιο οικονομικά είναι τα LPG & CNG από τη βενζίνη και το πετρέλαιο;
Απ: Αυτή τη στιγμή παρατηρείται σε όλα τα καύσιμα μία πτωτική τάση ωστόσο το πιο οικονομικό είναι το CNG με μία διαφορά 10-12% από το υγραέριο μετά ακολουθεί το LPG περίπου στο 45% της τιμής της βενζίνης έπειτα το diesel και τέλος η βενζίνη.
Ερ: Το LPG ή το CNG είναι το μέλλον στα εναλλακτικά καύσιμα και γιατί;
Απ: Το μέλλον των εναλλακτικών καυσίμων εξαρτάται από την τιμή τους και από το κόστος εγκατάστασης των συσκευών. Το υγραέριο γνώρισε ανοδική πορεία από το 1999 λόγω του χαμηλού κόστους εγκατάστασης αλλά και λόγω της χαμηλής τιμής του στο λίτρο. Σε κάθε περίπτωση οι τιμές των καυσίμων εξαρτώνται από τα αποθέματά τους παγκοσμίως.