Η καρδιά του αυτοκινήτου σου
26.636 Επισκέψεις στο άρθρο
Όσα περισσότερα γνωρίζεις για την μπαταρία και το ηλεκτρικό σύστημα, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να «μείνεις».
Το τελευταίο πράγμα που θέλεις, όταν κινείσαι με το αυτοκίνητο, είναι να «σβήσει» λόγω «νεκρής» μπαταρίας . Όσα περισσότερα λοιπόν γνωρίζεις για την μπαταρία και το ηλεκτρικό σύστημα, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να «μείνεις».
Οι λειτουργίες της
1.Παρέχει ρεύμα στο σύστημα ανάφλεξης και εκκίνησης για την εκκίνηση του κινητήρα.
2.Παρέχει την επιπλέον ισχύ που απαιτείται όταν το ηλεκτρικό φορτίο του οχήματος υπερβαίνει την προσφορά από το σύστημα φόρτισης. Οι απαιτήσεις αυτές σήμερα έχουν αυξηθεί σημαντικά και αφορούν:
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης του κινητήρα και των συστημάτων του αυτοκινήτου (κινητήρας, μετάδοση κίνησης, θερμαινόμενα φίλτρα αιθάλης, κλπ.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου (Σύστημα πέδησης-ABS, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις, ηλεκτρική ή ηλεκτροϋδραυλική υποβοήθηση, συστήματα δυναμικής ευστάθειας, συστήματα αντιολίσθησης, συστήματα τετρακίνησης, κ.α.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης παθητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου, (Σύστημα μονάδων αερόσακων ασφαλείας, ζωνών με προεντατήρες κ.α.)
- τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης άνεσης στην καμπίνα των επιβατών (κλιματισμός, πολυμέσα ήχου και εικόνας, ηλεκτρικά παράθυρα, κλειδαριές, ρυθμίσεις καθισμάτων, ραντάρ, κάμερες οπισθοπορείας κλπ.)
4. Λειτουργεί σαν ένας σταθεροποιητής τάσης στο ηλεκτρικό σύστημα. Η μπαταρία εξισώνει αιχμές τάσης και αποτρέπει βλάβες στο ηλεκτρικό σύστημα.
Έσβησε; Πως θα καταλάβεις ότι φταίει η μπαταρία;
Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που περνάς τις πύλες ενός συνεργείου θα πρέπει να ελέγχεις αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσεις (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσεις (κλειστού τύπου). Τις περισσότερες φορές αρκεί μία φόρτιση, άλλες πάλι χρειάζεται αντικατάσταση. Ας δούμε όμως πως γίνεται ο έλεγχος:
- Οπτικός έλεγχος
•Τσέκαρε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθάρισε τους.
- Έλεγχος τάσης & φόρτιση
Έλεγχε συχνά τις επιφάνειες της και φρόντισε να είναι πάντα στεγνές και καθαρές. Εάν δεν ισχύει αυτό, μπορείς να τις καθαρίσεις, αρκεί το πανί να είναι υγρό ή αντιστατικό. Παράλληλα φρόντιζε να προφυλάσσεις όσο περισσότερο μπορείς όχι μόνο τους πόλους αλλά και τα κλιπ σύνδεσης από τη διάβρωση.
Η διαδικασία της φόρτισης γίνεται πολύ εύκολη και γρήγορη, αρκεί να ακολουθήσεις απλές και κατανοητές οδηγίες.
- Αρχικά θα πρέπει να προμηθευτείς και να χρησιμοποιείς μόνο φορτιστή που «ταιριάζει» στο δικό σου τύπο μπαταρίας, ενώ επιβάλλεται να ακολουθείς πάντοτε της οδηγίες χρήσης.
- Συνδέεις το θετικό πόλο της μπαταρίας με το θετικό πόλο του φορτιστή και κάνεις το ίδιο και με τους αρνητικούς.
-Με το που κάνεις τη σύνδεση, ενεργοποιείς το φορτιστή.
-Όταν βεβαιωθείς ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία, απενεργοποιείς το φορτιστή πριν αρχίσεις να αποσυνδέεις τα καλώδια.
Τι ισχύει με το σύστημα Start & Stop
Όταν το όχημα σταματήσει, π.χ. στο κόκκινο φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα, το σύστημα Start-Stop σβήνει τον κινητήρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2. Για να ωφεληθεί ο χρήστης από τα πλεονεκτήματα του συστήματος Start-Stop, θα πρέπει ο κινητήρας, να λειτουργεί μόνον όταν είναι απολύτως απαραίτητος και αυτό εξαρτάται πρωτίστως από την μπαταρία.
Η μπαταρία σε αυτά τα μοντέλα είναι «ενισχυμένη» και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το σύστημα εξαερισμού, το ραδιόφωνο, το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης κ.α. Επιπλέον, θα πρέπει η μπαταρία να είναι επαρκώς φορτισμένη για να επιτρέπει τη λειτουργία απενεργοποίησης του κινητήρα (engine off).