- Μήκος χώρου φόρτωσης: έως 1.335 χλστ.
- Όγκος χώρου φόρτωσης: έως 1,2 κ.μ.
-Μέση κατανάλωση: από 3,3λτ./100χλμ.
Η συνεχής αύξηση του μεγέθους αλλά και του πληθυσμού των σύγχρονων μεγαλουπόλεων επιφέρει σημαντικές αλλαγές και στην δομή και οργάνωση των εμπορευματικών μεταφορών εντός των ορίων τους.
Οι πολίτες έχουν ανάγκη την άμεση και εύκολη πρόσβαση σε όλων των τύπων τα προϊόντα ενώ την ίδια στιγμή, η αλματώδης ανάπτυξη υπηρεσιών όπως το e-commerce (αγορές μέσω του διαδικτύου), επιβάλλει στις εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, να είναι σε θέση να μεταφέρουν τα προϊόντα τους κατευθείαν στην πόρτα του πελάτη, με το μικρότερο δυνατό κόστος και στον ελάχιστο δυνατό χρόνο παράδοσης.
Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε πως και στην ελληνική αγορά, αυτήν τη στιγμή κάποιος μπορεί να παραγγείλει από τα ηλεκτρονικά είδη ή τα έπιπλα του σπιτιού του έως και τα ψώνια από του σούπερ-μάρκετ μέσω του διαδικτύου και να τα παραλάβει στην πόρτα του!
Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αναδιοργάνωση του τρόπου με τον οποίο οι μεταφορικές επιχειρήσεις επιβάλλεται να λειτουργούν, των logistics που απαιτούνται για την συγκέντρωση και διακομιδή των προϊόντων στους τελικούς προορισμούς τους καθώς και των οχημάτων που καλούνται να φέρουν εις πέρας τα δρομολόγια.
Η κίνηση στους στενούς δρόμους μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής μεγαλούπολης, η τροφοδοσία των κατά τόπους καταστημάτων, η ευκολία πρόσβασης σε –έτσι και αλλιώς περιορισμένους σε μέγεθος και επάρκεια- χώρους στάθμευσης, αποτελούν ορισμένα από τα προβλήματα που απαιτούν λύσεις.
Παράλληλα, δεν πρέπει να παραβλέπουμε τις παραμέτρους «προστασία του περιβάλλοντος» και «μείωση του λειτουργικού κόστους» που προϋποθέτουν λύσεις αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων καθώς και το κόστος χρήσης και συντήρησης αυτών.
Ειδικοί επιστήμονες και αναλυτές σε παγκόσμιο επίπεδο, επεξεργάζονται σενάρια και δεδομένα προκειμένου να διαμορφώσουν συγκεκριμένες προτάσεις που θα μπορέσουν να δώσουν λύσεις στα βασικά και επιμέρους προβλήματα που δημιουργούν οι εξελίξεις που προαναφέραμε.
Μεταξύ αυτών μπορούμε να αναφέρουμε χαρακτηριστικά τις έρευνες πάνω σε –νέου τύπου- ενδοαστικές μεταφορές προϊόντων που θα βασίζονται στις… υπόγειες μεταφορές με μέσα σταθερής τροχιάς (π.χ. εμπορευματικά βαγόνια στους συρμούς του Μετρό ή του Τραμ).
Ωστόσο, αυτή αλλά και πολλές ακόμη προτάσεις προϋποθέτουν τη δαπάνη μεγάλων κονδυλίων στην εξέλιξη νέων υποδομών (σταθμοί διαμεταφοράς, ρυθμίσεις στο υπάρχον οδικό δίκτυο και την κατασκευή νέων –κυρίως περιφερειακών- λεωφόρων ταχείας κυκλοφορίας κ.ά.).
Μια πιο βιώσιμη επιλογή που ήδη έχει αρχίσει να παρατηρείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, είναι η τροποποίηση του τύπου και του αριθμού των επαγγελματικών οχημάτων που οι μεταφορικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν για τη κάλυψη του μεταφορικού έργου (το οποίο συνεχώς αυξάνεται) εντός των πόλεων.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο εστιάζεται και η ραγδαία αύξηση των πωλήσεων στις μικρότερες κατηγορίες ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων όπως είναι τα Vanettes αλλά και τα mini-vanettes, που παρατηρείται όχι μόνο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και στη χώρα μας (κατά τη διάρκεια της τελευταίας 2ετίας σύμφωνα πάντα με στατιστικά στοιχεία πωλήσεων που ανακοινώνει ο ΣΕΑΑ).
