-Κανόνας είναι πως η ανάπτυξη δεν πρέπει να έρχεται σε βάρος της λειτουργικότητας
-Η πρόκληση του AI: απαιτείται εκτεταμένη έρευνα μέχρι να εφαρμοστεί με ασφάλεια
-Το κοινό και οι πελάτες δύσκολα προσαρμόζονται στις αλλαγές
-Οι υπηρεσίες λογισμικού δείχνουν το δρόμο για την καλύτερη αξιοποίηση του οδικού δικτύου
Με τη βιομηχανία των λεωφορείων να διάγει μια μεταβατική περίοδο, προσπαθώντας να συνδυάσει τις τεχνολογικές εξελίξεις με τις ανάγκες του κοινού, οι συζητήσεις αναφορικά με το κατά πόσο συμβαδίζουν οι εξελίξεις αυτές με τις υπάρχουσες απαιτήσεις δίνουν και παίρνουν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ως προς αυτό αποτελεί π.χ. ο τομέας της ηλεκτροκίνησης. Αυτό, διότι από τη μια έχουμε τη στροφή της βιομηχανίας των λεωφορείων προς τους ηλεκτρικούς στόλους (και όχι μόνο, δεδομένου πως στην εξίσωση έχει μπει πλέον και η υδρογονοκίνηση) και από την άλλη έχουμε το παράδειγμα της BVG (σ.σ. εταιρεία δημόσιων συγκοινωνιών με λεωφορεία, τραμ κλπ. στο Βερολίνο) που, ενώ διαθέτει έναν ικανοποιητικό στόλο από πετρελαιοκίνητα και ηλεκτρικά λεωφορεία, εντούτοις στην περίπτωση των δεύτερων εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ζωτικά ζητήματα όπως π.χ. η πυρασφάλεια.
Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι πως για να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα των νέων καινοτομιών, είναι επιτακτική ανάγκη οι εξελίξεις αυτές να ευθυγραμμίζονται με τις τωρινές προκλήσεις του κλάδου. Πάνω σε αυτό, ο μόνιμος γραμματέας για την αστική κινητικότητα και τις μεταφορές του Βερολίνου, Johannes Wieczorek, σημειώνει πως: «Οι καινοτομίες είναι σπουδαίες. Οι καινοτομίες είναι φανταστικές. Αλλά μερικές φορές δεν έρχονται τη σωστή στιγμή. ¶λλες φορές επίσης δεν έρχονται με τη σωστή ποιότητα».
Η πρόκληση του AI: απαιτείται εκτεταμένη έρευνα μέχρι να εφαρμοστεί με ασφάλεια
Προφανώς, ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα
στον κλάδο των λεωφορείων είναι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και η καλύτερη δυνατή αξιοποίησή της μέσω της αυτόνομης οδήγησης.
Με δεδομένο, ωστόσο, πως εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα ερευνητικό πεδίο, που απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς ώστε να αποφευχθούν τυχόν απρόοπτα γύρω από την ασφάλεια, η συνεργασία μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης και η επιτυχημένη επικοινωνία του εγχειρήματος σε πελάτες και κοινό κρίνεται απαραίτητη για την έξυπνη και σταδιακή εφαρμογή του – αφού βεβαίως πρώτα πραγματοποιηθούν δοκιμές και εκτεταμένη έρευνα.
Αξίζει τον κόπο; Σίγουρα, καθώς παρόλο που δεν πρόκειται για μια καθόλου απλή καινοτομία, θα μπορούσε εντούτοις να
διαδραματίσει αποτελεσματικό ρόλο στην καταπολέμηση των σύγχρονων προκλήσεων του κλάδου, όπως η έλλειψη οδηγών.
Το κοινό και οι πελάτες δύσκολα προσαρμόζονται στις αλλαγές
Όσον αφορά στο ρόλο του επιβατικού κοινού στην Ευρώπη, τώρα, η Ιστορία διδάσκει πως ο κόσμος πιο εύκολα αφομοιώνει τις νέες τεχνολογίες σε σχέση με τις τροποποιήσεις στις ήδη υπάρχουσες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ως προς αυτό αποτελούν οι ανέπαφες πληρωμές σε λεωφορεία στη Γερμανία. Σύμφωνα με έρευνα περίπου το 60% των πληρωμών εξακολουθεί να γίνεται με μετρητά, γεγονός που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην έντονη ανησυχία των πολιτών για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.
