Αφιέρωμα: Μπαταρίες αυτοκινήτου
15.374 Επισκέψεις στο άρθρο
Τα σημερινά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πάρα πολλά συστήματα και εφαρμογές που για να λειτουργήσουν χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια. Ο ρόλος λοιπόν της μπαταρίας... υψίστης σημασίας!
Αν σας λέγαμε ότι η μπαταρία σε ένα αυτοκίνητο, είναι τόσο σημαντική όσο ο κινητήρας του θα το πιστεύατε; Μάλλον όχι, όμως -πιστέψτε μας- ο ρόλος της είναι τόσο σημαντικός που χωρίς αυτήν ένα σημερινό αυτοκίνητο δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά… Είναι «πηγή ζωής» και αυτό, όχι γιατί χωρίς αυτήν δεν θα μπορεί να «μπει μπροστά» ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, αλλά και επειδή δεν θα λειτουργούν μια σειρά από περιφερειακά μέρη του οχήματος (βλ. ραδιόφωνο, τιμόνι, κλιματισμός, παράθυρα κτλ.).
Πως γίνεται αυτό και που οφείλεται; Πρώτα από όλα στο γεγονός, ότι οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις για μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης αναγκάζουν τους κατασκευαστές να στρέφονται όλο και περισσότερο σε ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές εφαρμογές οι οποίες όμως απαιτούν όλο και περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια.
Αυτές τις απαιτήσεις ακολουθούν και οι κατασκευαστές μπαταριών οι οποίοι έχουν επιδοθεί σε ένα αγώνα εξελίξεων ειδικά σήμερα όπου τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην αγορά. Πόσο όμως μπορούν οι μπαταρίες να εξελιχτούν και να ανταποκριθούν στις σημερινές απαιτήσεις ενός οχήματος; Αυτό είναι ένα ερώτημα. Παρακάτω, δείτε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις μπαταρίες αυτοκινήτου, τις μελλοντικές τάσεις, την τεχνολογία και τα είδη των μπαταριών αυτοκινήτου, όπως και χρήσιμες συμβουλές για το πρέπει να διαλέξετε καινούρια, ή πώς να ανακυκλώσετε την παλιά.
Ποιος ο ρόλος της μπαταρίας αυτοκινήτου;
Η μπαταρία σε ένα αυτοκίνητο:
•Παρέχει ρεύμα στο σύστημα ανάφλεξης και εκκίνησης για την εκκίνηση του κινητήρα.
•Παρέχει την επιπλέον ισχύ που απαιτείται όταν το ηλεκτρικό φορτίο του οχήματος υπερβαίνει την προσφορά από το σύστημα φόρτισης. Οι απαιτήσεις αυτές σήμερα έχουν αυξηθεί σημαντικά και αφορούν:
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης του κινητήρα και των συστημάτων του αυτοκινήτου (κινητήρας, μετάδοση κίνησης, θερμαινόμενα φίλτρα αιθάλης, κλπ.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου (Σύστημα πέδησης-ABS, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις, ηλεκτρική ή ηλεκτροϋδραυλική υποβοήθηση, συστήματα δυναμικής ευστάθειας, συστήματα αντιολίσθησης, συστήματα τετρακίνησης, κ.α.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης παθητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου, (Σύστημα μονάδων αερόσακων ασφαλείας, ζωνών με προεντατήρες κ.α.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης άνεσης στην καμπίνα των επιβατών (κλιματισμός, πολυμέσα ήχου και εικόνας, ηλεκτρικά παράθυρα, κλειδαριές, ρυθμίσεις καθισμάτων, ραντάρ, κάμερες οπισθοπορείας κλπ.)
•Παρέχει ρεύμα στο σύστημα Start-Stop.
•Λειτουργεί σαν ένας σταθεροποιητής τάσης στο ηλεκτρικό σύστημα. Η μπαταρία εξισώνει αιχμές τάσης και αποτρέπει βλάβες στο ηλεκτρικό σύστημα.
Το σύστημα Start&Stop και η κατάλληλη μπαταρία
Όταν το όχημα σταματήσει, π.χ. στο κόκκινο φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα, το σύστημα Start-Stop σβήνει τον κινητήρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2. Για να ωφεληθεί ο χρήστης από τα πλεονεκτήματα του συστήματος Start-Stop, θα πρέπει ο κινητήρας, να λειτουργεί μόνον όταν είναι απολύτως απαραίτητος και αυτό εξαρτάται πρωτίστως από την μπαταρία.
Η μπαταρία σε αυτά τα μοντέλα είναι «ενισχυμένη» και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το σύστημα εξαερισμού, το ραδιόφωνο, το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης κ.α. Επιπλέον, θα πρέπει η μπαταρία να είναι επαρκώς φορτισμένη για να επιτρέπει τη λειτουργία απενεργοποίησης του κινητήρα (engine off).
Οι μπαταρίες υπεύθυνες για το υβριδικό μέλλον
Σίγουρα το άμεσο μέλλον στο κομμάτι των μπαταριών αυτοκινήτου είναι στενά συνδεδεμένο με τα συστήματα Start&Stop, ωστόσο στο απώτερο μέλλον αυτό θα είναι στενά συνυφασμένο με τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Ενδεικτικά, πριν μία 10ετία τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ήταν σε φάση εξέλιξης και δοκιμών, σήμερα όμως πωλούνται στις εκθέσεις αυτοκινήτου, ακόμη και στη χώρα μας.
Το μέλλον της αυτοκίνησης εξαρτάται από τις μπαταρίες, αφού όσο πιο compact σε διαστάσεις, ελαφριές σε βάρος, οικονομικότερες στην κατασκευή και αποδοτικότερες στη χρήση γίνουν, τόσο τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν ολοένα και περισσότερο στους δρόμους.
Πως θα καταλάβω αν η μπαταρία έχει «πέσει»;
Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που επισκέπτεστε το συνεργείο (ή και μόνοι σας) θα πρέπει να ελέγχετε αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσετε (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσετε (κλειστού τύπου).
Ι. Οπτικός έλεγχος της κατάστασης της μπαταριάς
•Ελέγξτε την μπαταρία για ζημιά και παραμόρφωση. Ελέγξτε κατά πόσο η μπαταρία είναι σωστά στερεωμένη, αν υπάρχουν ξένα σώματα στην επιφάνεια της μπαταρίας κλπ. Εάν βρεθεί σοβαρή ζημιά, παραμόρφωση, ή διαρροή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
•Ελέγξτε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθαρίστε τους ακροδέκτες.
Έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη
Ελέγξτε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο.
Για μπαταρίες χωρίς ανάγκη συντήρησης (κλειστού τύπου):
•Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
•Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι πάνω από την κατώτερη γραμμή, ελέγξτε την τάση της μπαταρίας ενώ μιζάρετε τον κινητήρα.
•Εάν η τάση είναι κάτω από 9,6 V, επαναφορτίστε ή αντικαταστήστε τη μπαταρία.
Για μπαταρίες με ανάγκη συντήρησης (ανοικτού τύπου):
Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, προσθέστε απεσταγμένο νερό σε κάθε στοιχείο. Στη συνέχεια, επαναφορτίστε τη μπαταρία και ελέγξτε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη.