Στο πλαίσιο της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας, το autotritipro.gr σας παρουσιάζει όλα τα αποτελέσματα των δοκιμών ελεγχόμενης πρόσκρουσης που έχει διενεργήσει ο οργανισμός Euro NCAP για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Σε αυτά συγκαταλέγεται και το Citroen Nemo που έχει υποβληθεί στα νέα crash-tests του οργανισμού.
PRO.autotriti Team
Ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP έχει υποβάλλει σε δοκιμές ελεγχόμενης πρόσκρουσης (crash-tests) την συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων (μέχρι 3,5t.) που κινούνται στους δρόμους της γηραιάς ηπείρου. Σε αυτά συγκαταλέγονται και αρκετά μοντέλα που προέρχονται από τον κλάδο των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων όπως τα Pick-Up καθώς επίσης και ορισμένες επιβατικές εκδόσεις μοντέλων όπως τα Citroen Berlingo και Nemo, το Renault Kangoo, το Mercedes-Benz Viano αλλά και το VW Caddy.
Προκειμένου να διαπιστωθεί το επίπεδο της παθητικής ασφάλειας που το κάθε όχημα προσφέρει στους επιβαίνοντες του, το Euro NCAP το υποβάλλει σε συγκεκριμένες δοκιμασίες που περιλαμβάνουν την πλαγιομετωπική σύγκρουση με σταθερό εμπόδιο, την πρόσκρουση σε στύλο με πλαϊνό τμήμα του οχήματος και την πρόσκρουση σε ειδικά ανδρείκελα προκειμένου να διαπιστωθεί το πόσο επιβλαβές μπορεί να αποδειχθεί κατά την σύγκρουση του με κάποιον πεζό. Οι ερευνητές του Euro NCAP αναλύουν τα αποτελέσματα των δοκιμών καταγράφοντας την συμπεριφορά του αμαξώματος (δομική ακαμψία) καθώς και την καταπόνηση των επιβατών στο εσωτερικό του (ενήλικες, παιδιά). Παράλληλα λαμβάνονται υπόψη ο σχετικός εξοπλισμός (αερόσακοι, ζώνες ασφαλείας, παιδικά καθίσματα κ.ά.) και η «συμπεριφορά» τους κατά τις συγκρούσεις.
Κατά στην πλαγιομετωπική πρόσκρουση, η καμπίνα των επιβατών παρέμεινε σταθερή ωστόσο παρατηρήθηκε αυξημένος κίνδυνος για τα γόνατα και τους μηρούς των επιβατών στις εμπρός θέσεις από την επαφή τους με το κάτω μέρος του ταμπλό. Δεδομένου ότι το αυτοκίνητο δεν εφοδιάζεται με αερόσακους κεφαλής, δεν πραγματοποιήθηκε πλευρική πρόσκρουση του οχήματος σε στύλο. Σε ότι αφορά την προστασία των παιδιών, το Berlingo εφοδιάζεται με βάσεις isofix για την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος ενώ και ο μετωπικός αερόσακος του συνοδηγού μπορεί να απενεργοποιηθεί. Ωστόσο οι ενδείξεις που πληροφορούν τον οδηγό σχετικά με την χρήση των εν λόγω συστημάτων δεν κρίθηκε ικανοποιητική. Σε ότι αφορά την προστασία των πεζών, το καπώ και γενικότερα το εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος παρέχει ανεπαρκή προστασία για το κεφάλι και τα πόδια.
Δεν τα κατάφερε αρκετά καλά το Ranger στην πλαγιομετωπική πρόσκρουση καθώς η δομή της καμπίνας αλλοιώθηκε λόγω της παραμόρφωσης της πρώτης κολώνας. Παράλληλα το τιμόνι αλλά και το κάτω μέρος του ταμπλό επέφεραν προβλήματα για το στήθος και τα πόδια του οδηγού. Παράλληλα ο αερόσακος δεν παρείχε την απαραίτητη πίεση για να εμποδίσει το κεφάλι του από την επαφή του με το τιμόνι.
Η επίδοση του Ranger ήταν καλύτερη σε ότι αφορά την συγκράτηση των ειδικών καθισμάτων για τα παιδιά στο εσωτερικό του ενώ ως κακή κρίνεται και η προστασία που προσφέρει για τα πόδια ενός πεζού κατά την πρόσκρουση του με το εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος.
Καθόλου καλή δεν ήταν η επίδοση του D-Max κατά την πλαγιομετωπική πρόσκρουση σε σταθερό εμπόδιο καθώς η δομή της καμπίνας αλλοιώθηκε ενώ σημαντικά προβλήματα επεφύλασσαν το κάτω μέρος του ταμπλό, τα ποδοστήρια και η ζώνη ασφαλείας για τα πόδια, το θώρακα και τον λαιμό του οδηγού.
Στην προστασία των παιδιών τα πράγματα ήταν καλύτερα ωστόσο οι ενδείξεις για την σωστή χρήση των υποδοχών isofix δεν ήταν καλές. Τέλος καθόλου καλή δεν είναι η προστασία που προσφέρει στους πεζούς.
Πριν από λίγες ημέρες είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στο εξωτερικό την νέα γενιά του Mercedes-Benz Viano (που βασίζεται στο Vito) και ελπίζουμε να τα πάει καλύτερα στις δοκιμές του Euro NCAP από τον προκάτοχο της.
