Όσο η τιμή του πετρελαίου κίνησης αυξάνει και τα πρατήρια φυσικού αερίου πληθαίνουν, το δίλλημα ανάμεσα στα δύο καύσιμα ταλανίζει όλο και περισσότερους επαγγελματίες (και όχι μόνο) οδηγούς. Τελικά ποιο είναι το οικονομικό όφελος της αεριοκίνησης σε σχέση με το diesel και πού θα βρω να γεμίζω το όχημά μου με CNG;
Παράλληλα το φυσικό αέριο συγκριτικά με το diesel εκπέμπει λιγότερους ρύπους CO2 κατά 10-15% και περίπου 80% λιγότερους υδρογονάνθρακες και βλαβερά οξείδια του αζώτου (NOx), ενώ ένας τυπικός κινητήρας φυσικού αερίου λειτουργεί με σημαντικά χαμηλότερο θόρυβο από τους αντίστοιχους πετρελαιοκινητήρες.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα CNG (compressed natural gas) μοντέλα της αγοράς είναι διπλού καυσίμου, δηλαδή βενζινοκίνητα που τους έχει προστεθεί εργοστασιακό κιτ φυσικού αερίου. Συνεπώς όταν τελειώσει το φυσικό αέριο την κίνηση την αναλαμβάνει η βενζίνη, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την αυτονομία τους.
Η οικονομία λοιπόν του αερίου είναι τεράστια, καθώς το κόστος μετακίνησης είναι κάτω από το μισό, σε σχέση με το πετρέλαιο, ενώ δεν έχεις και να ανησυχείς και για τους ρύπους. Ποια όμως τα μειονεκτήματα του φυσικού αερίου;
Αρχικά, το φυσικό αέριο (CNG) δεν υγροποιείται εύκολα και έτσι πωλείται για χρήση πεπιεσμένο και ως αέριο, καταλαμβάνοντας περισσότερο όγκο ανά μονάδα βάρους με αποτέλεσμα την ανάγκη μιας δεύτερης δεξαμενής (συνήθως στην θέση της ρεζέρβας) που μειώνει ελαφρώς τον χώρο φόρτωσης και άρα το ωφέλιμο φορτίο.
Πόσα πρατήρια CNG υπάρχουν;
Σε ό,τι αφορά στα πρατήρια φυσικού αερίου -η εύρεση των οποίων αποτελεί για πολλούς αποτρεπτικό παράγοντα- τα πράγματα βελτιώνονται (τουλάχιστον για τους κατοίκους των μεγάλων αστικών κέντρων) αν και χρειάζεται να υπάρξει ακόμα μεγάλη πρόοδος.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, σύμφωνα με τα στοιχεία του
ΣΕΚΟΕ (Σύνδεσμος Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδας)
συνολικά υπάρχουν 23 πρατήρια CNG στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, αυτά βρίσκονται στις εξής τοποθεσίες:
- 9 εντός λεκανοπεδίου Αττικής
- 4 στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης
- 3 στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας
- 2 στον Ψαθόπυργο (πριν το Ρίο)
- 1 στα Ιωάννινα
- 1 στον Βόλο
- 1 στη Λαμία
- 1 στα Τρίκαλα
- 1 στην Κοζάνη
Όπως φαίνεται και από τα παραπάνω, «ριγμένοι» είναι οι κάτοικοι της Πελοποννήσου (πλην αυτών που κατοικούν κοντά στην Πάτρα), όπως και οι νησιώτες και κυρίως αυτοί που ζουν στην Κρήτη, όπου τουλάχιστον σε Ηράκλειο και Χανιά θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη για κάποιο πρατήριο CNG. Ομοίως, πρόβλημα υπάρχει αν ζεις στη Δυτική ή τη Βόρεια Ελλάδα και βρίσκεσαι σε μεγάλη απόσταση από τα Ιωάννινα και τη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα.
Ο χρόνος απόσβεσης
Και επειδή τα πάντα κινούνται γύρω από την οικονομία για το τέλος αφήσαμε τη διαφορά στο κόστος αγοράς. Όπως είπαμε όλα τα εργοστασιακά μοντέλα φυσικού αερίου (ή τροποποιημένα) είναι κατασκευασμένα πάνω στα βενζινοκίνητα μοντέλα και
κοστίζουν περίπου 1.000 ευρώ παραπάνω, με την απόσβεση αυτού του ποσού να γίνεται σε μόλις ένα χρόνο. Από την άλλη, για να αποκτήσεις ένα πετρελαιοκίνητο, θα πληρώσεις περίπου 2.000 ευρώ περισσότερα, ενώ απόσβεση αυτών των χρημάτων θα κάνεις σε περίπου 5 χρόνια.
Εσείς λοιπόν βλέποντας όλα τα δεδομένα θα προτιμούσατε να αγοράσετε το ίδιο αυτοκίνητο με κινητήρα πετρελαίου ή με CNG; Τι θα μπορούσε να συμβεί ώστε να σας κάνει να αλλάξετε άποψη;
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »