Μειώστε το οικολογικό… αποτύπωμα του οχήματος σας
3.343 Επισκέψεις στο άρθρο (13/5/2014)
Αν το επαγγελματικό σας όχημα διαθέτει κινητήρας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας προγενέστερης της Euro5, η εταιρεία Αφοί Δημόκα προσφέρει την δυνατότητα «μετατροπής» του καθώς και την θεαματική μείωση των εκπομπών ρύπων του. Πως μπορεί να γίνει αυτό; Απλούστατα, με την τοποθέτηση –μεταξύ άλλων- ενός νέου ειδικού φίλτρου μικροσωματιδίων (DPF).
Στο πλαίσιο της προσπάθειας για βελτίωση της προστασίας του περιβάλλοντος, οι αρμόδιοι φορείς της ΕΕ έχουν επιβάλλει τον αυστηρό έλεγχο των εκπομπών ρύπων σε όλους τους τύπους οχημάτων που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης επικράτειας της Ευρώπης.
Στην παρούσα φάση, από τις αρχές του 2014, όλα τα νέο-ταξινομούμενα βαρέα επαγγελματικά οχήματα επιβάλλεται πλέον να πληρούν τις προδιαγραφές της Euro6.
Οι εν λόγω πιέσεις, έχουν επιφέρει σημαντικά προβλήματα στις εταιρείες κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων οι οποίες, έχουν… αναγκαστεί να δαπανήσουν πολλά δις ευρώ (συνολικά) προκειμένου να εξελίξουν νέας τεχνολογίας κινητήρες με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων που καλύπτουν τις προδιαγραφές του εκάστοτε Κοινοτικού Πρωτοκόλλου (Euro1, 2, 3, 4, 5, EEV, Euro6 κ.ο.κ.).
Σας να μην έφτανε αυτό, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όπως π.χ. οι Αυστρία, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Νορβηγία, Ιταλία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Σουηδία, Μ. Βρετανία κ.ά., έχουν δημιουργηθεί ειδικές Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (LEZ: Low Emission Zones).
Εν τάχει, οι «LEZ» είναι ουσιαστικά περιοχές ή ακόμη και δρόμοι, στις οποίες απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων με κινητήρες παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπως π.χ. ο Πράσινος Δακτύλιος που ισχύει για το κέντρο της πρωτεύουσας, αλλά με ακόμη αυστηρότερα κριτήρια και –επιπλέον- σαφέστατα καλύτερο έλεγχο της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Παρά το γεγονός ότι όλοι μας πρέπει να χαιρετίζουμε τις προσπάθειες της ΕΕ για τη μείωση της περιβαλλοντικής –ατμοσφαιρικής στην προκείμενη περίπτωση- ρύπανσης, δημιουργείται ένα μείζον πρόβλημα για τους κατόχους επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ιδιαίτερα και λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής «στενότητας» της συντριπτικής μερίδας των εταιρειών.
Αυτό συμβαίνει γιατί, προκειμένου να είναι σε θέση να προσφέρουν τις βέλτιστες υπηρεσίες στους πελάτες τους, επιβάλλεται να αντικαταστήσουν τα οχήματα τους με νέα, πιο «πράσινα», ένα γεγονός που συνεπάγεται σημαντικά προβλήματα στο λειτουργικό κόστος τους.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται να προσφέρει τις υπηρεσίες της η εταιρεία Αφοί Δημόκα με την τοποθέτηση Ειδικών Φίλτρων Κατακράτησης Σωματιδίων Πετρελαίου (DPF: Diesel Particulate Filters), τα οποία εξάλλου αποτελούν ένα από τα βασικότερα στοιχεία στο σύστημα επεξεργασίας των καυσαερίων, στα οχήματα με κινητήρες τεχνολογίας Euro5 & Euro6.
Τα φίλτρα DPF
Με τον όρο Diesel Particulate Filters προσδιορίζεται συνολική η τεχνολογία που αναπτύχθηκε με σκοπό τη μείωση των εκπομπών ρύπων στους πετρελαιοκινητήρες.
Η τεχνολογία DPF εστιάζεται στο φιλτράρισμα των καυσαερίων που εκπέμπονται από τον κινητήρα, σε πορώδες ανακρυσταλλοποιούμενο καρβίδιο σιλικόνης, η χρήση του οποίου, χάρη στην μεγάλη αντίσταση που εμφανίζει στη θερμότητα, διασφαλίζει την απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον απόδοση, αλλά και την μεγάλη διάρκεια του φίλτρου.
Οι ειδικές Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων
Τα οχήματα που επιτρέπεται να κυκλοφορούν εντός των ειδικών Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (LEZ), κατηγοριοποιούνται βάσει των κλάσεων Euro 0 – 6. Πριν λοιπόν κάποιος ταξιδέψει και εισέλθει εντός μιας τέτοιας Ζώνης πρέπει να ελέγξει και να συγκρίνει τις προδιαγραφές του οχήματος με τα δεδομένα που απαιτούνται για την κυκλοφορία σε εκάστοτε LEZ.
Οι περιορισμοί αφορούν συνήθως τα φορτηγά με μεικτό βάρος άνω των 3,5t., τα λεωφορεία με μεικτό άνω των 5t. ωστόσο, αρκετές φορές περιλαμβάνουν και τα Ι.Χ. οχήματα αλλά και τα δίκυκλα.
Η λειτουργία των LEZ είναι φυσικά 24ωρη και οι περιορισμοί ισχύουν 365 ημέρες/έτος.
Από τι αποτελείται το σύστημα
Για τις ανάγκες μείωσης των εκπομπών ρύπων, στο σύστημα του φίλτρου DPF περιλαμβάνονται τα ακόλουθα στοιχεία:
- Καζανάκι εξάτμισης από ανοξείδωτο χάλυβα, στο οποίο περιέχεται το σώμα του φίλτρου από πορώδες καρβίδιο σιλικόνης.
- Σύστημα ελέγχου της πίεσης στην εξάτμιση με προειδοποιητική ένδειξη στο ταμπλό ου οχήματος, προσαρμοσμένο να ενημερώνει για τη μέγιστη πίεση που είναι αποδεκτή για τον κάθε κινητήρα.
- Καταλύτης με μορφή κηρύθρας επιχρισμένης με πλατίνα, που αυξάνει την οξείδωση των καυσαερίων και επιτρέπει την αναγέννηση/καύση των σωματιδίων που συλλέγονται στο φίλτρο, ξεκινώντας από θερμοκρασία 250ο C. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την μείωση της συγκέντρωσης των μικροσωματιδίων στα καυσαέρια που εκλύονται στην ατμόσφαιρα έως και κατά 99,7% (PN) και άνω του 95% (PM) (Πηγή: JR Cod Ispra – Κοινό Ερευνητικό Κέντρο της ΕΕ).
Παράλληλα, οι εκπομπές υδρογονανθράκων (HC) μειώνονται σε ποσοστό άνω του 95% ενώ, το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) μειώνεται περισσότερο από 75%.
Ποια είναι τα οφέλη του συστήματος
Με αυτόν τον τρόπο, ο ιδιοκτήτης ενός επαγγελματικού οχήματος (ας πούμε λεωφορείου ή φορτηγού), είναι σε θέση να αναβαθμίσει την αντιρρυπαντική του ταυτότητα και από Euro 0 – 4, είναι σε θέση να το μετατρέψει σε Euro 5 – 6, τουλάχιστον ως προς την συγκέντρωση των μικροσωματιδίων.
Παράλληλα, για τις επιχειρήσεις που επιβάλλεται να βγάζουν τα οχήματα τους και εκτός Ελλάδος, σε χώρες – μέλη της ΕΕ όπου ισχύουν οι προαναφερθείσες ζώνες «LEZ», υπάρχει σχετική νομοθεσία που καλύπτει τα οχήματα που έχουν διασκευαστεί κατά τέτοιον τρόπο.
Παράλληλα, η διαδικασία τοποθέτησης του συστήματος είναι ιδιαίτερα απλή καθώς στην ουσία αντικαθίσταται το καζανάκι της εξάτμισης, ενώ και το κόστος της είναι σημαντικά μικρότερο σε σχέση με τις… εναλλακτικές λύσεις.
Τέλος, ο καθαρισμός του ειδικού φίλτρου πραγματοποιείται κάθε 200.000 χλμ. ενώ, ο αφαιρούμενος καταλύτης επιτρέπει τον περιοδικό του καθαρισμό, ελαχιστοποιώντας το κόστος.