ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing

Με γνώμονα την οδική ασφάλεια

2.077 Επισκέψεις στο άρθρο (17/9/2010)

Mε απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 2ο mega event οδικής ασφάλειας που διοργάνωσε το Auto Τρίτη σε συνεργασία με την DEKRA Γερμανίας, στο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη. Οι χιλιάδες επισκέπτες μεταξύ άλλων είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν τους τελειότερους εξομοιωτές οδήγησης στον κόσμο.

PRO.autotriti Team

Παραμένοντας προσηλωμένοι στο στόχο της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, το Auto Τρίτη πρωτοπόρησε για ακόμη μια φορά, υπό την αιγίδα της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης και με συνδιοργανωτές το Mediterranean Cosmos, την DEKRA και το Ράδιο Θεσσαλονίκη, παρουσιάζοντας κατ’ αποκλειστικότητα στο ελληνικό κοινό δύο τελευταίας γενιάς εξομοιωτές οδήγησης.

Οι επισκέπτες της εκδήλωσης ανήλθαν σε αρκετές χιλιάδες, με δεδομένο ότι σε ημερήσια βάση το εμπορικό κέντρο επισκέπτονται 35.000 άτομα ή 280.000 κάθε εβδομάδα.
Για δεύτερη –συνεχόμενη- φορά μέσα σε διάστημα μικρότερου του ενός έτους, η Motor Press Ελλάς αποδεικνύει την ευαισθητοποίησή της σε θέματα οδικής ασφάλειας, διοργανώνοντας το συγκεκριμένο 8ήμερο εκδηλώσεων.
Αυτό έρχεται να προστεθεί σε ένα πλήθος άλλων δραστηριοτήτων του παρελθόντος, όπως είναι οι πρώτες δοκιμές ενεργητικής ασφάλειας σε πίστα, τα τεστ αποτελεσματικότητας των συνεργείων, οι έρευνες για την κατάσταση στα ΚΤΕΟ και πολλά άλλα.
Ολοκληρώνοντας θα πρέπει επίσης να τονιστεί, ότι η Motor Press Ελλάς είναι ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».

Σε πανευρωπαϊκή αποκλειστικότητα η παρουσίαση των εξομοιωτών

Από 3 έως 7 Σεπτεμβρίου οι επισκέπτες του Mediterranean Cosmos είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν τους τελειότερους εξομοιωτές οδήγησης που υπάρχουν έως αυτή τη στιγμή.
Πιο συγκεκριμένα, ο ένας εξομοιωτής αφορούσε σε επιβατικό αυτοκίνητο και ο άλλος σε επαγγελματικό, ενώ και οι δύο είναι κατασκευασμένοι από την κορυφαία εταιρεία πάνω στο συγκεκριμένο είδος -εκτός της κατασκευής πολεμικού υλικού, όπως τα άρματα Leopard- την ΚRAUSS-MAFFEI WEGMANN (KMW).
Τα λογισμικά που χρησιμοποιούν προέρχονται από τη γερμανική εταιρεία DEKRA. Αυτό φυσικά γίνεται γιατί η DEKRA διαθέτει μια τεράστια βάση δεδομένων από αναλύσεις ατυχημάτων, με την οποία «τροφοδοτεί» τη λειτουργία των εξομοιωτών με πραγματικά σενάρια.
Το κόστος των εξομοιωτών αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ για εκείνον του επαγγελματικού αυτοκινήτου και τα 100.000 ευρώ περίπου γι αυτό του επιβατικού.
Tέλος θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι οι δύο εξομοιωτές που φιλοξενήθηκαν στο κοινό της Θεσσαλονίκης θα παρουσιαστούν επίσης στις Εκθέσεις της Φρανκφούρτης και του Ανοβέρου.

Πώς λειτουργούν οι εξομοιωτές

Η χρήση των συγκεκριμένων εξομοιωτών αποσκοπεί σε δύο συγκεκριμένους τομείς. Ο ένας αφορά στην εκμάθηση τρόπων οικονομικής οδήγησης και ο δεύτερος στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, μέσω της εξομοίωσης μιας σειράς επικίνδυνων καταστάσεων, που μπορούν να μας συμβούν ανά πάσα στιγμή.
Φυσικά η καινοτομία των παραπάνω εξομοιωτών ανάγεται στο γεγονός, ότι μπορεί κάποιος να βιώσει καταστάσεις οι οποίες σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας οδηγούν απευθείας σε τροχαίο ατύχημα.
Πιο αναλυτικά, ο «εξεταζόμενος» εισέρχεται στην καμπίνα (όμοια με εκείνη ενός φορτηγού αυτοκινήτου), ενώ ταυτόχρονα οι χειριστές του λογισμικού δίνουν τις απαραίτητες οδηγίες μέσω μικροφώνου και επιλέγουν το περιβάλλον οδήγησης.
Στις δυνατότητες του εξομοιωτή περιλαμβάνονται σενάρια όπως εκείνα της οδήγησης μέσω της επήρειας αλκοόλ, σε χιόνι, παγετό κ.α. Επίσης ο οδηγός μπορεί να βιώσει καταστάσεις -και κατ’ επέκταση να εξοικειωθεί με αυτές- οι οποίες είναι πρακτικά αδύνατο να «διδαχθούν» από κάποιον εκπαιδευτή στο δρόμο.
Για παράδειγμα, κάποιος επαγγελματίας οδηγός είναι δυνατό να εξεταστεί ακόμη και σε ένα σενάριο όπου τα φρένα δε λειτουργούν.
Η χρήση του εξομοιωτή επαγγελματικού οχήματος τυγχάνει ευρείας εφαρμογής στη Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι οδηγοί που περνούν επιτυχώς κάποια εκπαίδευση, έχουν αυτομάτως και κάποια προνόμια.
¶λλωστε, βάσει οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (την οποία θα πρέπει να ενσωματώσουν και να εφαρμόσουν όλα τα κράτη-μέλη έως το 2014), οι επαγγελματίες οδηγοί θα πρέπει να εκπαιδεύονται υποχρεωτικά σε εξομοιωτές, προκειμένου να μπορούν να εκτελούν διεθνή δρομολόγια.
Τέλος αξίζει να σημειώσουμε, ότι οι οδηγοί που βρέθηκαν στο τιμόνι των εξομοιωτών -και ειδικά επαγγελματικού οχήματος- δήλωσαν ενθουσιασμένοι με τις δυνατότητές τους, αλλά και με τις ενδεχόμενες εφαρμογές που θα μπορούσαν να είχαν στη χώρα μας.

