Η υπερθέρμανση του κινητήρα ενδέχεται να οδηγήσει σε ανεπανόρθωτη βλάβη.
Αν υπάρχει δυσλειτουργία στη μίζα ή στους συνδέσμους U-joint, τότε το όχημα θα στείλει προειδοποιητικά «σημάδια».
Φρένα, τροχοί και ελαστικά πρέπει να ελέγχονται συχνά, διότι πιθανές φθορές εγκυμονούν κίνδυνο ατυχήματος.
Μπαταρία, φώτα & υαλοκαθαριστήρες είναι εξαρτήματα απαραίτητα για την ασφάλεια & για τη λειτουργικότητα του οχήματος.
Για συμπλέκτη και για σύστημα ψύξης, τσεκάρουμε την ικανότητα ρυμούλκησης & τα όργανα μέτρησης στην καμπίνα του φορτηγού αντίστοιχα.
Πρόκειται για ένα σύνηθες πρόβλημα, που συναντάται ιδίως στα παλαιότερα φορτηγά (και όχι μόνο…), ωστόσο μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στον κινητήρα σας.
Αναλυτικότερα, η υπερθέρμανση του κινητήρα είναι ένα ζήτημα που μπορεί να προκύψει από τη διάβρωση των εξαρτημάτων του κινητήρα, την υπερφόρτωση του φορτηγού ή τη λειτουργία της μηχανής αδιάκοπα σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, ενώ άλλες αιτίες μπορεί να είναι π.χ. μια φθαρμένη τσιμούχα, μια βλάβη στο ρεζερβουάρ καυσίμου ή απλώς η μη αλλαγή λαδιού ή ψυκτικού υγρού την κατάλληλη χρονική περίοδο.
Σε κάθε ενδεχόμενο πάντως, μπορείτε πάντοτε να ελέγξετε κάτω από το καπό για να δείτε αν μπορείτε να εντοπίσετε τι ακριβώς συμβαίνει – αν και όταν πρόκειται για τον κινητήρα σας, ίσως η καλύτερη λύση θα ήταν να ζητήσετε από έναν μηχανικό να τον περάσει από «ακτινογραφία».
2. Βλάβη μίζας
Πιθανή βλάβη στη μίζα ή προβλήματα μίζας με την ανάφλεξη του οχήματος, είναι θέματα που θα γίνουν άμεσα αντιληπτά, εφόσον το φορτηγό δεν ξεκινάει σωστά ή δε λειτουργεί καθόλου.
Αυτό βεβαίως είθισται να συμβαίνει συχνότερα σε ψυχρές καιρικές συνθήκες - για αυτό και μπορεί να προληφθεί μέσα από την κατάλληλη χειμερινή προετοιμασία του επαγγελματικού οχήματος -, ενώ προκαλείται είτε από τη μεταφορά πολύ βαριών φορτίων είτε όταν δε λαμβάνεται αρκετή τάση από την μπαταρία.
Μια μπαταρία αντικατάστασης ή μια επίσκεψη σε έναν μηχανικό για διαγνωστικό έλεγχο, ίσως να είναι οι πλέον ενδεδειγμένες προτάσεις για να δείτε αν υφίσταται κάποιο άλλο πρόβλημα με τη μίζα.
3. Προβλήματα με τα φρένα
Τα μεγαλύτερα φορτηγά, που μεταφέρουν βαρέα φορτία, είναι αρκετά πιθανό να αντιμετωπίσουν πρόβλημα με τα φρένα τους (είτε μιλάμε για το πεντάλ είτε για το σύστημα πέδησης στο σύνολό του) πιο νωρίς σε σύγκριση με τα άλλα οχήματα, συνεπώς κρίνεται αυτονόητο να γνωρίζετε πότε μπορεί να χρειαστεί να αντικαταστήσετε τα φρένα σας.
Ομοίως, οι διαρροές υγρών φρένων είναι ένα συχνό φαινόμενο, που μπορεί να οδηγήσει σε ολοκληρωτική βλάβη – σενάριο απευκταίο φυσικά, είτε βρίσκεστε στη δουλειά είτε εκτός βάρδιας.
4. Τροχοί και ελαστικά
Αναφορικά
με τα ελαστικά του φορτηγού, αντίστοιχα, υπάρχουν μεν πολλές κοινές αιτίες ζημιάς, ωστόσο αυτό που οφείλουμε πάντοτε να θυμόμαστε είναι πως οι αυλακώσεις του πέλματος θα πρέπει να είναι βαθιές και έντονες, διότι αν είναι αβαθείς, τότε το λάστιχο «παίζει» να τρυπήσει ευκολότερα π.χ. αν περάσουμε πάνω από συντρίμμια στο δρόμο.
Ακολούθως, η λειτουργία των ρουλεμάν (σ.σ. που εμποδίζουν την τριβή μεταξύ των ελαστικών και του δρόμου) των τροχών ενδέχεται να υποβαθμιστεί με την πάροδο του χρόνου, ενώ ο θόρυβος που προέρχεται από εκείνα ή η πιθανή απώλεια ελέγχου κατά την οδήγηση, συνεπάγεται «σύρμα» για αντικατάστασή τους.
