Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Ο κ. Νίκος Μπάκας, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Quality&Safety Ltd.

Πρόσφατα η Quality&Safety ολοκλήρωσε έναν ακόμη γύρο εκπαίδευσης των...

... επαγγελματιών οδηγών της τσιμεντοβιομηχανίας TITAN.

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, οι οδηγοί συμμετείχαν τόσο...

... σε πρακτική όσο και σε θεωρητική.

Ανάλογα με το πόσο συγκεντρωμένος είναι ο οδηγός, είναι σε θέση να αντιληφθεί καλύτερα τους ενδεχόμενους κινδύνους και να προλάβει να επιβραδύνει το όχημα του με ασφάλεια.

Το κλειδί της Οδικής Ασφάλειας είναι στο χέρι μας

2.564 Επισκέψεις στο άρθρο (13/5/2014)

Ο κ. Νικόλαος Μπάκας, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Quality & Safety που εξειδικεύεται στην εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών σε θέματα Αμυντικής και Οικονομικής Οδήγησης, μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τους παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά το έργο του κάθε επαγγελματία οδηγού.

Ηοδική Ασφάλεια είναι ένας τομέας που προβληματίζει κάθε οδηγό αλλά και κάθε χρήστη του δρόμου. Ένα πιθανό τροχαίο ατύχημα μπορεί να έχει ως απόρροια την απώλεια κάποιας ζωής, κάποιον τραυματισμό και υλικές ζημιές, δηλαδή κόστος. 
Ας δοκιμάσουμε λοιπόν μια διαφορετική  προσέγγιση της οδικής Ασφάλειας, ανθρωποκεντρική, θεωρώντας τον οδηγό ως τον κύριο υπεύθυνο ενός ατυχήματος. 
Είναι γεγονός πως ο οδηγός έχει την τάση να αποποιείται και να μεταθέτει τις δικές του ευθύνες, όσον αφορά την εμπλοκή του σε κάποιο ατύχημα.
Συζητώντας με πολλούς οδηγούς που έχουν εμπλακεί σε ατύχημα, το μόνο πράγμα που ακούω είναι δικαιολογίες και όλοι ρίχνουν την ευθύνη στις κακές καιρικές συνθήκες, στον κακό δρόμο, στο ότι ο άλλος ήταν απρόσεκτος και δεν τους είδε ή στην μοίρα τους και στην τύχη τους και όλοι ισχυρίζονται ότι έκαναν ότι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να αποφύγουν το ατύχημα, αλλά δεν τα κατάφεραν. Φαίνεται ότι με τις δικαιολογίες αυτές οι οδηγοί δημιουργούν ψευδαισθήσεις στο μυαλό τους, οι οποίες λειτουργούν σαν μηχανισμοί άμυνας, ώστε να μην έχουν συνειδησιακά προβλήματα.
Για να καταλάβουμε το ανωτέρω πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όταν οδηγούμε καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε διάφορες ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ και ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ. Για το κάθε τι από αυτά παίρνουμε μία απόφαση και κάνουμε μία ΕΝΕΡΓΕΙΑ, η οποία οδηγεί σε ένα ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ, δηλαδή διαμορφώνεται μία εξίσωση Κ + Ε = Α.
Στην εξίσωση αυτή τη μόνη μεταβλητή που μπορούμε να επηρεάσουμε είναι η Ε, δηλαδή οι Ενέργειες μας, διότι για τις καταστάσεις ή τους κινδύνους δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι να τους επηρεάσουμε. Πώς να επηρεάσει κανείς  το δρόμο, τις καιρικές συνθήκες, τις ενέργειες των άλλων... Αν οι ενέργειές μας είναι σωστές τότε το αποτέλεσμα θα είναι καλό, αν οι ενέργειές μας δεν είναι σωστές τότε το αποτέλεσμα δεν θα είναι το επιθυμητό.
Προκειμένου όμως ένας οδηγός να πάρει μία σωστή απόφαση και να κάνει μία σωστή ενέργεια θα πρέπει: να είναι ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΕΝΟΣ, να έχει ΧΡΟΝΟ και να έχει τη ΓΝΩΣΗ. Ας τα αναλύσουμε όμως λίγο παραπάνω για να δούμε τι επηρεάζουν.
Ο ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΈΝΟΣ οδηγός μπορεί και αναγνωρίζει γρηγορότερα τους κινδύνους, να αντιδρά  γρηγορότερα (καλύτερα αντανακλαστικά) δηλαδή, σε οποιοδήποτε περιστατικό θα κερδίσει ΑΠΟΣΤΑΣΗ. Αλήθεια πόσες φορές δεν ακούσατε οδηγούς να λένε πως «αν είχα μισό μέτρο θα είχα γλιτώσει».
Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που επηρεάζουν την συγκέντρωση και κατΆ επέκταση τον χρόνο αντίδρασης και την απόσταση ακινητοποίησης;
1. Η χρήση του κινητού 
    τηλεφώνου κατά την οδήγηση 
    (ομιλία, αποστολή μηνυμάτων) 
2. Η κούραση
3. Η κατανάλωση αλκοόλ 
4. Η χρήση φαρμάκων
5. Το να τρώμε ή να πίνουμε καφέ 
    την ώρα που οδηγούμε
6. Το να αλλάζουμε CD ή σταθμό στο 
    ραδιόφωνο την ώρα που οδηγούμε
7. Η ανάλυση προβλημάτων ή σκέψεων 
    που δεν έχουν σχέση με την οδήγηση
8. Διάφοροι εξωτερικοί παράγοντες.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι πως όταν οδηγούμε, το όχημα ανάλογα με την ταχύτητα που πηγαίνουμε, κάθε δευτερόλεπτο διανύει μία απόσταση.

