Σε αντίθεση με τα ΚΤΕΟ, ο εκούσιος τεχνικός έλεγχος δεν είναι υποχρεωτικός ούτε έχει νομική ισχύ.
Πότε & γιατί να κάνεις το check;
Τα δικαιολογητικά & οι προϋποθέσεις που εγείρει μια τέτοια διαδικασία.
Τι περιλαμβάνει ένας εκούσιος τεχνικός έλεγχος.
Στα 60 – 70 ευρώ κυμαίνονται οι τιμές σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη.
Ως γνωστόν, το Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας (TCO) κάθε φορτηγού αποτελεί προτεραιότητα υψίστης σημασίας για κάθε διαχειριστή στόλου. Κι αυτό, γιατί δε νοείται ένας fleet manager να μη γνωρίζει ανά πάσα ώρα & στιγμή την κατάσταση στην οποία βρίσκονται όλα τα οχήματά του – για αυτό άλλωστε και οι πλέον σύγχρονες ψηφιακές λύσεις στους κλάδους των telematics & του AI ποντάρουν σε αυτήν ακριβώς τη συνθήκη.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη συνεπώς, εύλογα αντιλαμβάνεται κανείς πως ο τομέας της προληπτικής συντήρησης εξελίσσεται στην προκειμένη περίπτωση σε έναν παράγοντα νευραλγικής σημασίας που δε γίνεται να αφήνεται στην τύχη του. «Ναι, αλλά υπάρχει το ΚΤΕΟ», θα απαντήσει σίγουρα κάποιος – μόνο που στο σενάριο του τελευταίου έχουμε να κάνουμε με ένα άτυπο «αναγκαίο κακό» που λαμβάνει χώρα για το φορτηγό κάθε χρόνο σε προκαθορισμένη ημερομηνία.
Τι συμβαίνει όμως στην περίπτωση που το επαγγελματικό σου πρόκειται να βγει στην αγορά για να αποκτήσει νέο κάτοχο; Δε θα χρειαστεί να επαληθευτεί η μεταπωλητική του αξία; Και με εκείνη τη ζημιά, που σε έστειλε πριν από λίγες μέρες στο συνεργείο, πόσο σίγουρος είσαι πως αποκαταστάθηκε;
Για αυτά λοιπόν τα ερωτήματα – αλλά και για πολλά ακόμη – έχει προβλεφθεί η λύση του εκούσιου τεχνικού ελέγχου…
Να ξεκινήσουμε όμως πρώτα με τα απλά, κάνοντας μια απαραίτητη διευκρίνιση: ο εκούσιος τεχνικός έλεγχος δεν έχει καμία σχέση με το ΚΤΕΟ. Δεν έχει τη νομική ισχύ του τελευταίου. Δεν είναι υποχρεωτικό ούτε το υποκαθιστά.
Εν ολίγοις, πηγαίνοντας ο κάτοχος το επαγγελματικό του για προληπτικό έλεγχο, επί της ουσίας αυτό που επιδιώκει είναι να το υποβάλει σε ένα άτυπο… check up, μέσω μιας ανεπίσημης διάγνωσης. Να εξακριβώσει κοινώς σε τι κατάσταση βρίσκεται το φορτηγό, πραγματοποιώντας μια εθελοντική επιθεώρηση που όμως δεν αναγνωρίζεται από κανέναν επίσημο θεσμικό φορέα. Που σημαίνει ότι, ανεξάρτητα από το αν το πας για εκούσιο τεχνικό έλεγχο ή όχι, υποχρεωτικά θα το περάσεις και από ΚΤΕΟ στην αντίστοιχη ημερομηνία που έχει προβλεφτεί.
Πότε & γιατί να κάνεις το check;
«Άρα ποιος ο λόγος να καταφύγεις σε προληπτικό έλεγχο;», θα μπορούσε κάλλιστα να αναρωτηθεί κανείς. Κάποιους λόγους τους αναφέραμε πιο πάνω (βλ. υπολειμματική αξία φορτηγού, αμφιβολίες σχετικά με κάποια πρόσφατη επισκευή), αλλά δεν είναι οι μοναδικοί.
