-Το υδρογόνο μπορεί να αξιοποιηθεί είτε μέσω κυψελών καυσίμου είτε μέσω θερμικού κινητήρα
-Τι είναι το υδρογόνο και πώς παράγεται;
-Υδρογονοκίνηση & ηλεκτροκίνηση: Χάνει στην ενεργειακή αποδοτικότητα η πρώτη, αλλά δε χρειάζεται εξωτερική πηγή φόρτισης
-Δύσκολο να αντικαταστήσει το υδρογόνο τα ηλεκτροκίνητα & πετρελαιοκίνητα φορτηγά, λόγω υποδομών φόρτισης
-Το υδρογόνο είναι μη τοξικό, αλλά χρειάζεται προσοχή για διαρροές & για κινδύνους ανάφλεξης
Τι είναι το υδρογόνο και πώς παράγεται;
Το υδρογόνο (H2) είναι ένα χημικό στοιχείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση και την παροχή ενέργειας, ενώ ο συνηθέστερος τρόπος παραγωγής του είναι από φυσικό αέριο με τη χρήση αναμόρφωσης μεθανίου με ατμό (SMR).
Εντούτοις, η πιο διαδεδομένη εναλλακτική λύση που προκρίνεται και η οποία αποτελεί σήμερα την κορυφαία οδό για την επίτευξη παραγωγής υδρογόνου, με μέγιστο όφελος για το κλίμα, είναι η διαδικασία της ηλεκτρόλυσης νερού χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή, η αιολική, η υδάτινη κ.λπ.
Υδρογονοκίνηση & ηλεκτροκίνηση: Χάνει στην ενεργειακή αποδοτικότητα η πρώτη, αλλά δε χρειάζεται εξωτερική πηγή φόρτισης
Να το θέσουμε απλά: ένα φορτηγό κυψελών καυσίμου είναι ένα ηλεκτρικό φορτηγό (FCEV) που όμως παράγει ηλεκτρική ενέργεια από κυψέλες καυσίμου. Αυτές τροφοδοτούνται από υδρογόνο, το οποίο αποθηκεύεται σε δεξαμενές στο φορτηγό, ενώ στη συνέχεια το υδρογόνο και το οξυγόνο συνδυάζονται σε μια κυψέλη καυσίμου μέσω μιας ηλεκτροχημικής αντίδρασης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θερμότητας και νερού.
Αυτό, ωστόσο, έρχεται σε αντίθεση με ένα ηλεκτρικό φορτηγό με μπαταρία (BEV), που αντλεί την ενέργειά του από μπαταρίες που φορτίζονται μέσω εξωτερικής πηγής ηλεκτρικής ενέργειας. Βεβαίως, ένα φορτηγό με κυψέλες καυσίμου διαθέτει επίσης μπαταρία που μπορεί να παρέχει επιπλέον ενέργεια όταν χρειάζεται (ακόμα και αναγεννητικά), ωστόσο αυτή η μπαταρία είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με την μπαταρία σε ένα BEV που κινείται αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρα.
Σε κάθε περίπτωση, τα φορτηγά με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου είναι ενεργειακά αποδοτικότερα στη λειτουργία τους από τα φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, εντούτοις έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας από εκείνα που χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μπαταρίες.
Δύσκολο να αντικαταστήσει το υδρογόνο τα ηλεκτροκίνητα & πετρελαιοκίνητα φορτηγά, λόγω υποδομών φόρτισης
Όσον αφορά στη διαθεσιμότητα, τώρα, τα φορτηγά με ηλεκτρική μπαταρία προσφέρονται ήδη σε μια σειρά μοντέλων και μπορούν να υποστηρίξουν την απαλλαγή από τις εκπομπές ρύπων σήμερα. Αντίστοιχα, τα φορτηγά υδρογόνου ναι μεν αναπτύσσονται, αλλά πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας σίγουρα δεν πρόκειται να μπουν ανταγωνιστικά στην εξίσωση.
Με τη συνεχή ανάπτυξη της αυτονομίας των μπαταριών και την αύξηση των υποδομών φόρτισης, εξάλλου, είναι βέβαιο πως ένα μεγάλο μέρος των εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη σήμερα θα εξακολουθήσει να πραγματοποιείται με φορτηγά που χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μπαταρίες.
Το υδρογόνο είναι μη τοξικό, αλλά χρειάζεται προσοχή για διαρροές & για κινδύνους ανάφλεξης
Λαμβάνοντας υπόψη πως ήδη υπάρχουν ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία, καθώς και φορτηγά που λειτουργούν με ανανεώσιμα καύσιμα όπως το βιοαέριο, αντιλαμβάνεται κανείς πως η μετακίνηση με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου είναι εφικτή ακόμα και τώρα. Τα οχήματα, εξάλλου, που κινούνται με υδρογόνο μπορούν να έχουν πολύ χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, όταν το υδρογόνο παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, ενώ προσφέρουν μια εναλλακτική λύση υψηλής ενεργειακής απόδοσης και χαμηλών εκπομπών σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα.
Την ίδια ώρα, όμως, η ασφαλής χρήση του υδρογόνου συνεπάγεται αποφυγή καταστάσεων όπου μπορεί να υπάρξει διαρροή ή συνδυαστικά κάποια αιτία ανάφλεξης.