Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Πολλές και σημαντικές είναι οι πρωτοβουλίες που πρέπει να παρθούν στην ΕΕ προκειμένου να καταστεί εφικτός ο στόχος της πλήρους απεξάρτησης των οδικών μεταφορών ως το 2050, μέσω της χρήσης μιας νέας γενιάς φορτηγών μηδενικών ρύπων, όπως π.χ. το πρωτότυπο φορτηγό Mercedes-Benz GenH2.

«Σύννεφα» στο πράσινο μέλλον των Μεταφορών της ΕΕ

3.530 Επισκέψεις στο άρθρο (27/1/2021)

Ο γ.γ. του ACEA εντοπίζει πολλά προβλήματα στον δρόμο για την πλήρη … απεξάρτηση των οδικών μεταφορών της ΕΕ από τα ορυκτά καύσιμα ως το 2050, καλώντας για ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες από τους αρμόδιους φορείς!

Σε σχετική του ανοικτή επιστολή, ο κ. Eric-Mark Huitema, Γενικός Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Οχημάτων (ACEA: European Automobile Association), αναφέρει μεταξύ άλλων πως ο αριθμός των φορτηγών με μηδενικούς ρύπους στην Ευρώπη, επιβάλλεται να αυξηθεί από τα 2.300 οχήματα (στην παρούσα φάση) σε περισσότερα από 200.000 για το 2030, εφόσον η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να πετύχει τους σχετικούς στόχους που έχει θέσει…
Η νέα στρατηγική της ΕΕ για την σταδιακή απεξάρτηση των οδικών μεταφορών που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2020, θέτει ως στόχο την κυκλοφορία 80.000 φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων στους δρόμους έως το 2030, ένας στόχος που σαφέστατα υπολείπεται σημαντικά του αριθμού (200.000 οχήματα) που ο ACEA θεωρεί ως επιβεβλημένο.
Παράλληλα, η εν λόγω στρατηγική της ΕΕ προβλέπει πως, έως το 2050, σχεδόν όλα τα οχήματα (Ι.Χ., ελαφρά & βαρέα επαγγελματικά κ.ο.κ.) επιβάλλεται να μην εκπέμπουν ρύπους.
Σε αυτό το σημείο, ο ACEA θεωρεί πως ο στόχος της ΕΕ για το 2030 δεν επαρκεί για να επιτευχθούν οι συγκεκριμένοι στόχοι. Επιπρόσθετα, προβλέπει πως δεν θα επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών ρύπων στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα κατά 30% ως το 2030 που έχει τεθεί.  
Αντίστοιχα επικριτική είναι και η άποψη του μη-κερδοσκοπικού οργανισμού «Transport & Environment» που υποστηρίζει και προωθεί δράσεις για τη μείωση του αντίκτυπου των Μεταφορών στο περιβάλλον, σε ότι αφορά στους στόχους που η ΕΕ έχει θέσει για τα μελλοντικά φορτηγά μηδενικών ρύπων.
Συγκεκριμένα, η διευθύντρια εμπορευματικών μεταφορών του εν λόγω οργανισμού, κ. Tiziana Frongia, αναφέρει μεταξύ άλλων πως: «… Ο στρατηγικός στόχος των 80.000 –μηδενικών ρύπων- φορτηγών έως το 2030, είναι σημαντικά πίσω από το που πηγαίνει η αγορά και σε καμία περίπτωση συνυφασμένος με την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Η έλευση της νέας γενιάς φορτηγών με μηδενικούς ρύπους πρέπει να συνδυαστεί με επίσπευση της διάθεσης τους, αν θέλουμε να καταφέρουμε πως τουλάχιστον ένα στα τρία φορτηγά που θα πωλούνται ως το 2030 θα είναι μηδενικών ρύπων».
Από την πλευρά του, ο κ. Huitema, πέραν του ότι επιβεβαιώνει την δέσμευση του ACEA στην εξέλιξη και διάθεση των νέων –μηδενικών εκπομπών- φορτηγών, καθιστά σαφές πως απαιτείται η στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη - μέλη της, προκειμένου να διασφαλιστεί πως η σταδιακή αύξηση των πωλήσεων τους θα είναι εφικτή.
Αυτό περιλαμβάνει την δημιουργία ενός ευρύτερου ευρωπαϊκού δικτύου υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού, κατάλληλων για φορτηγά οχήματα ή και την φορολόγηση των διαφόρων τύπων καυσίμου με βάση το περιβαλλοντικό και ενεργειακό τους αποτύπωμα.
Η ΕΕ έχει ήδη θέση ως στόχο τη δημιουργία 1.000 σταθμών πρατηρίων υδρογόνου καθώς και 1.000.000 σημείων φόρτισης οχημάτων, στην ευρύτερη επικράτεια της έως το 2025. Ωστόσο, μόνο η Πολωνία που διαθέτει στην παρούσα φάση τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών οχημάτων, αριθμεί σχεδόν 1,2 εκ. οχήματα, την ίδια στιγμή που ο μέσος όρος ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων μεσαίου ή μεγάλου μεικτού βάρους που επιχειρούν στην ΕΕ, ανέρχεται στα 13 έτη! Μάλιστα, μια πρόσφατη έρευνα του ACEA αποκαλύπτει πως, μόλις το 0,04% των 6,2 εκ.+ επαγγελματικών οχημάτων (μεσαίου ή μεγάλου μεικτού βάρους) που κυκλοφορούν στους δρόμους της ΕΕ, μπορούν να χαρακτηριστούν στην παρούσα φάση ως «μηδενικών ρύπων»!