Πρόκειται για αποκατάσταση της μηχανής στην αρχική εργοστασιακή της κατάσταση.
Βενζινοκινητήρας, πετρελαιοκινητήρας & λειτουργία τετράχρονου κινητήρα.
Τα προτερήματα: μείωση ρύπων, εξοικονόμηση στην κατανάλωση, αύξηση ισχύος & σωστή λειτουργία.
Ρίσκο η αγορά μεταχειρισμένου κινητήρα.
Τι τσεκάρω & τι πρέπει να προσέχω για να είμαι σίγουρος.
Κατά γενική ομολογία, κάθε φορά που η κουβέντα πηγαίνει στα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει ο θερμικός κινητήρας του οχήματός μας, το ρεκτιφιέ προβάλλει αυτόματα ως η πλέον ενδεδειγμένη λύση. Τι είναι όμως το ρεκτιφιέ και γιατί θεωρείται τόσο σημαντικό για το όχημα;
Η απάντηση εδώ είναι απλή… Ρεκτιφιέ, λοιπόν, είναι η επισκευή και η επαναφορά του κινητήρα στην αρχική εργοστασιακή του κατάσταση, προκειμένου να είναι ξανά όσο το δυνατόν περισσότερο αποδοτικός.
Πρόκειται εν ολίγοις για μια διαδικασία που περιλαμβάνει τρία ξεχωριστά μέρη: το ρεκτιφιέ του κυλίνδρου, το ρεκτιφιέ του στροφάλου και των κουζινέτων και καταλήγοντας το ρεκτιφιέ των βαλβίδων & των εδρών τους.
Όλα αυτά, με στόχο να αποφευχθεί το κόστος αγοράς είτε ενός καινούργιου είτε ενός μεταχειρισμένου κινητήρα – με την προϋπόθεση βεβαίως η ζημιά να μην είναι μη αναστρέψιμη, διότι σε αυτήν την περίπτωση προφανώς δε θα έχουμε άλλη επιλογή.
Βενζινοκινητήρας, πετρελαιοκινητήρας & λειτουργία τετράχρονου κινητήρα
Για αρχή, όμως, λίγα πράγματα που καλό θα ήταν να γνωρίζουμε για τους συμβατικούς κινητήρες, εστιάζοντας σε πρώτη φάση στη διαφορά ανάμεσα στους βενζινοκινητήρες και τους
πετρελαιοκινητήρες.
Στην πρώτη περίπτωση, λοιπόν, η βενζίνη αναφλέγεται με την παροχή σπινθήρα μέσω μπουζί, ενώ στο δεύτερο σενάριο το πετρέλαιο εκρήγνυται λόγω μεγάλης συμπίεσης και υψηλών θερμοκρασιών στο θάλαμο καύσης. Στην ουσία δηλαδή, μιλάμε για διαφορετικό τρόπο στην καύση του μείγματος.
Από εκεί και πέρα, σε ό,τι έχει να κάνει με τους τετράχρονους κινητήρες, η λειτουργία τους αυτή καθαυτή δικαιολογεί εν πολλοίς το όνομά τους, μιας και ολοκληρώνουν έναν κύκλο εργασιών σε τέσσερις χρόνους, περιλαμβάνοντας: την εισαγωγή του μείγματος καυσίμου (στην περίπτωση του diesel κινητήρα έχουμε να κάνουμε με σκέτο αέρα) στο θάλαμο καύσης του κινητήρα, τη συμπίεση του μείγματος ή του αέρα, την ανάφλεξη – έκρηξη του μείγματος ή αντίστοιχα τον ψεκασμό πετρελαίου & την εκτόνωση των αερίων και την εξαγωγή αερίων.
Τα προτερήματα: μείωση ρύπων, εξοικονόμηση στην κατανάλωση, αύξηση ισχύος & σωστή λειτουργία
Γιατί όμως να επιλέξει κάποιος την επιλογή του ρεκτιφιέ; Όπως ισχύει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, έτσι κι εδώ το νούμερο ένα κίνητρο σχετίζεται με τον τομέα της οικονομίας. Κοινώς, από τη στιγμή που μπορείς να αποφύγει το κόστος από την αγορά ενός καινούργιου (ή μεταχειρισμένου) κινητήρα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην το κάνεις.
