Αντικλεπτική προστασία
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο μεγαλώνει το ποσοστό κλοπής αυτοκινήτων. Διαβάστε πως μπορείτε να αποτρέψετε τους κλέφτες, από το να «σηκώσουν» το δικό σας αυτοκίνητο.
Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζονται οι κλοπές αυτοκινήτων, παρόλο που έχουν επιτευχθεί τεράστια άλματα στην αντικλεπτική προστασία τους. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει διότι και οι «επαγγελματίες» κλέφτες πλέον είναι εφοδιασμένοι με τα τελευταία τεχνολογικά συστήματα τα οποία μπορούν να απενεργοποιήσουν τις δικές σας «άμυνες». Βέβαια πρέπει να γίνει ένας σημαντικός διαχωρισμός στις κατηγορίες των κλεφτών. Υπάρχουν αυτοί που έχουν σκοπό να παραβιάσουν ένα όχημα με σκοπό να αφαιρέσουν οτιδήποτε έχει αξία και αυτοί που έχουν σκοπό την ολική κλοπή του.
Το σύστημα συναγερμού αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια την πιο διαδεδομένη λύση για την αντικλεπτική προστασία οχημάτων.
Κωδικοποίηση συναγερμού
Τα συστήματα συναγερμού διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: αυτά με απλό κωδικό και αυτά με κυλιόμενο κωδικό. Η πρώτη περίπτωση αφορά μια συγκεκριμένη συχνότητα που εκπέμπεται από μακριά μέσω ενός ειδικού διακόπτη που ενεργοποιεί ή απενεργοποιεί το σύστημα. Φυσικά σε αυτούς τους συναγερμούς είναι εύκολο να «χακάρει» κάποιος το σύστημα και να «αντιγράψει» τη συχνότητα του συναγερμού. Πιο πολύπλοκη είναι η λειτουργία του κυλιόμενου κωδικού, όπου η συχνότητα μεταβάλλεται συνέχεια και τυχαία σε σημείο ώστε ούτε ο ίδιος ο κατασκευαστής να μην μπορεί να την αναγνωρίσει. Βέβαια και πάλι ένα «επαγγελματίας» κλέφτης με ειδικό software μπορεί να σπάσει την κωδικοποίηση.
Επιπλέον λειτουργίες
Κάποια άλλα πακέτα συναγερμών, με υψηλότερο κόστος απόκτησης, διαθέτουν κοντρόλ με οθόνη υγρών κρυστάλλων, το οποίο, αν βρίσκεται μέσα στην εμβέλεια, ειδοποιεί οπτικά αλλά και ηχητικά τον ιδιοκτήτη για οποιαδήποτε παραβίαση γίνεται εκείνη τη στιγμή στο αυτοκίνητο. Γι αυτούς που θέλουν να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το αυτοκίνητό τους, ακόμα και χωρίς να υπάρχει κλοπή, υπάρχουν διαθέσιμα στο εμπόριο συστήματα, τα οποία συνεργάζονται με το συναγερμό και ανά πάσα στιγμή ειδοποιούν τον ιδιοκτήτη μέσω του κινητού τηλεφώνου, αρκεί αυτός να κάνει μία κλήση ή να στείλει ένα SMS προς το σύστημα αυτό. Τέλος για κινητήρες που διαθέτουν σύστημα τούρμπο χρειάζονται κάποια δευτερόλεπτα επιπλέον να δουλέψουν πριν τεθούν εκτός λειτουργίας. Έτσι, κάποιοι συναγερμοί διαθέτουν χρονοδιακόπτη turbo timer, που αφήνει τον κινητήρα να λειτουργεί ένα χρονικό διάστημα αφ ότου ο οδηγός βγάλει το κλειδί από τη μίζα και κλειδώσει το αυτοκίνητο. Το χρονικό διάστημα αυτό ρυθμίζεται ανάλογα με τις απαιτήσεις του ιδιοκτήτη.
Σήμερα και με GPS
Πλέον υπάρχουν συναγερμοί που συνεργάζονται με δορυφορικά συστήματα, τα οποία δείχνουν την ακριβή θέση του αυτοκινήτου την ώρα που έφτασε στο σημείο και άλλες τέτοιες λεπτομέρειες. Κάποια μάλιστα δίνουν στον ιδιοκτήτη τη δυνατότητα, μέσω SMS, να σβήσει τον κινητήρα, σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται το αυτοκίνητο.
