ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing
Κίνδυνος ζωής και τσέπης τα φθαρμένα ελαστικά

Κίνδυνος ζωής και τσέπης τα φθαρμένα ελαστικά

6.884 Επισκέψεις στο άρθρο

Δοκιμάζουμε το φρενάρισμα με καινούργια και φθαρμένα λάστιχα αποδεικνύοντας στην πράξη τον κίνδυνο, που εγκυμονεί -πρωτίστως για τη ζωή και δευτερευόντως για την τσέπη- η οδήγηση με ελαστικά, που έχουν «φάει τα ψωμιά» τους.

ΠΑΣΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ - FRIGO PLUS
ΠΕΤΡΟΜΕΛΙΔΗΣ Κ. & ΣΙΑ Ο.Ε.

Όσο κλισέ και αν διαβάζεται, η ουσία είναι πως «τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής κάθε οχήματος με τον δρόμο». Αυτομάτως λοιπόν καταλαβαίνει κανείς πως η ασφάλεια οδηγού και επιβατών είναι άμεσα εξαρτώμενη από τα μαγικά αυτά μαύρα δαχτυλίδια, που περιβάλλουν τις ζάντες των οχημάτων μας. Και όχι μόνο των επιβατών του δικού μας οχήματος, αλλά και των άλλων εποχούμενων ή πεζών, που κινούνται γύρω μας. Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα εμφανιστεί ο κίνδυνος και πότε θα χρειαστεί ένα φρενάρισμα πανικού.

Κοινοποίησέ το »


 Για να λειτουργήσουν σωστά τα ελαστικά, στη μορφή που τα ξέρουμε σήμερα τουλάχιστον, χρειάζονται δύο πράγματα: πέλμα με μπόλικο «ψωμί» και σωστή πίεση αέρα. Όσο πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο είναι αυτοί οι δύο παράγοντες, τόσο πιο σωστή είναι η συμπεριφορά ενός ελαστικού. Για τη σημασία των πιέσεων των ελαστικών είχαμε κάνει μεγάλη δοκιμή στο τεύχος 50/2015, όπου είχαμε διαπιστώσει πως με 0,5 bar μειωμένη πίεση η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται έως 3,1 μ. και η κατανάλωση έως 20%! Σήμερα ερχόμαστε για να ρίξουμε φως στον παράγοντα «φθορά».

 Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ.

Επηρεάζεται αισθητά και η οδική συμπεριφορά

Δεν είναι μόνο το φρενάρισμα και η συνεχής εμπλοκή του ABS, που επηρεάστηκε από την φθορά των ελαστικών, αλλά και όλη η δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Και δεν μιλάμε μόνο για την αισθητή μείωση του κρατήματος και την αύξηση της υποστροφής στις στροφές, αλλά και για έντονη τάση του τιμονιού να «ψαρεύει» στις απότομες επιταχύνσεις. Και όλα αυτά σε στεγνή άσφαλτο. Φανταστείτε στο βρεγμένο…

Μεγαλύτερες διαφορές στο βρεγμένο

Δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί από την ένωση ερευνών της αυτοκινητοβιομηχανίας (Motor Industry Research Association, MIRA) επάνω σε τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα που κινούνται με 80 χλμ./ώρα σε βρεγμένο δρόμο και με τρία διαφορετικά βάθη πέλματος κατέδειξαν ακόμη μεγαλύτερες διαφορές στο φρενάρισμα, όπως μπορείτε να δείτε και στο παρακάτω γράφημα.

Τι ισχύει με τις ασφαλιστικές;

Ακόμη και αν δεν φταίει κανείς σε κάποιο ατύχημα και αποδειχθεί πως τα ελαστικά του δεν ήταν νόμιμα, τότε η ασφαλιστικές εταιρείες μπορεί να ζητήσουν συνυπαιτιότητα. Λογικό, αφού με καλά ελαστικά το φρενάρισμα θα ήταν καλύτερο και θα μπορούσε πιθανότητα να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση… Σκεφτείτε τις συνέπειες σε περίπτωση σωματικών βλαβών…

Πως να διαλέξεις ελαστικά

Η αγορά είναι γεμάτη από διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και είναι ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Έπειτα, θα πρέπει το ελαστικό αυτό να καλύπτει τις απαιτήσεις μας, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινούμαστε συνήθως. Ας δούμε όμως, πιο συγκεκριμένα, ποιες είναι οι κατηγορίες.

• Θερινά ελαστικά
• Χειμερινά ελαστικά
• Ελαστικά για 4x4 και SUV
• Run Flat Ελαστικά, που αν σκάσουν δεν δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να κινηθεί χωρίς ρεζέρβα
Για σχεδόν κάθε κατηγορία υπάρχουν premium, μεσαίες και budget (οικονομικές) επιλογές. Αφού επιλέξετε κατηγορία, δείτε ποιες είναι οι προτεραιότητές σας: Το κράτημα; Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου; Η άνεση; Η μεγάλη χιλιομετρική απόδοση; Ακολουθείτε τις συμβουλές των ειδικών και μην κάνετε του κεφαλιού σας. 

