Λιπαντικό επαγγελματικών οχημάτων: Τι προσέχεις -τι αποφεύγεις!
-Το λιπαντικό προστατεύει τον κινητήρα (από θερμότητα & τριβές)
-Το ιξώδες που αναγράφεται στην ετικέτα του λιπαντικού, είναι κρίσιμο για την σωστή λειτουργία του κινητήρα, δεν είναι απλά ένας δείκτης
-Ορυκτέλαια, συνθετικά, ημισυνθετικά & ανακυκλωμένα, τα 4 είδη λιπαντικών
-Αλλάζουμε λάδι 2 ή 1 φορά το χρόνο; Τι να αποφύγεις πάση θυσία!
Το λιπαντικό προστατεύει τον κινητήρα (από θερμότητα & τριβές)
Το λιπαντικό αποτελεί ένα από τα πιο ζωτικά συστατικά του οχήματος όσον αφορά στην προστασία του κινητήρα μας, εξ ου και ο συστηματικός έλεγχος που πρέπει να γίνεται στη στάθμη του, προκειμένου να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.
Αυτό, γιατί το λάδι αφενός μειώνει τις τριβές των επιφανειών που κινούνται κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του κινητήρα, αφετέρου απομακρύνει τη θερμότητα που προκύπτει από την τριβή, λειτουργώντας σαν ψυκτικό και αποτρέποντας έτσι τις υψηλές θερμοκρασίες.
Επιπλέον, το λιπαντικό προστατεύει τις επιφάνειες που λιπαίνονται από εξωτερικούς παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν διάβρωση (π.χ. υγρασία), διατηρώντας παράλληλα την καθαρότητα των μεταλλικών μερών και στεγανοποιώντας τα κενά ώστε να μη φεύγει περισσότερο καυσαέριο.
WEG TURBO PLUS LA 10W-40 με την έγκριση της Mercedes
Το ιξώδες που αναγράφεται στην ετικέτα του λιπαντικού, είναι κρίσιμο για την σωστή λειτουργία του κινητήρα, δεν είναι απλά ένας δείκτης
Πολλές φορές έχουμε ακούσει για το ιξώδες ενός λιπαντικού, ωστόσο τι ακριβώς αντιπροσωπεύει αυτό ως μέγεθος; Για να το θέσουμε απλά:το ιξώδες καταδεικνύει τη ρευστότητα, ήτοι τη δυνατότητα του λιπαντικού να αντιστέκεται στην τριβή.
Με ένα παράδειγμα: αν γυρίσουμε ανάποδα ένα δοχείο με μέλι και ένα άλλο δοχείο με οινόπνευμα, τότε το πρώτο θα εμφανίσει σίγουρα μεγαλύτερη αντίσταση κατά τη διάρκεια της ροής του από το δεύτερο και θα αδειάσει πιο αργά. Αυτό σημαίνει πως έχει μεγαλύτερο ιξώδες. Συνεπώς, όσο πιο παχύρρευστο (βλ. μέλι) το υγρό, τόσο μεγαλύτερο το ιξώδες. Όσο πιο λεπτόρρευστο (βλ. οινόπνευμα) το υγρό, τόσο χαμηλότερο το ιξώδες.
Από εκεί και πέρα, το ιξώδες του λιπαντικού καθορίζει το επίπεδο της σταθερότητάς του, πράγμα απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του. Κι αυτό, γιατί το λάδι δεν πρέπει να υφίσταται αλλοιώσεις,εξαιτίας των διάφορων δυσμενών παραγόντων που θα επηρεάσουν τη λειτουργία του. Ένας τέτοιος παράγοντας που μπορεί να αλλοιώσει τη σταθερότητά του, είναι για παράδειγμα οι αλλαγές στη θερμοκρασία.
Αυτές οι αλλαγές όμως, αν επηρεάζουν το λιπαντικό μας, δεν είναι ευπρόσδεκτες. Με ιξώδες μεγαλύτερο από το κανονικό, σημαίνει πως το υγρό είναι παχύρρευστο και άρα δε βοηθάει στην άνετη εκκίνηση ενός κρύου κινητήρα. Από την άλλη, το λεπτόρρευστο λιπαντικό δε δημιουργεί τη «μεμβράνη» εκείνη που λειτουργεί σαν προστατευτική επιφάνεια μεταξύ των σημείων που τρίβονται.
Αυτό που ψάχνουμε, λοιπόν, για να κάνουμε τη δουλειά μας είναι το λάδι μας να έχει την κατάλληλη τιμή στο δείκτη του ιξώδους του, κάτι που αποτυπώνεται στην SAE (SocietyofAutomotiveEngineers) του, δηλαδή το σημείο στην ετικέτα που μας δείχνει τη ρευστότητα του λιπαντικού.
Έστω ότι εκεί αντικρίζουμε την ένδειξη 10W-40…
Ο αριθμός 10 δίπλα στο γράμμα «W» (Winter=Χειμώνας) δείχνει πως το λιπαντικό έχει πιο σταθερό ιξώδες όταν πέφτει η θερμοκρασία σε σχέση με κάποιο που γράφει τον αριθμό π.χ. 20. Αντίστοιχα, όμως, κάποιο που αναγράφει τον αριθμό 0, στις ίδιες συνθήκες είναι πιο αποτελεσματικό από το δικό μας που γράφει 10 (π.χ. 5W-30).