Εξάλλου, διεθνείς μελέτες έχουν αποδείξει πως, η συντριπτική πλειοψηφία των μεταφορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ενδοαστική μεταφορά προϊόντων, απασχολούν οχήματα που πραγματοποιούν δρομολόγια της τάξης των 100 – 150 χλμ./ημερησίως.
Αυτό άλλωστε είναι και το μεγάλο… στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν οι εταιρείες κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων, με την παρουσίαση νέων –ηλεκτροκίνητων- μοντέλων τα οποία, σαφώς και προσφέρουν σημαντικά μειωμένο κόστος χρήσης δεδομένης της απουσίας του κόστους των καυσίμων.
Η κατηγορία των Mini-Vanettes είναι η μικρότερη σε διαστάσεις, αλλά και μεταφορικές δυνατότητες, μεταξύ των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Στην ουσία, σε αυτή περιλαμβάνονται παραλλαγές των 3θυρων εκδόσεων των «μικρών» επιβατικών οχημάτων στις οποίες, με την αφαίρεση της πίσω σειράς καθισμάτων και την κάλυψη των πίσω πλευρικών γυάλινων επιφανειών, έχει δημιουργηθεί ένας κλειστός χώρος φόρτωσης όπου μπορούν να φιλοξενηθούν προϊόντα με όγκο έως και 1,2κ.μ. ή βάρος έως και 520 κιλών, με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων που είναι διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά.
Παράλληλα όμως, οι «μπόμπιρες» των ελαφρών επαγγελματικών, έχουν μήκος αμαξώματος που δεν υπερβαίνει 4,4μ., γεγονός που τα καθιστά εξαιρετικά ευέλικτα κατά την κίνηση εντός της πόλης αλλά και στη διαδικασία εύρεσης θέσης στάθμευσης.
Πέραν αυτού, με τη μέση κατανάλωση καυσίμου τους να ξεκινά από τα 3,3λτ./100χλμ. και τις εκπομπές ρύπων να κυμαίνονται από τα 87 – 125 g CO2/km, καθίσταται σαφές πως μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε καθημερινή βάση στα όρια του Πράσινου Δακτυλίου της πρωτεύουσας.
Το κόστος αγοράς των Mini-Vanettes
Στο πινακάκι σας παρουσιάζουμε το κόστος αγοράς των βασικών εκδόσεων όλων των mini-vanettes της ελληνικής αγοράς, χωρίς ωστόσο να έχουν συνυπολογιστεί τυχόν εκπτώσεις λόγω του μέτρου της Απόσυρσης, των προσφορών από τις κεντρικές αντιπροσωπείες, ή τον ΦΠΑ που εκπίπτει.
Έξυπνες λύσεις και προηγμένο τεχνολογικό υπόβαθρο
Ένα από τα βασικά γνωρίσματα των mini-vanette είναι πως διακρίνονται για τον πληρέστατο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας που προσφέρουν, γεγονός που εν μέρει είναι απόρροια των… επιβατικών καταβολών τους.
Παράλληλα όμως, τα mini-vanettes έχουν να επιδείξουν και αρκετές ακόμη τεχνολογίες που αφορούν στα μηχανικά τους μέρη, με γνώμονα ως επί το πλείστον, την μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου και του συνολικού κόστους χρήσης τους.
Χαρακτηριστικά, αξίζει να αναφέρουμε το σύστημα Start-Stop για τον κινητήρα, που συμβάλλει στη σημαντική μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου κατά την κίνηση σε δρομολόγια με συχνές στάσεις, αλλά και τα αυξημένα διαστήματα μεταξύ των προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης τους.
Τέλος, στην περίπτωση του Peugeot 208 Pro, έχουν διατηρηθεί οι πίσω πλευρικές θύρες, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται ακόμη περισσότερο η πρόσβαση στο χώρο φόρτωσης.
Κατανάλωση από 3,3λτ./100χλμ., εκπομπές από 87g/km
Όπως προαναφέραμε, τα Mini-Vanettes εφοδιάζονται με ιδιαίτερα αποδοτικούς κινητήρες μικρού κυβισμού που αποδίδουν ισχύ από 68 – 95 ίππους και μέγιστη ροπή από 93 – 210 Nm, ανάλογα φυσικά και με τον τύπο καυσίμου τους.
