Στο βωμό της ασφάλειας |
|
Στο πλαίσιο του 5ου συμποσίου της Dekra με θέμα την ασφάλεια, η Mercedes-Benz "θυσίασε" ένα ολοκαίνουργιο Sprinter στα τεστ πρόσκρουσης, με σκοπό την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων προς χάριν της έρευνας ατυχημάτων.
Το γεγονός ότι σε λίγα δευτερόλεπτα ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο θα διαλυθεί χωρίς προφανή λόγο στη δοκό των δοκιμών πρόσκρουσης, ακούγεται -εκ πρώτης όψης- παράδοξο. Δεν είναι όμως ούτε το πρώτο και σίγουρα ούτε και το τελευταίο. Αυτό άλλωστε είναι και το νόημα των δοκιμών. Με τη βοήθεια της σχετικής διαδικασίας, οι ερευνητές ατυχημάτων αλλά και οι εταιρείες αυτοκινήτων, αφού αναλύσουν τα δεδομένα, τα οποία άπτονται της συμπεριφοράς των αυτοκινήτων και της παραμόρφωσης, βγάζουν χρήσιμα συμπεράσματα για την εξέλιξη αλλά και τη διατήρηση κάποιων κανόνων ασφαλείας. Γι αυτό το σκοπό λοιπόν, στα πλαίσια του 5ου συμποσίου ασφαλείας επαγγελματικών αυτοκινήτων, η Dekra με τη συνεργασία της Mercedes-Benz υπέβαλλε σε crash test το Sprinter. Το γερμανικό van, με πλήρωμα 2 ανδρείκελα και φορτίο 270 κιλών στο χώρο φόρτωσης, ξεκίνησε για το τελευταίο ταξίδι του. Τα κριτήρια ήταν πολύ αυστηρά και αντίστοιχα αυτών, τα οποία ισχύουν για τις δοκιμές πρόσκρουσης των επιβατικών, σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία ECE-R94. Αυτή καθορίζει ποιες παράμετροι δοκιμών πρέπει να ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ταχύτητα 56 χιλιομέτρων την ώρα και δύο ανδρείκελα 86 κιλών). Για το Mercedes-Benz Sprinter ήταν το πρώτο crash test, τουλάχιστον ως προς τη διάταξη, δηλ. με φορτίο.
|
Ασφαλές και στιβαρό |
|
Για να γίνει πιο κατανοητή η διαδικασία αλλά και η αξιοπιστία των δοκιμών πρόσκρουσης, καλό είναι να αναφερθούμε σε αυτήν με περισσότερες λεπτομέρειες.
Το Sprinter, λοιπόν, της δοκιμής, αφού διασχίσει 80 μέτρα, κατευθύνεται προς τη δοκό με ταχύτητα 56,1 χιλιομέτρων την ώρα. Κατά τη διάρκεια λοιπόν αυτής της διαδρομής, γίνονται λήψεις από κάμερες υψηλής ταχύτητας, οι οποίες καταγράφουν το συμβάν από διαφορετικές οπτικές γωνίες, με ταχύτητα 1.000 λήψεων ανά δευτερόλεπτο. Αφού, λοιπόν, το Sprinter ολοκληρώσει τη διαδρομή του και έρθει σε επαφή με τη δοκό, το ρύγχος του παραμορφώνεται από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης και "εισχωρεί" στην πλευρά του οδηγού. Μετά το πέρας της δοκιμής, έρχεται η ώρα των συμπερασμάτων: η αριστερή πλευρά του μπροστινού πρόβολου έχει παραμορφωθεί, οι δύο αερόσακοι ενεργοποιήθηκαν έγκαιρα, ενώ θετικό είναι το γεγονός, ότι η κολόνα Α μετατοπίστηκε ελάχιστα προς τα πίσω. Στο υπόλοιπο αμάξωμα δεν παρατηρούνται σημάδια της σύγκρουσης (τουλάχιστον δια γυμνού οφθαλμού), ενώ και ο χώρος φόρτωσης παραμένει σε πολύ καλή κατάσταση, χωρίς να παρατηρούνται σοβαρές ζημιές. Μετά από μια διεξοδική ανάλυση, ο λόγος ανήκει στους ερευνητές ατυχημάτων, των οποίων η ετυμηγορία είναι η εξής: Το επίπεδο ασφάλειας του Sprinter είναι εφάμιλλο των καλύτερων επιβατικών οχημάτων της αγοράς. Όλα τα μέρη των ανδρείκελων, εκτός από το στήθος, χρωματίστηκαν πράσινα. Αυτό στην πράξη σημαίνει πολύ χαμηλό κίνδυνο τραυματισμού.
"Κατά τη διαδικασία της σύγκρουσης ασκούνται υψηλές δυνάμεις επιβράδυνσης (στο κέντρο της τάξης των 28 g), οι οποίες, όπως είναι λογικό, μεταφέρονται και στα ανδρείκελα. Το στήθος απορροφά κατά τον καλύτερο τρόπο αυτές τις δυνάμεις, με τη βοήθεια φυσικά των ζωνών ασφαλείας και των αερόσακων και είναι η περιοχή, η οποία μπορεί να αντεπεξέλθει καλύτερα στη σφοδρότητα της σύγκρουσης. Η καμπίνα των επιβατών άντεξε στη δύναμη της σύγκρουσης με λίγες παραμορφώσεις, ενώ το φορτίο μετατοπίστηκε ελάχιστα, χάρη και στη σωστή πρόσδεσή του με ιμάντες. Σημαντική είναι, λοιπόν, κατά συνέπεια, η σωστή πρόσδεση του φορτίου αλλά και η χρήση ζωνών εκ μέρους των επιβατών σε κάθε διαδρομή. Είναι, λοιπόν, καθήκον μας, να πείσουμε τους οδηγούς των επαγγελματικών οχημάτων για τη σπουδαιότητα της χρήσης των ζωνών", ήταν τα τελευταία λόγια του αναλυτή ατυχημάτων της Dekra, Alexander Berg.
|
Μετωπική σύγκρουση με ταχύτητα 56 χλμ./ώρα |
|
Ασφαλές όσο και ένα πεντάστερο επιβατικό είναι το Sprinter, σύμφωνα με το πόρισμα των ειδικών της Dekra.
Πιο αναλυτικά: στην περιοχή του στήθους, ο κίνδυνος τραυματισμού από τη δύναμη που ασκούν σε αυτό οι ζώνες, είναι μικρός. Το πεντάλ του φρένου εισχωρεί κατά 64 χιλιοστά στο χώρο της καμπίνας, ενώ η αντίστοιχη τιμή για το τιμόνι είναι 15 χιλιοστά. Η κολόνα Α μετατοπίστηκε προς την πλευρά του οδηγού κατά 54 χιλιοστά, ενώ ο χώρος οδηγού και συνοδηγού παρέμεινε σχεδόν ανέπαφος.
|
ΣΥΜΠΈΡΑΣΜΑ |
|
Η μετωπική σύγκρουση του Mercedes Sprinter σημαίνει αφ' ενός μεγάλες ζημιές στο μπροστινό μέρος, αλλά για τους επιβάτες οι οποίοι φορούν ζώνες ασφαλείας, στη χειρότερη των περιπτώσεων, ένα σπασμένο πλευρό…
|
|
|
Η πόρτα ανοίγει εύκολα και χωρίς δύναμη μετά τη δοκιμασία, ενώ το ανδρείκελο δεν έχει μετακινηθεί σχεδόν καθόλου.
Dekra
Η Dekra είναι μια διεθνής υπηρεσία παροχής υπηρεσιών, με έδρα την πόλη Στουτγάρδη της Γερμανίας. Υπό την αιγίδα της Dekra βρίσκονται περισσότερες από 100 εταιρείες, αντικείμενο των οποίων είναι η ασφάλεια και η ποιότητα σε σχέση με τον άνθρωπο και την τεχνολογία, καθώς και με το περιβάλλον και τις μετακινήσεις. Οι εταιρείες χωρίζονται σε τέσσερις τομείς, ανάλογα με το αντικείμενό τους: Dekra Automotive, Dekra Norisko Industrial, Dekra Personnel, καθώς και Dekra International. Στις δραστηριότητές της περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τεχνικός έλεγχος αυτοκινήτων, εκτίμηση ζημιών σε περίπτωση ατυχήματος, ανάλυση ατυχημάτων και τεχνική εκτίμηση αυτών και, φυσικά, τεστ πρόσκρουσης (crash test).
|
|
Κατευθείαν στο στόχο: το Sprinter προσκρούει στη δοκό με ταχύτητα 56,1 χλμ/ώρα, αφού διανύσει απόσταση 80 μέτρων και με σχεδόν μηδενική απόκλιση.
|
|
|