Στην άλλη άκρη αντικρίζουμε τον αριθμό 40. Το νούμερο κοινώς που αποτυπώνει το ιξώδες σε θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα, πράγμα που συνεπάγεται πως όσο μεγαλύτερος ο αριθμός τόσο καλύτερη η σταθερότητα του λαδιού στις πιο υψηλές θερμοκρασίες. Συνεπώς, στο παράδειγμά μας η ένδειξη 40 δείχνει μεγαλύτερη σταθερότητα σε υψηλές θερμοκρασίες από την αντίστοιχη ένδειξη 30.
Στην αγορά, πάντως θα συναντήσουμε δείκτες που κυμαίνονται σε μια κλίμακα της τάξεως του 0W-50, ωστόσο αναλόγως την περίπτωση μπορεί να αντικρίσουμε και λιπαντικά που ο δείκτης τους μπορεί να φτάσει στο 250 - άρα είναι πολύ παχύρρευστα και προορίζονται για πολύ εξειδικευμένες περιπτώσεις (π.χ. για οδοντωτούς τροχούς).
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το » |
Σχολίασέ το, στο Facebook » |
Ορυκτέλαια, συνθετικά, ημισυνθετικά & ανακυκλωμένα, τα 4 είδη λιπαντικών
Ορυκτέλαια, συνθετικά έλαια, ημισυνθετικά έλαια και ανακυκλωμένα. Αυτά είναι τα είδη λιπαντικών που θα αντικρίσουμε στην ελληνική αγορά, καθένα με τα δικά του δεδομένα και χαρακτηριστικά.
Τα ορυκτέλαια είναι τα πιο οικονομικά και καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, αλλά καταπονούνται πιο πολύ και πιο σύντομα.
Τα συνθετικά έλαια είναι πιο ακριβά, αλλά ανταποκρίνονται περισσότερο στις απαιτήσεις των σύγχρονων κινητήρων διατηρώντας την προστατευτική «μεμβράνη» τους ακόμα και σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες.
Τα ημισυνθετικά έλαια συνδυάζουν μείγματα από ορυκτέλαιο και συνθετικό έλαιο και «συναντιούνται» κάπου στη… μέση:είναι φθηνότερα από το συνθετικό, αλλά με καλύτερη απόδοση σε ακραίες θερμοκρασίες προς τα πάνω (ζέστη) ή προς τα κάτω (κρύο) σε σχέση με το ορυκτέλαιο.
Τέλος, τα ανακυκλωμένα είναι επί της ουσίας επανεπεξεργασμένα ορυκτέλαια που έχουν χρησιμοποιηθεί και τα οποία έχουν απόδοση που φτάνει στο 70 % των μη ανακυκλωμένων.
Αλλάζουμε λάδι 2 ή 1 φορά το χρόνο; Τι να αποφύγεις πάση θυσία!
Ο κατασκευαστής είναι εκείνος που ορίζει το κάθε πόσο πρέπει να αλλάζουμε λάδια, άρα ακολουθούμε τις οδηγίεςτουmanual. Αν θα έπρεπε, πάντως, να θέσουμε κάποιους πολύ γενικούς κανόνες, τότε θα λέγαμε πως η κίνηση εντός του αστικού ιστού, με το μποτιλιάρισμα και την κυκλοφοριακή συμφόρηση, συνεπάγεται αλλαγή λιπαντικού πιο συστηματικά.
Συνήθως όσοι αλλάζουν λάδια δυο φορές το χρόνο, είθισται να επιλέγουν άλλο για το χειμώνα και άλλο για το καλοκαίρι. Όσοι αλλάζουν μια φορά το χρόνο, επιλέγουν κατά βάση συνθετικά λιπαντικά που μπορούν να καλύψουν μεγάλες αποκλίσεις στις θερμοκρασίες π.χ. 0W-40.
Το μοντέλο του οχήματος επίσης παίζει ρόλο: τα παλιότερα αλλάζουν λάδια κάθε 7.500-10.000 χλμ, τα πιο καινούργια μια φορά το χρόνο. Το ίδιο ισχύει και με το είδος, για παράδειγμα, της ρυμούλκησης: για μέτρια χρειάζεται αλλαγή κάθε 8.000-12.000 χλμ και για βαριά κάθε 4.800-8.000 χλμ.
Εννοείται προφανώς πως, κατά τον έλεγχο που κάνουμε συχνά – πυκνά στο λάδι, έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα μην τυχόν κι έχει μαυρίσει, καθώς κάτι τέτοιο συνεπάγεται άμεση επίσκεψη στο συνεργείο για αλλαγή, μια διαδικασία που παίρνει λιγότερο από μισάωρο. Μαζί με την αλλαγή λαδιού, ωστόσο, καλό είναι να αλλάξουμε και το φίλτρο, ώστε να ξεφορτωθούμε τυχόν υπολείμματα από το προηγούμενο που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τον κινητήρα μας.
Προσοχή SOS: Δεν αναμειγνύουμε και δεν ανακατεύουμε λιπαντικά με διαφορετική ρευστότητα μεταξύ τους, γιατί θα προκληθεί ζημιά στον κινητήρα μας!