Η νέα γενιά του Sprinter 4x4 δεν έχει να επιδείξει σημαντικές τροποποιήσεις ως προς τη σχεδίαση τόσο του αμαξώματος όσο και του εσωτερικού της καμπίνας. Στην πρώτη περίπτωση, παρατηρούμε την, πιο κάθετα τοποθετημένη, μάσκα και τα ελκυστικά φωτιστικά σώματα ενώ και το κάλυμμα του κινητήρα εδράζεται πιο ψηλά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά του μοντέλου. Στο εσωτερικό της καμπίνας, νέο είναι το πολύ-λειτουργικό τιμόνι με τα ενσωματωμένα χειριστήρια καθώς επίσης και οι επενδύσεις των καθισμάτων. Επίσης, το προηγμένο σύστημα πολυμέσων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σύστημα πλοήγησης και δυνατότητα σύνδεσης με εξωτερικές πηγές μέσω Bluetooth.
Μεγάλη ποικιλία εκδόσεων
Ανάλογα με τις απαιτήσεις του ιδιοκτήτη του, το νέο Sprinter 4x4 είναι διαθέσιμο με μεικτό βάρος 3,5t. ή 5,0t., με το μεσαίο ή το μακρύ μεταξόνιο καθώς επίσης και με τρεις τύπους οροφής.
Η ύπαρξη εκδόσεων Van, καμπίνας – σασί αλλά και μεταφοράς προσωπικού σε συνδυασμό με τις προαναφερθείσες παραμέτρους, εκτοξεύουν τον συνολικό αριθμό των παραλλαγών στις οποίες είναι διαθέσιμο το νέο μοντέλο σε… τριψήφια νούμερα.
Το εξαιρετικό νέο σύστημα 4κίνησης «4ETS»
Όπως προαναφέραμε, το νέο Sprinter 4x4 είναι σε θέση να ανταποκριθεί αγόγγυστα σε μια μεγάλη γκάμα εφαρμογών που περιλαμβάνουν τη χρήση του σε ιδιαίτερα απαιτητικές διαδρομές (χιόνι, άμμο, εργοτάξια κ.ά.) είτε για τη μεταφορά προϊόντων είτε ως όχημα μεταφοράς προσωπικού (συνεργεία, εκδρομείς κ.ά.).
Προκειμένου να καταστεί αυτό δυνατό, η Mercedes-Benz το έχει εφοδιάσει με ένα προηγμένο τεχνολογικά και αποδεδειγμένα αξιόπιστο και αποδοτικό, σύστημα 4κίνησης με την ονομασία «4ETS» το οποίο, χρησιμοποιείται και σε διάφορα επιβατικά μοντέλα της εταιρείας.
Βασικό χαρακτηριστικό του 4ETS είναι το γεγονός ότι ενεργοποιείται και απενεργοποιείται ανάλογα με τις περιστάσεις από τον οδηγό, μέσω ενός διακόπτη στο ταμπλό του οχήματος, όταν αυτό είναι στάσιμο ή η ταχύτητα κίνησης δεν υπερβαίνει τα 10 χλμ./ώρα.
Η μετάδοση της κίνησης γίνεται σε αναλογία 35:65 μεταξύ του εμπρόσθιου και του οπίσθιου άξονα και φυσικά, το ποσοστό αυτό μεταβάλλεται ανάλογα με τις περιστάσεις καθώς, το 4ETS είναι σε θέση να μεταβάλλει τα επίπεδα της ροπής του ασκούνται σε κάθε έναν τροχό ξεχωριστά. Την ίδια στιγμή, ενεργοποιείται αναλόγως και το σύστημα πέδησης, πάντοτε αυτόματα.
Προκειμένου να καταστεί αυτό εφικτό, το 4ETS λαμβάνει υπόψη του πολλαπλές παραμέτρους που αφορούν στην κίνηση του οχήματος μέσω μιας πληθώρας αισθητήρων και ουσιαστικά, η λειτουργία είναι αντίστοιχη με τη χρήση τριών διαφορικών (που κλειδώνουν) καθώς είναι σε θέση να επιβραδύνει τους τροχούς που εμφανίζουν απώλεια πρόσφυσης την ίδια στιγμή που αυξάνει το ποσοστό της ροπής του κινητήρα η οποία μεταφέρεται στους τροχούς που διατηρούν την πρόσφυση τους.
Μάλιστα, τα μηχανικά μέρη του εν λόγω συστήματος (τα οποία αφορούν στη μετάδοση της κίνησης μεταξύ των δύο αξόνων), δεν απαιτούν συντήρηση καθΆ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.
Τέλος, το 4ETS χρησιμοποιεί τους αισθητήρες των ABS & ESP για την καταγραφή της δυναμικής συμπεριφοράς του οχήματος.
Νέο σύστημα υποβοήθησης της κίνησης σε κατωφέρειες
Πέραν του προηγμένου τεχνολογικά, ηλεκτρονικά ελεγχόμενου, συστήματος 4κίνησης, το νέο Sprinter 4x4 προσφέρεται και με τη νέα λειτουργία «Downhill Speed Regulation» (εν συντομία DSR).
Προϋπόθεση για την εφαρμογή του εν λόγω συστήματος είναι η ύπαρξη του cruise-control καθώς, ουσιαστικά ο οδηγός ενεργοποιεί το DSR μέσω ενός διακόπτη στο ταμπλό του οχήματος και στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια μιας απαιτητικής κατάβασης σε ένα σημείο με περιορισμένη πρόσφυση, ελέγχει την ταχύτητα του οχήματος μέσω του cruise-control. Φυσικά, το 4κίνητο Sprinter προσφέρεται και με το σύστημα Hill-Start Assist για την υποβοήθηση της εκκίνησης του σε έντονες ανωφέρειες καθώς και με πολλά ακόμη έξτρα στοιχεία.
Σύστημα υποπολλαπλασιασμού σχέσεων «Low Range»
Στην περίπτωση που το Sprinter 4x4 επιβάλλεται να κινηθεί κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες π.χ. να έλξει –εκτός δρόμου- ένα τρέϊλερ με το μεικτό βάρος το συρμού να βρίσκεται κοντά στο μέγιστο επιτρεπόμενο, η Mercedes-Benz προσφέρει και ένα επιπλέον σύστημα υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων (κοντές) με την ονομασία «Low Range».
Ενώ το όχημα είναι στάσιμο, ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία και ο συμπλέκτης είναι πατημένος, με το πάτημα του αντίστοιχου διακόπτη, ο οδηγός είναι σε θέση να μειώνει το εύρος των σχέσεων (κλιμάκωση) κατά 42% (1,42).
Βελτιωμένες εκτός δρόμου ικανότητες
Προκειμένου να είναι σε θέση να υπερβεί ακόμα και έντονες εδαφικές ανωμαλίες, το Sprinter 4x4 έχει δεχθεί πολλαπλές δομικές τροποποιήσεις, τόσο στο αμάξωμα όσο και στο σύστημα της ανάρτησης.
Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 110 χλστ. στον εμπρόσθιο τμήμα και κατά 80 χλστ. στο πίσω τμήμα. Παράλληλα, η γωνία προσέγγισης του αμαξώματος στις εκδόσεις με μεικτό βάρος 3,5t. έχει αυξηθεί στις 28 μοίρες (από τις 18 μοίρες για τα οχήματα 4x2). Αντίστοιχα, για τις εκδόσεις με κοντό πίσω πρόβολο, η γωνία διαφυγής ανέρχεται στις 27 μοίρες (έναντι 22 μοιρών στις συμβατικές εκδόσεις). Τέλος η γωνία ράμπας έχει αυξηθεί από τις 17, στις 25 μοίρες αντίστοιχα. Εξαιτίας της υπερύψωσης του αμαξώματος, οι δείκτες πορείας (φλας) στους πλευρικούς καθρέπτες θα βρίσκονταν σε ύψος μεγαλύτερο από το όριο που ορίζεται από την νομοθεσία και για το λόγο αυτόν, έχουν «μετακομίσει» σε νέα θέση, ακριβώς πάνω από τους θόλους των τροχών. Για τον ίδιο λόγο, οι προβολείς ομίχλης και το φωτιστικό σώματα για την όπισθεν στο πίσω τμήμα του οχήματος, πλέον εδράζονται στον προφυλακτήρα.
Καταλήγοντας, αξίζει να αναφέρουμε πως, παρά το γεγονός ότι οι νέες εκδόσεις 4x4 του Sprinter εφοδιάζονται με ενισχυμένες αντιστρεπτικές δοκούς και στους δύο άξονες καθώς και με δεξαμενή καυσίμου 100 λτ. στον βασικό τους εξοπλισμό, το συνολικό απόβαρο τους είναι αυξημένο κατά 115 – 135 κιλά μόλις, σε σχέση με τις αντίστοιχες συμβατικές.
Πολλαπλά ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας
Η λειτουργία του συστήματος 4κίνησης «4ETS» είναι πλήρως ενσωματωμένη στο σύστημα ευστάθειας «Adaptive Electronic Stability Program», πιο γνωστού ως ESP, το οποίο φέρει ειδικές ρυθμίσεις για χρήση σε εκτός δρόμου διαδρομές.
Μέσω του συγκεκριμένου συστήματος ελέγχεται επίσης μια σειρά από προηγμένες λειτουργίες και συστήματα που αφορούν στον έλεγχο της ενεργητικής ασφάλειας του οχήματος όπως τα:
- ABS (Anti-lock Braking System)
- ASR (Acceleration Skid Control)
- EBD (Electronic Brake Distribution)
- BAS (Brake Assist)
- AAS (Start-off Assist
- LAC (Load Adaptive Control)
- Trailer Stability Control
Μέσω των συγκεκριμένων συστημάτων, το Adaptive ESP είναι σε θέση να διαμορφώσει τη λειτουργία του ανάλογα με τις μεταβολές στο κέντρο βάρος του οχήματος (ανάλογα με το φορτίο) ή την ύπαρξη ενός τρέϊλερ, πάντοτε αυτόματα.
Φυσικά, περιττεύει να τονίσουμε πως από τον εξοπλισμό του νέου Mercedes-Benz Sprinter 4x4 δεν λείπουν τα πέντε νέα συστήματα υποβοήθησης που η γερμανική εταιρεία παρουσίασε κατά το λανσάρισμα της νέας γενιάς του.
Επιγραμματικά, αναφερόμαστε στα:
- Collision Prevention Assist
- Blind Spot Assit
- Highbeam Assist
- Lane Keeping Assist και
- Crosswind Assist.