Χρηματοδότηση ύψους 442 εκ. ευρώ ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου E65, που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό.

«Ξεκινά» το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65

Το «πράσινο φως» δόθηκε από την ΕΕ για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε54 και πλέον ξεκινά η κατασκευή του, με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τα τρία έτη.

 
Ως συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο έκρινε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το έργο υποδομής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου E65, που θα συνδέει την πόλη των Τρικάλων με την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 442 εκ. ευρώ, συνολικού μήκους 70,5 χλμ. και θα περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας, των δρόμων εξυπηρέτησης και των λοιπών οδικών συνδέσεων. θα ξεκινάει από τον κόμβο των Τρικάλων μέχρι την Εγνατία Οδό, με 2+2 λωρίδες και ΛΕΑ σε κάθε διεύθυνση.
Η κατασκευή του Βόρειου τμήματος θα συμπληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους ελληνικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ, επιτρέποντας την βέλτιστη χρήση υπαρχουσών δυνατοτήτων αυτοκινητοδρόμων, δεδομένου ότι το ενδιάμεσο τμήμα έχει ήδη ολοκληρωθεί και το Νότιο τμήμα του Ε65 είναι ήδη υπό κατασκευή.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πέραν της χρηματοδότηση ύψους 442 εκ. ευρώ, ενέκρινε επίσης στήριξη εκτιμώμενου ύψους 38 εκ. ευρώ για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης του τμήματος, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν.
Η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας θα ολοκληρώσει το ελληνικό τμήμα του Ε65 και θα συμβάλει στην ανάπτυξη των περιοχών που εξυπηρετεί ο αυτοκινητόδρομος. Η απόφαση αυτή θα δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να στηρίξει την κατασκευή της σημαντικής αυτής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου».
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση θα συμβάλει στην ανάπτυξη των οικονομικών περιοχών Κεντρικής Ελλάδας, Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας που εξυπηρετούνται από τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Θα δώσει ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα και θα στηρίξει τις επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στις περιοχές αυτές, βελτιώνοντας τη διαλειτουργικότητα, την προσβασιμότητα και την ασφάλεια του οδικού δικτύου. Η ενίσχυση θα συμβάλει επίσης, αφενός, στην αντιμετώπιση του προβλήματος της κυκλοφοριακής απομόνωσης των περιοχών αυτών και, αφετέρου, στην αναβάθμιση μιας ταχείας, διεθνούς οδικής σύνδεσης με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Στην ανακοίνωση της Επιτροπής σημειώνεται πως η ενίσχυση δεν αλλοιώνει τους όρους των συναλλαγών κατά τρόπο που θα αντέκειτο προς το κοινό συμφέρον, δεδομένου ότι οι θετικές επιπτώσεις της όσον αφορά τη συμβολή της στην ανάπτυξη των οικονομικών περιοχών υπερτερούν σαφώς των περιορισμένων αρνητικών επιπτώσεών της όσον αφορά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και τις επιπτώσεις στις συναλλαγές μεταξύ των κρατών μελών. Τα μέτρα στήριξης είναι αναγκαία και αναλογικά για την υλοποίηση του έργου. Ειδικότερα, η Ελλάδα απέδειξε ότι i) η δημόσια χρηματοδότηση αντιστοιχεί σε εύλογη εκτίμηση του κόστους κατασκευής· ii) όσον αφορά τη λειτουργική στήριξη, η Κεντρική Οδός Α.Ε. θα λάβει μόνο τη διαφορά μεταξύ των ανώτατων δαπανών λειτουργίας και συντήρησης και των εσόδων από τα διόδια, ενώ τα έσοδα που υπερβαίνουν τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης θα επιστρέφονται στο δημόσιο μέσω μηχανισμού ανάκτησης· και iii) οι εκτιμήσεις κόστους είναι εύλογες σε σύγκριση με εκτιμήσεις για άλλους αυτοκινητόδρομους.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής δήλωσε: «Ένα ακόμα μεγάλο έργο που το παραλάβαμε να καθυστερεί επί χρόνια, είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Συνεπείς στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας, με συστηματική εργασία εδώ και πολλούς μήνες και ουσιαστική συνεργασία με την ΕΕ, καταφέραμε να πάρουμε το πράσινο φως για να ξεκινήσει και το Βόρειο Τμήμα του Ε65. Συνεχίζουμε τη δουλειά χωρίς μεγάλα λόγια. Για έργα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, επιλύουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν ολόκληρες περιοχές της χώρας και αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών».

Τι γίνεται με ΒΟΑΚ και Εγνατία Οδό

Παράλληλα, ο κ. Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή για τον ΒΟΑΚ, δήλωσε ότι μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα κατατεθούν όλες οι μελέτες για να δοθεί η απαραίτητη περιβαλλοντική αδειοδότηση. Αναφέρθηκε επίσης στην προμελέτη οδικών και υδραυλικών έργων στα ήδη κατασκευασμένα τμήματα του ΒΟΑΚ με διαχωρισμένη επιφάνεια κυκλοφορίας και συγκεκριμένα στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, στο πλαίσιο της οποίας θα εξετασθεί και το ζήτημα των πέντε ανισόπεδων κόμβων, Μεσσαράς, Φοινικά, Κνωσσού, Κατσαμπά και Αεροδρομίου. Επισήμανε δε πως αυτοί αναπτύσσονται σε ένα μήκος αυτοκινητοδρόμου της τάξης των 7 περίπου χιλιομέτρων, γεγονός που δημιουργεί τεράστια ζητήματα οδικής ασφάλειας και τεχνικές δυσκολίες.
Όσον αφορά στην Εγνατία Οδό, ο κ. Καραμανλής υπερασπίστηκε τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αλλά τόνισε: «Δεν μιλάμε για μία ιδιωτικοποίηση. Μιλάμε για μία παραχώρηση ενός αυτοκινητόδρομου για συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ένας δρόμος μήκους 900 χλμ., τον οποίο το ελληνικό δημόσιο δεν έχει καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια να συντηρήσει και ο οποίος σε αρκετά κομμάτια είναι προβληματικός».
Εκτίμησε επίσης ότι κερδισμένοι σε μία σωστή σύμβαση παραχώρησης δεν είναι οι κατασκευαστές, αλλά οι χρήστες, διότι οι οδηγοί που χρησιμοποιούν τον δρόμο θα έχουν υπηρεσίες αναβαθμισμένες, θα έχουν ΣΕΑ, θα έχουν ένα δρόμο καλά συντηρημένο και ασφαλή. Ξεκαθάρισε τέλος ότι η Κυβέρνηση στηρίζει τους εργαζόμενους της Εγνατίας, η οποία μεταξύ άλλων έχει αναλάβει και το έργο των παρεμβάσεων σε 7.000 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου όλης της χώρας, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του ανθρώπινου δυναμικού της.
 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