Εξάλλου τα κίνητρα που ελλοχεύουν πίσω από τις συγκεκριμένες δοκιμές καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα από τις καθημερινές έννοιες ενός διαχειριστή στόλου, εξασφαλίζοντας μεταξύ άλλων:
- Τον έγκαιρο εντοπισμό τυχόν ελαττωμάτων, ώστε να αποκατασταθούν στο διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στις προκαθορισμένες περιόδους του ΚΤΕΟ.
- Τις απαραίτητες επισκευές σε βλάβες, των οποίων τυχόν επιδείνωση ενδέχεται να οδηγήσει σε σοβαρότερες ζημιές – και συνεπώς σε μεγαλύτερο κόστος τόσο ως προς το σκέλος της αποκατάστασης όσο και ως προς εκείνο του χρονικού διαστήματος διακοπής.
- Μια πρόσθετη διαδικασία service που πλαισιώνει τα προβλεπόμενα διαστήματα συντήρησης, καταδεικνύοντας συνάμα τη βούληση του κατόχου να διατηρήσει το φορτηγό του σε άψογη κατάσταση, ανεξάρτητα από το κανονιστικό πλαίσιο και τις επιταγές των αρμόδιων φορέων.
- Την επικύρωση της ασφάλειας όχι μόνο του οδηγού, αλλά και των υπολοίπων χρηστών του δρόμου.
Οι αφορμές εντούτοις δε σταματούν εδώ… Τουναντίον, το ερέθισμα που ψάχνεις προκειμένου να καταφύγεις σε έναν προληπτικό έλεγχο, ενδέχεται να πηγάζει και από άλλες αιτίες όπως π.χ. το γεγονός ότι το όχημα δεν έχει την ενδεδειγμένη «συμπεριφορά» στη λειτουργία του, το ότι υποβάλλεται συστηματικά σε βαριές εργασίες ή το ότι πρόκειται να βγει στο δρόμο για κάποιο μεγάλο ταξίδι.
Ακόμη περισσότερο, μπορεί να πραγματοποιηθεί υπό τη μορφή ενός προέλεγχου ΚΤΕΟ, ώστε να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις κατά το πέρας του θεσμοθετημένου & επίσημου τεχνικού ελέγχου…
Τα δικαιολογητικά & οι προϋποθέσεις που εγείρει μια τέτοια διαδικασία
Όσον αφορά στο πρωτόκολλο της συγκεκριμένης διαδικασίας τώρα, αξίζει να σημειωθεί εδώ πως ο παράγοντας του ΚΤΕΟ είναι κι εδώ κομβικός. Αυτό, γιατί ένα φορτηγό που φερειπείν δε διαθέτει ήδη ένα δελτίο τεχνικού ελέγχου σε ισχύ, δεν μπορεί να περάσει βάσει νόμου από εκούσιο τεχνικό έλεγχο. Που σημαίνει πως σε αυτό το σενάριο, πρέπει πρώτα να γίνει το check σε ΚΤΕΟ και από εκεί και πέρα είναι που θα μπορέσουμε να μιλήσουμε ξανά για προληπτικό έλεγχο. Εξαίρεση; Το σενάριο να μιλάμε για ένα επαγγελματικό που δεν έχει συμπληρώσει χρόνο από την ημερομηνία αγοράς του ως καινούργιο…
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να φέρει μαζί του κάποια δικαιολογητικά. Τέτοια είναι: η άδεια κυκλοφορίας (για οχήματα τόσο με ελληνικές, όσο και με ξένες πινακίδες), το διαβατήριο ή η ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης, καθώς και το δελτίο τεχνικού ελέγχου (βάσει όσων προαναφέρθηκαν).
