Ο νέος εκπρόσωπος της Mercedes-Benz με την ονομασία Citan, δεν της παρέχει μόνο την δυνατότητα να εισέλθει δυναμικά στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη κατηγορία των Vanette, αλλά συμπληρώνει ιδανικά την γκάμα των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της δίπλα στα Vito και Sprinter.
Tα δεδομένα είναι σχετικά απλά. H Mercedes-Benz αποτελεί την κορυφαία σε πωλήσεις εταιρεία στη κατηγορία των Van με τα Vito και Sprinter να κυριαρχούν τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και παγκόσμιο επίπεδο.
Ωστόσο, η κορυφαία σε πωλήσεις κατηγορία ελαφρών επαγγελματικών στα οχήματα με κλειστό χώρο φόρτωσης είναι τα Vanette που παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων τα τελευταία χρόνια μέχρι και το επίπεδο των 700.000 οχημάτων. Και σε αυτή ακριβώς την κατηγορία ελαφρών επαγγελματικών, η Mercedes-Benz δεν είχε εκπρόσωπο…
Βάσει των παραπάνω δεδομένων, η συνεργασία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με τη Renault στην εξέλιξη ενός νέου ελαφρού επαγγελματικού με μικρότερες διαστάσεις από το Vito ήταν μια φυσική εξέλιξη.
Το αποτέλεσμα της 3ετούς διαδικασίας με προϋπολογισμό άνω των 100 εκ. ευρώ (όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της επίσης παρουσίασης του στον διεθνή Τύπο στο ¶μστερνταμ), είναι το Citan.
Η ονομασία του νέου μοντέλου της Mercedes-Benz προκύπτει από τη μίξη των λέξεων «City» και «Titan». Μπορεί η λέξη «Τιτάνας» να ξενίζει αρχικά όταν αναφερόμαστε σε ένα ελαφρύ επαγγελματικό που κατά κύριο λόγο προορίζεται για χρήση εντός της πόλης, ωστόσο η Mercedes-Benz θεωρεί πως το νέο Citan είναι αναμφίβολα ένας «Τιτάνας της πόλης».
Εντυπωσιακή σχεδίαση και πολλαπλές εκδόσεις
Ένα από τα πρώτα στοιχεία που κερδίζουν τις εντυπώσεις στην περίπτωση του Citan είναι η εξωτερική σχεδίαση του. Παρά το γεγονός ότι το σχήμα του αμαξώματος και οι διαστάσεις του παραπέμπουν άμεσα στο Renault Kangoo, το εμπρόσθιο τμήμα του είναι εντελώς νέο και διαφοροποιείται σημαντικά ακόμα και σε σχέση με τα Vito και Sprinter. Η μεγάλη μάσκα με την τριπλή εισαγωγή αέρα και το ευμέγεθες λογότυπο της Mercedes-Benz σε συνδυασμό με τα έντονα νεύρα που διατρέχουν τα πλαϊνά τμήμα του καλύμματος του κινητήρα και τα –νέας σχεδίασης- φωτιστικά σώματα, αποτελούν δείγματα γραφής της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πέραν όμως της δυναμικής και εντυπωσιακής σχεδίασης του, το Mercedes-Benz Citan έχει να επιδείξει και αρκετές ακόμα αρετές. Μια από τις σημαντικότερες αφορά στην ύπαρξη πολλαπλών εκδόσεων με τρία διαφορετικά μήκη αμαξώματος και τρεις τύπους (Van, Mixto και Crewbus). Με αυτόν τον τρόπο και παρά τις περιορισμένες διαστάσεις του αμαξώματος του (έως 4,71μ.), το Citan είναι σε θέση να καλύψει απόλυτα τις απαιτήσεις μιας μεγάλης γκάμας χρήσεων, διατηρώντας πάντοτε την εξαιρετική ευελιξία του κατά την κίνηση εντός της πόλης.
Διαθέσιμο προς το τέλος του 2012
Το νέο Mercedes-Benz Citan παρουσιάστηκε επίσημα στους εκπροσώπους του Τύπου κατά τη διάρκεια μιας φαντασμαγορικής εκδήλωσης στο ¶μστερνταμ, ωστόσο η γερμανική εταιρεία έχει ανακοινώσει πως η παγκόσμια πρεμιέρα του για το κοινό θα λάβει χώρα κατά την διάρκεια της προσεχούς Διεθνούς Έκθεσης Επαγγελματικών Οχημάτων του Ανοβέρου (ΙΑΑ 2012) που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, λίγο αργότερα και σίγουρα πριν το τέλος του έτους, το νέο ελαφρύ επαγγελματικά της εταιρεία με σήμα το αστέρι, θα λανσαριστεί και στην ελληνική αγορά.
Στην υπηρεσία του οδηγού
Πέραν της εντυπωσιακής σχεδίαση του αμαξώματος του, το Citan έχει να επιδείξει και έναν επιβλητικό εσωτερικό διάκοσμο με κορυφαίο επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.
Η σχεδίαση του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας είναι τέτοια που ο οδηγός νιώθει πως τον… αγκαλιάζουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την επίτευξη ενός κορυφαίου επιπέδου εργονομίας για τις θέσεις των διαφόρων χειριστηρίων και των ενδεικτικών οργάνων.
Παράλληλα, ως γνήσιος εκπρόσωπος της Mercedes-Benz (αν και με αρκετές «πινελιές» από την… θεία Renault), το Citan έχει να επιδείξει ένα ιδιαίτερα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας που καλύπτει ακόμα και τους πιο απαιτητικούς. Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε στοιχεία όπως το Start-off Assist, τα φώτα πορείας που παραμένουν πάντοτε αναμμένα, οι προεταντήρες και περιοριστές φορτίου των ζωνών ασφαλείας κ.ά. που περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.
