Αυτονομία και Οικονομία στην οδήγηση με φυσικό αέριο
Το φυσικό αέριο στην κίνηση οχημάτων μπορεί να υποκαταστήσει όλα τα γνωστά καύσιμα κίνησης με την διαφορά ότι είναι πιο οικολογικό, πιο οικονομικό και χάρη στην διεύρυνση του δικτύου ανεφοδιασμού στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Ευρώπη τα πρατήρια CNGέχουν φθάσει τα 4.501 για να καλύψουν την ζήτηση των 1.899.602 οχημάτων φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Η γειτονική μας Ιταλία, διαθέτει σήμερα 1040 σταθμούς ανεφοδιασμού, η Γερμανία 920, η Αυστρία 180, η Βουλγαρία 110 και η Γαλλία 310.
Κίνητρα σε επαγγελματίες και ιδιώτες για την επίτευξη οικονομιών κλίμακος
Νέα κίνητρα προσφέρονται από την κυβέρνηση, την ΕΕ αλλά και την αγορά φυσικού αερίου για χρήση του «πράσινου καυσίμου» στις μεταφορές και τις επιχειρήσεις με στόχο την σύνδεση της εξοικονόμησης ενέργειας με δύο διαφορετικούς άξονες εξίσου σημαντικούς: την προστασία του περιβάλλοντος και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας με την επίτευξη οικονομικών κλίμακος. Οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αποσκοπούν να θέσουν ένα σαφές νομικό/οικονομικό πλαίσιο για την διεύρυνση της χρήσης φυσικού αερίου από οδηγούς οχημάτων ενώ στοχεύουν μεταξύ άλλων στη συμμόρφωση με τους Κανονισμούς που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη σύνδεση των επιδοτήσεων με την προώθηση της καινοτομίας και της έξυπνης ανάπτυξης. Παράλληλα, αυξάνονται τα σημεία ανεφοδιασμού στους λεγόμενους «μπλε διαδρόμους» σε όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα ο συγκεκριμένος θεσμός να συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του και να «ανοίγει» το δρόμο παγκοσμίως στο πράσινο καύσιμο. Στην Ελλάδα, ένα πρόσφατο μέτρο αποτελεί στην χώρα μας η πρωτοβουλία για τ απαλλαγή των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο από την καταβολή τέλους αδείας με αποτέλεσμα να μην ισχύει το τέλος των 75 ευρώ ούτε για τα οχήματα στα οποία εγκαθίσταται σύστημα CNG .
Απρόσκοπτος ανεφοδιασμός για τους βασικούς οδικούς άξονες
Τα οχήματα φυσικού αερίου (ιδιωτικά και επαγγελματικά) είναι εφοδιασμένα με σύστημα διπλής καύσης (βενζίνης και φυσικού αερίου) προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος να μείνει από καύσιμο. Ωστόσο, αυτός ο περιορισμός σταδιακά αίρεται καθώς στην Ελλάδα δημιουργούντα με γοργούς ρυθμούς υποδομές για τον απρόσκοπτο εφοδιασμό των οδηγών με φυσικό αέριο.
Η αυτονομία στην κίνηση με ένα όχημα φυσικού αερίου εξασφαλίζεται από δύο παράγοντες: από την ύπαρξη ενός συνεχώς αναπτυσσόμενου δικτύου ανεφοδιασμού και από τις δυνατότητες των τελευταίας τεχνολογίας εργοστασιακά κατασκευασμένων οχημάτων που προσφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όπως είναι γνωστό, η ΔΕΠΑ προκειμένου να ανοίξει την αγορά της αεριοκίνησης, με το FISIKON (εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων) δημιουργεί υποδομές και υλοποιεί στρατηγικές συνεργασίες, έχοντας ως στόχο το οικονομικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, να εξασφαλίζει αυτόνομη και οικονομική μετακίνηση για όλο και μεγαλύτερο αριθμό οδηγών σε ολόκληρη την χώρα .Όπως είναι γνωστό τα πρατήρια FISIKON καλύπτουν πολλές περιοχές στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα επιτρέποντας τον απρόσκοπτο εφοδιασμό των οχημάτων που κινούνται στον οδικό άξονα Αθήνας-Κεντρικής Ελλάδας-Θεσσαλονίκης. Ήδη σε λειτουργία βρίσκονται επτά πρατήρια (με το πρατήριο του Βόλου να αποτελεί το νέο μέλος του δικτύου) ενώ πολύ σύντομα η ευρύτερη περιοχή της Λαμίας θα εξυπηρετείται από το νέο πρατήριο που έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει στο ύψος της Εθνικής Οδού.
Με αυτό τον τρόπο, τόσο τα εργοστασιακά κατασκευασμένα αυτοκίνητα φυσικού αερίου όσο και τα συμβατικά που έχουν υποστεί μετατροπή (βενζίνης ή πετρελαίου) κινούνται με αυτονομία χάρη στην ύπαρξη διευρυμένου δικτύου ανεφοδιασμού και έχουν την δυνατότητα διανύσουν την διαδρομή Αθήνας-Θεσσαλονίκη χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί βενζίνη (ή πετρέλαιο).
Οικονομία για ιδιωτική, επαγγελματική και δημόσια χρήση
Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Η εξοικονόμηση κόστους είναι αλληλένδετη με την εξοικονόμηση ενέργειας, η οποία στην περίπτωση του φυσικού αερίου είναι δεδομένη καθώς 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα Βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.
Για παράδειγμα,το ecoup! της Volkswagen καταναλώνει 2,9 kg CNG ανά 100km ενώ εκπέμπει μόλις 79gr/km CO2. Για να γίνει αντιληπτό το χαμηλό κόστος χρήσης που εξασφαλίζει το CNG αρκεί να αναφέρουμε ότι με 0,97 ¤ και με μέση κατανάλωση 2,9 κιλά CNG, απαιτεί μόλις 2,8 ¤ για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Όσον αφορά στα επαγγελματικά οχήματα φυσικού αερίου, διεθνείς μελέτες έχουν αποδείξει πως το κόστους του καυσίμου υπερβαίνει σε πολλές περιπτώσεις το 30% του συνολικού κόστους χρήσης. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, η χρήση του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων μπορεί να μειώσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος μίας επιχείρησης.
Αλλά και τα δημόσια οχήματα στρέφονται στο CNG με την Ελλάδα να διαθέτει ήδη έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στην Ευρώπη (600 λεωφορεία ΟΣΥ) και να εξοικονομεί πόρους σε μια δύσκολη περίοδο όπως είναι αυτή που διανύουμε. Μελέτη που έγινε στις συγκοινωνίες τους Λος ¶ντζελες αποδεικνύει ότι η χρήση φυσικού αερίου στα λεωφορεία πόλης εξασφάλισε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και η μείωση αυτή μεταφράστηκε και σε οικονομικούς όρουςπου προσδιορίστηκαν στα 300.000 δολάρια την ημέρα. Στο σύνολο, η Πολιτείατης Καλιφόρνιας, εξοικονομεί περίπου 40 εκατομμύρια δολάρια ετησίως σεκαύσιμα εκμεταλλευόμενη την αισθητά χαμηλότερη τιμή του φυσικού αερίου σεσχέση με το ντίζελ.
Σημαντικά κόστη εξοικονομούνται και από τα μειωμένα έξοδα συντήρησης που απαιτούνται καθώς οι μηχανικοί υποστηρίζουν ότι το φυσικό αέριο συντηρεί τον κινητήρα, προστατεύοντας τα εξαρτήματα του και εξασφαλίζοντας την καλή λειτουργία του για σημαντικά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι άλλα συμβατικά καύσιμα.