Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει από το 2035 όλα τα οχήματα να είναι μηδενικών ρύπων, βγάζοντας έξω από το παιχνίδι -όχι μόνο αυτά που φέρουν κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου- αλλά και τα υβριδικά, ενώ παράλληλα θέτει τις αυστηρές προδιαγραφές για το δίκτυο ανεφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα.
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η Επιτροπή προτείνει τον μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας της ΕΕ για την εκπλήρωση των κλιματικών φιλοδοξιών.
Στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης, κάθε 60 χλμ. θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Ανάμεσα στο όσα προβλέπονται δεν θα μπορούσαν να μην περιέχονται οι οδικές μετακινήσεις και μεταφορές εντός Ευρώπης, μια διαδικασία που συμβάλλει και αυτή στην περιβαλλοντική μόλυνση. Έτσι, η αυστηροποίηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά θα επιταχύνει τη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, απαιτώντας μείωση των μέσων εκπομπών των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 55 % από το 2030 και κατά 100 % από το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.
«Ως εκ τούτου, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από το 2035 θα έχουν μηδενικές εκπομπές», τονίζεται στην πρόταση της κομισιόν, κάτι που σημαίνει πως τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ακόμα και αν αυτοί αποτελούν μέρους ενός υβριδικού συστήματος, θα αποτελέσουν παρελθόν. Το ξαναλέμε: Τέλος τα οχήματα βενζίνης, πετρελαίου, φυσικού αερίου, αλλά και τα υβριδικά! Μόνο ηλεκτρικά και υδρογόνου…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει την πρότασή της τονίζοντας πως προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι οι οδηγοί θα είναι σε θέση να φορτίζουν ή να τροφοδοτούν τα οχήματά τους σε ένα αξιόπιστο δίκτυο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων θα απαιτεί από τα κράτη μέλη να επεκτείνουν την ικανότητα φόρτισης ανάλογα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών και να εγκαθιστούν σημεία φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων ανά τακτά διαστήματα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους: κάθε 60 χιλιόμετρα για ηλεκτρική φόρτιση και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό με υδρογόνο.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει 3,5 εκατομμύρια δημόσιους σταθμούς φόρτισης για αυτοκίνητα και φορτηγά έως το 2030, αυξάνοντας τους στα 16,3 εκατομμύρια σημεία έως το 2050, όταν η Ευρώπη φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη ήπειρος της Γης με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Επιτροπή εκτιμά ότι θα χρειαστεί να δαπανηθούν 80-120 δισεκατομμύρια ευρώ σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορτιστές σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2040.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι πρώτες αντιδράσεις έχουν ήδη ξεκινήσει με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) να αντιτίθεται στο χρονοδιάγραμμα της απαγόρευσης, υπογραμμίζοντας πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, χρειάζονται για να βοηθήσουν στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση.
Δείτε στο παρακάτω βίντεο, τη σχετική συνέντευξη Τύπου για την Πράσινη Συμφωνία, όπου συμμετείχε και η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.