Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το νέο νομοσχέδιο, με το οποίο βάζει τέλος στους κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης-diesel) για όλα τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά.
Υπερψηφίστηκε το νέο νομοσχέδιο
Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές τα
νέα αναθεωρημένα πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές CO2, που θα αφορούν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, με βάση πάντα τους υψηλότερους στόχους που έχει θέσει η
ΕΕ για ένα βιώσιμο μέλλον.
Τα νέα πρότυπα της νομοθεσίας καθορίζουν τα βήματα που πρέπει να γίνουν, ώστε
να μηδενιστούν από το 2035 οι εκπομπές CO2 που θα παράγουν όλα τα καινούργια οχήματα. Ειδικότερα, ο στόχος είναι η 100% μείωση των συγκεκριμένων εκπομπών σε σύγκριση με το 2021. Οι νέοι όροι θέτουν
ενδιάμεσους στόχους μείωσης των εκπομπών για το
2030:
55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ελαφριά επαγγελματικά – ημιφορτηγά.
Τα υπόλοιπα εξίσου σημαντικά μέτρα του κανονισμού:
- Μέχρι το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μια νέα μεθοδολογία, με βάση την οποία θα υπολογίζονται και θα υποβάλλονται τα στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές CO2 που παράγουν καθ' όλη τη διάρκεια ζωής τους τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ. Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλει, όπου χρειάζεται, και σχετικές νομοθετικές προτάσεις.
- Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταγράψει τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις οριακές τιμές εκπομπών και τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης θα υποβάλει έκθεση σχετικά με το πώς ο κάθε κατασκευαστής θα μπορέσει να προσαρμόσει τις εκπομπές CO2 των οχημάτων του και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.
- Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους (δηλαδή 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ημιφορτηγά) έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν από τους κανόνες αυτούς έως το τέλος του 2035. Όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά την διορία αυτή.
- Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV) επιβραβεύει όσους κατασκευαστές πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα (με εκπομπές από 0 έως 50 g CO2/km, όπως ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά plug-in με καλές επιδόσεις) επιτρέποντάς τους να υπόκεινται σε χαμηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2. Ο μηχανισμός αυτός θα προσαρμόζεται με βάση τις αναμενόμενες τάσεις πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029 ο δείκτης αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25% για τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων και στο 17% για τα νέα ημιφορτηγά. Από το 2030 το εν λόγω κίνητρο θα καταργηθεί.
- Από το τέλος του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια έκθεση στην οποία θα αξιολογεί την πρόοδο που επιτυγχάνεται σε σχέση με τον στόχο μηδενισμού των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.