Βάσει έρευνας, μόλις το 23% του εργατικού δυναμικού στον κλάδο είναι γυναίκες.
Υπολογίζεται πως το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα στα δυο φύλα είναι της τάξεως του 11% ή και παραπάνω, ξεπερνώντας τον εθνικό μέσο όρο.
Παρόλο που το 94% των οργανισμών δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί στο διάλογο για πιο ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, η πραγματικότητα για τις γυναίκες απέχει πολύ από το ιδανικό.
Μολονότι, ως γνωστόν, ο αριθμός των γυναικών οδηγών φορτηγών στην ΕΕ είναι χαμηλός (σ.σ. αν και σταδιακά αυξάνεται), ορισμένες χώρες όπως η Γερμανία και η Ρουμανία κάνουν τη διαφορά, καταγράφοντας υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής από τον μέσο όρο της ΕΕ, που κυμαίνεται περίπου στα επίπεδα του 3-4%...
Αλλά κάτι τέτοιο από μόνο του δεν αρκεί... Κι αυτό, γιατί πέρα από την έλλειψη οδηγών σε ολόκληρο τον κλάδο, εξακολουθούν να υφίστανται προκλήσεις όπως η έλλειψη σεβασμού από τους άλλους χρήστες του δρόμου και η σεξιστική συμπεριφορά - αν και πολλές γυναίκες αναφέρουν ότι αισθάνονται ασφαλείς στη δουλειά τους και λαμβάνουν την ανάλογη υποστήριξη από τους συναδέλφους τους.
Στια δια ταύτα; Οι εταιρείες και οι κυβερνήσεις προσπαθούν στις μέρες μας να προσελκύσουν περισσότερες εκπροσώπους του "ωραίου φύλου" στον χώρο, προάγοντας ως σημεία αναφοράς τις πρωτοβουλίες για καλύτερες εγκαταστάσεις, για κατάρτιση και για υποστηρικτικές πολιτικές.
Μόλις το 23% του εργατικού δυναμικού στον κλάδο είναι γυναίκες
Σε κάθε περίπυωση, υπενθυμίζεται πως πέρυσι τέτοια εποχή - και για δεύτερη φορά, ύστερα από το 2023 -, η μη κερδοσκοπική οργάνωση «Women in Transport» ξεκίνησε έρευνα για τον Δείκτη Ισότητας των
γυναικών στις εμπορευματικές μεταφορές, καλώντας όσο το δυνατόν περισσότερους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν.
Ο λόγος; Να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα αναφορικά με την ποικιλομορφία, την ενσωμάτωση και την εκπροσώπηση των δύο φύλων στον κλάδο, μέσα από την αξιοποίηση της πλατφόρμας Work180, για απλοποιημένη υποβολή δεδομένων.
Ακόμα καλύτερα, έχοντας στα χέρια τους τα πορίσματα του 2023, οι υπεύθυνοι του εγχειρήματος μπόρεσαν να προχωρήσουν σε ουσιαστικές συγκρίσεις από έτος σε έτος, αποκομίζοντας κομβικές πληροφορίες.
Αξίζει να επισημανθεί, ωστόσο, πως στην εν λόγω έρευνα κατάφεραν να συμμετάσχουν μόνο εταιρείες και τμήματα μεταφορών που έχουν ως έδρα τους το Ηνωμένο Βασίλειο, με τη διευθύνουσα σύμβουλο της Work180, Gemma Lloyd, να επισημαίνει τότε πως πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αναδεικνύει κρίσιμα κενά στην ισότητα γύρω από τις μεταφορές, προωθώντας παράλληλα την καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος εργασίας δίχως αποκλεισμούς από τον κλάδο.
Είτε έτσι είτε αλλιώς, τα ευρήματα αποδείχτηκαν ιδιαίτερα… αποθαρρυντικά, ανασύροντας τα εξής ζητήματα:
- Μόλις το 23% του εργατικού δυναμικού είναι
γυναίκες, ενώ από αυτό το 23% περισσότερες από τις μισές γυναίκες βρίσκονται σε ρόλους που δεν αφορούν στις μεταφορές αυτές καθαυτές.
- Το 58% των οργανισμών παραδέχτηκε ότι το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα στα δυο φύλα είναι της τάξεως του 11% ή και παραπάνω, ξεπερνώντας τον εθνικό μέσο όρο.
- Το 54% των οργανισμών δε διατηρούν επίσημους στόχους, όρια και δεσμεύσεις γύρω από την ποικιλομορφία των φύλων.
- Το 59% δεν προσφέρει καμία υποστήριξη που να αφορά σε γονική άδεια μετ' αποδοχών.
- Παρόλο που το 94% των οργανισμών δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί στο διάλογο για πιο ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, η πραγματικότητα για τις γυναίκες απέχει πολύ από το ιδανικό.
- Το 88% παρέχει ένα ευέλικτο ωράριο έναρξης και λήξης εργασίας, εντούτοις αυτό από μόνο του δεν αρκεί για την αντιμετώπιση των βαθιά ριζωμένων ανισοτήτων μεταξύ των δυο φύλων.
17 υποχρεωτικές & 13 προαιρετικές ερωτήσεις περιλαμβάνονταν στην έρευνα
Από εκεί και πέρα, επισημαίνεται πως η περσινή βελτιωμένη έρευνα του 2024 περιλάμβανε 17 υποχρεωτικές και 13 προαιρετικές ερωτήσεις, εμβαθύνοντας στους παράγοντες ποικιλομορφίας που επηρεάζουν τη σύνθεση του εργατικού δυναμικού σε όλους τους τομείς, ακόμα και στις ηγετικές δομές.
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε έναν πλούσιο κόμβο πληροφοριών με πόρους και πρότυπα για την υποστήριξη ουσιαστικών πρωτοβουλιών αναφορικά με την πολυμορφία και την ένταξη στους οργανισμούς τους, με τη διευθύνουσα σύμβουλο της The Seafarers' Charity, Deborah Layde, να τονίζει τότε πως ο Δείκτης Ισότητας της οργάνωσης Women in Transport υπερβαίνει την απλή μέτρηση, λειτουργώντας ως καταλύτης για ουσιαστικές αλλαγές σε ολόκληρο τον κλάδο.
Την ίδια ώρα, η Sue Terpilowski OBE, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Image Line Communications, παρατήρησε ότι ένα ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό είναι θεμελιώδες για τη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου μέλλοντος στις μεταφορές, ενώ η προσωρινή διευθύνουσα σύμβουλος της Women in Transport, Daljit Kalirai, επισήμανε πως:
«Η φετινή (σ.σ. περσινή) έρευνα αφορά στην αξιοποίηση της δυναμικής του 2023 για την προώθηση ουσιαστικών αλλαγών στον κλάδο. Παρέχοντας στις εταιρείες πληροφορίες από έτος σε έτος, δημιουργούμε ένα ισχυρό εργαλείο για την παρακολούθηση της προόδου, την προβολή των επιτευγμάτων και την ενθάρρυνση της υπευθυνότητας σε ολόκληρο τον κλάδο. Η ισότητα και η πολυμορφία είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον των μεταφορών και είμαστε υπερήφανοι που ηγούμαστε αυτού του σημαντικού έργου».