Για..συνεχή τάση!
Τα σημερινά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πάρα πολλά συστήματα και εφαρμογές που για να λειτουργήσουν χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό αυξάνει τις τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές των μπαταριών ο ρόλος των οποίων γίνεται πλέον όλο και πιο σημαντικός με την ευρεία εφαρμογή του συστήματος Start&Stop ή των υβριδικών αυτοκινήτων. Δείτε παρακάτω όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις μπαταρίες αυτοκινήτου.
Η μπαταρία του αυτοκίνητου σας είναι τόσο σημαντική όσο κι ο κινητήρας του! Αποτελεί το εξάρτημα εκείνο, από το οποίο έρχεται στη ζωή ο κινητήρας, ενώ είναι και «πηγή ζωής» για μια σειρά από περιφερειακά μέρη του οχήματος (βλ. ραδιόφωνο, τιμόνι, κλιματισμός, παράθυρα κτλ.).
Τα σημερινά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πάρα πολλά συστήματα και εφαρμογές που για να λειτουργήσουν χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια.
Από τι αποτελείται μια μπαταρία;
Μια μπαταρία αποτελείται από πέντε βασικά
τμήματα:
1. Ένα πλαστικό ή ελαστικό δοχείο.
2. Τις θετικές και αρνητικές εσωτερικές πλάκες μολύβδου.
3. Τις ενδιάμεσες διαχωριστικές πλάκες κατασκευασμένες από πορώδες συνθετικό υλικό.
4. Τον ηλεκτρολύτη, ένα αραιό διάλυμα θειικού οξέος και νερού, γνωστό ως οξύ της μπαταρίας (αποτελείται από 4 μέρη θειικού οξέος κα 11 μέρη αποσταγμένου νερού).
5. Τους πόλους μόλυβδου και τους συνδετήρες των πλακών. Τόσο οι θετικές πλάκες όσο και οι αρνητικές, συνδέονται μεταξύ τους με ένα έλασμα που καταλήγει σε έναν ακροδέκτη, τον πόλο της μπαταρίας. Η συνδεσμολογία των θετικών πλακών καταλήγει στον θετικό πόλο και η συνδεσμολογία των αρνητικών πλακών καταλήγει στον αρνητικό πόλο.
Πώς θα διαπιστώσω την δύναμη της;
Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που επισκέπτεστε το συνεργείο (ή και μόνοι σας) θα πρέπει να ελέγχετε αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσετε (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσετε (κλειστού τύπου).
Ι. Οπτικός έλεγχος της κατάστασης της μπαταριάς
• Ελέγξτε την μπαταρία για ζημιά και παραμόρφωση. Ελέγξτε κατά πόσο η μπαταρία είναι σωστά στερεωμένη, αν υπάρχουν ξένα σώματα στην επιφάνεια της μπαταρίας κλπ. Εάν βρεθεί σοβαρή ζημιά, παραμόρφωση, ή διαρροή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Ελέγξτε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθαρίστε τους ακροδέκτες.
ΙΙ. Έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη
Ελέγξτε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο.
Για μπαταρίες χωρίς ανάγκη συντήρησης (κλειστού τύπου):
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι πάνω από την κατώτερη γραμμή, ελέγξτε την τάση της μπαταρίας ενώ μιζάρετε τον κινητήρα.
• Εάν η τάση είναι κάτω από 9,6 V, επαναφορτίστε ή αντικαταστήστε τη μπαταρία.
Για μπαταρίες με ανάγκη συντήρησης (ανοικτού τύπου):
Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, προσθέστε απεσταγμένο νερό σε κάθε στοιχείο. Στη συνέχεια, επαναφορτίστε τη μπαταρία και ελέγξτε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη.
Πώς να επιλέξω μπαταρία;
Η μπαταρία σε αυτά τα μοντέλα είναι «ενισχυμένη» και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το σύστημα εξαερισμού, το ραδιόφωνο, το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης κ.α. Επιπλέον, θα πρέπει η μπαταρία να είναι επαρκώς φορτισμένη για να επιτρέπει τη λειτουργία απενεργοποίησης του κινητήρα (engine off).
Εκκίνηση με καλώδια: τι πρέπει να προσέξω!!!
Η περίπτωση του να έχουμε ξεχάσει τα φώτα του αυτοκινήτου αναμμένα, να φύγουμε και όταν γυρίσουμε η μπαταρία να έχει πέσει σε σημείο που δεν μπορεί να βάλουμε μπροστά τον κινητήρα, έχει συμβεί σε όλους μας. Παρακάτω, ακολουθούν κάποιες σημαντικές συμβουλές, για το τι θα πρέπει να προσέξετε:
• Οι δύο μπαταρίες πρέπει να έχουν την ίδια τάση 6, 12 volts κλπ.
• Κατά την εκκίνηση με βοηθητική μπαταρία, φοράτε πάντοτε κατάλληλα προστατευτικά γυαλιά και ποτέ μην σκύβετε πάνω από την μπαταρία.
• Μην φορτίζετε με βοηθητική μπαταρία μια μπαταρία που έχει βλάβη. Ελέγξτε και τις δύο μπαταρίες πριν συνδέσετε τα βοηθητικά καλώδια.
• Βεβαιωθείτε πως τα καπάκια εξαέρωσης είναι καλά κλεισμένα και επίπεδα.
• Βεβαιωθείτε πως τα οχήματα δεν εφάπτονται και πως και οι δύο διακόπτες ανάφλεξης είναι στη θέση “OFF”.
• Απενεργοποιήστε όλο τον ηλεκτρικό εξοπλισμό (ραδιόφωνο, ηλεκτρικές διατάξεις για την αφαίρεση των κρυστάλλων πάγου, υαλοκαθαριστήρες, φώτα κλπ.)