Μια εύκαιρη ρεζέρβα συνεπώς, συνδυαστικά με τις τακτικές αλλαγές ελαστικών ύστερα από τη συμπλήρωση μιας καθορισμένης χιλιομετρικής απόστασης (και εφόσον έχουν μεσολαβήσει προφανώς οι απαραίτητες διαδικασίες αναγόμωσης & ξανασκαλίσματος), κρίνονται ως οι πλέον ενδεδειγμένες προτάσεις, ενώ το ίδιο ισχύει και με τις προβλεπόμενες επισκέψεις για ευθυγράμμιση ή για check στην πίεση των ελαστικών.
5. Ηλεκτρικά προβλήματα
Συνακόλουθα, η κουβέντα πάει αναμενόμενα στην μπαταρία του φορτηγού - ή τις πολλαπλές μπαταρίες ανάλογα με το μέγεθος του οχήματος -, ήτοι την «καρδιά» του επαγγελματικού, που «τροφοδοτεί» τα εξαρτήματα τα οποία διατηρούν το φορτηγό σε κίνηση.
Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν θα παρατηρήσετε προβλήματα όταν τα φώτα αρχίσουν να τρεμοπαίζουν, όταν ακούσετε «κλικ» από τη μίζα ή όταν το όχημα αρχίζει να ζορίζεται στο ξεκίνημα. Τι μπορεί να φταίει για όλα τα παραπάνω; Η πηγή του κακού μπορεί να εντοπιστεί σε τυχόν δυσλειτουργίες είτε στον εναλλάκτη (alternator) & τις μπαταρίες είτε στα καλώδια.
Όπως και να έχει, συνιστάται να πάτε το φορτηγό σας σε μηχανικό ή τεχνικό για να διαπιστώσετε αν χρειάζεστε αντικατάσταση της μπαταρίας ή αν υπάρχει πρόβλημα με κάποιο μεμονωμένο ηλεκτρικό εξάρτημα.
6. Φώτα και υαλοκαθαριστήρες
«Και με τα φώτα & τους υαλοκαθαριστήρες, τι γίνεται;», θα μπορούσε εύλογα να αναρωτηθεί κάποιος. Τα δεδομένα εδώ είναι απλά… Οδηγώντας σε δύσκολες συνθήκες και σε μεγάλες διαδρομές, τα φώτα και οι υαλοκαθαριστήρες σας θα υποβαθμιστούν με την πάροδο του χρόνου, εξαιτίας της έντονης χρήσης - ωστόσο, αυτό δεν είναι δύσκολο να διορθωθεί.
Υπό αυτό το πρίσμα συνεπώς, πριν από κάθε ταξίδι βεβαιωθείτε ότι τα φώτα σας είναι πλήρως λειτουργικά και ελέγξτε κατά προτίμηση από δύο φορές όλους τους λαμπτήρες στα φώτα φρένων και στα φλας (σ.σ. διότι ενδέχεται να χρειάζονται ρύθμιση ή αντικατάσταση).
Αν δε, παρατηρήσετε ραβδώσεις στο παρμπρίζ, τότε αυτή είναι μια ένδειξη ότι ήρθε η ώρα να αλλάξετε τους υαλοκαθαριστήρες σας και να τσεκάρετε το υγρό τους.
7. Προβλήματα στον συμπλέκτη
Σε κάθε ενδεχόμενο, όταν μιλάμε για φορτηγό με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, καλό είναι να θυμόμαστε επίσης ότι ο συμπλέκτης μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα όταν «υπερφορτώνεται» (βλ. λόγω υπερθέρμανσης, φθοράς, βαρέως φορτίου ή ακατάλληλης χρήσης) ή αν το φορτηγό έχει διαρροή λαδιού.
Αλλά ακόμη και σε αυτό το σενάριο υπάρχει λύση, για να εντοπιστεί το πρόβλημα… Πώς; Για αρχή, ελέγξτε την ικανότητα ρυμούλκησης και εν συνεχεία βεβαιωθείτε ότι δεν υπερφορτώνετε το όχημα – με την προϋπόθεση βεβαίως ότι σε όλες τις εκδοχές αλλάζετε τις σωστές ταχύτητες ανάλογα με το βάρος, την ταχύτητα και τις οδικές συνθήκες που αντιμετωπίζετε.
8. Δυσλειτουργία του συστήματος ψύξης
Ολοκληρώνοντας, υπενθυμίζεται πως στα νέα και μεταχειρισμένα φορτηγά με ψυκτικούς θαλάμους οι οδηγοί μπορούν να παρακολουθούν το σύστημα ψύξης του οχήματός τους
για τυχόν προβλήματα, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τις θερμοκρασίες στο θάλαμο του ρυμουλκούμενου.
Που σημαίνει πως εδώ ενδείκνυται να παρακολουθείτε πάντοτε τα όργανα μέτρησης στην καμπίνα του φορτηγού, ώστε να βεβαιωθείτε ότι λαμβάνουν την ακριβή ένδειξη...