Οι πρώτες εκδόσεις Streamline είχαν παρουσιαστεί από την Scania το 1991, με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών ιστορίας της.
Οι εν λόγω εκδόσεις του Scania 3-Series που παρουσιάστηκαν τότε, είχαν βελτιωμένο αεροδυναμικό συντελεστή και σε σχέση με τις «συμβατικές» εκδοχές του μοντέλου, η βελτίωση ήταν της τάξης του 12%- 15% συμβάλλοντας στην μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου κατά 4%- 5%.
Πέραν όμως της βελτιωμένης αεροδυναμικής των βαρέων φορτηγών της, με τις εκδόσεις Streamline, το 1991, η Scania είχε παρουσιάσει τότε και μια σειρά τεχνολογικών αναβαθμίσεων που μεταξύ άλλων περιελάμβαναν νέους κινητήρες τεχνολογίας Euro1 με ισχύ 400 και 500 ίππων, νέα κιβώτια ταχυτήτων, ενώ λίγο αργότερα ακολούθησε το νέο Scania Retarder με ενσωματωμένη λειτουργία «Automatic Downhill Speed Control» (1993) και φυσικά το πρώτο αυτόματο κιβώτιο «Scania Opticruise» (1995).
Οι σημαντικότερες αλλαγές των νέων εκδόσεων Streamline
Όπως προαναφέραμε, η βασικότερη διαφοροποίηση των εκδόσεων Streamline για τις σειρές G και R της Scania αφορά στην αεροδυναμική της καμπίνας.
Παρότι τα οχήματα της Scania εμφανίζουν ιδιαίτερα χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή για τα δεδομένα της κατηγορίας, οι σχεδιαστές της σουηδικής εταιρείας αποφάσισαν να «φρεσκάρουν» την εικόνα των οχημάτων τους και παράλληλα να μειώσουν περαιτέρω της αντίσταση που δέχονται από τον αέρα κατά την κίνηση τους. Οι γωνίες σε όλο το μήκος και πλάτος της καμπίνας έχουν απλώς… εξαφανιστεί, ενώ ένας νέος εκτροπέας για τον αέρα έχει τοποθετηθεί ακριβώς πάνω από τα φωτιστικά σώματα. Το συγκεκριμένο στοιχείο έχει κατοχυρωθεί με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τη Scania και ουσιαστικά συμβάλλει στην καλύτερη διοχέτευση του αέρα προς το πλευρικό τμήμα της καμπίνας προκειμένου να μειωθεί η αντίσταση του και παράλληλα να εξασφαλιστούν συγκεκριμένοι στροβιλισμοί που δεν επιτρέπουν την συσσώρευση σκόνης και ακαθαρσιών στις επιφάνειες αυτές καθώς και στις χειρολαβές των θυρών.
Πέραν όμως της συγκεκριμένης προσθήκης, αρκετές είναι και οι τροποποιήσεις που έχει δεχθεί και το υπόλοιπο πακέτο αεροδυναμικών βοηθημάτων, τόσο στις πλευρές, όσο και στην οροφή της καμπίνας, όπως συμβαίνει π.χ. με το σκιάδιο στο πάνω μέρος του παρμπρίζ που, εκτός των άλλων, συμβάλλει στη μείωση και του παραγόμενου θορύβου.
Φυσικά, εντελώς νέα είναι και τα φωτιστικά σώματα, με τη Scania να προσφέρει λύσεις με λυχνίες τύπου H4, H7, LED ή Xenon ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη.
Χαρακτηριστικά, αξίζει να αναφέρουμε πως, σύμφωνα με τους υπολογισμούς και τις μελέτες της Scania, η συνολική αναβάθμιση του αεροδυναμικού πακέτου της καμπίνας στις νέες εκδόσεις Streamline, συμβάλλει από μόνη της στη μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου κατά 1%, ενώ τα νέα πίσω φωτιστικά με λυχνίες LED, εξοικονομούν έως και 30 λτ. καυσίμου σε ετήσια βάση.
Βελτιωμένη αισθητική και ποιότητα και στο εσωτερικό
Αναφορικά με το εσωτερικό της καμπίνας, η Scania προσφέρει –νέου τύπου- καθίσματα καθώς και νέες επενδύσεις με καλύτερη ποιότητα, ενώ υποστηρίζει πως έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν πιο άνετο χώρο στο πίσω τμήμα της καμπίνας που συμβάλλει στην αναβαθμισμένη άνεση των επιβατών κατά τις ώρες χαλάρωσης ή κατάκλισης μεταξύ των δρομολογίων.