• Συνδέστε το θετικό (+) βοηθητικό καλώδιο στο θετικό (+) ακροδέκτη της αποφορτισμένης μπαταρίας.
• Συνδέστε το άλλο άκρο του θετικού (+) καλωδίου στο θετικό (+) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Συνδέστε το αρνητικό (-) καλώδιο στον αρνητικό (-) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Κάντε την τελική σύνδεση του αρνητικού (-) καλωδίου στο μπλοκ του κινητήρα του οχήματος που δεν ξεκινά, μακριά από την μπαταρία και από το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου.
• Βεβαιωθείτε πως πάνω στα καλώδια δεν υπάρχουν πτερύγια ανεμιστήρα, ιμάντες κλπ. από τους δύο κινητήρες.
• Εκκινήστε το όχημα και αποσυνδέστε τα καλώδια με την ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕΙΡΑ από αυτή που ακολουθήσατε όταν τα συνδέσατε.
Προσοχή: Αν δεν τηρηθεί αυστηρώς η αντίστροφη διαδικασία, κινδυνεύει να προκληθεί “αρκ” και να καούν κάποιες από τις ηλεκτρονικές μονάδες του οχήματος που έχει την εξασθενισμένη μπαταρία.
Οι μπαταρίες ακρογωνιαίος λίθος για τα υβριδικά αυτοκίνητα
Σίγουρα το άμεσο μέλλον στο κομμάτι των μπαταριών αυτοκινήτου είναι στενά συνδεδεμένο με τα συστήματα Start&Stop, ωστόσο στο απώτερο μέλλον αυτό θα είναι στενά συνυφασμένο με τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Ενδεικτικά, πριν μία 10ετία τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ήταν σε φάση εξέλιξης και δοκιμών, σήμερα όμως πωλούνται στις εκθέσεις αυτοκινήτου, ακόμη και στη χώρα μας.
Το μέλλον της αυτοκίνησης εξαρτάται από τις μπαταρίες, αφού όσο πιο compact σε διαστάσεις, ελαφριές σε βάρος, οικονομικότερες στην κατασκευή και αποδοτικότερες στη χρήση γίνουν, τόσο τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν ολοένα και περισσότερο στους δρόμους.
Διαδικασία ανακύκλωσης συσσωρευτών
Στάδια ανακύκλωσης
1. Συγκέντρωση συσσωρευτών
Οι μπαταρίες συγκεντρώνονται σε πλαστικά δοχεία, (κάδους), ανθεκτικά στα οξέα και τις καταπονήσεις ενώ η μεταφορά τους γίνεται από οχήματα που διασφαλίζουν κάθε πιθανή διαρροή οξέων.
2. Επεξεργασία αποβλήτων
Ένας μύλος – σπαστήρας χρησιμοποιείται για να σπάσει και να θρυμματίσει την μπαταρία σε μικρά κομμάτια τα οποία οδηγούνται σε έναν συλλέκτη. Στη συνέχεια τα υλικά, πλαστικά, υγρά και στερεά διαχωρίζονται και το καθένα παίρνει τον δρόμο του.
3. Πλαστικά υλικά
Τα πλαστικά υλικά, πλαστικό ή πολυπροπυλένιο, μετά από πλύση και ξήρανση των τεμαχίων, γίνονται (έπειτα από ειδική καύση) υγρά και σχηματίζουν ένα πλαστικό υλικό ανακύκλωσης. Στη συνέχεια από αυτό το λιωμένο πλαστικό παράγονται διαμέσου ενός πιεστηρίου, μικρά πλαστικά σφαιρίδια. Τα πλαστικά σφαιρίδια παράγονται σε ομοιόμορφο μέγεθος και οι κατασκευαστές μπαταριών αγοράζουν αυτά τα σφαιρίδια και κατασκευάζουν πάλι νέες μπαταρίες.
4. Μόλυβδος
Ο μόλυβδος και τα αλλά μεταλλικά στοιχειά μετά τον καθαρισμό τους οδηγούνται σε ένα κλίβανο τήξεως. Ο λιωμένος μόλυβδος χυτεύεται σε καλούπια και σχηματίζει ράβδους. Όσο ο μόλυβδος βρίσκεται σε ρευστή κατάσταση η σκουριά και οι άλλες ακαθαρσίες ανεβαίνουν στην κορυφή των εκμαγείων. Ο μόλυβδος ψύχεται και καθαρίζεται από την σκουριά. Οι νέες πλάκες μολύβδου είναι έτοιμες για την παραγωγή νέων μπαταριών.
5. Οξέα
Υπάρχουν δύο τρόποι ανακύκλωσης του παλιού θειικού οξέος της μπαταρίας.
Με χημική επεξεργασία εξουδετερώνεται το όξινο διάλυμα (συνήθως με μία αλκαλική ένωση) και μετατρέπεται σε νερό. Το νερό περνά μέσα από μια διαδικασία καθαρισμού, ελέγχεται αν ανταποκρίνεται στα πρότυπα του καθαρού νερού, και στη συνέχεια αποστέλλεται στο δημόσιο σύστημα αποχέτευσης.
Με χημική επεξεργασία το θειικό οξύ μετατρέπεται σε θειικό νάτριο. Το θειικό νάτριο είναι μία άοσμη λευκή σκόνη η οποία χρησιμοποιείται για τη κατασκευή γυαλιού, στα απορρυπαντικά των πλυντηρίων ρούχων κλπ. Η επιλογή του τρόπου εξαρτάται από τις δυνατότητες του εργοστασίου ανακύκλωσης.