Συντήρηση συστήματος κλιματισμού
Η συντήρηση του συστήματος κλιματισμού αποτελεί κομβικό σημείο για την σωστή λειτουργία του. Παράλληλα θα προλάβει τυχόν βλάβες, οι οποίες θα σας στοιχίσουν ακριβά για να τις διορθώσετε.
Τέλος εποχής… για τον κρύο χειμώνα και έναρξη της αντίστροφης μέτρησης, με τις επικείμενες αυξήσεις της θερμοκρασίας, που πάντα ταλαιπωρούν τους Έλληνες οδηγούς. Δε χρειάζεται βέβαια να αναφερθεί πως, η οδήγηση, κάτω από συνθήκες έντονης ζέστης, εκτός από ενοχλητική, μπορεί να αποδειχθεί και επικίνδυνη, καθώς «αμβλύνει» τα αντανακλαστικά του οδηγού. Βέβαια, η ύπαρξη απλώς του κλιματιστικού δεν εξασφαλίζει την καλυτέρευση των συνθηκών οδήγησης, απαιτείται η αποδοτική λειτουργία του και για αυτό βασική προϋπόθεση αποτελεί η σωστή συντήρησή του. Αλλωστε ένα κακοσυντηρημένο κλιματιστικό είναι επιβλαβές και για την υγεία μας, ενώ σίγουρα θα προξενήσει και περαιτέρω φθορές στο σύστημα κλιματισμού.
Πώς λειτουργεί το σύστημα κλιματισμού
Το κύκλωμα κλιματισμού αποτελείται από τον συμπιεστή, ο οποίος κατά κανόνα λαμβάνει κίνηση από τον ιμάντα του κινητήρα και ρόλος του είναι να διοχετεύει το ψυκτικό μέσο (φρέον) στο σύστημα.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται εξωτερικά ελεγχόμενοι συμπιεστές, οι οποίοι λιπαίνονται και σε περίπτωση έλλειψης ή διαρροής λαδιού, μπορεί να προκληθεί βλάβη.
Από τον συμπιεστή το φρέον φτάνει στον συμπυκνωτή με μεγαλύτερη θερμοκρασία από ότι ο αέρας. Εκεί το φρέον ψύχεται και υγροποιείται στους -15 βαθμούς και έπειτα φιλτράρεται ώστε να αποβληθεί η υγρασία, καθώς και ξένα σωματίδια, από τον ξηραντήρα του φίλτρου. Αυτός πρέπει να αλλάζεται μετά από κάθε άνοιγμα του συστήματος ή κάθε δύο χρόνια. Εν συνεχεία το φρέον κατευθύνεται προς τον εξατμιστή, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το ταμπλό.
Στον εξατμιστή μια ειδική βαλβίδα, η βαλβίδα εκτόνωσης ρυθμίζει την ροή του ψυκτικού για βέλτιστη απόδοση ψύξης, το οποίο και το ψεκάζει στον εξατμιστή. Έπειτα ο εξατμιστής αναλαμβάνει να μετατρέψει εκ νέου το φρέον από υγρή σε αέρια μορφή, το οποίο επιτυγχάνεται μέσω της μείωσης της πίεσης του υγρού. Το αέριο πλέον με θερμοκρασία -5 βαθμών, απορροφώντας τη θερμοκρασία και την υγρασία του εσωτερικού χώρου, ενώ παράλληλα ένας θερμοστάτης ελέγχει ότι η θερμοκρασία του φρέον παραμένει διαρκώς στους -5 βαθμούς.
Συντήρηση για υγεία, οικονομία και απόδοση
Επίσης σε συνεργασία με τα φίλτρα καμπίνας ενεργού άνθρακα προστατεύουν από τις πλέον καταστροφικές ουσίες, όπως επικίνδυνα αέρια (κάδμιο, βανάδιο, μόλυβδο, βενζίνη), καθώς και άσχημες οσμές καυσαερίων.
Βέβαια με τον καιρό στα φίλτρα, αλλά και στους αγωγούς, δημιουργούνται συνθήκες για την ανάπτυξη βακτηρίων, μικροοργανισμών και μυκήτων, οι οποίοι ευθύνονται για πιθανές δυσάρεστες οσμές, ενώ μπορούν να προκαλέσουν πονοκεφάλους ή ακόμα και προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου.
