Αν και σε πολλούς μπορεί να φαντάζει υπερβολικό, οι υπερβαρέες χερσαίες οδικές μεταφορές εμφανίζουν σημαντική αύξηση τα τελευταία έτη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ειδικά εξελιγμένα φορτηγά καλούνται να υποστηρίξουν την μεταφορά πολλαπλών τύπων μηχανημάτων όπως π.χ. γιγάντιες τουρμπίνες, μηχανές πλοίων, μηχανήματα έργων, ανεμογεννήτριες κ.ά.
Τα εν λόγω οχήματα είναι σε θέση να μεταφέρουν συρμούς με βάρος έως και 250t. ενώ έχουν υπάρξει και περιπτώσεις που ένα… κομβόι εξ αυτών καλείται να διαχειριστεί το έργο μεταφοράς φορτίων με βάρος έως και 750t.
Για τον λόγο αυτό, σε πολλές περιπτώσεις το συνολικό μήκος του συρμού ανέρχεται έως και στα 100μ., γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη προσεχτικού σχεδιασμού του όλου εγχειρήματος, καθώς και κορυφαίο τεχνολογικό υπόβαθρο για τα οχήματα σε τομείς που άπτονται της ευκολίας χειρισμού τους, της ενεργητικής ασφάλειας (ελκτική δύναμη, πέδηση κ.ά.).
Σχεδίαση: Επιβλητική και συνάμα κομψή
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για οχήματα που προορίζονται για ιδιαίτερα σκληρή χρήση, τα νέα Actros & Arocs SLT διατηρούνται αναλλοίωτα τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά των… συμβατικών «αδελφών» τους.
Μια από τις βασικότερες διαφοροποιήσεις εστιάζεται στο κέντρο του προφυλακτήρα όπου εδράζεται μια ειδική υποδοχή – κοτσαδόρος. Ωστόσο και σε αυτήν την περίπτωση, η συνολική αισθητική της σχεδίασης του αμαξώματος παραμένει δυναμική με το εν λόγω σύστημα να εναρμονίζεται απόλυτα με τα επιμέρους τμήματα όπως τα φωτιστικά σώματα ή η μάσκα.
Παράλληλά, τα πολλαπλά αεροδυναμικά βοηθήματα της καμπίνας συμβάλλουν στη σημαντική μείωση του θορύβου κατά την κίνηση του οχήματος ενώ, το εκτεταμένο περιμετρικό οπτικό πεδίο του οδηγού επιβάλλεται καθώς με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται ο χειρισμός του οχήματος ακόμη και στις πιο δύσκολες των περιστάσεων.
Οι ειδικοί περιστρεφόμενοι φάροι στην οροφή του οχήματος επιβάλλονται από την νομοθεσία ωστόσο, η Mercedes-Benz έχει φροντίσει να τους πλαισιώσει με προβολείς υψηλής ισχύος στην οροφή του οχήματος, γεγονός που αναβαθμίζει κατά πολύ την ορατότητα του οδηγού κατά τη διάρκεια των νυχτερινών δρομολογίων.
Τέλος, στο πίσω μέρος της καμπίνας όπου εδράζεται ένας ειδικός πύργος που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το υδραυλικό σύστημα, το σύστημα ψύξης καθώς και τις δεξαμενές αέρα και καυσίμου, η Mercedes-Benz έχει τοποθετήσει δύο πλευρικά προστατευτικά με μεγάλους αεραγωγούς στην δεξιά πλευρά. Πέραν της βελτίωσης του αεροδυναμικού συντελεστή, τα εν λόγω πάνελς επιμηκύνουν οπτικά την καμπίνα των οχημάτων.
Καμπίνα: Μια… γκαρσονιέρα επί τροχών
Στα σύγχρονα φορτηγά, το εσωτερικό της καμπίνας επιβάλλεται να καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες του οδηγού τόσο κατά τη διάρκεια των πολύωρων και απαιτητικών δρομολογίων όσο και κατά τη διάρκεια των στάσεων ή της κατάκλισης του.
