Πολύ συχνά στη χώρα μας, οι κινητοποιήσεις των αγροτών είθισται να συνοδεύονται από τα περίφημα τρακτέρ που «κατεβαίνουν στους δρόμους». Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων οχημάτων;
Κινητοποίηση από αγρότες, δίχως την παρουσία τρακτέρ στους δρόμους, δύσκολα αντικρίζεις στη χώρα μας. Τουναντίον, η έκφραση «κατέβηκαν τα τρακτέρ στους δρόμους», είναι μια από τις πλέον διαδεδομένες ατάκες που θα ακούσεις σε καφενειακού επιπέδου συζητήσεις. Την ίδια ώρα όμως, μολονότι συχνά επικαλούμαστε τα τρακτέρ, ελάχιστοι είναι εκείνοι που διατηρούν μια ξεκάθαρη εικόνα για τις επιδόσεις και για τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους.
Για αρχή, τα συγκεκριμένα οχήματα μπορούν να είναι από 1.000 έως 6.000 κυβικά – ή σε κάποιες περιπτώσεις και ακόμα πιο μεγάλα -, περιλαμβάνοντας 3, 4 ή ακόμα και 6 κυλίνδρους. Όσον αφορά στην απόδοση ισχύος, τώρα, ένα μέσο τρακτέρ μπορεί να προσφέρει από 110 μέχρι 140 άλογα συνήθως, δίχως να λείπουν βέβαια και οι περιπτώσεις των μεγαλύτερων τρακτέρ που ξεπερνούν τα 200 άλογα.
Αντίστοιχα, η ροπή τους μπορεί να φτάσει τα 500Nm, με τη μετάδοση της κίνησης να πραγματοποιείται είτε στους 4 τροχούς είτε πισωκίνητα, δηλαδή στους δυο πίσω μεγάλους τροχούς.
Τελική ταχύτητα από 30-80 χλμ/ώρα
Η τελική ταχύτητα ενός τρακτέρ βεβαίως ποικίλλει αναλόγως την περίπτωση. Φερειπείν, ένα μικρό τρακτέρ έχει τελική γύρω στα 30-40 χλμ/ώρα, την ίδια ώρα που τα αντίστοιχα μεγάλα – που έχουν και μεγαλύτερη ιπποδύναμη – ενδέχεται να φτάσουν τα 60-80 χλμ/ώρα.
Ειδική κατηγορία, εντούτοις, αποτελούν
οι ειδικές κατασκευές που η τελική τους μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 200 χλμ/ώρα, κάτι που όμως δύσκολα θα (χρειαστεί να) αντικρίσουμε στις εγχώριες καλλιέργειες.
Κατανάλωση καυσίμου; Όση ένα μεγάλο τζιπ!
Τα τρακτέρ είναι βενζινοκίνητα οχήματα, που η κατανάλωσή τους στο καύσιμο διαφοροποιείται ανάλογα με τη λειτουργία τους. Έτσι, ένα τρακτέρ π.χ. 110hp δίχως φορτίο θα κάψει περίπου 8-10 λίτρα/100 χλμ.
Αντίστοιχα όμως, αν το ίδιο όχημα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει και κάποιο εργαλείο για όργωμα, τότε η συγκεκριμένη κατανάλωση ενδέχεται ακόμα και να τριπλασιαστεί.
Τιμές, ελαστικά και… αυτόνομη οδήγηση
Η αγορά ενός τρακτέρ δεν είναι μια απλή υπόθεση. Αυτό, διότι πρόκειται για ακριβά οχήματα κατά βάση, που κοστολογούνται στα 60.000 ευρώ (για ένα όχημα των 110 ίππων), αλλά μπορούν να φτάσουν και τα 200.000 ευρώ (για εκείνα που προσφέρουν 200 plus άλογα), ενώ η τιμή τους σε κάθε περίπτωση διαμορφώνεται σε συνάρτηση με τα επιπλέον εργαλεία τους.
Την ίδια ώρα, για μια αλλαγή ελαστικών μέσης ποιότητας η τιμή αγγίζει τα 3.000 ευρώ, εντούτοις η ανθεκτικότητα και η αντοχή τους είναι παροιμιώδης, δεδομένου πως η διάρκεια «ζωής» τους φτάνει ακόμα και τα 10 χρόνια.
Τέλος, ορισμένα τρακτέρ είναι εξοπλισμένα με GPS, που τους επιτρέπει να προγραμματίζονται και να δουλεύουν αυτόνομα στις καλλιέργειες, δίχως να απαιτείται η παρουσία οδηγού.