Το υγραέριο είναι η... λύση!
H μείωση των εξόδων που απαιτούνται για τη χρήση των οχημάτων αλλά και των εκπομπών ρύπων είναι οι κύριοι άξονες δράσης, που χαρακτηρίζουν την εποχή μας και το LPG μπορεί να δώσει λύσεις.
Για το σκοπό αυτό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να δώσουν λύσεις επί των συγκεκριμένων ζητημάτων, ανταποκρινόμενες στα καλέσματα της εποχής.
Συνήθως, η εργοστασιακή εγγύηση είναι σε ισχύ και μετά την εγκατάσταση συστήματος υγραερίου, αρκεί η βλάβη να μην προκλήθηκε από τη μετατροπή.
Μεταξύ αυτών των λύσεων συμπεριλαμβάνεται και το υγραέριο ως εναλλακτική μορφή καυσίμου, αφού τα βασικά χαρακτηριστικά του ανάγονται στην τιμή του (που βρίσκεται περίπου στο μισό της αμόλυβδης βενζίνης) και στους μικρότερους ρύπους που παράγονται κατά την καύση του. ΓιΆ αυτούς τους λόγους, το υγραέριο (LPG) κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, τόσο σε επίπεδο εταιρειών αυτοκινήτων (αφού οι περισσότεροι κατασκευαστές πλέον διαθέτουν εργοστασιακά συστήματα), όσο και σε επίπεδο after market μετατροπών (η τελευταία κατηγορία είναι και η πιο διαδεδομένη).
Στην Ελλάδα, η «γνωριμία» μας με το συγκεκριμένο τύπο καυσίμου μετρά ελάχιστο χρονικό διάστημα, σε σχέση με άλλες χώρες όπου η παρουσία υγραεριοκίνητων μοντέλων αριθμεί ήδη αρκετές δεκαετίες. Με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς, σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν πάνω από 15 εκατομμύρια οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο (τα μισά περίπου από αυτά βρίσκονται στην Ευρώπη), με τη ζήτηση να παρουσιάζει αυξητικές τάσεις.
Βασικά χαρακτηριστικά του υγραερίου
Παρόλο που είναι άοσμο και άχρωμο, περιλαμβάνει οσμογενείς ουσίες ώστε να γίνεται εύκολα αντιληπτή οποιαδήποτε διαρροή.
Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (περίπου 110).
Η χημική του σύσταση αποτελείται από δύο υδρογρονάνθρακες (προπάνιο και βουτάνιο).
Έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, 450-510 β. C (έναντι 257 β. C της βενζίνης).
Δεν περιέχει μόλυβδο και συνεπώς δε βλάπτει τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.
Ο ανεφοδιασμός γίνεται σε συνθήκες πολύ υψηλής πίεσης και μετέπειτα μειώνεται με ειδικά εξαρτήματα.
Τα οικολογικά οφέλη
Όπως τονίζουν οι ειδικοί, το υγραέριο εμφανίζει χαμηλή περιεκτικότητα διοξειδίου του άνθρακα. Σε γενικές γραμμές, η χρήση υγραεριοκίνητων οχημάτων παρουσιάζει τα εξής οφέλη:
Μείωση της εκπεμπόμενης ποσότητας CO2 έως και 10% σε σύγκριση με το πετρέλαιο.
Μείωση των σωματιδίων έως και 99%.
Μείωση του μονοξειδίου του άνθρακα κατά 97-99%.
Μείωση των οξειδίων του αζώτου κατά 85%.
Μείωση του μόλυβδου και του θείου κατά 100%.
Ξέρετε ότι...
Το υγραέριο προκύπτει:
Από εξόρυξη φυσικού αερίου κατά 60%.
Κατά την εξόρυξη του αερίου του αργού πετρελαίου της πετρελαιοπηγής.
Από τη διαδικασία διύλισης του αργού πετρελαίου.
Κατά την πυρόλυση των βαρέων κλασμάτων πετρελαίου.
