Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Τα Τρίκαλα ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές πόλεις που συμμετείχαν στο πρόγραμμα CityMobil.

Οι εξελίξεις της χρονιάς που πέρασε

1.643 Επισκέψεις στο άρθρο (8/1/2016)

Πολλά και σημαντικά ήταν τα ζητήματα που απασχόλησαν τον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων και των μεταφορών γενικότερα τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ας δούμε μαζί τις 10 εξελίξεις που πρέπει να διατηρήσουμε στα υπΆ όψιν μας.

10. Η κατάσταση στα μεγάλα οδικά έργα της χώρας
Oι συμφωνίες «επανεκκίνησης» των οδικών έργων στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, είχαν επικυρωθεί από την Βουλή των Ελλήνων με τον νόμο 4219/13 και βάση των όσων προβλέπονταν τότε, όλοι οι αυτοκινητόδρομοι θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί στην κυκλοφορία μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2015… 
Φυσικά, όλοι μας γνωρίζουμε τη συνέχεια ενώ, κατά τη διάρκεια του 2015 ενέκυψαν και αρκετά ακόμη προβλήματα λόγω της μη ομαλής ροής της χρηματοδότησης από πλευράς του Ελληνικού κράτους προς τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού, του οδικού άξονα Κορίνθου – Καλαμάτας – Σπάρτης, της Ιόνιας Οδού, το οδικού άξονα Ε65 κ.ο.κ. 
Σαν να μην έφτανε αυτό, στην παρούσα φάση η Πολιτεία πασχίζει να προλάβει να εκμεταλλευτεί τα εναπομείναντα κονδύλια του ΕΣΠΑ και ακόμη, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πότε θα ολοκληρωθούν τα συγκεκριμένα έργα που ξεκίνησαν την περίοδο 2007 – 2008, σταμάτησαν το 2010 – 2011 και ξεκίνησαν να κατασκευάζονται ξανά προς το τέλος του 2013… 

9. Αέναες… προσπάθειες για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα
Mε τη συστηματική προσπάθεια της Πολιτείας για την εξάλειψη των φαινομένων νοθείας και λαθρεμπορίου στην αγορά των καυσίμων να έχουν ξεκινήσει εδώ και… 10ετίες, μέσα στο 2015 παρακολουθήσαμε να επεκτείνεται η επιβολή του μέτρου για τα συστήματα εισροών – εκροών σε όλα τα πρατήρια υγρών καυσίμων, ωστόσο σύμφωνα και με τις πρόσφατες καταγγελίες της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), το… χάος  εξακολουθεί να κυριαρχεί στην πολύπαθη αυτή αγορά. 
Αν και πολλοί αναφέρουν πως τα διαφυγόντα δημοσιονομικά έσοδα του Κράτους ανέρχονται έως και το 1 δις ευρώ σε ετήσια βάση (!), μόλις πρόσφατα, το υπουργείο Οικονομικών εξήγγειλε νέα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ από το 2016 όπως η υποχρεωτική καταγραφή των δεξαμενών καυσίμων όλων των τύπων, η ιχνηθέτηση των πετρελαϊκών προϊόντων σε όλη την αλυσίδα αποθήκευσης, διανομής και πώλησης τους, την εγκατάσταση scanners στα Τελωνεία κ.ο.κ. 

8. H «UBER» και η ελληνική αγορά των Taxi
Xωρίς αμφιβολία, ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που απασχόλησαν την αγορά των Taxi –όχι μόνο της Ελλάδας- μέσα στο 2015 ήταν η εμφάνιση της εταιρείας UBER. 
Στις αρχές του έτους, φορείς του κλάδου όπως το ΣΑΤΑ και η ΠΟΕΙΑΤΑ εναντιώθηκαν πλήρως με την εν λόγω εταιρεία και προώθησαν ακόμη και μέτρα όπως η διαγραφή των οδηγών που συνεργάζονταν με την εταιρεία. Θέση επί της δραστηριοποίησης της UBER στον κλάδο των Ταξί (φυσικά όχι μόνο στη χώρα μας), πήρε και αρμόδια Επίτροπος Μεταφορών, κ. Violeta Bulc, που ανακοίνωσε εκτενείς έρευνες προκειμένου να «… υπάρξει η απαιτούμενη πληροφόρηση που θα επιτρέψει στην Κομισιόν να αποφασίσει τις περαιτέρω δράσεις της επί του θέματος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο». 
Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό και απαιτούνται υπεύθυνες αποφάσεις που θα καθορίζουν το θεσμικό πλαίσιο βάσει του οποίου θα επιτρέπεται ή όχι η λειτουργία τέτοιου είδους εφαρμογών… 

