Αν ανήκεις στην κατηγορία εκείνων που περιμένουν να πέσει η τιμή της βενζίνης για να δημιουργήσουν απόθεμα, ξανασκέψου το. Κι αυτό, γιατί μάλλον δε σε συμφέρει!
Η απάντηση εδώ είναι πως δεν μπορούμε να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο… Για αρχή, το ότι η βενζίνη ξεθυμαίνει όσο περνάει ο καιρός, είναι κάτι που το γνωρίζει πολύς κόσμος εκεί έξω. Το ζήτημα, ωστόσο, που γεννάται, είναι για πόσο καιρό μπορεί η βενζίνη να διατηρηθεί άψογα, δίχως να «χάσει» σε κάτι.
Οι απαντήσεις στην προκειμένη περίπτωση ποικίλλουν, καθώς σε μεγάλο ποσοστό το σενάριο έχει να κάνει με το σημείο που είναι αποθηκευμένη. Διότι άλλα είναι τα δεδομένα όταν μιλάμε για το ντεπόζιτο του οχήματος, άλλα για το διυλιστήριο και άλλα για τα μπιτόνια.
Το πόσο ανόθευτο είναι το καύσιμο και οι καιρικές συνθήκες είναι δύο άλλοι παράγοντες που μπορεί να αποδειχτούν επίσης πολύ κομβικοί.
Πώς & γιατί χαλάει η βενζίνη;
Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε εδώ πως άλλο πράγμα η βενζίνη και άλλο το πετρέλαιο. Το δεύτερο μπορεί να αντέξει για εκατομμύρια χρόνια. Εντούτοις, όταν διυλιστεί σε βενζίνη, τότε αλλάζουν τα δεδομένα, μιας και στην εξίσωση μπαίνουν διάφορα πρόσθετα, όπως τα βελτιωτικά καύσης (για τη βελτίωση της δράσης του κινητήρα) ή η αιθανόλη (βιοκαύσιμα) για τη μείωση των ρύπων. Απόρροια των παραπάνω πρόσθετων, είναι η βενζίνη λοιπόν να γίνεται πιο ευαίσθητη στο οξυγόνο, τη ζέστη και την υγρασία.
Συνεπώς, αφήνοντας τη βενζίνη για μήνες στο ρεζερβουάρ, το αποτέλεσμα είναι να χάσει αρκετά από τα χαρακτηριστικά της, να εξατμιστεί ένα υπολογίσιμο μέρος της, να αλλάξει το ιξώδες της και να αναπτυχθούν ακόμα και μικροοργανισμοί μέσα σε αυτήν. Τέτοιες αλλαγές, άλλωστε, είναι εύκολο να τις καταλάβουμε και με γυμνό μάτι, καθώς το χρώμα της θα αλλάξει και θα γίνει πιο σκούρο, τα μέρη της θα διαχωριστούν, ενώ ενδέχεται να προκύψει και μια ουσία κολλώδης σα βλέννα.
Κατά συνέπεια, το όχημα υπό αυτές τις προϋποθέσεις θα δυσκολεύεται να εκκινήσει, θα μπορεί να βγάλει μειωμένα χιλιόμετρα, θα αποδίδει χειρότερα κ.ο.κ. Παράλληλα, οι μικροοργανισμοί και η βλεννώδης ουσία ενδέχεται είτε να διαβρώσουν είτε να φράξουν τους ψεκαστήρες, το φίλτρο, την τρόμπα καυσίμου και τα σωληνάκια, ενώ η οξείδωση του καυσίμου είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσει οξείδωση τόσο στα λαστιχένια όσο και στα μεταλλικά μέρη του κινητήρα.
Και για πόσο χρονικό διάστημα διατηρείται η βενζίνη;
Συγκεκριμένη απάντηση δεν υφίσταται εδώ, διότι τα πάντα σχετίζονται με το πού είναι αποθηκευμένη. Φερειπείν, μέσα σε ένα ντεπόζιτο που δε βρίσκεται σε parking και με το όχημα εκτεθειμένο στα καιρικά φαινόμενα (π.χ. βροχή, καύσωνας, χιόνι κλπ.), η βενζίνη ενδέχεται μέσα σε 30 μέρες να χάσει κάμποσες από τις ιδιότητές της.
Αντίστοιχα, όταν η βενζίνη αποθηκεύεται σε συγκεκριμένα μπιτόνια με σήμανση για εύφλεκτα υλικά, που έχουν καθαριστεί όπως πρέπει και τα οποία βρίσκονται σε σκιά δίχως υγρασία, τότε ίσως και να φτάσει από μισό έως ένα έτος.
Καταλήγοντας, στα διυλιστήρια η βενζίνη δεν παθαίνει ζημιά, διότι οι δεξαμενές εκεί είναι κατά τέτοιο τρόπο σχεδιασμένες, ώστε να πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις διατήρησης, χώρια που τα περίφημα πρόσθετα δεν πρόκειται να αναμειχθούν μαζί της παρά λίγο προτού διατεθεί στην αγορά.