Εννέα οι χώρες που ήδη έχουν αναπτύξει πλάνα για εγκαταστάσεις μπαταριών
Αξιοσημείωτο πάντως είναι το γεγονός πως, ενώ μέχρι το τέλος του περασμένου έτους είχαν επιβεβαιωθεί περίπου 20 έργα σε ευρωπαϊκά κράτη όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, προέκυψαν νέες ανακοινώσεις, αναφορικά με τις χώρες, τις πόλεις και τις τοποθεσίες όπου πρόκειται να εγκατασταθούν τα εν λόγω εργοστάσια.
Μάλιστα, σύμφωνα με το διεθνές δημοσιογραφικό portal για την ενεργειακή μετάβαση, Mobility Portal Europe, ο αριθμός των χωρών που έχουν δραστηριοποιηθεί – άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο – για την ανάπτυξη τέτοιων μονάδων παραγωγής ανέρχεται στις 9 συνολικά. Και όχι η Ελλάδα δε συμπεριλαμβάνεται σε αυτές…
Ενισχύονται οι τοπικές οικονομίες & οι θέσεις εργασίας από τις συγκεκριμένες εξελίξεις
Με διάφορες γνωστές εταιρείες στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, όπως η Daimler Truck και η Volkswagen (μεταξύ άλλων), να συμμετέχουν στο όλο εγχείρημα, όλα τα δεδομένα δείχνουν προς μια κατεύθυνση που πέρα, από τον μακροπρόθεσμο στόχο των μηδαμινών εκπομπών ρύπων, θα έχει αντίκτυπο και στις τοπικές οικονομίες, «γεννώντας» νέες θέσεις εργασίας.
Όσο για τις χώρες και τις εταιρείες που έχουν αναπτύξει συνεργασίες για τη δημιουργία εργοστασίων μπαταριών με στόχο την προώθηση της ενεργειακής μετάβασης, αυτές είναι οι εξής:
Γερμανία: Η Daimler Truck εγκαινίασε επίσημα το Κέντρο Τεχνολογίας Μπαταριών (BTC) στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz στο Mannheim, το οποίο εκτείνεται σε πάνω από 10.000 τετραγωνικά μέτρα και καταπιάνεται τόσο με την ανάπτυξη όσο και με την παραγωγή τεχνολογιών μπαταριών, ενώ περιλαμβάνει εγκαταστάσεις για την παραγωγή κυψελών μπαταρίας και πρωτοτύπων.
Ουγγαρία: Στο Debrecen της Ουγγαρίας, η κινεζική εταιρεία CATL έχει ξεκινήσει από το 2022 την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών με παραγωγική ικανότητα 100 GWh, μέσα από μια επένδυση 7,3 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το εργοστάσιο αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή εντός 2-3 ετών, ενώ στην ίδια τοποθεσία η κινεζική εταιρεία EVE Power ανακοίνωσε μια επένδυση ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για την κατασκευή ενός ακόμη εργοστασίου μπαταριών με δυναμικότητα 28 GWh. Το έργο αυτό, άλλωστε, επιβεβαιώθηκε και από τον Υπουργό Εξωτερικών της Ουγγαρίας τον Μάιο, τονίζοντας τη στρατηγική του σημασία για τη χώρα.
Ισπανία: Η PowerCo, θυγατρική του ομίλου Volkswagen, προχωρά με ταχείς ρυθμούς το έργο της για το γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών, το οποίο πρόκειται να ανεγείρει τους πρώτους πυλώνες του αυτό το φθινόπωρο. Το εργοστάσιο, που αναμένεται να απασχολεί περίπου 1.500 εργαζόμενους, καλώς εχόντων των πραγμάτων θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2026.
Σουηδία: Στο Borlänge, το εργοστάσιο της Northvolt έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει την παραγωγή του το 2025, ενώ αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό μέχρι το 2030, με φιλόδοξο στόχο να φτάσει σε δυναμικότητα τις 150 GWh. Επιπλέον, στο Gothenburg, η προαναφερθείσα εταιρεία έχει επενδύσει περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ στην κατασκευή ενός ακόμη εργοστασίου, με τη νέα αυτή εγκατάσταση να ξεκινάει την παραγωγή της την επόμενη χρονιά, με προβλεπόμενη δυναμικότητα 50 GWh.
Ελβετία: Στην πόλη Frauenfeld, η SCB έχει υψηλές προσδοκίες για το νέο εργοστάσιο μπαταριών της, αξίας περίπου 790 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να φθάσει σε πλήρη λειτουργική ικανότητα έως το 2030, με στόχο παραγωγής τις 7,6 GWh. Το έργο αυτό αποτελεί βασικό στοιχείο της στρατηγικής επέκτασης της SCB, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της στην αναπτυσσόμενη ευρωπαϊκή αγορά μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
Σλοβακία: Το έργο Inobat, που εδράζεται στη Vieska nad Zitavou, προβλέπεται να έχει δυναμικότητα 40 GWh έως το 2030, με δυνατότητα επέκτασης στις 100 GWh, ενώ η εκτιμώμενη επένδυση για το συγκεκριμένο πρότζεκτ ανέρχεται στα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ. Το εργοστάσιο, ωστόσο, βρίσκεται επί του παρόντος υπό κατασκευή, επομένως η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2025 και μεταξύ των εταίρων συμπεριλαμβάνονται οι Volkswagen, InoBat Auto και CATL.
Πολωνία: Η Impact Clean Power Technology, μια πολωνική εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Grenevia, έχει φιλόδοξα σχέδια αναφορικά με ένα εργοστάσιο μπαταριών μεγάλης κλίμακας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αποθήκευση ενέργειας. Με την ονομασία GigafactoryX, η εγκατάσταση αυτή θα βρίσκεται στο Pruszków, κοντά στη Βαρσοβία, και είναι έτοιμη να γίνει μία από τις μεγαλύτερες του είδους της στην Ευρώπη, στοχεύοντας σε μια παραγωγική ικανότητα 1,2 GWh φέτος και άνω των 4 GWh μέχρι το 2027. Επιπλέον, η γραμμή παραγωγής της πρώτης φάσης θα επιτρέψει την κατασκευή 16.000 μονάδων συστημάτων μπαταριών το 2024, σε σύγκριση με την τρέχουσα δυναμικότητα των περίπου 2.500 μονάδων.
Πορτογαλία: Ο κινεζικός κατασκευαστής Aviation Lithium Battery Technology (CALB) ανακοίνωσε πως έχει φιλόδοξα σχέδια για τη δημιουργία ενός εργοστασίου μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα στο Sines, στην περιοχή Setúbal, με στόχο να τεθεί σε λειτουργία από το 2025.
Νορβηγία: Η Morrow Batteries εγκαινίασε την πρώτη μονάδα παραγωγής κυψελών μπαταριών της Νορβηγίας στη νότια ακτή, σηματοδοτώντας το πρώτο εργοστάσιο φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) της Ευρώπης. Η νεοσύστατη επιχείρηση που ιδρύθηκε το 2020, λοιπόν, σχεδιάζει να παραδώσει τις πρώτες μονάδες της μέχρι το τέλος του έτους και να αυξήσει σταδιακά την παραγωγή της.