Με το μεικτό βάρος των εν λόγω οχημάτων να μην υπερβαίνει τα 1.740 κιλά, τα εν λόγω μηχανικά σύνολα είναι σε θέση να προσφέρουν πολύ καλές επιταχύνσεις τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, καθώς και υψηλές τελικές ταχύτητες.
Ωστόσο, δεδομένου ότι πρόκειται για επαγγελματικά οχήματα, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το κόστος χρήσης, είναι το βασικό ζητούμενο και σε αυτήν την περίπτωση, τα μοντέλα που παρουσιάζουμε, τα καταφέρνουν εξαιρετικά.
Σε ότι αφορά στη μέση κατανάλωση καυσίμου, η έκδοση του νέου Ford Fiesta Van με τον 1.600άρη Duratorq πετρελαιοκινητήρα των 95 ίππων, επιτυγχάνει την βέλτιστη επίδοση για μεικτό κύκλο κίνησης με 3,3λτ./100 χλμ. ενώ, ελάχιστα «χειρότερο» είναι το Opel Corsavan με τον CDTI EcoFLEX των 1,3λτ. που αποδίδει 95 ίππους και έχει μέση κατανάλωση 3,4λτ./100χλμ. σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή.
Τα δύο αυτά μηχανικά σύνολα (και μοντέλα φυσικά) επιτυγχάνουν και τις καλύτερες επιδόσεις αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων, καθώς με όριο τα 140 g/km για την ελεύθερη πρόσβαση στον Πράσινο Δακτύλιο της Αθήνας, αυτά εκπέμπουν μόλις 87g/km και 89 g/km αντίστοιχα.
Μικρά μόνο στο… μάτι
Με εξαίρεση το Seat Ibiza Van (4.443 χλστ.) και το Fiat Punto Van (4.065 χλστ.), όλα τα μοντέλα της κατηγορίας των mini-vanettes έχουν συνολικό μήκος αμαξώματος που δεν υπερβαίνει τα 4,0μ. Παρόλα αυτά, είναι σε θέση να προσφέρουν ιδιαίτερα ευρύχωρους χώρους φόρτωσης με μήκος σταθερά άνω του ενός μέτρου, με καλύτερη επίδοση αυτό του Peugeot 208 Pro (1.335 χλστ.). Παράλληλα εξαιρετικό είναι και το ωφέλιμο πλάτος που διατηρείται σταθερά άνω των 1,1μ. καθώς και το ωφέλιμο ύψος στο εσωτερικό του χώρου φόρτωσης που προσεγγίζει 1,0μ. Η καλύτερη επίδοση τόσο ως προς το πλάτος (1.330 χλστ.) όσο και ως προς το ύψος (935 χλστ.), απαντάται στο Fiat Punto Van. Σε ότι αφορά τώρα στον ωφέλιμο όγκο του χώρου φόρτωσης, η καλύτερη επίδοση ανήκει δικαιωματικά το VW Polo Van με 1,2κ.μ. και ακολουθούν τα Toyota Yarisvan με 1,10κ.μ. και Peugeot 208 Pro με 1,06κ.μ. αντίστοιχα.
Ωφέλιμο φορτίο έως και άνω των 500 κιλών
Αντίστοιχή είναι και η εικόνα των mini-vanette, σε ότι αφορά στις μεταφορικές τους δυνατότητες. Υπενθυμίζουμε πως το όριο για την ελεύθερη πρόσβαση σε καθημερινή βάση εντός των ορίων του Πράσινου Δακτυλίου, ορίζεται το μεικτό βάρος των 2,2t. ωστόσο, στο σύνολο τους, τα mini-vanettes είναι κατά πολύ ελαφρύτερα με το βαρύτερο εξ αυτών (Opel Corsavan) να μην υπερβαίνει τα 1.740 κιλά.
Αναφορικά με το μεικτό βάρος που είναι σε θέση να υποστηρίξουν, η καλύτερη επίδοση ανήκει στο Fiat Punto Van με 520 κιλά ενώ ακολουθούν το Ford Fiesta Van με έως και 508 κιλά και το VW Polo Van με 488 κιλά αντίστοιχα.