Σε περίπτωση που το φίλτρο δεν αντικατασταθεί ο αέρας δυσκολεύεται να περάσει μέσα από το μπλοκαρισμένο από τους ρύπους φίλτρο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται το σύστημα με τη λειτουργία του, προκαλώντας του κάποια βλάβη, ενώ επίσης θα αυξηθεί παράλληλα και η κατανάλωση του κινητήρα.
Παράλληλα αν κάποιος σωλήνας του συστήματος έχει κοπεί, θα χυθεί το ψυκτικό μέσον, μαζί με το λιπαντικό που διαθέτει, στο περιβάλλον, με συνέπεια ο κομπρέσσορας του κλιματισμού να μη λιπαίνεται και να προκληθεί σε αυτόν ανεπανόρθωτη βλάβη.
Ο ετήσιος έλεγχος-συντήρηση του συστήματος κλιματισμού λοιπόν θα φροντίσει ώστε να αναπνέετε υγιεινό αέρα, να λειτουργεί αποδοτικά το σύστημα και φυσικά να μην δημιουργηθούν ζημιές που θα σας κοστίσουν πολύ ακριβά για να τις επισκευάσετε.
Προσοχή! Ετήσια συντήρηση
Η συντήρηση θα πρέπει να γίνεται σε ετήσια βάση και ειδικά στην αρχή του καλοκαιριού, όπου και χρησιμοποιείται συχνότερα. Έτσι θα εντοπιστούν τυχόν δυσλειτουργίες του συστήματος, οι οποίες και θα σας κοστίσουν ακριβότερα, αλλά και θα εμποδίζουν τη λειτουργία του συστήματος.
Η πρόληψη είναι το σημαντικότερο
Όταν όμως η εξωτερική θερμοκρασία αυξηθεί τότε ο χρήστης καταλαβαίνει ότι δεν καλύπτονται οι ψυκτικές ανάγκες του αυτοκινήτου του και συνειδητοποιεί ότι χρειάζεται συντήρηση.
Ένα κλιματιστικό που δεν έχει συντηρηθεί και η ποσότητα του ψυκτικού μέσου (φρέον) δεν είναι η ενδεδειγμένη λειτουργεί εκτός προδιαγραφών και συνεπώς η θερμοκρασία του κομπρεσέρ αυξάνεται. Το ψυκτέλαιο που εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του συμπιεστή (κομπρεσέρ) δεν κυκλοφορεί σωστά, απορροφά ακαθαρσίες και υγρασία, η ποιότητά του υποβαθμίζεται και χάνει τις ιδιότητές του.
Το κλιματιστικό είναι μία αντλία θερμότητας, απορροφά θερμότητα από το εσωτερικό του αυτοκινήτου και την αποβάλει στο περιβάλλον. Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποιεί εναλλάκτες θερμότητας. Με την συνήθη χρήση στο επιβαρυμένο από ρύπους αστικό περιβάλλον οι εναλλάκτες λερώνονται, και η ικανότητά τους για μετάδοση θερμότητας ελαττώνεται. Ως επακόλουθο αυξάνεται η θερμοκρασία και η πίεση του ψυκτικού μέσου, ο συμπιεστής ζορίζεται, απορροφά περισσότερη ενέργεια για το ίδιο έργο και αυξάνεται η κατανάλωση.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες έχουν σαν αποτέλεσμα την αυξημένη φθορά του συμπιεστή (κομπρεσέρ), της καρδιάς του κλιματιστικού.
Το αυτοκίνητο έχει πολλά κινούμενα μέρη. Ο κατασκευαστής φροντίζει όλα τα κομμάτια να είναι σταθερά ώστε να αποφεύγονται φθορές από τριβές. Όμως λόγο των κραδασμών οι συνδέσεις χαλαρώνουν με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τρύπες από την τριβή. Κατά την προληπτική συντήρηση τέτοια προβλήματα εντοπίζονται και διορθώνονται πριν οδηγήσουν σε διαρροές που επιβαρύνουν το περιβάλλον με αέρια που συντείνουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Κατά την διάρκεια της ολοκληρωμένης προληπτικής συντήρησης γίνεται καθαρισμός των εναλλακτών, έλεγχος και αναπλήρωση του ψυκτελαίου, σωστή πλήρωση του ψυκτικού μέσου (φρέον), έλεγχος των φίλτρων και απολύμανση.