Με την εξάπλωση των νέων τεχνολογιών, επομένως, το μόνο βέβαιο είναι πως οι πελάτες πρέπει να καθησυχαστούν ότι τα δεδομένα τους προστατεύονται - μια προσέγγιση που υιοθέτησαν στην BVG, όταν κατά τη διάρκεια της επιδημίας, φρόντισαν να περιορίσουν τις πληρωμές με μετρητά στα λεωφορεία, εξοικονομώντας δαπάνες και πόρους προσωπικού που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούνταν π.χ. για τη συντήρηση και τον καθαρισμό των ταμειακών μηχανών επί των λεωφορείων.
Το ακόμα καλύτερο; Οι εξοικονομήσεις αυτές μπορούσαν ακολούθως να επενδυθούν στη βελτίωση του δικτύου, ενισχύοντας τα πλεονεκτήματα της υιοθέτησης έξυπνων τεχνολογιών.
Οι υπηρεσίες λογισμικού δείχνουν το δρόμο για την καλύτερη αξιοποίηση του οδικού δικτύου
Ο Αντιπρόεδρος Επικοινωνίας και Δημοσίων Υποθέσεων της MOIA (σ.σ. υπηρεσία για μεταφορές μέσω αυτοκινήτων και λεωφορείων), Christoph Ziegenmeyer, ισχυρίζεται πως οι πελάτες χρειάζονται αξιόπιστες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για να αισθάνονται ότι έχουν τον έλεγχο του ταξιδιού τους. Κι εδώ είναι που υπεισέρχονται στην εξίσωση οι ψηφιακές λύσεις, που μπορούν να παράσχουν βασικά εργαλεία για τη συλλογή, την επεξεργασία και την επικοινωνία των απαιτούμενων δεδομένων.
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί, φερειπείν, το S-Bahn, ένα αστικό-προαστιακό σύστημα σταθερής τροχιάς, που δείχνει στους επιβάτες που περιμένουν πόσο κόσμο έχουν τα επιμέρους βαγόνια των συρμών.
Στο ίδιο πλαίσιο, η ανάπτυξη λογισμικών για τα λεωφορεία μπορούν να βελτιώσουν τον προγραμματισμό των πόρων και τις λειτουργίες του κέντρου ελέγχου, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στη μετάβαση σε ηλεκτρικούς στόλους και παρέχοντας όλα τα απαραίτητα δεδομένα γύρω από την φόρτιση και τον προγραμματισμό.
Παράλληλα όμως με τη βελτιστοποίηση των καθημερινών λειτουργιών, οι καινοτομίες λογισμικού μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις για τον σχεδιασμό του δικτύου, καθορίζοντας έτσι τη ζήτηση για υπηρεσίες.
Για παράδειγμα, μια πρόσφατη μελέτη στη Γερμανία αποκάλυψε υψηλή ζήτηση για τις δημόσιες συγκοινωνίες την Κυριακή, γεγονός που ώθησε τον αντίστοιχο φορέα εκμετάλλευσης να κινηθεί αναλόγως. Ομοίως, τα δεδομένα μετακινήσεων μπορούν να αποκαλύψουν από πόσο μακριά ταξιδεύουν οι άνθρωποι σε μια πόλη, ενημερώνοντας για το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής των δικτύων δημόσιων μεταφορών.
Τέλος, η αυξανόμενη χρήση των «ψηφιακών διδύμων» επιτρέπει στους φορείς εκμετάλλευσης να προσομοιώνουν και να αξιολογούν τον αντίκτυπο πιθανών αποφάσεων, όπως η προσθήκη νέων στάσεων σε μια διαδρομή λεωφορείου. Αναμενόμενα, αυτό βοηθάει τους φορείς να καταστρώσουν στρατηγικές επιλογές για τη βελτίωση των υπηρεσιών τους και την ικανοποίηση των πελατών.