Παράδειγμα
Όταν η ταχύτητά μας είναι 50 χλμ/ώρα, κάθε δευτερόλεπτο διανύουμε περίπου 14 μέτρα, δηλαδή αν αποσπάσουμε την προσοχή μας από την οδήγηση 2 δλ. (ασήμαντος χρόνος), αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητό μας θα διανύσει 28 μέτρα χωρίς έλεγχο με αποτέλεσμα, αν υπάρξει κάποιος κίνδυνος μπροστά μας να τον αναγνωρίσουμε μετά από 28 μέτρα.
Φανταστείτε πόσα ατυχήματα θα είχαν αποφευχθεί αν καταφέρναμε όλοι μας να οδηγούμε 100% συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε.  

Η παράμετρος του «Χρόνου»
Μια άλλη αναγκαία παράμετρος όταν οδηγούμε, προκειμένου να αναλύσουμε τα δεδομένα και να πάρουμε την σωστή απόφαση, είναι ο ΧΡΟΝΟΣ.
Για να έχουμε τον απαιτούμενο χρόνο θα πρέπει:
1. Να κρατούμε μεγάλες αποστάσεις από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα.
2. Να μάθουμε να βλέπουμε μακριά και να αναλύουμε από μεγάλη απόσταση τους κινδύνους.
3. Να μάθουμε να προσαρμόζομε την ταχύτητά μας ανάλογα με :
- Τις συνθήκες (καιρικές, κατάσταση του δρόμου, επικινδυνότητα του δρόμου όπως: στροφές, διασταυρώσεις χωρίς ορατότητα, χώροι στάθμευσης με μικρές λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης κ.λ.π.).
- Τα επίπεδα της κούρασης που έχουμε.
- Το βαθμό συγκέντρωσής μας.  

Η παράμετρος της «Γνώσης»
Ο τρίτος παράγοντας που χρειαζόμαστε είναι η ΓΝΩΣΗ.
Ένας οδηγός που γνωρίζει:
1. Τον εαυτό του 
2. Τα όρια της αντοχής του 
3. Το αυτοκίνητό του 
4. Να εκτιμά την επικινδυνότητα μίας διαδρομής και να προετοιμάζεται κατάλληλα
5. Τι σημαίνει συνολική απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου και πώς επηρεάζεται π.χ. από:
- Την ταχύτητα 
- Το χρόνο αντίδρασης 
- Τις καιρικές συνθήκες 
- Την κατάσταση των ελαστικών του
- Την κλίση του εδάφους
- Την κατάσταση του οδοστρώματος.
Να είστε σίγουροι ότι μειώνει κατά πολύ την πιθανότητα ατυχήματος.  
Η οδική Ασφάλεια λοιπόν, είναι οι άνθρωποι, είναι οι οδηγοί και οι χρήστες του δρόμου. Το κλειδί της βρίσκεται στο χέρι μας…

Quality & Safety Ltd
Για περισσότερες πληροφορίες, 
οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να 
απευθυνθούν: Quality & Safety Ltd, 
Road Safety Programs
Θάσου 7 – 9, 16675, Γλυφάδα
Κιν: 6977 289826
Τηλ: 210-9880199
Fax: 210-9859140
Website: www.qsafety.gr