Τι περιλαμβάνει ένας εκούσιος τεχνικός έλεγχος
Σε ό,τι έχει να κάνει συνακόλουθα με τον εκούσιο τεχνικό έλεγχο αυτόν καθαυτόν, αξίζει να σημειώσουμε εδώ πώς κατά βάση υφίστανται δύο διαφορετικοί τύποι προαιρετικής δοκιμής: η μερική & η πλήρης.
Η μερική, όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, σχετίζεται με μεμονωμένα σημεία του φορτηγού, ενώ η πλήρης έχει να κάνει με ολόκληρο το όχημα – το τι από τα δύο θα επιλεχτεί καθορίζεται σε συνεννόηση με το αρμόδιο συνεργείο. Έτσι, αν για παράδειγμα θέλετε να ελέγξετε μόνο τα φρένα, θα επιλέξετε τον μερικό έλεγχο, ενώ αν επιθυμείτε το όχημά σας να υποβληθεί σε πλήρη έλεγχο, θα ζητήσετε από το συνεργείο να ελέγξει τα πάντα όλα.
Εξάλλου, στο σενάριο που ο fleet manager θέλει να έχει το κεφάλι του ήσυχο - τουλάχιστον ως προς τα καίρια σημεία του φορτηγού – θα επιδιώξει σίγουρα το τσεκάρισμα να εστιάσει σε σημεία όπως είναι τα φρένα, το σύστημα διεύθυνσης, τα φώτα, η ανάρτηση, τα ελαστικά, οι άξονες, το σασί & το κάτω μέρος του αμαξώματος, ο ταχογράφος, ο περιοριστής ταχύτητας, οι εκπομπές καυσαερίων, τα ηλεκτρικά συστήματα, τα τζάμια, τα παράθυρα, το παρμπρίζ και οι καθρέπτες κ.ο.κ.
Στα 60 – 70 ευρώ κυμαίνονται οι τιμές σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη
Ολοκληρώνοντας, σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές για έναν πλήρη εκούσιο έλεγχο φορτηγού εκτιμάται πως σε πρωτεύουσα & συμπρωτεύουσα αυτές κυμαίνονται ανάμεσα στα 60 – 70 ευρώ, με τον διαχειριστή στόλου πάντως σε κάθε ενδεχόμενο να απαιτείται να διευκολύνει και ο ίδιος τη διαδικασία της επιθεώρησης.
Κατά συνέπεια, για μια σωστή προετοιμασία:
- Ελέγξτε πιο πριν το λάδι & το ψυκτικό υγρό του οχήματος και βεβαιωθείτε ότι το υγρό του υαλοκαθαριστήρα είναι γεμάτο.
- Βεβαιωθείτε ότι τα καθίσματα και ο χώρος αποσκευών δεν έχουν προσωπικά αντικείμενα (π.χ. εργαλειοθήκες) και πως ο χώρος αποσκευών είναι προσβάσιμος για την ολοκλήρωση συγκεκριμένων τμημάτων του ελέγχου.
- Σιγουρευτείτε ότι το όχημα είναι αρκετά καθαρό (ειδικά το κάτω μέρος του αμαξώματος).
- Φροντίστε η πίεση των ελαστικών να είναι η ενδεδειγμένη.
- Τσεκάρετε εσείς οι ίδιοι τον κινητήρα, καθώς πρέπει να βρίσκεται σε καλή κατάσταση για να εξεταστεί (π.χ. αν ο ιμάντας ή η αλυσίδα χρονισμού έχουν αντικατασταθεί, αυτό πρέπει να έχει γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή).
- Βεβαιωθείτε πως οι ζώνες ασφαλείας/αγκράφες είναι ορατές και λειτουργούν σωστά.
- Σιγουρευτείτε πως οι πινακίδες κυκλοφορίας σας είναι καθαρές και συμμορφώνονται με τους ισχύοντες κανονισμούς.
- Τσεκάρετε τον μετρητή θερμοκρασία του οχήματος, μιας η θερμοκρασία του πρέπει να είναι «κανονική» πριν από την άφιξή σας στο κέντρο ελέγχου για επιθεώρηση.