Θέτοντας ως στόχο τους να πραγματοποιήσουν την υπέρβαση στο σημερινό τοπίο της κινητικότητας, όλο και περισσότερες εταιρείες – σε συνεργασία με διάφορους πολιτικούς φορείς – αναλαμβάνουν ποικίλες πρωτοβουλίες γύρω από τον εκσυγχρονισμό των μεταφορών μέσω της τεχνητής νοημοσύνης (AI), τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Ο λόγος; Η τεχνητή νοημοσύνη είναι σε θέση να ανοίξει νέους ορίζοντες στον τομέα των μεταφορών, που συνδυαστικά με τη στροφή στις μετακινήσεις με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ενδέχεται να αλλάξουν ολοκληρωτικά την πραγματικότητα τόσο του αστικού τοπίου όσο και των περιαστικών ή διεθνών δρομολογίων όπως τα γνωρίζουμε.
Ακόμα περισσότερο, η εφαρμογή υπηρεσιών AI πάνωσε συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας αφενός επιτρέπει την ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, αφετέρου συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών ρύπων, εξοικονομώντας έτσι χρόνο και χρήμα.
Στο ίδιο πλαίσιο, εξάλλου, μπορούν να βελτιστοποιηθούν οιδιαδρομές, τα δρομολόγια και η κατανομή της χωρητικότητας στις δημόσιες συγκοινωνίες με βάση τα πρότυπα ζήτησης των επιβατών, αναβαθμίζοντας μεταξύ άλλων την εμπειρία του χρήστη.
Κλειδί για την ανάπτυξη αυτόνομης οδήγησης, δίχως… οδηγό
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αντιλαμβάνεται κανείς πως οι συγκεκριμένες εξελίξεις αποτελούν το βασικό σκαλοπάτι για την ανάπτυξη και εξέλιξη οχημάτων με δυνατότητα 100% αυτόνομης οδήγησης, δηλαδή δίχως την παρουσία οδηγού στο τιμόνι.
Τέτοια εγχειρήματα, άλλωστε, θα θέσουν νέα δεδομένα ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη μείωση των ατυχημάτων που προκαλούνται από ανθρώπινα λάθη και την παροχή εκσυγχρονισμένων λύσεων για τα άτομα με αναπηρίες.
Επιπλέον, η τεχνολογία της μηχανικής μάθησης, χάρη στους
αλγόριθμους που επιστρατεύει, επιτυγχάνει την αντιστοίχιση των επιβατών με τους οδηγούς και τη βελτιστοποίηση των διαδρομών, την ίδια ώρα που η αποθήκευση και η μετέπειτα αξιολόγηση πληροφοριών αισθητήρων & ιστορικών αρχείων καλύπτει το κομμάτι της προληπτικής συντήρησης.
Αυτό το τελευταίο μάλιστα, αξιοποιείται επίσης και στο στάδιο της προπαραγωγής, ως επί το πλείστον για τον προγραμματισμό και τον σχεδιασμό υποδομών αστικής κινητικότητας.
Συγκεκριμένες εταιρείες μεταφορών πρωτοπορούν ήδη στις υπηρεσίες AI
Όσον αφορά στις εταιρείες και τους φορείς, τώρα, που έχουν πάρει… ζεστά το ζήτημα της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα των μεταφορών, αυτές είναι οι ADASTEC, Ford, Ioki και IVECO BUS, με καθεμία να έχει ήδη κατασκευάσει τις πρώτες μονάδες που περιλαμβάνουν τις αντίστοιχες λειτουργίες. Πιο αναλυτικά:
-ADASTEC: Μέσα από τη χρήση μιας δικής της πλατφόρμας λογισμικού, που ονομάζεται flowride.ai, η εταιρεία που έχει ως έδρα της το Michigan εξοπλίζει τα ηλεκτρικά λεωφορεία με ένα λογισμικό που επιτρέπει στα τελευταία να είναι αυτόνομα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το e-ATAK της Karsan που υιοθέτησε τη συγκεκριμένη υπηρεσία, με την ADASTEC να είναι η πρώτη φίρμα που αξιοποιεί ένα αυτόνομο λεωφορείο πλήρους μεγέθους, εν μέσω κυκλοφορίας, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και στις ΗΠΑ.
-Ford: Χάρη στο σύστημα της Ford, BlueCruise, οι κάτοχοι των νέων μοντέλων Mustang Mach-E μπορούν να οδηγούν δίχως να έχουν τα χέρια τους στο τιμόνι – αλλά με την προϋπόθεση να έχουν το νου τους στο δρόμο –σε μια καθορισμένη περιοχή που ονομάζεται «Μπλε Ζώνη». Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν, όπως καθίσταται προφανές, έχουμε να κάνουμε με ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 (σ.σ. γνωστό και ως ημιαυτόνομη οδήγηση).
-
Ioki: Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια πλατφόρμα on-demand, που λειτουργεί τόσο με οχήματα με οδηγό, όσο και με αυτόνομα οχήματα, ενώ έχει σχεδιαστεί για περιοχές όπου η ζήτηση για δημόσιες μεταφορές είναι πολύ χαμηλή και μη κερδοφόρα. Η πρώτη αυτόνομη υπηρεσία δημόσιων μεταφορών της Ioki εγκαινιάστηκε στη
Γερμανία, στο Bad Birnbach.
-IvecoBus: Το
εγχείρημα STAR (Autonomous Rapid Transportation System), που λειτουργεί από το 2017, δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη του
πρώτου αυτόνομου και χωρίς οδηγό (βλ. αυτονομία επιπέδου 4) λεωφορείου που μπορεί να λειτουργεί σε λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας (BRT) καθώς και σε κλειστές διαδρομές εντός πίστας. Το εν λόγω μοντέλο Urbanway έχει μήκος 12 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει άνετα και με ασφάλεια
έως και 100 επιβάτες, ενώ, αναφορικά με τις ενσωματωμένες τεχνολογίες του, αξίζει να σημειωθεί πως περιλαμβάνει ελέγχους ασφαλείας και λογισμικό πλοήγησης.
Στην Κωνσταντινούπολη, οι Αρχές φέρνουν την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά τους
Η Κωνσταντινούπολη είναι μία από τις πόλεις που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα κυκλοφοριακά προβλήματα, κάτι λογικό εφόσον λάβουμε υπόψη πως διαθέτει περισσότερα από 15 εκατομμύρια εγγεγραμμένα επιβατικά οχήματα (βάσει στατιστικών στοιχείων του 2023).
Αντιμέτωπες με αυτή την κατάσταση και την ανάγκη για καινοτομία στις υποδομές της πόλης, συνεπώς, οι Αρχές αποφάσισαν να καταφύγουν στη λύση της τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να διευκολυνθούν οι μηχανικοί στο σχεδιασμό της κυκλοφορίας και των υποδομών μεταφορών, με τον Chief Information Officer του μητροπολιτικού δήμου,
Naim Erol Ozgüner, να δηλώνει πως: «Η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στη δημοτική αρχή της Κωνσταντινούπολης να αξιολογεί τις κυκλοφοριακές συνθήκες σε πραγματικό χρόνο, να προβλέπει τα σημεία συμφόρησης και να διαχειρίζεται έξυπνα την κυκλοφορία».