Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Εκπαίδευση με ανταμοιβή, την ΖΩΗ !

4.727 Επισκέψεις στο άρθρο (16/4/2021)

Στα πλαίσια του αφιερώματος μας για τα "χιλιόμετρα της πανδημίας" που αυξήθηκαν για τα επαγγελματικά οχήματα που διανέμουν εντός πόλης, ζητήσαμε από την μεγάλη κυρία της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα Κα Βασιλική Μυλωνά, την άποψη της, με την ιδιότητα της ως Προέδρου ΔΣ του Ινστιτούτου Οδική Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς".

Mε πολυσχιδές έργο και επιτεύγματα. Στον 11ο χρόνο, δράσης. Δράσης, που έχει ξεπεράσει τα "στενά" εθνικά όρια. Με εξειδίκευση και know how  στον τομέα της οδικής ασφάλειας και της εκπαίδευσης επαγγελματιών οδηγών (και όχι μόνον) η άποψη της ως Road Safety Expert,  όχι απλά "μετράει" μα "οδηγεί τις εξελίξεις" και σε επίπεδο εθνικών δράσεων, με στόχο ένα κοντινό μέλλον με μηδενικές απώλειες σε ανθρώπινες ζωές στην άσφαλτο. Ας διαβάσουμε τα όσα ενδιαφέροντα μας λέει.

Β.Δ.Μ. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ παρά την πτώση που παρατηρείται στους περισσότερους κλάδους του λιανεμπορίου οι πωλήσεις εκτός καταστήματος αυξήθηκαν τον Ιανουάριο του 2021 κατά 56,7%. Ακόμη, το 6% των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών και εμπορίου έφτιαξαν eshop μέσα στην πρώτη περίοδο της πανδημίας. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το 2020 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου έκαναν ηλεκτρονική αγορά, αντί για 5 στους 10 το 2019 (πηγή: μελέτη της Δ/νσης Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank), τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η άνοδος αυτή συνεπάγεται και αυξημένη ανάγκη για μεταφορά και παράδοση προϊόντων στον τελικό χρήστη.

Σύμφωνα με στοιχεία από έκθεση του Eυρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) το 14% των οδικών θανάτων στην Ευρώπη οφείλεται σε συγκρούσεις που εμπλέκονται βαρέα οχήματα μεταφοράς αγαθών με το αντίστοιχο ποσοστό για τα ελαφρά να είναι 11%. Οι κύριες αιτίες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων είναι η κίνηση με ταχύτητα μεγαλύτερη του ορίου, που στα βαρέα οχήματα παρατηρείται κυρίως σε επαρχιακές και αστικές οδούς, η κόπωση ιδιαίτερα σε οδηγούς που εργάζονται περισσότερες από τις προβλεπόμενες ώρες  και η απόσπαση προσοχής. Επιπρόσθετα οι οδηγοί βαρέων και ελαφρών οχημάτων μεταφοράς αγαθών τείνουν να χρησιμοποιούν λιγότερο τη  ζώνη ασφαλείας σε σύγκριση με τους οδηγούς αυτοκινήτων. Ένας επιπρόσθετος επιβαρυντικός παράγοντας για την Ελλάδα είναι η αυξημένη ηλικία του στόλου που είναι κατά μέσο όρο 21,2 έτη για τα βαρέα οχήματα (στοιχεία ACEA) ενώ στα ελαφρά είναι μικρότερη – 19,5 έτη.

Για ασφαλείς μετακινήσεις οι οδηγοί των οχημάτων αυτών αλλά και οι υπεύθυνοι διαχείρισης του στόλου θα πρέπει να φροντίζουν τα οχήματα να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, όσον αφορά στη συντήρησή τους, και να κάνουν τακτικούς ελέγχους ιδιαίτερα σε σημεία που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια όπως είναι τα ελαστικά. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται επίσης στη σωστή φόρτωση και ασφάλιση του φορτίου.