Το ίδιο ισχύει και για τον αερόσακο οδηγού ενώ σύμφωνα με τα όσα ανακοινώνει η Mercedes-Benz, ανάλογα με την έκδοση, το Citan μπορεί να εφοδιαστεί με έως και έξι αερόσακους (μετωπικοί, πλευρικοί και τύπου κουρτίνας για τους επιβάτες των μπροστά θέσεων).
Προσεχτικά μελετημένοι είναι όμως και οι διάφοροι χώροι για μικροαντικείμενα και αποσκευές που το Citan έχει να προσφέρει. Μεταξύ αυτών αξίζει να αναφέρουμε το ειδικό «ράφι» στην οροφή του οχήματος καθώς και τις θήκες στο ταμπλό, τη κεντρική κονσόλα, το εσωτερικό των θυρών, μεταξύ των καθισμάτων κ.ά.
Φυσικά περιττεύει να τονίσουμε πως το Citan θα προσφέρεται με μια μεγάλη γκάμα διαχωριστικών (στις εκδόσεις Van) της καμπίνας των επιβατών από τον χώρο φόρτωσης.
Τρία μήκη και μεικτό έως 2,2t.
Παρά το γεγονός ότι η Mercedes-Benz δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα εκτεταμένες πληροφορίες αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις του νέου Vanette της, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως θα προσφέρεται με τρία μήκη αμαξώματος (κοντό: 3,94μ., κανονικό: 4,32μ. και μακρύ: 4,71μ.).
Παράλληλα θα είναι διαθέσιμο εκτός από τις εκδόσεις Van σε εκδόσεις Crewbus (5θέσιες με μήκος 4,32μ.) αλλά και Mixto (επίσης 5θέσιες με μήκος 4,71μ.).
Η διαφορά μεταξύ των δύο επιβατικών εκδόσεων του Citan εστιάζεται στον αυξημένο χώρο φόρτωσης που οι εκδόσεις Mixto προσφέρουν πίσω από τη δεύτερη σειρά καθισμάτων. Για την πρόσβαση στον χώρο φόρτωσης θα είναι διαθέσιμες μία ή δύο πλευρικές συρόμενες θύρες με ιδιαίτερα μεγάλες διαστάσεις καθώς και μια πέμπτη πίσω θύρα με ένα ή δύο φύλλα (ασύμμετρα).
Τα καθίσματα τόσο της δεύτερης σειράς όσο και αυτό του συνοδηγού θα μπορούν να αναδιπλωθούν πλήρως όσο και αφαιρεθούν (όχι του συνοδηγού) με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά ο ωφέλιμος χώρος φόρτωσης ενώ ακόμα και στις εκδόσεις Van θα προσφέρεται η επιλογή της ειδικής «καταπακτής» το πίσω μέρος της οροφής, προκειμένου να εξυπηρετείται η μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους.
Ανάλογα με τις εκδόσεις αμαξώματος θα είναι διαθέσιμα και τρία διαφορετικά μεικτά βάρη για το Citan με «ταβάνι» τους 2,2t.
Κατανάλωση μικρότερη των 5,0λτ./100χλμ.
Ένας από τους τομείς που η Mercedes-Benz αναφέρει πως έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα κατά την εξέλιξη του Citan, είναι αυτός της οδικής συμπεριφοράς.
Η προσεγμένη ρύθμιση της ανάρτησης σε συνδυασμό με το άκαμπτο πλαίσιο και την ύπαρξη μιας μεγάλης γκάμας προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων, αναλαμβάνουν να διατηρήσουν το νέο γερμανικό Vanette σταθερό, προβλέψιμο και απόλυτα ασφαλές κάτω από όλες τις συνθήκες κίνησης ανεξάρτητα από το αν μεταφέρει ή όχι (και πόσο) φορτίο.
Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως το Adaptive ESP® περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.
Το εν λόγω ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ενορχηστρώνει τις λειτουργίες επιμέρους ηλεκτρονικών συστημάτων όπως τα ABS®, VDC® (Vehicle Dynamic Control), TCS® (Traction Control System) και ASR® (Acceleration Skid Control) προκειμένου να ελέγξει τις όποιες δυναμικές συμπεριφορές του αμαξώματος.
Κινητήρες με ισχύ έως 114 ίππων
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, το νέο Citan θα εφοδιάζεται με τρεις πετρελαιοκινητήρες ισχύος από 75- 110 ίππους καθώς και έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα ισχύος 114 ίππων.
Όλα τα προαναφερθέντα μηχανικά σύνολα καλύπτουν τις προδιαγραφές της Euro5 και συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια πέντε ή έξι σχέσεων.
Στοιχεία όπως η ένδειξη εναλλαγής των σχέσεων στον πίνακα οργάνων αλλά και το πακέτο BlueEFFICIENCY, έχουν επιφέρει δραστική μείωση τόσο στις εκπομπές ρύπων όσο και στη μέση κατανάλωση καυσίμου. Μάλιστα οι υπεύθυνοι της Mercedes-Benz δεν δίστασαν να αναφέρουν πως συγκεκριμένες εκδόσεις του Citan θα προσφέρουν μέση κατανάλωση καυσίμου κάτω από το όριο των 5,0λτ./ 100χλμ.
Σε αυτό συμβάλλει σημαντικά το σύστημα ECO Start/Stop για τον κινητήρα, τα ελαστικά περιορισμένης αντίστασης κύλισης κ.ά.
Τέλος ο κατασκευαστής αναφέρει πως οι κινητήρες του Citan θα διακρίνονται για το περιορισμένο κόστος συντήρησης τους με τα διαστήματα μεταξύ των service να ορίζονται στα 40.000 χλμ. ή ανά δύο έτη.