Μεγάλη έρευνα AutoΤρίτη: 8 στους 10 με επικίνδυνα λάστιχα
Το 80% των οδηγών κυκλοφορούν με ακατάλληλα ελαστικά, φθαρμένα ή με λάθος πίεση, μειώνοντας δραματικά τα επίπεδα της ενεργητικής ασφάλειας και αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμου. Όπως έδειξαν οι δοκιμές μας, τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν την απόσταση φρεναρίσματος μέχρι και 21%, ενώ τα ξεφούσκωτα αυξάνουν την κατανάλωση κατά 20% και επιμηκύνουν τα φρενάρισμα μέχρι 3 μέτρα.
Τα ελαστικά με την πάροδο του χρόνου χάνουν φυσιολογικά ένα μέρος της πίεσής τους, ακόμα και αν το αυτοκίνητο σας είναι ακίνητο.
Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι το μοναδικό σημείο επαφής του αυτοκινήτου σας με το οδόστρωμα είναι τα ελαστικά, συνεπώς αυτά ορίζουν την συμπεριφορά του στο δρόμο; Η πρόσφυση, η επιτάχυνση, το κράτημα, η άνεση κ.ο.κ. καθορίζονται από τη μικρή επιφάνεια των τεσσάρων ελαστικών, ίσης με το μέγεθος ενός σφουγγαριού κουζίνας, που ακουμπούν στο δρόμο και που διατηρούν το αυτοκίνητο σταθερό στην πορεία του.
Αυτομάτως λοιπόν καταλαβαίνει κανείς πως η ασφάλεια οδηγού και επιβατών, αλλά και των άλλων εποχούμενων ή πεζών, που κινούνται γύρω μας είναι άμεσα εξαρτώμενη από τα λάστιχα που έχουμε. Και φυσικά όχι μόνο η ασφάλεια, αλλά και η τσέπη μας, αφού και η κατανάλωση καυσίμων επηρεάζεται άμεσα από τα αυτά.
Τα ελαστικά χάνουν 1,5 psi αέρα το μήνα
Τα ελαστικά με την πάροδο του χρόνου χάνουν φυσιολογικά ένα μέρος της πίεσής τους, ακόμα και αν το αυτοκίνητο σας είναι ακίνητο, καθώς η φύση του αέρα είναι έτσι που τα μόρια του ξεφεύγουν.
Αυτή η απώλεια αέρα έχει υπολογιστεί πως συντελείται με ρυθμό περίπου 0,1 bar ή 1,45 psi (λίβρα ανά τετραγωνική ίντσα) το μήνα, η οποία είναι τόσο μικρή και λαμβάνει χώρα σταδιακά που ο οδηγός, όσο έμπειρος και αν είναι, είναι αδύνατο να το αντιληφθεί.
Φυσικά η απώλεια ενδέχεται να είναι μεγαλύτερη αν διανύετε συχνά μεγάλες αποστάσεις, οδηγείτε σε ανώμαλα οδοστρώματα και αν μεταφέρετε βαριά φορτία, καθώς επίσης και σε υψηλότερες θερμοκρασίες.
Αρνητικές επιπτώσεις σε τσέπη και ασφάλεια
Η οδήγηση με ελαστικά που έχουν λάθος πίεση πολλαπλασιάζει την πιθανότητα εμπλοκής μας σε κάποιο ατύχημα, αφού αυξάνει την απόσταση ακινητοποίησης σε ένα απότομο φρενάρισμα, ενώ παράλληλα μειώνει και το κράτημα του αυτοκινήτου. Εξάλλου, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, υπολογίζεται πως 1 στα 10 ατυχήματα οφείλεται σε λανθασμένη πίεση ελαστικών. Φυσικά στο συγκεκριμένο τομέα, τις ίδιες και ακόμα χειρότερες αρνητικές επιπτώσεις έχουν και τα φθαρμένα ελαστικά.
Οδηγώντας όμως με ελαστικά, που έχουν λάθος πίεση δεν είναι μόνο επικίνδυνο, αλλά επίσης ασύμφορο για την τσέπη και το περιβάλλον μιας και το αυτοκίνητο καταναλώνει επιπλέον καύσιμο και κατά συνέπεια επιβαρύνει σημαντικά με εκπομπές CO2 την ατμόσφαιρα. Πάλι, όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια, η ζημιά στην τσέπη σας από την κατανάλωση μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 360 ευρώ το χρόνο. Μάλιστα αν σε αυτό συνυπολογίσουμε και τον παράγοντα της πρόωρης φθοράς των ελαστικών, τότε το κόστος αυξάνεται ακόμα περισσότερο. Όπως έχει υπολογιστεί αν το ελαστικό έχει 20% χαμηλότερη πίεση, η χιλιομετρική του απόδοση μειώνεται κατά 30%.
Γι¶ αυτό δεν πρέπει να εφησυχάζουμε αν βάλαμε σωστή πίεση στα ελαστικά μια φορά. Απαιτείται συνεχής έλεγχος της πίεσης των ελαστικών με ρυθμό τουλάχιστον μία φορά κάθε 15 μέρες και οπωσδήποτε πριν από κάθε ταξίδι.