Από την 1η Νοεμβρίου 2012 όλα τα καινούργια ελαστικά φέρουν ετικέτα, η οποία αναγράφει την επίδοση των ελαστικών σε 3 κατηγορίες: ενεργειακή απόδοση, πρόσφυση στο βρεγμένο και επίπεδο θορύβου. Η κλίμακα επιδόσεων ξεκινάει από το Α (πράσινο) και φτάνει μέχρι το G (κόκκινο). 

Χρειάζεται προσοχή όταν κανείς επιλέγει ελαστικά άλλης διάστασης από αυτά του κατασκευαστή μιας και δεν πρέπει να αλλάζει η συνολική περίμετρος του τροχού. Μικρότερη περίμετρος θα κοντύνει το τελικό βήμα, δίνοντας την αίσθηση καλύτερης επιτάχυνσης, αλλά αυξάνοντας την κατανάλωση.  

Οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων έχουν δοκιμάσει πολλές επιλογές πριν πάρουν την τελική απόφαση για τη διάσταση των ελαστικών ενός αυτοκινήτου, η οποία αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα σε κράτημα, άνεση και κατανάλωση.

Πότε αλλάζω λάστιχα;

Προληπτικά τα ελαστικά πρέπει να αλλάζονται μόλις το βάθος πέλματος πέσει κάτω από τα 4 χλστ. και υποχρεωτικά από το νόμο μόλις φτάσει στο 1,6 χλστ. Προσοχή: ένα ελαστικό 6 ετών με βάθος πέλματος 6 χλστ. δεν είναι κατ¶ ανάγκη και καλό. Σε γενικές γραμμές η αλλαγή των ελαστικών πρέπει να γίνεται κάθε 40.000 χλμ. ή εναλλακτικά κάθε 3 χρόνια. Δεν υπάρχει σωστή ή λάθος εποχή για αλλαγή ελαστικού. Όταν φθείρονται τότε αυτά πρέπει να αντικαθιστώνται. 

Το χειμώνα το βρεγμένο οδόστρωμα μπορεί να επιφέρει υδρολίσθηση λόγω της αργής απαγωγής του νερού σε ένα φθαρμένο ελαστικό με μικρές αυλακώσεις. Το καλοκαίρι η υψηλή θερμοκρασία του οδοστρώματος «στεγνώνει» το ελαστικό και επηρεάζει σημαντικά την πρόσφυση.

10 tips για σωστά ελαστικά
  1. Τα ελαστικά πρέπει να αντικαθίστανται προληπτικά όταν το πέλμα έχει «πέσει» κάτω από τα 3,0 χλστ. και υποχρεωτικά μέχρι τους δείκτες φθοράς πέλματος. 
  2.  Οι πιέσεις θα πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον κάθε 15 μέρες και όταν τα ελαστικά είναι ΚΡΥΑ (έχοντας διανύσει λιγότερα από 3 χλμ.). Όταν τα ελαστικά είναι ζεστά από την οδήγηση, η πίεση φυσιολογικά αυξάνεται πάνω από τις συνιστώμενες κρύες πιέσεις. 
  3.  Έλεγξε την ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου κατά περιόδους. Κακή ευθυγράμμιση φθείρει τα ελαστικά. 
  4.  Ζυγοστάθμισε τα ελαστικά κατά περιόδους ή απλά όταν υπάρχει κραδασμός. Ένα πέσιμο σε λακκούβα με ταχύτητα μπορεί να χαλάσει τη ζυγοστάθμιση.
  5.  Όταν υπάρξει σύγκρουση και διάτρηση του ελαστικού, έλεγξε και το εσωτερικό πλέγμα του (ο έλεγχος αυτός γίνεται από ειδικό). 
  6.  Συμμορφώσου με τον κωδικό ταχύτητας και το δείκτη φορτίου κάθε ελαστικού. 
  7.  Καλό είναι τα χειμερινά ελαστικά να τοποθετούνται σε πλήρη σετ (4άδα). 
  8.  Το επιθετικό στυλ οδήγησης και η ταχύτητα επηρεάζουν άμεσα τη διάρκεια ζωής των ελαστικών. 
  9.  Μη διστάσεις να ζητήσεις από έναν πεπειραμένο μηχανικό να ελέγξει τη γενική κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου σου
  10.  Μην λησμονείς τη ρεζέρβα και να την έχεις πάντα σε άριστη κατάσταση.

Κοινοποίησέ το »