Το σημαντικότερο πρόβλημα κατά την πλαγιομετωπική πρόσκρουση εστιάζεται στα υλικά του κάτω μέρους του ταμπλό που μπορούν να επιφέρουν τραυματισμούς στα πόδια των εμπρός επιβατών ενώ ικανοποιητική ήταν η προστασία που παρέχεται στα παιδιά ηλικίας έως 3 ετών και τα ειδικά καθίσματα αυτών. Ωστόσο το εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για το σώμα του πεζού με τον οποίο δύναται να έρθει σε επαφή.
Πολύ καλή ήταν η επίδοση του L200 κατά την πλαγιομετωπική σύγκρουση αν και παρατηρήθηκαν κίνδυνοι λόγω της πίεσης που δέχθηκε το στήθος του οδηγού από την ζώνη ασφαλείας. Παράλληλα το κάτω μέρος του ταμπλό ενδέχεται να προκαλέσει τραυματισμούς στα πόδια του. Πολύ καλή ήταν και η στήριξη που προσφέρεται στα παιδικά καθίσματα αν και οι σχετικές πληροφορίες (ενδείξεις) δεν είναι ευδιάκριτες. Τέλος στην προστασία πεζών το L200 απέσπασε μόλις δύο βαθμούς και το σχήμα του αμαξώματος εγκυμονεί πολλούς κινδύνους.
Κατά την πλαγιομετωπική πρόσκρουση, η καμπίνα του Navara παραμορφώθηκε αρκετά με αποτέλεσμα να παρατηρηθούν σημαντικοί κίνδυνοι για τα γόνατα, τους μηρούς και τα πόδια του οδηγού. Παράλληλα παρατηρήθηκε αυξημένη πίεση στο στήθος του οδηγού αν και οι αερόσακοι λειτούργησαν σωστά. Πολύ καλή ήταν η επίδοση κατά την πλευρική πρόσκρουση ενώ ως απλά επαρκής κρίνεται η προστασία που προσφέρει στα σώματα ενηλίκων και παιδιών με τα οποία –ως πεζούς- θα συγκρουστεί.
Καλή η επίδοση του Kangoo στο εμπρόσθιο crash-test ωστόσο παρατήρηθηκαν προβλήματα τα για γόνατα του οδηγού καθώς και το στήθος τόσο αυτού όσο και του συνοδηγού.
Αντίστοιχη ήταν και η εικόνα του γαλλικού μοντέλου σε ότι αφορά την προστασία των παιδιών στο εσωτερικό του αν και οι ενδείξεις δεν ήταν απόλυτα ευδιάκριτες ενώ ως οριακά καλή κρίνεται και η επίδοση του στην προστασία των πεζών.
Η προηγούμενη γενιά του γερμανικού μοντέλου έχει υποβληθεί σε crash-tests από το Euro NCAP και η εικόνα της κατά την πλαγιομετωπική πρόσκρουση ήταν καλή με εξαίρεση αυξημένες επιβαρύνσεις που ενδέχεται να δεχθεί το στήθος και τα κάτω άκρα των εμπρός επιβατών.
Τα παιδικά καθίσματα δεν στηρίχθηκαν ικανοποιητικά από τις ειδικές βάσεις τους ενώ και οι ενδέιξεις για την σωστή χρήση των συστημάτων στερέωσης τους δεν ήταν ευδιάκριτες.
Τέλος ως μέτρια κρίνεται η προστασία που προσφέρει στα σώματα ενηλίκων και παιδιών κατά την πρόσκρουση με πεζό.
Με εξαίρεση τα αυξημένα επίπεδα πίεσης που δέχθηκε το στήθος του συνοδηγού καθώς και τις μη- ευδιάκριτες ενδείξεις των συστημάτων στερέωσης των παιδικών καθισμάτων, η προηγούμενη γενιά του VW T5 τα πήγε αρκετά καλά κατά την πλαγιομετωπική πρόσκρουση στις δοκιμές του Euro NCAP. Ωστόσο το σχήμα του εμπρόσθιου τμήματος του αμαξώματος του, εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους για το σώμα ενός πεζού.
Το μοναδικό ελαφρύ επαγγελματικό (και μάλιστα στην επιβατική του έκδοση) που έχει δοκιμαστεί με τους νέους κανονισμούς crash-test που διενεργεί το Euro NCAP είναι το Citroen Nemo.
Σε ότι αφορά την προστασία των επιβατών του, το γαλλικό μοντέλο διατήρησε σταθερή την δομή της καμπίνας του αν και προβλήματα παρουσιάστηκαν για τα γόνατα του οδηγού και του συνοδηγού εξαιτίας των υλικών του κάτω μέρους του ταμπλό. Κακή ήταν όμως η επίδοση του οχήματος κατά την προστασία του αυχένα των επιβατών σε οπίσθιες συγκρούσεις.
Η στήριξη των παιδικών καθισμάτων καθώς και των παιδιών σε αυτά κρίθηκε ως καλή ενώ προβλήματα προέκυψαν στην σύγκρουση με πεζό από το σχήμα του εμπρόσθιου τμήματος του αμαξώματος.