Μέτρηση πάντα με ΚΡΥΑ ελαστικά
Την πίεση των ελαστικών την μετράμε όταν τα λάστιχα είναι ΚΡΥΑ (όχι εξωτερικά το λάστιχο αλλά εσωτερικά ο αέρας) για μία απόσταση 3 χιλιομέτρων από το ξεκίνημα του αυτοκινήτου το πρωί ή σε ταξίδι εάν σταματήσετε για περίπου 2-3 ώρες). Όταν θερμανθούν τα ελαστικά ανεβαίνει η πίεση κατά 4-5 psi. Δηλαδή εάν μετρήσετε την πίεση του ελαστικού με ζεστό τον αέρα και ο κατασκευαστής συνιστά 32 psi θα πρέπει να έχετε πίεση 32+5 = 37 psi.
Η λύση του αζώτου
Η επιλογή της χρήσης καθαρού αζώτου αντί για αέρα είναι μια καλή επιλογή για όσους θέλουν το καλύτερο από τα ελαστικά τους. Με το άζωτο η πίεση διατηρείται σταθερή για αρκετό χρόνο, ενώ επίσης δε διαφοροποιείται η θερμοκρασία του (ζεστά και κρύα ελαστικά) και έχει καλύτερη συμπεριφορά σε γρήγορους ρυθμούς. Βέβαια, από την άλλη, δεν τον βρίσκεις παντού και έχει κάποιο κόστος.
Εφαρμόζετε πάντα την πίεση που προτείνει ο κατασκευαστής
Είναι το πιο εύκολο πράγμα και σίγουρα δε γίνεται με το… μάτι. Η σωστή πίεση για τα ελαστικά αναγράφεται τόσο στο Εγχειρίδιο Κατόχου Οχήματος, όσο και σε ειδικά αυτοκόλλητα πινακίδια, που υπάρχουν είτε στην πόρτα του οδηγού, είτε στο καπάκι της τάπας της βενζίνης. Εκεί θα βρείτε την πίεση για όλες τις συνθήκες οδήγησης (από φορτίο με 1 άτομο και ελάχιστες αποσκευές μέχρι 5 άτομα και πλήρες φορτίο), αλλά και για τις διαστάσεις ελαστικών που είναι το αυτοκίνητο διαθέσιμο από το εργοστάσιο. Στα περισσότερα αυτοκίνητα η πίεση των εμπρός και πίσω ελαστικών είναι διαφορετική.
Σύστημα ελέγχου αέρα (TMPS)
Από την 1η Νοεμβρίου 2014, μαζί με το γνωστό μας ESP όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι υποχρεωτικό να διαθέτουν στάνταρ σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών (TMPS ή Tire Monitor Pressure System). Ειδικοί αισθητήρες ενσωματώνονται στο εσωτερικό ή κοντά στην βαλβίδα του ελαστικού και με ιδιαίτερη ακρίβεια στέλνουν σε πραγματικό χρόνο και ασύρματα δεδομένα στον πίνακα οργάνων για την πίεση των ελαστικών (συνήθως όταν η πίεση μειωθεί πάνω από 10% από την προβλεπόμενη). Η μπαταρία του αισθητήρα διαρκεί 6-7 χρόνια (πράγμα που εξαντλεί σχεδόν κάθε περιθώριο χρήσης του ελαστικού μέχρι την ώρα της αντικατάστασής του). Ο οδηγός έχει οπτική ένδειξη για το ποιο ή ποια ελαστικά έχουν χαμηλότερη του κανονικού πίεση.
Πως επηρεάζεται το κράτημα
Η πλευρική πρόσφυση και κατά συνέπεια το κράτημα εξαρτάται από το μέγεθος και το σχήμα της επιφάνειας επαφής, καθώς και την εγκάρσια ακαμψία του ελαστικού. Αυτοί οι παράγοντες είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την πίεση του ελαστικού. Για κάθε 0,5 bar που μειώνεται η πίεση χάνεται το μισό του εμβαδού της επιφάνειας επαφής του ελαστικού. Έτσι αυτό το έλλειμμα πίεσης που δημιουργείται στον εμπρός άξονα, κάνει, στις περισσότερες περιπτώσεις το όχημα να υποστρέφει (να στρίβει λιγότερο από ότι χρειάζεται και να τείνει να φύγει ευθεία) και αντίστοιχα το έλλειμμα πίεσης στον πίσω άξονα, κάνει, στις περισσότερες περιπτώσεις το όχημα να υπερστρέφει (να στρίβει περισσότερο από ότι χρειάζεται και το πίσω μέρος να τείνει να ξεπεράσει το μπροστά μέρος). Επίσης ένα ελλιπώς φουσκωμένο ελαστικό προκαλεί αύξηση του κινδύνου υδρολίσθησης στο βρεγμένο οδόστρωμα.