Σεμινάρια Οικονομικής & Ασφαλούς οδήγησης από τη Setra |
Οδηγώντας με ασφάλεια, οικονομικά & οικολογικά |
Διαβάστηκε από 4472 αναγνώστες
|
|
|
Το πρόσφατο διήμερο σεμινάριο που διοργάνωσαν οι Evobus Hellas AEBE και A. Σταματίου ΑΕ, αντιπρόσωποι των λεωφορείων Mercedes-Ben και Setra, είχε ως στόχο να προσφέρει στους οδηγούς μια εξαιρετική ευκαιρία να ενημερωθούν για τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας των σύγχρονων λεωφορείων της Daimler AG, καθώς και να εμπλουτίσουν σημαντικά τις γνώσεις τους αναφορικά με τις πρακτικές ασφαλούς και οικονομικής οδήγησης.
|
|
|
|
Κατά τη διάρκεια του διήμερου σεμιναρίου, οι συμμετάσχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή, οικονομική και οικολογική οδήγηση ενός λεωφορείου -τόσο στη θεωρεία, όσο και στην πράξη- από Γερμανούς εκπαιδευτές του προγράμματος OMNIplus.
|
Ως άκρως επιτυχημένο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το διήμερο σεμινάριο με θέμα "Οδηγήστε με ασφάλεια, οικονομικά & οικολογικά", που διοργάνωσαν οι εταιρείες EvoBus Hellas AEBE και Setra Σταματίου ΑΕ στις 28-29 Νοεμβρίου.
Στόχος του σεμιναρίου ήταν να προσφέρει στους οδηγούς χρήσιμες πληροφορίες σε θεωρητικά και πρακτικά θέματα που άπτονται της οικονομικής και οικολογικής οδήγησης ενός λεωφορείου, προκειμένου να μειωθούν τα λειτουργικά κόστη του. Παράλληλα, όσοι παραβρέθηκαν ενημερώθηκαν για όλα τα νέα συστήματα ελέγχου της οδικής συμπεριφοράς, με οποία εφοδιάζονται τα νέα λεωφορεία, και τους τρόπους με τους οποίους είναι δυνατόν να τα εκμεταλλευτούν, προκειμένου να καταστήσουν τη χρήση πιο φιλική τόσο προς το περιβάλλον, όσο και προς τους άλλους χρήστες των δρόμων.
Υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του Γερμανού εκπαιδευτή, οι συμμετάσχοντες δοκίμασαν στην πράξη, οδηγώντας ένα Setra S 411 HD της σειράς TopClass 400, πώς μπορούν να εφαρμόσουν διάφορες πρακτικές οδήγησης, καθώς και τα αποτελέσματά τους στη λειτουργία του οχήματος.
Τέλος, στο σεμινάριο περιλαμβανόταν και θεωρητική εκπαίδευση, σχετικά με τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας με τα οποία εφοδιάζεται ένα σύγχρονο λεωφορείο της Setra, όπως τα:
• ABS (σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών),
• ASR (Σύστημα ελέγχου πρόσφυσης),
• EBS (ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης),
• BA (σύστημα υποβοήθησης της πέδησης),
• ESP (ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας),
• DBL (περιοριστής ταχύτητας),
• ART (αυτόματο σύστημα ρύθμισης της απόστασης από προπορευόμενα οχήματα),
• SPA (σύστημα προειδοποίησης παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας), κ.ά.
Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και οι συμμετάσχοντες δήλωσαν πως αναμένουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες και στο εγγύς μέλλον, το Auto Τρίτη Επαγγελματικά συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει ορισμένα από τα πιο ενδιαφέρονται σημεία του σεμιναρίου, καθώς και διάφορες παραμέτρους, που επηρεάζουν σημαντικά τόσο το κόστος χρήσης και συντήρησής του, όσο και το επίπεδο της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειάς του.
|
Οικονομική - οικολογική χρήση του λεωφορείου |
|
|
Η σωστή οδήγηση ενός λεωφορείου δεν επηρεάζει θετικά μόνο τη μέση κατανάλωση καυσίμου, αλλά μειώνει σημαντικά και τα λειτουργικά κόστη που αφορούν στην επισκευή και συντήρησή του.
