Απλό ή μεταλλικό χρώμα; Ποια η διαφορά τους;
2.103 Επισκέψεις στο άρθρο
Ποιες είναι οι σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στα απλά και τα μεταλλικά χρώματα; Γνωρίζετε ποιο είναι το «βασικό συστατικό» των περλέ και ματ χρωμάτων;
Ώρα να μάθετε τα πάντα για το χρώμα του αυτοκινήτου σας, τη σύστασή του, αλλά και τις διαδικασίες συντήρησης τους, ώστε να παραμείνει σε άριστη κατάσταση!
Έχετε καταλήξει στο επόμενό σας αυτοκίνητο, επιλέξατε με τι κινητήρα θα κινείται και τι θα περιλαμβάνει το πακέτο εξοπλισμού. Ποιο είναι, άραγε, το τελευταίο στάδιο διαμόρφωσης του νέου σας οχήματος; Ασφαλώς το χρώμα του αμαξώματος. Αλλοτε η δημοφιλέστερη επιλογή ήταν το μαύρο, σήμερα το λευκό κερδίζει όλο και περισσότερους υποψήφιους αγοραστές. Αλλά το ερώτημα που παραμένει αναπάντητο και δημιουργούσε ανέκαθεν προβληματισμούς ήταν το είδος του χρώματος.
Σίγουρα έχετε ακούσει για απλές, μεταλλικές, περλέ και ματ εξωτερικές επιφάνειες, όμως ποιες είναι οι διαφορές τους; Ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της εκάστοτε επιλογής; Διαφέρουν ως προς τη σύσταση και την αντοχή; Αξίζει να δαπανήσετε το επιπλέον κόστος για την απόκτηση του μεταλλικού χρώματος; Σε αυτό το κείμενο θα βάλουμε στο «μικροσκόπιο» τα είδη εξωτερικής βαφής, ενώ ταυτόχρονα θα αναλύσουμε τις μεθόδους προστασίας της, ώστε το χρώμα να διατηρηθεί στην κατάσταση που ήταν την ημέρα που βγήκε από το εργοστάσιο!Η δημοφιλέστερη λύση είναι αναμφισβήτητα το μεταλλικό χρώμα, του οποίου η σύσταση διαφέρει λόγω της προσθήκης κόκκων μετάλλου(συνήθως αλουμίνιο). Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία επιλέγει διαφορετική αναλογία πρόσμιξης ανάλογα με την αντοχή και την τελική εμφάνιση που επιθυμεί να δώσει στο αμάξωμα. Συγκριτικά με τις απλές βαφές, τα έξοδα παρασκευής δεν είναι αυξημένα, αλλά η πολυπλοκότητα της διαδικασίας βαψίματος είναι η αιτία του αυξημένου κόστους. Μπορεί η διόρθωση σε περίπτωση σύγκρουσης να απαιτεί γνώσεις και εμπειρία, αλλά η αντοχή στο χρόνο και η εντυπωσιακή εμφάνιση, είναι οι βασικότερες αιτίες που αυτού του είδους οι βαφές εξακολουθούν να αποτελούν την πρώτη επιλογή των καταναλωτών, ειδικά όταν «στρέφονται» σε σκούρες αποχρώσεις.
Υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές. Αν πρέπει να χαρακτηρίσουμε μια κατηγορία χρωμάτων ως "premium", τότε σίγουρα ο χαρακτηρισμός αυτός ανήκει στις βαφές τύπου περλέ. Η σύστασή τους διαφέρει από αυτή των μεταλλικών, αφού σε αυτή την περίπτωση αντί για αλουμίνιο προστίθενται κόκκοι μαρμαρυγιών. Πρόκειται για ένα ορυκτό που μοιάζει με το φυσικό μαργαριτάρι και συμπεριφέρεται σαν ένα πρίσμα, μιας και το φως διαθλάται μέσα σε κάθε κόκκο. Όσον αφορά στην αντοχή του συγκεκριμένου είδους βαφών δεν παρατηρούνται μεγάλες διαφορές σε σχέση με τα μεταλλικά χρώματα, ενώ το κόστος είναι σημαντικά αυξημένο. ΠαρΆ όλα αυτά, επιλέγονται σε πολυτελή αυτοκίνητα λόγω της εντυπωσιακής εμφάνισης. Η συμπεριφορά του συγκεκριμένου υλικού δίνει την αίσθηση ότι το χρώμα αλλάζει ανάλογα με τη οπτική γωνία και τον τρόπο με τον οποίο το «χτυπούν» οι ακτίνες του ήλιου.
