Πολλαπλά τα «κέρδη» του LPG
Το υγραέριο κίνησης, προσφέρει στους οδηγούς εξοικονόμηση χρημάτων (έως 1.000 ευρώ το χρόνο) αλλά επιπλέον συντελεί στη μείωση των εκπομπών επικίνδυνων ρύπων.
Οι καιροί αλλάζουν και οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία δεν πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους. Αλλωστε, βασικοί φορείς των αλλαγών αυτών είναι οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που, ως γνωστόν, έχουν επιδοθεί σε μία άτυπη «κούρσα» εξέλιξης νέων και περισσότερο οικολογικών κινητήρων. Βέβαια, το οικολογικό ενδιαφέρον όλων σχετίζεται και άμεσα με τα πολύ ακριβά πλέον καύσιμα, στοιχείο που εκτινάσσει το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, πολλοί (ιδιώτες ή και εταιρείες με στόλους οχημάτων) έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως είναι το υγραέριο (LPG) που προσφέρει δύο πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα. Είναι πιο φθηνό στην αγορά του από τη βενζίνη και ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον.
Το LPG είναι πιο φθηνό στην αγορά του από τη βενζίνη και ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον.
Πώς δουλεύει το σύστημα;
Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί προκειμένου αυτό να φτάνει στον ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Εκεί, το υγραέριο μετατρέπεται από υγρή σε αέρια μορφή. Στη συνέχεια, διοχετεύεται μέσω ενός σωλήνα στο φίλτρο υγραερίου και έπειτα στη μπεκιέρα προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα για να γίνει η καύση. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών, υπεύθυνος είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος που εφόσον τεθεί σε λειτουργία παρακάμπτει τον βασικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου λειτουργώντας όμως, σε σχέση με τη μπεκιέρα, στους ίδιους παλμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να μπερδεύει τον εργοστασιακό εγκέφαλο για να μην φθείρονται τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Κατά την εκκίνηση του κινητήρα λοιπόν, η λειτουργία γίνεται με βενζίνη και περιμένουμε ώσπου ο δείκτης της θερμοκρασίας του κινητήρα να φτάσει τους 30 με 40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου είτε μέσω του σχετικού διακόπτη είτε αυτόματα να επιλεγεί το υγραέριο για καύσιμο.
To ρεζερβουάρ
Το ρεζερβουάρ αποτελείται από ειδικές επενδύσεις που μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν ατσάλι πάχους περίπου 5 χιλιοστών. Ζυγίζει περίπου 30 με 40 κιλά κενό και 55 με 60 κιλά γεμάτο. Υπολογίστε λοιπόν ότι ζυγίζει περίπου όσο ένα μικρόσωμο άτομο. Πάντως στις περισσότερες των περιπτώσεων πρέπει να έχουμε υπό όψιν μας πως το ρεζερβουάρ του υγραερίου μπορεί να μας «κλέψει» ίσως και όλο το χώρο της ρεζέρβας ή τουλάχιστον το μισό πορτμπαγκάζ, ανάλογα με τον τύπο που θα επιλέξουμε.
Μέριμνα για ασφάλεια
Το υγραέριο από τη φύση του διαθέτει εκρηκτικές ιδιότητες. Σύμφωνα πάντως με τις εταιρείες και τους πιστοποιημένους μετατροπείς, πρόβλημα έκρηξης ή πυρκαγιάς, μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ αλλά και το σύστημα συνολικά, διαθέτει ειδικές βαλβίδες ασφαλείας, οι οποίες π.χ σε περίπτωση φωτιάς από ατύχημα, αποκόπτουν την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα αλλά και φροντίζουν ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται στην ατμόσφαιρα.
Service πριν την εγκατάσταση και συμβουλή από τον κατασκευαστή
Αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίζουμε είναι πως πριν εγκαταστήσουμε kit υγραερίου στο αυτοκίνητό μας, επιβάλλεται να κάνουμε ένα ολοκληρωμένο service στον κινητήρα. Όλες οι ρυθμίσεις θα γίνουν στα ήδη υπάρχοντα δεδομένα του μοτέρ και προκειμένου να δουλεύει σωστά, πρέπει να βρίσκεται σε άριστη κατάσταση. Επίσης, κρίνεται σκόπιμο να μιλήσουμε με την εταιρεία που εκπροσωπεί τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου μας προκειμένου να διαπιστώσουμε αν ο κινητήρας και τα λεγόμενα «σωθικά» του καλύπτουν τις προδιαγραφές της υγραεριοκίνησης. Υπάρχουν περιπτώσεις που συγκεκριμένοι κατασκευαστές δεν το συνιστούν.
Κιτ για κινητήρες άμεσου ψεκασμού – Διαφορετικές φιλοσοφίες
Για τους απλούς κινητήρες πολλαπλού ψεκασμού, η μετατροπή είναι πιο απλή υπόθεση. Όμως με τα καινούριας τεχνολογίας μοτέρ που πραγματοποιούν άμεσο ψεκασμό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να είμαστε βέβαιοι πως ο εγκαταστάτης γνωρίζει καλά τη δουλειά του και πως το σύστημα που τοποθετούμε είναι δοκιμασμένο επί της ουσίας. Επίσης, αυτά τα συστήματα έχουν και μεγάλες διαφορές μεταξύ τους. Για παράδειγμα, υπάρχουν kit για κινητήρες TSI της VW (όπως αυτό της ολλανδικής εταιρείας Vialle) που πραγματοποιούν άμεσο ψεκασμό και χρησιμοποιούν τα μπεκ της βενζίνης, ενώ μας επιτρέπουν να κινούμαστε με υγραέριο από την πρώτη στιγμή που θα βάλουμε μπροστά. Εναλλακτικά, υπάρχουν άλλα συστήματα για μοτέρ άμεσου ψεκασμού (όχι για TSI) που απαιτούν να ξεκινήσουμε με βενζίνη, μέχρι ο κινητήρας να έρθει σε κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας. Ακόμα, άλλα συστήματα προβλέπουν πως το υγραέριο χρησιμοποιείται μόνο όταν οι στροφές λειτουργίας του κινητήρα βρίσκονται μεταξύ των 1.200 σ.α.λ. και 5.400 σ.α.λ. Πριν και μετά από αυτό το φάσμα στροφών λειτουργίας, γυρνούν αυτόματα στη βενζίνη. Ειδικά λοιπόν, αν ο κινητήρας του αυτοκινήτου που έχουμε είναι άμεσου ψεκασμού, πρέπει να ενημερωθούμε σωστά για τη λειτουργία του kit που θα τοποθετήσουμε καθώς και για το ποσοστό αξιοπιστίας του σε βάθος χρόνου.