|
Αναφερόμενοι στην οικονομική οδήγηση συνήθως εστιάζουμε μόνο στον περιορισμό της μέσης κατανάλωσης καυσίμου του οχήματος. Ωστόσο θα ήταν πιο σωστό, αν λαμβάναμε υπ’ όψιν μας και αρκετές ακόμα παραμέτρους, οι οποίες βελτιώνουν την οικονομία και την ασφάλεια. Εξάλλου έχει αποδειχθεί, πως η σωστή χρήση του λεωφορείου επιφέρει μεταξύ άλλων:
• Μείωση του λειτουργικού κόστους (καύσιμα, επισκευές, συντήρηση, λιπαντικά, ελαστικά)
• Αύξηση του αριθμού των επιβατών (δεδομένου ότι μειώνεται ο χρόνος που το λεωφορείο αποσύρεται για επισκευές ή συντήρηση)
• Μείωση των αρνητικών επιπτώσεων προς το περιβάλλον (εκπεμπόμενοι ρύποι και θόρυβος)
• Βελτίωση της οδικής ασφάλειας
• Βελτίωση της άνεσης για τον οδηγό και τους επιβάτες κατά τις μετακινήσεις.
Επιπρόσθετα, η οικονομική και οικολογική οδήγηση δεν επηρεάζονται μόνο από τον οδηγό, αλλά και από ένα σύνολο παραγόντων, όπως:
• Φυσικές δυνάμεις όπως τριβή, σχέση μεταξύ χρόνου και ταχύτητας κίνησης, κ.ά.
• Κυκλοφοριακές συνθήκες, όπως το οδικό δίκτυο, τητ τοπογραφία, το είδος του δρομολογίου, κ.ά.
• Τύπο του λεωφορείου και πιο συγκεκριμένα τον κινητήρα, το μέγεθος, τις πληροφορίες που παρέχονται στον οδηγό, κ.ά.
• Τον ιδιοκτήτη του λεωφορείου και τις επιλογές του αναφορικά με τον εξοπλισμό του οχήματος, τη χρήση για την οποία αυτό προορίζεται, την ανάλυση του κόστους χρήσης του, την κατάρτιση των οδηγών που έχει επιλέξει, κ.ά.
Αντιλαμβάνεται κανείς, πως η οικονομική/ οικολογική οδήγηση ενός οχήματος επιβάλλει την κατανόηση όλων των παραπάνω, καθώς και των τρόπων με τους οποίους μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του, αλλά και να περιορίσει τους παράγοντες που επιδρούν αρνητικά σε αυτό.
|
Κατανοώντας τις δυνάμεις της φύσης |
|
|
Κατά την κίνηση του λεωφορείου επιδρούν πάνω του φυσικές δυνάμεις, στις οποίες ο οδηγός οφείλει να δείξει το δέοντα σεβασμό, καθώς αυτές καθορίζουν το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας που το όχημα θα προσφέρει στους επιβάτες του.
|
Οι φυσικές δυνάμεις που ασκούνται κατά την κίνηση ενός οχήματος επηρεάζουν σημαντικά τόσο την οδήγηση, όσο και την απόδοσή του. Το βασικό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι πως "… οι δυνάμεις της φύσης δεν μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες μας, αλλά επιβάλλεται να προσαρμοστούμε εμείς σε αυτές".
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των προαναφερθέντων δυνάμεων είναι η σημαντική επίπτωση της τριβής που δημιουργείται κατά την επαφή των ελαστικών με το οδόστρωμα και το πώς αυτή επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου ενός οχήματος. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτές απέδειξαν πως η λανθασμένη πίεση στα ελαστικά είναι ικανή να οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αλλά και στη μείωση της διάρκειας ζωής του ελαστικού (π.χ. η μείωση της πίεσης των ελαστικών κατά μια ατμόσφαιρα μειώνει τη διάρκεια ζωής τους κατά 20% περίπου και αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου κατά 2%).
Αντίστοιχα σημαντικές είναι οι επιπτώσεις στην κίνηση του λεωφορείου εξαιτίας της κλίσης του οδοστρώματος, των αεροδυναμικών αντιστάσεων, της αδράνειας (κατά την επιτάχυνση του οχήματος), κ.ά.
|
Πρακτικές συμβουλές οικονομικής/ οικολογικής οδήγησης |
|
|
Ο οδηγός πρέπει να είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί το έπακρο των δυνατοτήτων του κινητήρα, με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και φθορά των μηχανικών του μερών.
|
Εκκινώντας το λεωφορείο
• Ποτέ μην κάνετε χρήση του συμπλέκτη κατά την εκκίνηση του κινητήρα, καθώς και του πεντάλ του γκαζιού.
• Μην περιμένετε να "ζεσταθεί" ο κινητήρας πριν ξεκινήσετε. Είναι προτιμότερο να ξεκινήσετε το δρομολόγιο εκμεταλλευόμενοι την -έτσι και αλλιώς- αυξημένη φθορά του μέχρι να φτάσει στην κανονική θερμοκρασία λειτουργίας του.
• Σβήνετε τον κινητήρα κατά τη διάρκεια μακροχρόνιων στάσεων. Η κατανάλωση ενός τυπικού κινητήρα λεωφορείου που δουλεύει στο ρελαντί, κυμαίνεται μεταξύ των 2-3 λτ./ώρα.
• Μη σβήνετε τον κινητήρα αμέσως μετά από "έντονη" χρήση, προκειμένου να επιτρέψετε στο σύστημα ψύξης να ομαλοποιήσει τη θερμοκρασία μεταξύ των διαφόρων μηχανικών του μερών.
Οδηγώντας το λεωφορείο
• Ξεκινήστε το λεωφορείο χωρίς γκάζι σε όλα τα οχήματα με κινητήρες τεχνολογίας Euro 3 και μετά.
• Μην εκκινείτε με φουλ γκάζι μετά από μια μικρή στάση, καθώς ο κινητήρας εμφανίζει ανομοιογένεια στις θερμοκρασίες μεταξύ των επιμέρους μηχανικών του μερών.
• Διατηρείτε τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα στη λεγόμενη "πράσινη ζώνη" (μεταξύ 1.000 - 1.100 σ.α.λ.) και επιταχύνετε με φουλ γκάζι. Αλλάξτε ταχύτητα νωρίς (έως τις 1.400 σ.α.λ.).
• Όταν απαιτείται (ανωφέρειες, προσπέρασμα, είσοδος σε αυτοκινητόδρομο), επιταχύνετε όσο περισσότερο μπορείτε. Η μείωση του χρόνου σε αυτή την περίπτωση είναι πιο οικονομική από την εξοικονόμηση καυσίμου.
• Εμπιστευθείτε το στροφόμετρο και όχι την ακοή σας για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα.
• Μειώστε τις άσκοπες εναλλαγές των σχέσεων.
Εναλλαγή των σχέσεων
• Μην πραγματοποιείτε διπλό πάτημα του συμπλέκτη (διπλή αποσύμπλεξη) κατά την εναλλαγή των σχέσεων και μην πατάτε γκάζι ενδιάμεσα.
• Σε κιβώτια με 8 σχέσεις αποφύγετε κάποια σχέση, όταν αυτό είναι εφικτό.
• Μη διατηρείτε το χέρι σας επάνω στον επιλογέα ταχυτήτων άσκοπα και το πόδι σας στο πεντάλ του συμπλέκτη. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται σημαντικά η φθορά του συστήματος μετάδοσης της κίνησης.
• Στα αυτόματα κιβώτια επιλέξτε τη μεγαλύτερη σχέση όταν αυτό είναι εφικτό, μειώνοντας την πίεση στο πεντάλ του γκαζιού.
Οδηγώντας με προβλέψεις και όχι αντιδράσεις
• Διατηρείτε μια σταθερή ταχύτητα καθ’ όλη τη διάρκεια του δρομολογίου. Η μέση ταχύτητα αυξάνεται και μειώνεται η μέση κατανάλωση καυσίμου.