Όπως μας εξήγησε ο Dirk Ellinghaus, ένας εκ των δύο χειριστών των εξομοιωτών, ο εκπαιδευτής έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί ο ίδιος τις συνθήκες οδήγησης:

«Μπορούμε να επιλέξουμε καταστάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, χιονόπτωσης, ομίχλης, για επικαθήμενο, ρυμουλκούμενου με συρόμενο, κ.τ.λ. Επίσης, ανάλογα με τις συνθήκες, να εισάγουμε επιπλέον βαθμούς δυσκολίας, δηλαδή αληθινά σενάρια, όπως το πέταγμα ενός παιδιού ξαφνικά στο δρόμο, ενώ είναι δυνατή η εισαγωγή παραμέτρων, όπως ότι τα υγρά των φρένων έχουν λιγοστέψει και η απόδοσή τους έχει μειωθεί, δηλαδή μηχανικές δυσλειτουργίες…».

Στο πλαίσιο του 8ημέρου Οδικής Ασφάλειας που διοργάνωσε το περιοδικό Auto Τρίτη, συναντήσαμε τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εκπαιδευτών Οδήγησης κ. Κ. Μαυράκη, ο οποίος ενημερώθηκε από την ομάδα της DEKRA για τους εξομοιωτές οδήγησης, ενώ οδήγησε και ο ίδιος εκείνον του επαγγελματικού οχήματος.

-Kάντε μας ένα σύντομο σχόλιο για τις διαδικασίες απόκτησης διπλώματος με τη χρήση εξομοιωτών.

Κ.Μ.: Θέλουμε την τεχνολογία κοντά μας και ειδικά όταν πρόκειται για οδική ασφάλεια. Ωστόσο πρόκειται για ένα ζήτημα που πρέπει να μπει στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε να μην υπάρξουν υπερβολές.
Μέχρι στιγμής πάντως ζητούμε από το υπουργείο να δημιουργήσει ειδικές πίστες εξέτασης και εκπαίδευσης -με διαφορετικές προδιαγραφές από εκείνες που προβλέπονται- αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουμε κανένα αποτέλεσμα.
Λάβετε υπ’ όψιν σας, ότι 120.000 εκπαιδευτές και υποψήφιοι οδηγοί είναι ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ. Δηλαδή, αν συμβεί το οτιδήποτε στο δρόμο, οι ασφαλιστικές εταιρείες δε μας καλύπτουν και την ποινική ευθύνη φέρουν οι εκπαιδευτές. Και αυτό είναι ντροπή για το ελληνικό σύστημα!

-Ποια θα είναι η αντίδρασή σας σχετικά με τις αλλαγές που δρομολογούνται στην απόκτηση διπλώματος;

Κ.Μ.: Έχουμε ήδη θέσει τις ενστάσεις μας. Εμείς, πρώτοι από όλους, θέλουμε να μπει μια τάξη στην όλη αταξία. Δεν μπορεί να συνεχιστεί όλη αυτή η κατάσταση. Έχουμε εισηγηθεί στο υπουργείο να συσταθεί ένας ειδικός τρόπος παρακολούθησης της όλης πορείας του υποψήφιου οδηγού. Συμφωνούμε ως ένα σημείο στις αρχικές βασικές σκέψεις. Περιμένουμε, όμως, να δούμε πώς όλα αυτά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, θα υλοποιηθούν…
Αλλά, εκτός από την εξέταση, θα πρέπει να διασφαλίσουμε και τη σωστή εκπαίδευση. Θεωρούμε απαράδεκτο να γίνεται εξέταση των υποψηφίων οδηγών μετά από την 8ωρη εργασία του κάθε υπαλλήλου/ εξεταστή του υπουργείου. Θα πρέπει όσοι απαρτίζουν το ειδικό σώμα εξεταστών, να κάνουν αυτό και μόνο αυτό! Είμαστε έτοιμοι ως εκπαιδευτές να βοηθήσουμε στην πάταξη της αδιαφάνειας.