Για τον λόγο αυτό, οι εκδόσεις SLT του Actros είναι διαθέσιμες με τις καμπίνες GigaSpace ή BigSpace, αμφότερες με πλάτος 2,5μ. Ένα από τα βασικά γνωρίσματα της καμπίνας GigaSpace του νέου Actros είναι το ωφέλιμο εσωτερικό ύψος που ανέρχεται στα 2,13μ. ενώ ιδιαίτερα μεγάλοι είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι. Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως κάτω από το κρεβάτι στο πίσω μέρος της καμπίνας έχουν προβλεφθεί ειδικές θήκες με όγκο 558 λτ. ενώ οι θήκες πάνω από το παρμπρίζ στην οροφή του οχήματος έχουν επιπλέον ωφέλιμο όγκο 332 λτ. Παράλληλα είναι διαθέσιμο και το σύστημα SoloStar που μετατρέπει τον… χώρο εργασίας του οδηγού σε ένα άνετο καθιστικό κατά τη διάρκεια των στάσεων.
Αντίστοιχα, το Arocs SLT είναι διαθέσιμο με την καμπίνα BigSpace με ωφέλιμο εσωτερικό ύψος 1,99μ.
Σε ότι αφορά στο ταμπλό και την κεντρική κονσόλα, η γνωστή ποιότητα κατασκευής και το πολύ καλό φινίρισμα όλων των επενδύσεων είναι δεδομένη ενώ, τόσο το τιμόνι όσο και το κάθισμα του οδηγού είναι πλήρως ρυθμιζόμενα. Παράλληλα, τα 1 ή 2 κρεβάτια που μπορούν να φιλοξενηθούν στο πίσω μέρος της καμπίνας έχουν μήκος 2.200χλστ. και πλάτος 750χλστ.
Εκδόσεις και μεικτά βάρη
Η βάση των εκδόσεων SLT κατασκευάζεται στη γραμμή παραγωγής του Wurth στη Γερμανία ενώ στην συνέχεια, τις περαιτέρω επεμβάσεις στο όχημα (οι υποδοχές στο εμπρόσθιο και το πίσω τμήμα του πλαισίου, οι επιπλέον άξονες, ο πύργος με το υδραυλικό σύστημα, το σύστημα ψύξης, δεξαμενές αέρα και καυσίμου κ.ά.) αναλαμβάνει το Custom Tailored Trucks Center στο Molsheim (Γαλλία). Όπως προαναφέραμε, το Actros SLT είναι διαθέσιμο με τις καμπίνες GigaSpace και BigSpace ενώ το Arocs SLT προσφέρεται με τις καμπίνες BigSpace και StreamSpace. Αναλυτικότερα, οι εκδόσεις του νέου Actros SLT είναι οι εξής:
- Actros SLT 6x4 με μεταξόνιο 3,4μ. ή 4,0μ,
- Actros SLT 8x4 με μεταξόνιο 4,0μ.
Αντίστοιχα, το Arocs SLT είναι διαθέσιμο στις εξής εκδόσεις:
- Arocs SLT 6x4 με μεταξόνιο 3,3μ. ή 3,9μ.
- Arocs SLT 8x4 με μεταξόνιο 3,9μ.
- Arocs SLT 8x6 με μεταξόνιο 4,2μ.
- Arocs SLT 6x6 με μεταξόνιο 3,9μ. και
- Arocs SLT 8x8 με μεταξόνιο 4,85μ.
Πληροφοριακά αξίζει να αναφέρουμε πως οι εκδόσεις 6x6, 8x6 και 8x8 θα λανσαριστούν την άνοιξη του τρέχοντος έτους.
Βάρος συρμού έως και 250t.
Οι 4αξονικές εκδοχές αποτελούν τον «πυρήνα» των εκδόσεων SLT στα νέα Actros και Arocs. Σε αυτή την διαμόρφωση, το μέγιστο ωφέλιμο μεικτό βάρος του οχήματος ανέρχεται στους 41t. ενώ σε ορισμένες αγορές, το μεικτό βάρος των εκδόσεων 8x8 μπορεί να ανέλθει έως και στους 48t. Σε κάθε περίπτωση, το μέγιστο βάρος του συρμού που τα εν λόγω οχήματα είναι σε θέση να υποστηρίξουν ανέρχεται έως και στους 250t.
Νέος OM 473 με ισχύ 517 – 625 ίππου
Οι εκδόσεις SLT εφοδιάζονται με τον κορυφαίο από πλευράς δυνατοτήτων, κινητήρα στην γκάμα των Euro6 μηχανικών συνόλων της Mercedes-Benz Trucks.
Αναφερόμαστε στον 6κύλινδρο OM 473 των 15,6λτ. που είναι διαθέσιμος στις ακόλουθες εκδόσεις:
Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο διακρίνεται για την εντυπωσιακή απόδοση του μέγιστου μέρους της ισχύος και της ροπής του από το χαμηλό φάσμα των στροφών λειτουργίας του και αυτό οφείλεται σε μια σειρά ειδικών επεμβάσεων όπως π.χ. το σύστημα turbo-compound που αυξάνει την πίεση του υπερτροφοδότη, το σύστημα common-rail «X-Pulse» που επιτυγχάνει πιέσεις έως και 200bar κ.ά.
Επιπρόσθετα, το μηχανόφρενο «High Performance Engine Brake» της Mercedes-Benz έχει απόδοση 475 kW (646 ίπποι).
Αυτόματο κιβώτιο PowerShift 16 σχέσεων
Η Mercedes-Benz είναι η μόνη εταιρεία αυτήν τη στιγμή που προσφέρει ένα αυτόματο κιβώτιο με 16 σχέσεις στην γκάμα των heavy-duty φορτηγών της. Το PowerShift G 280-16 3ης γενιάς είναι σε θέση να προσφέρει 20% πιο γρήγορες εναλλαγές σχέσεων ενώ παράλληλα, ανταποκρίνεται ιδανικά στην διαχείριση της κτηνώδους ροπής των 3.000 Nm που αποδίδει ο OM 473.
Φυσικά, το εν λόγω κιβώτιο ταχυτήτων φέρει ειδικές ρυθμίσεις προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στα ιδιαίτερα βαριά φορτία που το όχημα επιβάλλεται να μεταφέρει κάτω από όλες τις συνθήκες (π.χ. κατωφέρειες).
Επιπρόσθετα, μια νέα τεχνολογική καινοτομία της Mercedes-Benz είναι o turbo-retarder συμπλέκτης που ουσιαστικά συνδυάζει έναν υδροδυναμικό συμπλέκτη με ένα retarder, διασφαλίζοντας την απροβλημάτιστη εκκίνηση του οχήματος κάτω από όλες τις συνθήκες με μηδενική φθορά των επιμέρους μηχανικών τμημάτων του συστήματος μετάδοσης της κίνησης παρά τα τεράστια φορτία (ροπής και βάρους) που καλείται να διαχειριστεί. Επιπρόσθετα, το εν λόγω σύστημα παρέχει και την δυνατότητα πέδησης του οχήματος με απόδοση 350 kW (476 ίπποι) που συνδυασμό με το retarder, ανεβάζουν την απόδοση του συστήματος πέδησης στα 720 kW (979 ίπποι).
Το κέντρο Custom Tailored Trucks της Mercedes-Benz
Η γραμμή παραγωγής «CTT» της Mercedes-Benz στην Αλσατία (σύνορα Γαλλίας – Γερμανίας) ιδρύθηκε το 1967 και καταλαμβάνει συνολική έκταση 500.000 τ.μ. εκ των οποίων στα 20.000 τ.μ. αφορούν στις εγκαταστάσεις όπου απασχολούνται περίπου 600 εργαζόμενοι.
Στο εν λόγω κέντρο παράγονται όχι μόνο οι εκδόσεις SLT αλλά και μια εξαιρετικά ευρεία γκάμα μετασκευών των οχημάτων της Mercedes-Benz. Ουσιαστικά, το CTT αναλαμβάνει να εξελίξει και να μετασκευάσει ειδικά τροποποιημένα οχήματα για τους πελάτες της Mercedes-Benz που απαιτούν… κάτι περισσότερο σε σχέση με τα όσα έχει να επιδείξει η ευρεία γκάμα βαρέων επαγγελματικών της γερμανικής εταιρείας που παράγεται στο Wurth.
Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως, από το 2000 το CTT έχει παραλάβει, εξελίξει και τροποποιήσει 150.000 οχήματα, δηλαδή περίπου το 20% των βαρέων επαγγελματικών που έχουν εξέλθει –αρχικά- από την γραμμή παραγωγής του Wurth.
Φυσικά, οι εργασίες του δεν περιορίζονται στις εκδόσεις SLT αλλά περιλαμβάνουν και ειδικές τροποποιήσεις στα Antos, Axor, Econic, Atego και Zetros που προορίζονται για διάφορες αγορές ανά την υφήλιο.