• Αποφύγετε τις αχρείαστες στάσεις. Σηκώστε εγκαίρως το πόδι σας από το πεντάλ του φρένου, επιτρέποντας στο όχημα να επιβραδύνει από μόνο του. Η κατανάλωση καυσίμου σε αυτή τη φάση μηδενίζεται και θα υπάρξει μικρότερη καταπόνηση στα φρένα αργότερα.
• Κάνετε χρήση των συστημάτων υποβοήθησης της πέδησης και όχι των φρένων, όπου αυτό είναι εφικτό (retarder, μηχανόφρενο, κ.λπ.)
• Εκμεταλλευτείτε την κινητική ενέργεια και την ορμή του οχήματος. Λίγο πριν την κορυφή ενός λόφου ή λίγο πριν την έξοδο από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο, μπορείτε να αφήσετε το πεντάλ του γκαζιού και να εκμεταλλευτείτε την ταχύτητα που διατηρεί το όχημα, χωρίς να καταναλώνετε καθόλου καύσιμο.
• Κατά την κίνηση μέσα στην πόλη επιταχύνετε όσο το δυνατόν περισσότερο, προκειμένου να μειώσετε το χρόνο που απαιτείται για να φτάσετε στην επιθυμητή ταχύτητα.
• Προετοιμάστε προσεκτικά το δρομολόγιο. Οι ρεαλιστικοί χρόνοι θα μειώσουν τη βιασύνη, το άγχος και θα συμβάλλουν στη σωστή χρήση του λεωφορείου.
|
Ασφαλής οδήγηση λεωφορείων |
|
Πρωταρχικός στόχος κάθε οδηγού επιβάλλεται να είναι η διασφάλιση της μέγιστης προστασίας τόσο του ίδιου και των επιβαινόντων στο όχημά του, όσο και των υπολοίπων χρηστών του οδικού δικτύου. Για το λόγο αυτό κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι συμμετάσχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την ασφάλεια κατά την κίνηση ενός λεωφορείου, τις τεχνολογίες που η Daimler AG έχει εξελίξει σχετικά με την αύξηση της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας των οχημάτων της, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους ο οδηγός μπορεί να τις εκμεταλλευτεί στο έπακρο.
Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς, πως ο οδηγός ενός λεωφορείου επιβάλλεται να λάβει υπ’ όψιν του στοιχεία όπως οι καιρικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, οι υπόλοιποι χρήστες του οδικού δικτύου, η κατάσταση του οχήματος, οι επιβάτες, κ.ά.
|
Η τεχνολογία στην υπηρεσία της ασφάλειας |
|
Προκειμένου να διασφαλίσουν πως τα οχήματά τους καλύπτουν απόλυτα τις προδιαγραφές που έχει θέσει η ΕΕ, αλλά και να προσφέρουν ένα κορυφαίο επίπεδο ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, οι Mercedes-Benz και Setra έχουν να επιδείξουν μια ιδιαίτερα μεγάλη γκάμα ηλεκτρονικών συστημάτων, που είναι σε θέση να μειώσουν σημαντικά τους κινδύνους πρόκλησης ενός τροχαίου ατυχήματος, στο οποίο θα εμπλέκεται κάποιο βαρύ όχημα όπως τα λεωφορεία. Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως η γερμανική εταιρεία προσφέρει ειδικά εκπαιδευτικά σεμινάρια του προγράμματος "OMNIplus", όπου οι συμμετέχοντες οδηγοί καλούνται να αντεπεξέλθουν στις πιο ακραίες δοκιμασίες, εκ των οποίων αρκετές αποτελούν προϊόν μελέτης των συνθηκών που προκάλεσαν τροχαία δυστυχήματα στο παρελθόν.
Ακόμα και οι πιο πολύπλοκες καταστάσεις, όπως η οδήγηση στον πάγο, η άμεση επιβράδυνση σε δρόμους με ακραία πλευρική κλίση, κ.ά., είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με ασφάλεια, με την προϋπόθεση πάντα ο οδηγός να γνωρίζει απόλυτα τις δυνατότητες του οχήματός του.
|
|
|
|
|
|