Σε σχέση με τα αντίστοιχα αποτελέσματα προηγούμενων ετών, για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ο ανεξάρτητος οργανισμός ασφάλειας «Euro NCAP» ελέγχει πλέον συνεχώς σε ότι αφορά στην επάρκεια (από πλευράς εξοπλισμού) και στην απόδοση (σε πολλαπλά διαφορετικά σενάρια) των ηλεκτρονικών συστημάτων «ADAS», που άπτονται της ενεργητικής ασφάλειας και της υποβοήθησης του έργου του οδηγού, οι νέες δοκιμές που ανακοινώθηκαν στις αρχές Ιουλίου, είναι άκρως ενθαρρυντικές.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του οργανισμού, το 40% των οχημάτων που ελέγχθηκαν, πέτυχαν την καλύτερη δυνατή («Πλατινένια») επίδοση.
Αναμένονται οι δοκιμές σημαντικών νέων μοντέλων
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως οι επιδόσεις των τριών εταιρειών που προαναφέραμε, ενδεχομένως να βελτιωθούν περαιτέρω καθώς δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί οι επιδόσεις των μοντέλων
Ford Transit,
Mercedes-Benz Sprinter,
VW Transporter &
Crafter. Παράλληλα, αναμένεται και η αξιολόγηση των τριών Μεσαίων Vans του Ομίλου Stellantis (
Citroen Jumpy,
Opel Vivaro &
Peugeot Expert).
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την τελική βαθμολογία κάθε μοντέλου;
Η αξιολόγηση των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (Vans) από τον Euro NCAP εστιάζει την ύπαρξη (ή όχι) συγκεκριμένων ηλεκτρονικών συστημάτων ασφάλειας & υποβοήθησης του έργου του οδηγού που προβλέπονται από την Γενικό Κανονικό Ασφάλειας της ΕΕ (
GSR2 – EU General Safety Regulation) που τέθηκε σε ισχύ για όλα τα νέα ελαφρά επαγγελματικά από την 1
η Ιουλίου.
Σε μια –υποτιθέμενη- τέλεια συνολική βαθμολογία, το σύστημα
AEB (Advance Emergency Braking) που αποφεύγει την πρόσκρουση με άλλα οχήματα μετρά για το 30%, το
σύστημα υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας αφορά στο 20%, τα
συστήματα που ελέγχουν την πρόσκρουση με πεζούς ή δικυκλιστές κατέχουν από 10% ενώ το
σύστημα υποβοήθησης διατήρησης της επιθυμητής (προβλεπόμενης και ασφαλούς)
ταχύτητας κίνησης το 15%, όπως αντίστοιχα και τα
συστήματα που ελέγχουν τη συμπεριφορά του οδηγού και υπενθυμίζουν τη χρήση των ζωνών ασφαλείας.
Σύστημα ADAS |
Περιγραφή |
Ποσοστό στη συνολική βαθμολογία |
ΑΕΒ Car-to-Car |
Σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με άλλα οχήματα |
30% |
AEB Pedestrian |
Σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με πεζούς |
10% |
AEB Cyclist |
Σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με δικυκλιστές |
10% |
Lane Support |
Σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας |
20% |
Speed Assist |
Σύστημα υποβοήθησης διατήρησης της σωστής ταχύτητας κίνησης |
15% |
Occupant Status |
Σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς οδηγού και χρήσης των ζωνών ασφαλείας |
15% |
Επιγραμματικά, οι επιδόσεις όλων των –νέων- Vans στις δοκιμές του Euro NCAP διαμορφώνεται ως εξής:
Μοντέλο |
Κατηγορία |
Βαθμίδα Αξιολόγησης |
Συνολική επίδοση (%) |
Ford Transit Courier |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
93% |
Mercedes-Benz Citan |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
87% |
Ford Transit Connect |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
83% |
VW Caddy |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
83% |
VW ID Buzz Cargo |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
83% |
Maxus eDeliver 5 |
Μικρά Vans |
Πλατινένιο |
82% |
Nissan Townstar |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
78% |
Renault Kangoo |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
78% |
Citroen Berlingo |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
62% |
Fiat Doblo |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
62% |
Opel Combo |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
62% |
Peugeot Parter |
Μικρά Vans |
Χρυσό |
62% |
Ford Transit Custom |
Μεσαία Vans |
Πλατινένιο |
96% |
Mercedes-Benz Vito |
Μεσαία Vans |
Πλατινένιο |
90% |
Maxus eDeliver 7 |
Μεσαία Vans |
Χρυσό |
77% |
Nissan Primastar |
Μεσαία Vans |
Χρυσό |
69% |
Renault Trafic |
Μεσαία Vans |
Χρυσό |
69% |
LEVC VN5 |
Μεσαία Vans |
Ασημένιο |
50% |
Nissan Interstar |
Μεγάλα Vans |
Πλατινένιο |
84% |
Renault Master |
Μεγάλα Vans |
Πλατινένιο |
84% |
Citroen Jumper |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
78% |
Fiat Ducato |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
78% |
Opel Movano |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
78% |
Peugeot Boxer |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
78% |
Iveco Daily |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
77% |
Maxus eDeliver 9 |
Μεγάλα Vans |
Χρυσό |
75% |