Αναφορικά με τα καθίσματα, η Scania έχει εξελίξει μια εντελώς νέα γενιά που διακρίνεται για την εξαιρετική εργονομία της και την κορυφαία οσφυϊκή και πλευρική στήριξη του σώματος που προσφέρει. Εφοδιασμένη με δύο ζώνες εξαερισμού, η νέα γενιά καθισμάτων είναι πλήρως ρυθμιζόμενη και συνεργάζεται ιδανικά με τα νέα στρώματα που προσφέρει η σουηδική εταιρεία. Τα τελευταία έχουν την δυνατότητα αυξομείωσης του πλάτους τους από τα 730- 900 χλστ. ενώ ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη, μεταβάλλεται και η σκληρότητα τους.
Αντίστοιχα νέο είναι και το σύστημα πολυμέσων που η Scania προσφέρει με τις εκδόσεις Streamline, το οποίο είχε παρουσιαστεί στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση ΙΑΑ του Ανοβέρου το 2012.
Το εν λόγω σύστημα περιλαμβάνει τις λειτουργίες του ηχοσυστήματος, του συστήματος πλοήγησης, διαθέτει θύρες AUX, USB και SD-card και φυσικά, μπορεί να συνδεθεί με εξωτερικές πηγές δεδομένων μέσω Bluetooth. Παράλληλα, στη κεντρική του οθόνη μπορούν να προβληθούν εικόνες από έως και έξι κάμερες που δύναται να φέρει το όχημα (οπισθοπορείας κ.ά.).
Τέλος, νέο είναι και το σύστημα ελέγχου της αερανάρτησης.
Νέα –πληρέστατη- γενιά κινητήρων Euro6
Ως γνωστόν, η Scania ήταν από τις πρώτες εταιρείες που πριν από περίπου δύο έτη, παρουσίασαν κινητήρες τεχνολογίας Euro6.
Πλέον, η σουηδική εταιρεία προσφέρει για τη γκάμα, τόσο των φορτηγών, όσο και των λεωφορείων της, πολλαπλές εκδόσεις 5κύλινδρων, 6κύλινδρων και V8 μηχανικών συνόλων που καλύπτουν τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ρύπων σε εκδόσεων με ισχύ από 250- 580 ίππους.
Στην κορυφή της γκάμας βρίσκεται ο V8 κινητήρων των 16,4 λτ. που αποδίδει ισχύ 520 και 580 ίππων, με αντίστοιχη ροπή 2.700 και 2.950 Nm, ενώ αργότερα αναμένεται να παρουσιαστεί και η κορυφαία έκδοση των 730 ίππων με προδιαγραφές Euro6.
Αναβαθμισμένος είναι όμως και ο 6κύλινδρος κινητήρας των 12,7λτ. που αποδίδει ισχύ 410, 450 και 490 ίππων, με ροπή 2.150, 2.350 και 2.550 Nm. Από το εν λόγω μηχανικό σύνολο αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα και μια νέα έκδοση με ισχύ 370 ίππων.
Η γκάμα των Euro6 μηχανικών συνόλων της Scania συμπληρώνεται από ένα 5κύλινδρο μηχανικό σύνολο 9,3 λτ. που αποδίδει ισχύ 250, 280, 320 και 360 ίππων με ροπή 1.250, 1.400, 1.600 και 1.700 Nm. Ο συγκεκριμένος κινητήρας προσφέρεται και με καύσιμο το φυσικό αέριο, σε εκδόσεις με ισχύ 280 και 340 ίππων (ροπή 1.350 και 1.600 Nm), ενώ σύντομα θα παρουσιαστεί μια ακόμη έκδοση του με καύσιμο την αιθανόλη και ισχύ 280 ίππων.
Τέλος, η Scania παρουσίασε και νέες δεξαμενές AdBlue με ειδικό σχήμα που τους επιτρέπει να «κρυφτούν» εντός του πλαισίου με χωρητικότητα από 30- 100λτ., γεγονός που επιτρέπει την αύξηση του χώρου για την μεταφορά μεγαλύτερων δεξαμενών καυσίμου ή άλλων συστημάτων επί του πλαισίου.
Αναβαθμισμένο τεχνολογικό υπόβαθρο
Σε επίπεδο εφαρμοσμένης τεχνολογίας, οι νέες εκδόσεις Streamline έχουν να επιδείξουν μεταξύ άλλων την αναβάθμιση του αυτόματου κιβωτίου Opticruise με την προσθήκη του νέου «Scania Active Prediction».
Το εν λόγω σύστημα είναι ουσιαστικά ένα… προνοητικό cruise-control που λαμβάνοντας υπόψη του την τοπογραφία της διαδρομής στην οποία κινείται το όχημα, επιλέγει μεταξύ συγκεκριμένων λειτουργιών του κιβωτίου Opticruise (Standard, Economy, Power ή Off-Road) προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου.
Η λειτουργία του εν λόγω συστήματος είναι σε θέση να επιφέρει μείωση της κατανάλωσης κατά 4%- 5%.