Η αύξηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του φόρτου εργασίας στις εταιρείες ταχυμεταφορών οι οποίες χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό δίκυκλα και VAN που ανήκουν στην κατηγορία των ελαφρών οχημάτων (LCVs). Για την οδήγηση των VAN οι οδηγοί τους δεν χρειάζεται να περάσουν ειδική εκπαίδευση (ΠΕΙ) ενώ τα οχήματα κάτω από 3,5 τόνους που χρησιμοποιούν δεν έχουν ταχογράφο. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην τήρηση του ωραρίου των οδηγών των δικύκλων και των VAN. Οι δικυκλιστές πρέπει να δίνουν επίσης ιδιαίτερη σημασία στη χρήση των μέσων ατομικής προστασίας και ιδιαίτερα του κράνους αλλά και των κανόνων της κυκλοφορίας. Οι οδηγοί που πραγματοποιούν διανομές στην πόλη και γενικότερα (LCVs  και HGVs) πρέπει να χρησιμοποιούν πάντα τη ζώνη ασφαλείας τους ΚΑΙ  στα επαγγελματικά οχήματα, ενώ σημαντικό είναι για τις εταιρείες να επιλέγουν για το στόλο τους οχήματα εφοδιασμένα με σύγχρονα συστήματα ενεργητικής αλλά και παθητικής ασφάλειας καθώς ο αερόσακος του συνεπιβάτη π.χ. δεν είναι πάντα μέρος του βασικού εξοπλισμού.    

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» έχοντας εντοπίσει την ανάγκη για μεταφορές που δημιούργησε η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου από την αρχή της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, δημιούργησε ενημερωτικό έντυπο με συμβουλές για την οδική ασφάλεια των βαρέων οχημάτων σε συνεργασία με την ΟΦΑΕ και την υποστήριξη της HELLASTRON ενώ παράλληλα επεσήμανε τους κινδύνους από την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων στους δρόμους. Η ενημέρωση παράλληλα με την κατάλληλη και διαρκή εκπαίδευση των οδηγών και η εφαρμογή μέτρων Οδικής Ασφάλειας από τις εταιρείες καθώς και οι διαρκείς και συστηματικοί έλεγχοι της Τροχαίας, συμβάλλουν καθοριστικά στην πρόληψη και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.

Το Ινστιτούτο με στόχο την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας  έχει επίσης αναπτύξει ειδικό πρόγραμμα για δικυκλιστές που εργάζονται ως διανομείς ή για εταιρείες ταχυμεταφορών. Αντίστοιχα προγράμματα είναι διαθέσιμα και για επαγγελματίες οδηγούς ελαφρών και βαρέων φορτηγών.  

Μόνο η προσεκτική οδήγηση, η διαρκής εγρήγορση και η μη απόσπαση της προσοχής από διάφορους λόγους (κινητό τηλέφωνο, κάπνισμα, κούραση, εκνευρισμός) εξασφαλίζουν την πρόληψη και την αποφυγή των τροχαίων.

Τέλος, το φαινόμενο που παρατηρήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας με τα περιστατικά   της αυξημένης ταχύτητας μέσα στις πόλεις, αποτελεί ένα γενικότερο θέμα ανησυχίας το οποίο πρέπει να αναδείξουμε και να αντιμετωπιστεί καθόσον εγκυμονεί κινδύνους και ήδη έχει συντελέσει στην αύξηση τροχαίων συμβάντων και στον αστικό ιστό. `Αλλωστε η μείωση της κυκλοφορίας δεν οδήγησε σε αναλογική μείωση των τροχαίων συμβάντων.
Γενικότερα δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε ότι η Οδική Ασφάλεια είναι καθημερινή υπόθεση και ότι στην  πλειοψηφία των τροχαίων συμβάντων ευθύνεται ο οδηγός: η ασφαλής οδήγηση και η πρόληψη των τροχαίων εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τον τρόπο που οδηγούμε.

Ας δείξουμε λοιπόν στο δρόμο τον καλύτερο εαυτό μας, η  ανταμοιβή  άλλωστε είναι πολύτιμη: Η ΙΔΙΑ Η ΖΩΗ.

Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά,
Πρόεδρος Δ.Σ. ΙΟΑΣ "Πάνος Μυλωνάς"