7. Υποχρεωτικό το «eCall» από το 2018
Στις 2 Μαρτίου 2015, το αρμόδιο Συμβούλιο της ΕΕ αποφάσισε πως, από την 31η Μαρτίου του 2018, οι εταιρείες κατασκευής οχημάτων επιβάλλεται να εφοδιάζουν υποχρεωτικά όλα τα ΙΧ και ελαφρά επαγγελματικά τους οχήματα με το σύστημα «eCall», δηλαδή ένα σύστημα κλήσεων εκτάκτου ανάγκης. Παράλληλα, όλες οι υποδομές που απαιτούνται για την λειτουργία του «eCall» θα πρέπει να έχουν τεθεί σε πανευρωπαϊκή εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου του 2017. 
Στη χώρα μας, το εν λόγω πρόγραμμα συντονίζεται από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνίας και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) και στόχος του είναι η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για την αυτόματη ειδοποίηση των αρχών σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ με τον ενιαίο «Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Έκτακτης Ανάγκης: 112». Το eCall θα εφαρμοστεί σε μετέπειτα βάση και στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα και στόχος του είναι μείωση του χρόνου αντίδρασης των αρμόδιων υπηρεσιών (πυροσβεστική, αστυνομία, διακομιδή τραυματιών κ.ο.κ.) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. 

6. Το αυτόνομο λεωφορείο των Τρικάλων 
Aπό την 1η Σεπτεμβρίου και για έξι μήνες (έως τον Φεβρουάριο του 2016), ο Δήμος Τρικκαίων και η e-Trikala A.E., με την αρωγή της Περιφέρειας Θεσσαλίας συμμετείχαν σε ένα καινοτόμο πρόγραμμα της ΕΕ με την ονομασία «CityMobil-2» που αφορά στην πιλοτική δοκιμή πλήρως αυτοματοποιημένων (χωρίς οδηγό) λεωφορείων εντός του αστικού ιστού της πόλης. Μάλιστα, τα Τρίκαλα ήταν η πρώτη εκ των πόλεων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, που… υποδέχθηκε στους δρόμους της τα εν λόγω λεωφορεία που στόχο έχουν να συλλέξουν πολύτιμες πληροφορίες αναφορικά με τις συγκεκριμένες δράσεις, στο πλαίσιο της μείωσης των εκπομπών ρύπων εντός του αστικού οδικού δικτύου των σύγχρονων μεγαλουπόλεων. 

5. Υποχρεωτικά τα αλκοτέστ στα οχήματα
Μια σημαντική πρωτοβουλία έχει ξεκινήσει μέσα στο 2015 σε διάφορες χώρες – μέλη της ΕΕ βάσει της οποίας, όσοι οδηγοί συλλαμβάνονται να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα υποχρεώνονται εφεξής να τοποθετήσουν στα οχήματα τους ειδικά συστήματα αλκοτέστ. Τα εν λόγω οχήματα θα «κλειδώνουν» τη διαδικασία ενεργοποίησης του κινητήρα στην περίπτωση που ο οδηγός έχει καταναλώσει ποσότητα αλκοόλ άνω των επιτρεπόμενων ορίων. 
Χώρες όπως οι Σουηδία, Φιλανδία, Γαλλία, Βέλγιο και Ολλανδία έχουν συμφωνήσει να συμμετάσχουν στο σχετικό πρόγραμμα ενώ πολλές ακόμη (Μ. Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Πολωνία και Αυστρία) εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο υιοθέτησης του προγράμματος. 

4. Ουραγός η Ελλάδα στον κλάδο των μεταφορών εντός της ΕΕ
Τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των Μεταφορών στην Ελλάδα ήρθε να επιβεβαιώσει η δεύτερη έκδοση του «Πίνακα αποτελεσμάτων της ΕΕ στον τομέα των Μεταφορών» που εξέδωσε μέσα στο φθινόπωρο του 2015 η ΕΕ. 
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση της σχετικής λίστας πάνω μόνο από την Πολωνία και την Ουγγαρία. Ελέγχοντας τις επιδόσεις κάθε χώρας σε τομείς όπως η εσωτερική αγορά, οι επενδύσεις, η καινοτομία, η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κ.ο.κ., η σχετική έρευνα κατέδειξε πως η χώρα μας έχει ακόμη… πολύ δρόμο να διασχίσει. 