Τέλος, το είδος βαφής που μία μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού αγάπησε τα τελευταία χρόνια είναι το ματ, το οποίο προσφέρεται κυρίως σε μαύρη, γκρι και λευκή απόχρωση. Η σύσταση του δε διαφέρει σε μεγάλο βαθμό με τα απλά χρώματα, ενώ η χαρακτηριστική «θαμπή» εικόνα του προέρχεται συνήθως από την εκτεταμένη χρήση του PVC (πλαστικό πολυμερές). Το κόστος του είναι υψηλό όταν πρόκειται για εργοστασιακό βάψιμο, ενώ το μεγαλύτερο του μειονέκτημα είναι η αντοχή και η φροντίδα που «απαιτεί». Αλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ακόμα και οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν μηδενική ή ελαχίστου χρόνου εγγύηση.
Γνωρίζοντας πλέον τις κατηγορίες των χρωμάτων αλλά και τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της εκάστοτε επιλογής. ήρθε η στιγμή να αναλύσουμε τις μεθόδους που θα διατηρήσουν την εικόνα του αυτοκινήτου αναλλοίωτη στο πέρασαμ του χρόνου. Το γυάλισμα και το κέρωμα είναι δύο διαδικασίες εξ ίσου σημαντικές για τη διατήρηση του χρώματος σε άριστη κατάσταση, αλλά πολλές φορές οι δύο «εργασίες» ταυτίζονται, κάτι που ασφαλώς γίνεται λανθασμένα. Το γυάλισμα είναι η διαδικασία αφαίρεσης μίας λεπτής στρώσης του βερνικιού, ώστε να λειανθεί η επιφάνεια, να αφαιρεθούν οι οποιεσδήποτε ατέλειες και να αναδειχθεί το γυαλιστερό χρώμα. Ουσιαστικά, λοιπόν, πρόκειται για μία διαδικασία αφαίρεσης της επίστρωσης του βερνικιού. Ακριβώς αντίθετα, το κέρωμα του οχήματος είναι μια διαδικασία κατά την οποία προστίθεται μία ειδική επίστρωση στην ήδη υπάρχουσα βαφή του οχήματος. Κάτι τέτοιο συμβαίνει ώστε να δημιουργηθεί μία πολύ λεπτή «μεμβράνη» προστασίας γύρω από το αυτοκίνητο, ικανή να αναδείξει το γυαλιστερό χρώμα, να προστατεύσει από τη σκόνη που βρίσκεται στην επιφάνεια, αλλά και να «θωρακίσει» τις βαμμένες επιφάνειες από την καταστροφική επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας.
Ξέρετε ότι:
- Εδώ και αρκετά χρόνια, το λευκό χρώμα αποτελεί την πρώτη επιλογή των αγοραστών αυτοκίνητων, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται το μαύρο.
- Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν πλέον τα μη μεταλλικά χρώματα μόνο στις βασικές αποχρώσεις.
- Σχεδόν το 75% του συνόλου των αυτοκινήτων είναι λευκά, μαύρα ή ασημί.
- Το γυάλισμα είναι μία διαδικασία κατά την οποία αφαιρείται μία λεπτή επίστρωση της βαφής, με αποτέλεσμα να μην συνίσταται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.