Το «κλείδωμα» του τιμονιού
Ένα από τα παλαιότερα, αλλά ίσως πιο αξιόπιστα συστήματα ασφαλείας, που έχουν εδώ και δεκαετίες τα αυτοκίνητα, είναι το κλείδωμα του τιμονιού όταν αφαιρούμε το κλειδί και στρίψουμε το τιμόνι μέχρι να ακούσουμε το χαρακτηριστικό ήχο «κλακ». Όσο απλοϊκό και αν φαίνεται, για τους περισσότερους κλέφτες είναι σοβαρός αποτρεπτικός παράγοντας. Αν σκεφτούμε, ότι για να σπάσει ένα κλειδωμένο τιμόνι, χρειάζεται αρκετή μυϊκή δύναμη, σημαίνει ότι παράλληλα χρειάζεται κόπος και χρόνος, παράγοντες πολύτιμοι για κάποιον που προσπαθεί να αφαιρέσει ένα αυτοκίνητο. Βέβαια, ανάλογα με τη μάρκα και με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, τα πράγματα διαφέρουν. Για παράδειγμα, άλλα τιμόνια συγκρατούνται από ειδικές «γλώσσες», όχι όμως ιδιαίτερα ενισχυμένες, ενώ υπάρχουν και μοντέλα, που το τιμόνι συγκρατείται τόσο ηλεκτρονικά, όσο και από ενισχυμένους πίρους. Εκεί, ίσως είναι αδύνατον ένας άνθρωπος να το σπάσει, ενώ σίγουρα θα χρειαστεί πάρα πολλή ώρα.
Τα κλασσικά «μπαστούνια»
Τα «μπαστούνια» αποτελούν μία κλασσική λύση που ειδικότερα παλαιότερα ήταν πολύ διαδεδομένη. Στην αγορά θα βρείτε μπαστούνια που κλειδώνουν στο τιμόνι και στα πεντάλ του γκαζιού, του φρένου ή και του συμπλέκτη, αυτά που πιάνουν στο τιμόνι και στον λεβιέ των ταχυτήτων ή και στα πεντάλ, αλλά και άλλα, περισσότερο σύνθετων συνδυασμών, όπως αυτά που πιάνουν σε δύο πεντάλ (συμπλέκτη - φρένο).
Περί immobilizer (ακινητοποιητής)
Ένα βασικό αντικλεπτικό σύστημα που φέρουν σήμερα τα αυτοκίνητα, είναι το immobilizer. Πρόκειται ουσιαστικά για τεχνολογία η οποία επιτρέπει, ανάλογα την περίπτωση, την παροχή ρεύματος ή και καυσίμου στον κινητήρα, μόνο με τη χρήση του ειδικού κλειδιού που μας δίνει η εταιρεία κατασκευής του αυτοκινήτου. Το κλειδί έχει επάνω έναν ηλεκτρονικό κωδικό, τον οποίο διαβάζει μηχανισμός (αναγνώστης) στο εσωτερικό της υποδοχής της μίζας (αφαλός) και στέλνει ειδικό σήμα στον κεντρικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου, ώστε αυτός να το εκκινήσει.
Η εξέλιξή τους
Τα πρώτης γενιάς immobilizer ήταν μη αποτελεσματικά, αφού για να το απενεργοποιήσει κανείς, αρκούσε να βγάλει μία ασφάλεια, ενώ τα κλειδιά των περισσοτέρων εταιρειών μπορούσαν εύκολα να αντιγραφούν, ακόμα και από κλειδαράδες που διατηρούσαν, νόμιμα, τα κατάλληλα μηχανήματα. Στην πορεία η τεχνολογία εξελίχθηκε, οι ειδικοί ανέπτυξαν νέους τρόπους καλωδίωσης, ώστε η επικοινωνία του αφαλού με τον εγκέφαλο να μην είναι άμεσα ορατή -άρα και προσβάσιμη.
Σήμερα, οι αόρατοι κωδικοί επάνω στα κλειδιά δεν μπορούν να αντιγραφούν. Για να απενεργοποιηθεί ένα immobilizer τελευταίας τεχνολογίας, πρέπει ο κλέφτης να έχει στην κατοχή του συγκεκριμένο λογισμικό, που χρησιμοποιούν οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Ωστόσο σύμφωνα με όσα λένε οι ειδικοί «στην πιάτσα», υπάρχουν παρόμοια παράνομα προγράμματα, τα οποία βέβαια διαθέτουν μόνο οι «επαγγελματίες» ληστές…
Λειτουργία και τηλεειδοποίηση
Οι συναγερμοί διαθέτουν ραντάρ εντός της καμπίνας του αυτοκινήτου που είναι σε θέση να ανιχνεύσουν τυχόν κινήσεις στο εσωτερικό του οχήματος και να ενεργοποιήσουν τη σειρήνα. Εκτός αυτού, σε όλες τις θύρες του αυτοκινήτου είναι τοποθετημένες παγίδες που ενεργοποιούνται σε περιπτώσεις βίαιου ανοίγματος. Οι συναγερμοί φέρουν επίσης, και αντικραδασμικά συστήματα, που ενεργοποιούν τη σειρήνα όταν το αυτοκίνητο κουνηθεί, από εξωτερικό παράγοντα. Στην περίπτωση που αναζητάτε κάτι πιο εξεζητημένο από τον συναγερμό σας, σας δίνεται η δυνατότητα επιλογής συστήματος με τηλεειδοποίηση. Αυτή η κατηγορία συναγερμών περιλαμβάνει στο τηλεχειριστήριο όπλισης-αφόπλισης μια πρόσθετη οθόνη ενδείξεων που σας ενημερώνει για μια σειρά ζητημάτων. Για παράδειγμα, μέσω ενός τέτοιου συναγερμού, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε τη λειτουργία του turbo timer, με την οποία είναι εφικτή η προθέρμανση και αποθέρμανση του αυτοκινήτου, χωρίς την παρουσία κάποιου.