Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώνει η ACEA, η Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες απαιτούν επτά βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων CO2 για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
1. Καθιέρωση μιας ανταγωνιστικής βιομηχανικής πολιτικής
Η ΕΕ στερείται σθεναρής απάντησης στον νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), ο οποίος παρέχει τεράστια κίνητρα για επενδύσεις καθαρής τεχνολογίας. Η
ACEA προτρέπει την Επιτροπή να ξεκινήσει έναν δομημένο διάλογο με άλλους παγκόσμιους παράγοντες για να αποτρέψει τη διαρροή επενδύσεων και να διατηρήσει την απασχόληση στην Ευρώπη. Επιπλέον, υπενθυμίζει στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής ότι η επαρκής προμήθεια υλικών και μπαταριών θα είναι κρίσιμη για να διασφαλιστεί ότι η βιομηχανία μπορεί να επιτύχει τους στόχους
CO2, ιδίως ο στόχος του 100% το 2035. 2. Υποδομή ταχείας φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων
2. Υποδομή ταχείας φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν γρήγορα τον κανονισμό για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFIR). Ταυτόχρονα, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) πρέπει να διασφαλίσει ένα ισχυρό σύστημα παρακολούθησης που θα δίνει κίνητρα στα κράτη μέλη να αναπτύξουν υποδομές ταχύτερα. Τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων για την
Οδηγία για την
Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων (EPBD) θα πρέπει να είναι φιλόδοξα και να ενισχύουν την ιδιωτική υποδομή φόρτισης.
3. Ενίσχυση του εξηλεκτρισμού των εταιρικών στόλων
Ορισμένοι ενδιαφερόμενοι υποστηρίζουν ότι
οι εταιρικοί στόλοι αποτελούν επίσης κρίσιμο τμήμα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια
αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων πιο γρήγορα. Η πράσινη μετάβαση των εταιρικών στόλων δεν πρέπει να αντικαταστήσει τους στόχους του κανονισμού για το CO2, αλλά αντίθετα να τονώσει την ανάπτυξη της αγοράς.
4. Ενίσχυση της ζήτησης στους δημόσιους στόλους
Οι δημόσιες αρχές θα πρέπει να είναι πρωτοπόροι στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα των οχημάτων τους, ιδίως καθώς οι δημόσιοι στόλοι αντιπροσωπεύουν σημαντικό μέρος των νέων ταξινομήσεων. Η οδηγία για καθαρότερα οχήματα είναι ένα μοναδικό εργαλείο για την επιτάχυνση του πρασίνου των δημόσιων στόλων και την τόνωση της ανάπτυξης της αγοράς.
5. Παράταση των εθνικών προγραμμάτων στήριξης
Η Επιτροπή θα πρέπει να αναπτύξει ένα σχέδιο για φορολογικά συστήματα για την
ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης σύμφωνα με τους συμφωνηθέντες στόχους για το CO2 και τον εταιρικό στόλο. Μαζί με τα κράτη μέλη, θα πρέπει επίσης να διοργανώσουν μια εκδήλωση υψηλού επιπέδου για να συγκρίνουν τις βέλτιστες πρακτικές από εθνικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης.
6. Επιτάχυνση της αναβάθμισης και επαναπροσαρμογής δεξιοτήτων
Οι
ελλείψεις δεξιοτήτων και ο μ
ετασχηματισμός της αγοράς εργασίας μπορούν να υπονομεύσουν τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών. Η Επιτροπή θα πρέπει να αναπτύξει μια ειδική ατζέντα αναβάθμισης και επαναπροσαρμογής δεξιοτήτων για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία να είναι συνεπής με άλλες πρωτοβουλίες πολιτικής.
7. Ενίσχυση της ατζέντας για τη βελτίωση της νομοθεσίας
Η Επιτροπή θα πρέπει να επανεξετάσει την ατζέντα έξυπνης και καλύτερης νομοθεσίας, η οποία υποβαθμίστηκε στο πλαίσιο της τρέχουσας εντολής. Υπάρχει έλλειψη συνοχής μεταξύ των ρυθμιστικών πρωτοβουλιών της ΕΕ, π.χ. των οδών
απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του
κανονισμού CO2, του
Euro 7, των στόχων του AFIR και των στόχων εταιρικού στόλου. Οι βασικοί κανόνες της ατζέντας για τη βελτίωση της νομοθεσίας, όπως οι επαρκείς χρόνοι παράδοσης, οι διεξοδικές εκτιμήσεις επιπτώσεων και οι έλεγχοι ανταγωνιστικότητας, θα πρέπει να τηρούνται.
Κύριο εμπόδιο η έλλειψη ευνοϊκών συνθηκών
Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι κατασκευαστές επενδύουν ήδη μαζικά σε οχήματα μηδενικών εκπομπών,
το κύριο εμπόδιο που εμποδίζει τη βιομηχανία είναι η έλλειψη ευνοϊκών συνθηκών. Η
ACEA πιστεύει ότι η επίτευξη των κατάλληλων συνθηκών θα απελευθερώσει τεράστιες πρόσθετες επενδύσεις σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών και θα επιταχύνει τον κλάδο
προς την επίτευξη των στόχων CO2 για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.