3. Τι μέλλει γενέσθαι με το Θριάσιο Πεδίο
Το πολύπαθο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο απασχόλησε για ακόμη μια χρονιά την ελληνική επικαιρότητα καθώς μέσα στον Δεκέμβριο αναμένονταν να προκηρυχθεί ένας ακόμη -3ος κατά σειρά μετά το 2006 και 2009- διαγωνισμός για την κατασκευή του. 
Οι δύο πρώτοι διαγωνισμοί κρίθηκαν τελικά άγονοι και όλοι ελπίζουν πως αυτήν την φορά, οι μεγάλες εταιρείες που έχουν κατά καιρούς ενδιαφερθεί για την κατασκευή του εν λόγω Εμπορευματικού Κέντρου, θα καταφέρουν να βρουν τη χρυσή τομή με την Πολιτεία προκειμένου, ο λιμένας του Πειραιά να μπορέσει να εξελιχθεί σταδιακά σε μια πύλη για τις ασιατικές εισαγωγές στην Ευρώπη. Ωστόσο, προκειμένου να καταστεί αυτό εφικτό, είναι δεδομένο ότι απαιτείται η δημιουργία ενός υπερσύγχρονου Εμπορευματικού Κέντρου δίπλα σε αυτόν. Παράλληλα, μέσα στο Νοέμβριο, δημοσιεύματα στον Τύπο ανέφεραν πως υπάρχουν σχέδια και για τη δημιουργία αντίστοιχου Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη. 

2. Δεν προχωρά το θέμα των «mega-trucks» 
Στις αρχές του 2015, με σχετική της απόφαση, η αρμόδια Επιτροπή Μεταφορών της ΕΕ ανακοίνωσε πως δεν θα επιτρέψει τελικά την χρήση φορτηγών αυξημένου μήκους και βάρους στις διεθνείς μεταφορές εντός της ΕΕ. 
Συγκεκριμένα, δεν ενέκρινε την χρήση φορτηγών με μήκος 25μ. και βάρος έως και 60t. για τη διενέργεια διασυνοριακών μεταφορών πέραν των σκανδιναβικών χωρών, της Ολλανδίας και κάποιων περιοχών στην Γερμανία, όπου τα εν λόγω οχήματα ήδη επιτρέπονται. 
Βασικό ρόλο σε αυτήν την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαδραμάτισε η ανάγκη για περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 20% έως το 2020 και κατά 60% έως το 2050, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 1990. 
Με βάση την εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής, τα βαρέα φορτηγά ευθύνονται για το 26% των εκπομπών ρύπων στον κλάδο των χερσαίων μεταφορών ενώ, η αποδοτικότητα τους δεν έχει βελτιωθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της τελευταίας 20ετίας. 

1. Οι αλλαγές στη φορολογία οχημάτων
Από το καλοκαίρι έχουν ξεκινήσει οι επαφές των αρμόδιων οργάνων της Πολιτείας με τους διάφορους φορείς της αγοράς προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νέο φορολογικό καθεστώς που θα ισχύει για την αγορά των οχημάτων τα επόμενα χρόνια. 
Ωστόσο, όπως και πολλά ακόμη ζητήματα που απασχολούν σημαντικά την ελληνική κοινωνία, οι εξελίξεις είναι ελάχιστες και προς το παρόν, το μόνο που γνωρίζουμε, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις, είναι πως η κυβέρνηση προτίθεται να μεταβάλλει τα μέτρα που αφορούν στα Τέλη Κυκλοφορίας για όλους τους τύπους οχημάτων από το 2017 καθώς και τον φόρο στα καύσιμα. Παράλληλα, όλα δείχνουν πως το μέτρο της Κρατικής Απόσυρσης δεν αναμένεται να πάρει παράταση και για το 2016. 
Φυσικά, όλα τα παραπάνω, αναμένεται να ξεκαθαρίσουν με την κατάθεση του νέου –σχετικού- πολυνομοσχεδίου για τον κλάδο των οχημάτων ωστόσο, μέχρι την στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν υπήρχε η παραμικρή νέα εξέλιξη από πλευράς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης.