Απαράμιλλο
3.495 Επισκέψεις στο άρθρο (5/2/2013)
Το νέο Setra ComfortClass 500 είναι, κατά γενική ομολογία, το πιο προηγμένο τεχνολογικά τουριστικό λεωφορείο της εποχής μας. Παράλληλα, το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας που προσφέρει στους επιβάτες του είναι υπεράνω αρνητικής κριτικής, ενώ και η σχεδίαση, τόσο του αμαξώματος, όσο και του εσωτερικού, κερδίζει άμεσα τις εντυπώσεις.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν τους βασικούς λόγους για τους οποίους ακόμη και η πιο μικρή μετακίνηση με το νέο… πόνημα των ανθρώπων της Setra, είτε από την θέση του οδηγού είτε από αυτή του επιβάτη, μετατρέπεται σε μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Ωστόσο, η εξέλιξη της –έτσι και αλλιώς πολύ καλής- προηγούμενης γενιάς του ComfortClass 500 δεν ήταν και τόσο εύκολη υπόθεση, δεδομένου ότι, οι νέες διατάξεις που αφορούν στους κινητήρες (τεχνολογίας Euro6 πλέον) αλλά και το επίπεδο ασφάλειας που τα λεωφορεία επιβάλλεται να πληρούν, θέτουν σημαντικά εμπόδια στις κατασκευάστριες εταιρείες.
Το συνολικό βάρος των οχημάτων έπρεπε να μειωθεί προκειμένου να αντισταθμιστεί το αυξημένο βάρος των νέων κινητήρων BlueEfficiency Power της Mercedes-Benz, ενώ το σύστημα ψύξης τους επέβαλε σημαντικές μετατροπές στη δομή του πίσω τμήματος του λεωφορείου.
ΠαρΆ όλα αυτά, οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί της Setra όχι μόνο κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αλλά πήγαν τα πράγματα… ένα βήμα παρακάτω.
Το νέο ComfortClass 500 καλύπτει από τώρα τις αυστηρότατες προδιαγραφές Κοινοτικών Οδηγιών όπως είναι π.χ. η ECE-R66/01 που αναμένεται τεθεί σε ισχύ το 2017(!) και προβλέπει πολλαπλά ελάχιστα προαπαιτούμενα ως προς την ασφάλεια των επιβατών ακόμα και στην περίπτωση ανατροπής του οχήματος.
Επιπρόσθετα, η σχεδίαση του αμαξώματος δεν είναι μόνο αισθητικά άρτια, αλλά εξυπηρετεί και πιο σημαντικούς –λειτουργικούς- σκοπούς.
Μέσω αυτής, ο αεροδυναμικός συντελεστής του νέου Setra ComfortClass 500 έχει μειωθεί κατά 20% στο 0,33, μια επίδοση αντίστοιχη πολλών νέων επιβατικών οχημάτων που κινούνται αυτή τη στιγμή στους δρόμους της ΕΕ και έχει επιφέρει την εξαιρετική μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου (έως και κατά 6% σε σχέση με την προηγούμενη γενιά με κινητήρες Euro5).
Κομψότητα και άνεση στον υπερθετικό βαθμό
Με το συνολικό μήκος του αμαξώματος όλων των εκδόσεων της νέας γενιάς να έχει αυξηθεί κατά 95 χλστ. σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, οι σχεδιαστές είχαν την ευκαιρία να βελτιώσουν πολλά στοιχεία και του εσωτερικού σε θέματα άνεσης αλλά και ασφάλειας.
Σε ό,τι αφορά στο χώρο για τον οδηγό, το ταμπλό, ο πίνακας οργάνων αλλά και η κεντρική κονσόλα έχουν επανασχεδιαστεί, με τα χειριστήρια να έχουν νέα διάταξη που βελτιώνει σημαντικά την ευκολία στο χειρισμό τους.
Παράλληλα, το κάθισμα του οδηγού είναι τοποθετημένο πιο ψηλά (+50 χλστ.) βελτιώνοντας έτσι το περιμετρικό οπτικό του πεδίο, ενώ οι ρυθμίσεις τόσο καθΆ ύψος όσο και κατά το διαμήκη άξονα του οχήματος έχουν αυξηθεί (+/- 120 χλστ. και +/- 230 χλστ. αντίστοιχα έναντι +/- 100 χλστ. και +/- 200 χλστ. στην προηγούμενη γενιά).
Σε ό,τι αφορά τώρα στους επιβάτες, τα νέου τύπου καθίσματα κερδίζουν άμεσα τις εντυπώσεις ως προς την άνεση που προσφέρουν σε όλους τους σωματοτύπους ενώ και το ωφέλιμο εσωτερικό ύψος σε όλο το μήκος του κεντρικού διαδρόμου έχει αυξηθεί στα 2.100 χλστ. Φυσικά, περιττεύει να αναφερθούμε στα ιδιαίτερα προηγμένα συστήματα πολυμέσων, κλιματισμού, θέρμανσης κ.ά. με τα οποία το νέο ComfortClass 500 μπορεί να αποκτηθεί.
Πλήρως διαφοροποιημένη είναι όμως και η εμπρόσθια είσοδος του οχήματος με το κάθισμα του συνοδηγού να έχει τοποθετηθεί πιο δεξιά και πίσω. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση του συνολικού πλάτους της εμπρόσθιας θύρας, μεταφράζεται στην σημαντική βελτίωσης της διαδικασίας εισόδου στο όχημα.
Τέλος σε ότι αφορά στις διάφορες εκδόσεις του νέου γερμανικού τουριστικού οχήματος αξίζει να αναφέρουμε πως στο εσωτερικό του μπορούν να φιλοξενηθούν από 51- 59 επιβάτες με τον χώρο για τις αποσκευές να έχει ωφέλιμο όγκο από 9,7 έως και 11,9 κ.μ. (περιορίζεται στο ελάχιστο των 6,9 κ.μ. στην περίπτωση ύπαρξης τουαλέτας αλλά και κουκέτας για τον οδηγό).
Πρωτόγνωρη αίσθηση στον δρόμο
Ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος έχει περάσει… ώρες μελετώντας το βιβλίο του κατασκευαστή του νέου Setra ComfoClass 500, τίποτε δεν μπορεί να τον προετοιμάσει για την άνεση, την ευκολία στον χειρισμό και τη σχεδόν… απόλυτη έλλειψη θορύβου που θα βιώσει καθισμένος πίσω από το τιμόνι του.
Εφοδιασμένο με ορισμένα από τα πιο πρωτοποριακά συστήματα ελέγχου της οδικής του συμπεριφοράς, όπως τα SPA (Lane Departure Warning), ART (Adaptive Cruise Control), ABA2 (Brake Assist 2), ATAS (Attention Assist) κ.ά. το νέο ComfortClass 500 είναι σε θέση να προσφέρει «λύσεις» στον οδηγό ακόμα και στις πιο… δύσκολες –αναπάντεχες- στιγμές που μπορεί να συναντήσει κατά τη διάρκεια του δρομολογίου. Παράλληλα, ελέγχει συστηματικά την συμπεριφορά και τους χειρισμούς που αυτός πραγματοποιεί και είναι σε θέση ακόμα και να τον προτρέψει να κάνει ένα διάλλειμα στην περίπτωση που διαπιστώσει προβλήματα.
Πέραν αυτού, ο νέος εκπρόσωπος της Setra εφοδιάζεται με ελαστικά περιορισμένης αντίστασης και, κατά την κίνηση σε ταχύτητες άνω των 95 χλμ./ώρα, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση χαμηλώνει μειώνοντας την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος κατά 20 χλστ. Αν και στην πράξη, οι επιπτώσεις αμφότερων των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών δεν μπορούν να γίνουν άμεσα αντιληπτές, στην πραγματικότητα επιφέρουν επιπλέον εξοικονόμηση καυσίμου.
Κινητήρες Euro6 με ισχύ 428 ή 476 ίππων
Τα δύο 6κύλινδρα μηχανικά σύνολα που προσφέρονται με το νέο Setra ComfortClass 500 είναι χωρητικότητας 10,7 και 12,8 λτ. και αποδίδουν ισχύ 428 ή 476 ίππων και ροπή 2.100 ή 2.300 Nm αντίστοιχα.
Αμφότερα καλύπτουν τις προδιαγραφές ρύπων της Euro6 ενώ σε σχέση με τους κινητήρες που αντικαθιστούν, διακρίνονται για την αυξημένη απόδοση και τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Παράλληλα όμως, ο ιδιοκτήτης του νέου τουριστικού λεωφορείου της Setra θα επωφεληθεί από τα αυξημένα διαστήματα μεταξύ των σέρβις τους (ανά 120.000 χλμ. έναντι 90.000 χλμ. στο προηγούμενο μοντέλο).
Πέραν όμως αυτού, το νέο φίλτρο μικροσωματιδίων των εν λόγω Euro6 κινητήρων απαιτεί συντήρηση για πρώτη φορά στα 360.000 χλμ. και μετέπειτα κάθε 240.000 χλμ. ενώ ο συμπλέκτης δεν απαιτεί συντήρηση σε όλο τον κύκλο ζωής του.
Αντίστοιχες βελτιώσεις έχουν πραγματοποιηθεί στο σύστημα ψύξης του κινητήρα (αυξημένη απόδοση κατά 30%) ενώ παράλληλα έχουν μειωθεί τα επίπεδα θορύβου και κραδασμών.
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ύπαρξη του νέου αυτοματοποιημένου κιβωτίου PowerShift, με ειδικές ρυθμίσεις για χρήση στα λεωφορεία, έχουν επιφέρει την μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου κατά 5%-6% σε σχέση με τη προηγούμενη γενιά ενώ στις πρόσφατες δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες χρήσης της Setra (Record Run Buses 2012), η… διαφορά στη μέση κατανάλωση καυσίμου μεταξύ των δύο γενιών του ComfortClass 500 ανήλθε στο 8,2%.