Οι ποσότητες υγραερίου που διακινούνται στα πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα παράγονται, σχεδόν στο σύνολό τους, από εγχώριες μονάδες διύλισης, κατά την κλασματική απόσταξη του αργού πετρελαίου. Εισαγωγές υγραερίων από το εξωτερικό πραγματοποιούνται σπάνια και σε πολύ μικρές ποσότητες και αφορούν κυρίως σε άλλες χρήσεις.
Στο 1/2 περίπου πέφτει το κόστος των καυσίμων σας
Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν, η τιμή του υγραερίου ανάγεται στο μισό του κόστους του λίτρου της αμόλυβδης (η μέση τιμή του LPG αυτή τη στιγμή είναι στα 0,86-0,88 ευρώ/λίτρο, ενώ της βενζίνης ανέρχεται στα 1,68 ευρώ/λίτρο περίπου). Με αυτόν τον τρόπο, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που προχωρούν σε μετατροπή του οχήματός τους σε υγραέριο (ή αντίστοιχα αποκτούν ένα καινούργιο μοντέλο με εργοστασιακό σύστημα LPG), επιτυγχάνουν ένα σημαντικό όφελος για την τσέπη τους, όσον αφορά στα έξοδα που απαιτούνται για τις καθημερινές μετακινήσεις.
Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, η μειωμένη τιμή του LPG σε σχέση με τους υπόλοιπους τύπους καυσίμων, οφείλεται κυρίως σε δύο λόγους. Ο πρώτος ανάγεται στη φορολογία που επιβάλλεται και ο δεύτερος αφορά στην προσφορά. Πιο αναλυτικά, σήμερα η τελική τιμή πώλησης της βενζίνης στον καταναλωτή περιλαμβάνει περίπου 60% φόρους και δασμούς. Για το diesel κίνησης το ποσοστό αυτό είναι περίπου 50% , ενώ για το LPG το ποσοστό αντιστοιχεί περίπου στο 25%-30% της τελικής τιμής. Επίσης, όπως τονίζεται από τους ειδικούς, το υγραέριο δημιουργείται σε αφθονία ποσοτήτων σε παγκόσμια βάση και μπορεί πρακτικά να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες εκατομμυρίων πολιτών σε όλο των κόσμο.
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η περιβαλλοντική πολιτική που ακολουθείται αναφέρει ότι, η χρήση υγραερίου πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά σε βάθος χρόνου, καθώς είναι ένας τρόπος ώστε να περιορισθούν οι εκπομπές ρύπων (η σχετικά μικρή φορολογία που επιβάλλεται είναι απόρροια αυτής της πολιτικής και σύμφωνα με τις προβλέψεις υπολογίζεται ότι το 2020 στην Ευρώπη, το 10% των οχημάτων θα χρησιμοποιούν υγραέριο). Τέλος, αξίζει να τονίσουμε ότι, η Διεθνής Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (International Panel on Climate Change - IPPC) έχει εξαιρέσει το υγραέριο κίνησης από τα αέρια που ενισχύουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Λίγα νούμερα
Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για το υγραέριο (AEGPL), αν επαληθευτούν οι προβλέψεις που θέλουν
το 10% των οχημάτων στην Ευρώπη το 2020 να είναι υγραεριοκίνητα, τότε η Ευρώπη θα επιτύχει:
Μείωση κατά 20,3 δισεκατομμύρια ευρώ στα περιβαλλοντικά έξοδα, λόγω των μειωμένων εκπομπών ρύπων
Περιορισμό κατά 350 εκατομμύρια τόνους στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Εξοικονόμηση 41,2 εκατομμυρίων ευρώ από το κόστος χρήσης των οχημάτων (οι οδηγοί τους).
Mε τον «αέρα» της εγγύησης
Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που προχωρούν σε μετατροπή του οχήματος τους σε LPG, εκτός από τα οικονομικά οφέλη που απολαμβάνουν, μπορούν να λάβουν και 2ετή εγγύηση για όλα τα μέρη του συστήματος που εγκαταστάθηκαν. Και αυτό γιατί, οι περισσότεροι μετατροπείς δίνουν, κατά μέσο όρο, δύο χρόνια εγγύηση σε ό,τι αφορά στη δική τους εγκατάσταση και στη λειτουργία της. Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο σημείο θα πρέπει να το διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε στην οποιαδήποτε μετατροπή. Επίσης, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, κάποιες επίσημες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων αναγνωρίζουν αυτού του είδους τις μετατροπές, ούτως ώστε η εργοστασιακή εγγύηση που ενδεχομένως να έχουμε, να συνεχίζει να είναι σε ισχύ και μετά το πέρας των εργασιών. Συνήθως, για αυτές τις περιπτώσεις, ο μοναδικός περιορισμός που τίθεται είναι η οποιαδήποτε βλάβη να μην έχει προκληθεί εξαιτίας σφάλματος στην εγκατάσταση του υγραερίου.
Έρευνα: η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ικανοποιημένη από τη μετατροπή σε LPG
Πραγματοποιήσαμε μια έρευνα μεταξύ των κατόχων αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ως εναλλακτικό καύσιμο το υγραέριο. Στη συγκεκριμένη έρευνα συμμετείχαν εκατοντάδες ιδιοκτήτες, οι οποίοι μέσω του ειδικού ερωτηματολογίου μας κατέθεσαν τη δική τους εμπειρία από την μετατροπή που πραγματοποίησαν. Η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) των κατόχων-συμμετεχόντων δηλώνει την απόλυτη σχεδόν ικανοποίηση της, σχετικά με το υγραέριο.
Oι τομείς αξιολόγησης αφορούσαν στους εξής τομείς:
Κατανάλωση
Επιδόσεις
Αυτονομία
Δίκτυο ανεφοδιασμού
Γενική εικόνα από LPG
92% θετικές απόψεις για την κατανάλωση
Βάσει των ευρημάτων της έρευνας που πραγματοποιήσαμε, η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων δηλώνει ικανοποιημένη από την κατανάλωση που παρουσιάζει το αυτοκίνητό τους, μετά την μετατροπή που πραγματοποίησαν (αθροιστικά τα ποσοστά των θετικών σχολίων φθάνουν στο 92%!). Φυσικά, η συγκεκριμένη ερώτηση που αφορά στην κατανάλωση βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με τη μειωμένη τιμή του υγραερίου έναντι της βενζίνης.
Καμία διαφορά στις επιδόσεις σύμφωνα με το 89%
Όπως έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές, δεν παρατηρούνται διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ της εναλλαγής υγραερίου και βενζίνης. Αυτό αποδεικνύεται και από τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας, όπου το 89% αναφέρει ότι είναι από πάρα πολύ έως αρκετά ικανοποιημένο από τις επιδόσεις που παρουσιάζει το υγραέριο.
89% θετικοί για την αύξηση της αυτονομίας
Η μετατροπή ενός αυτοκινήτου σε υγραεριοκίνητο δίνει το πλεονέκτημα της αύξησης της αυτονομίας του με συνδυασμό των δύο τύπων καυσίμου. Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα που συλλέξαμε, το 89% συνολικά των συμμετεχόντων εκφράζει θετική γνώμη σχετικά με την αύξηση της αυτονομίας.
Το 94% δηλώνει ικανοποιημένο από την υγραεριοκίνηση
Με το συγκεκριμένο ερώτημα προσπαθήσαμε να καταγράψουμε τη συνολική εικόνα που έχουν διαμορφώσει οι ιδιοκτήτες LPG οχημάτων, σχετικά με την υγραεριοκίνηση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 94% εκφράζει θετικές απόψεις, ενώ μόλις το 6% συνολικά απαντά είναι ότι είναι λίγο έως καθόλου ικανοποιημένο.
Το δίκτυο ανεφοδιασμού χρειάζεται ανάπτυξη
Όπως προκύπτει, ο σημερινός αριθμός πρατηρίων που διαθέτουν υγραέριο κρίνεται ως μη επαρκής από την πλειοψηφία των ιδιοκτητών υγραεριοκίνητων αυτοκινήτων, με δεδομένη την αύξηση της ζήτησης. Συνεπώς, μια ενδεχόμενη αύξηση του δικτύου ανεφοδιασμού Autogas από πλευράς εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, ίσως αποτελέσει κίνητρο, ώστε ακόμη περισσότεροι ιδιοκτήτες οχημάτων να προχωρήσουν σε μετατροπή υγραερίου.