Όχι βέβαια πως δεν πρόκειται να «πονοκεφαλιάσεις» και σε αυτό το σενάριο… Διότι, άντε και το πήρες απόφαση να το κάνεις το ρεκτιφιέ. Ξέρεις σε ποιο συνεργείο θα πας; Γνωρίζεις αν θα λυθεί μια και καλή το πρόβλημά σου; Και με την εγγύηση τι γίνεται; Καλύπτεσαι ή όχι;
Δυστυχώς θέσφατα δεν υπάρχουν εδώ, κατά συνέπεια κινούμαστε με βάση τις πιθανότητες και το τι (μοιάζει να) συμφέρει περισσότερο. Υπό αυτό το πρίσμα, συνεπώς, το ρεκτιφιέ φαντάζει σαν η καλύτερη δυνατή λύση από όποια σκοπιά και να το δει κανείς.
Για αρχή, είναι το πιο οικονομικό πλάνο, καθώς αφενός αποφεύγεις το κόστος αγοράς ενός κινητήρα, αφετέρου γλιτώνεις από τις συνεχόμενες απαιτήσεις της μηχανής για λάδια κλπ.
Κατά δεύτερον επιτυγχάνεται μείωση στις εκπομπές ρύπων, συνδυαστικά με την επαναφορά της μηχανής στην αρχική εργοστασιακή της κατάσταση, πράγμα που συνεπάγεται ότι εφεξής θα λειτουργεί σωστά.
Και, καταλήγοντας, αυξάνεται η ισχύς του κινητήρα, με την κατανάλωση καυσίμου αντίστοιχα να μειώνεται – πράγμα που επίσης ευνοεί την τσέπη του κατόχου.
Ρίσκο η αγορά μεταχειρισμένου κινητήρα
Την ίδια ώρα ωστόσο, όπως αναφέρθηκε και πρωτύτερα, υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο η ζημιά να είναι τόσο μεγάλη στον κινητήρα, που ο οδηγός να μην έχει άλλη επιλογή πέρα από την αγορά είτε καινούργιου είτε μεταχειρισμένου.
Κι εδώ είναι που αρχίζει το γαϊτανάκι των προκλήσεων. Διότι ναι μεν με τον καινούργιο κινητήρα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο αλλά το κόστος είναι μεγάλο, ενώ από την άλλη πλευρά το κόστος είναι μικρότερο με τον μεταχειρισμένο αλλά τα ερωτήματα παραμένουν βασανιστικά. Διότι από τη στιγμή που ένας μεταχειρισμένος κινητήρας έχει λειτουργήσει για άγνωστο αριθμό ωρών, δεν είναι δυνατό να γνωρίζεις την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Χώρια που μπορεί να αντικαταστάθηκε σε προηγούμενο όχημα και να βρίσκεται δυνητικά σε χειρότερη κατάσταση ακόμα και από τον δικό μας...
Αλλά είπαμε… Όλα αυτά τα λαμβάνουμε υπόψη, με δεδομένο πως ο κινητήρας μας έχει καταστραφεί ολοσχερώς και δεν έχουμε άλλη επιλογή. Διότι αν μπορεί να γίνει ρεκτιφιέ, τότε ο ανακατασκευασμένος κινητήρας συνιστά μια καλύτερη επιλογή, με μεγαλύτερο μελλοντικό χρόνο λειτουργίας από έναν μεταχειρισμένο.
Τι τσεκάρω & τι πρέπει να προσέχω για να είμαι σίγουρος
Συνοψίζοντας, το ρεκτιφιέ είναι η λύση που επιλέγουμε, όταν ο κινητήρας μας δε λειτουργεί όπως πρέπει. Ακόμα και στο συγκεκριμένο σενάριο όμως, υπάρχουν προληπτικά μέτρα τα οποία μπορούμε να ακολουθήσουμε, προκειμένου να αποφύγουμε τις «κακοτοπιές».
Τέτοια είναι η
σχολαστικότητα στο service, η εκκίνηση του κινητήρα με τον ενδεδειγμένο τρόπο, η επιλογή των κατάλληλων ανταλλακτικών/λαδιών/εξαρτημάτων και η καλή ποιότητα καυσίμου – όλα αυτά με βάση τις οδηγίες και τις συμβουλές των κατασκευαστών.
Αρωγός στην προσπάθειά μας δε, είναι η ίδια η τεχνολογία, καθώς οι προειδοποιητικές λυχνίες στα αυτοκίνητα θα μας προειδοποιήσουν άμεσα μέσω των αισθητήρων τους αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τον κινητήρα, προκειμένου να ακολουθήσει διάγνωση.