ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing

Δείτε αναλυτικά τα χαρακτηριστικά του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που με μήκος 300 χλμ. θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία.

Ο ΒΟΑΚ παρουσιάστηκε την Κυριακή 30/5/2021 από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή.

Για την εξασφάλιση των «τριών Χ» (χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα) μίλησε μεταξύ πολλών άλλων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

«Με τη νέα χάραξη μειώνεται αισθητά ο χρόνος για να διασχίσει κανείς τη Κρήτη από τη μία άκρη ως την άλλη έως και 30%», τόνισε μεταξύ άλλων ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης.

Στην Κρήτη το μεγαλύτερο οδικό έργο της Ευρώπης

2.489 Επισκέψεις στο άρθρο (31/5/2021)

Υπερσύγχρονα χαρακτηριστικά -και σταθμούς διοδίων- θα διαθέτει ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ένας αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους σχεδόν 300 χλμ., που υπόσχεται πως θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, έως και κατά 30% ταχύτερα.

Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια, θα αποτελέσει ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ένας αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, που θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία.
 
Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 βάσει σχεδιασμού, θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου. Ειδικότερα, τα βασικά βήματα που έχουν γίνει μέχρι στιγμής είναι τα εξής:
  • Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
  • Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο.
  • «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
  • Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
  • Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
  • Το τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.
 
Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα, ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο. Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Αγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.
 
Αυτό που πρέπει να τονιστεί, είναι πως ο ΒΟΑΚ θα έχει διόδια, το ύψος των οποίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
 
Τα επόμενα βήματα 
Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
 
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
 
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
 
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
 
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου 
Κίσσαμος - Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
  • Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ 
  • 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
  • Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ 
  • 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
  • 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
  • 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
  • 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
  • Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
  • Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β Φάση του διαγωνισμού
  • Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος
  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ. 
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
  • Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022 
  • Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
Αγιος Νικόλαος - Σητεία
  • Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό - Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Αμμου
  • Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
Αλλα έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη 
  • Ξεμπλόκαρε και προχωρά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη και για τον τουρισμό μας συνολικά.
  • Η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», έχει καταστρωθεί συγκεκριμένος οδικός χάρτη και έχει συνδεθεί η υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
  • Θα ξεκινήσει μέχρι τις αρχές του 2022 η κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων σε φράγματα στο Νομό Λασιθίου, η κατασκευή φράγματος στο Πλατύ του Νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή, καθώς και έργα αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού στο Νομό Χανίων.