Το αστικό λεωφορείο «Phileas» της Ολλανδικής APTS συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο πρωτοποριακών σχεδιαστικά οχημάτων της κατηγορίας του. Παράλληλα αναμένεται να αποτελέσει και το πρώτο 18μετρο όχημα της κατηγορίας του που θα εφοδιάζεται με κυψέλες υδρογόνου.
Η εταιρεία «Advanced Public Transoport Systemd BV» (APTS), μέλος του Ομίλου VDL Bus & Coach, έχει να επιδείξει ένα από τα πιο πρωτοποριακά σε σχεδίαση, αστικά λεωφορεία της αγοράς. Ο λόγος για το «Phileas».
Πέραν όμως της ελκυστικής και αναμφίβολα ελκυστικής σχεδίασης του, το εν λόγω τριαξονικό λεωφορείο έχει να επιδείξει και μια πληθώρα καινοτομικών λύσεων αναφορικά με την χωροταξική διαρρύθμιση του εσωτερικού και την τεχνολογία των επιμέρους μηχανικών μερών του.
Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε το γεγονός ότι η APTS σκοπεύει να κατασκευάσει στο άμεσο προσεχές διάστημα τις πρώτες εκδόσεις του Phileas οι οποίες θα κινούνται χάρη στην χρήση υδρογόνου ως καύσιμο με την βοήθεια της τεχνολογίας «κυψελών καυσίμου» (fuel cells).
Πιο συγκεκριμένα, η εξέλιξη του εν λόγω προγράμματος αποτελεί μέρος της συνεργασίας της Ολλανδικής κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης της Βεστφαλίας (Γερμανία) και αφορά στην δημιουργία νέου τύπου αστικών λεωφορείων μηδενικών ρύπων.
Η APTS αναμένεται να κατασκευάσει συνολικά τέσσερα υδρογονοκίνητα Phileas εκ των οποίων, τα δύο προορίζονται για την πόλη του ¶μστερνταμ και τα άλλα δύο για την Κολωνία. Οι διαφορές μεταξύ του εστιάζονται στο γεγονός ότι τα οχήματα που προορίζονται για την Ολλανδία θα κάνουν χρήση πυκνωτών για την αποθήκευση της ενέργειας ενώ αυτά που προορίζονται για την Γερμανία θα χρησιμοποιούν έναν εξελιγμένο τύπο μπαταριών.
Τα πρώτα –τέτοιου τύπου- Phileas αναμένεται να παραδοθούν προς το τέλος του 2009, ενώ τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν έως τον Μάιο του 2010.
Αξίζει να σημειώσουμε πως το Phileas fuel cells θα είναι και το πρώτο λεωφορείο με μήκος 18 μέτρων που θα κάνει χρήση την εν λόγω τεχνολογία των κυψελών καυσίμου καθώς μέχρι τώρα όλα τα λεωφορεία που έχουν υιοθετήσει (έστω και πιλοτικά) την συγκεκριμένη τεχνολογία θα ήταν άνω των 13,5 μέτρων.
Οι υπεύθυνοι του εγχειρήματος αναφέρουν πως η τεχνολογία fuel cells ουσιαστικά δεν εκλύει ρύπους στην ατμόσφαιρα ενώ χάρη στο πρόγραμμα εξέλιξης με την βοήθεια της APTS αναμένεται να επιτευχθεί μείωση κατά 50% της απαιτούμενης ενέργειας για την κίνηση του οχήματος.
Το σημαντικότερο πρόβλημα που είχαν να επιλύσουν ήταν πως το σύστημα των δεξαμενών υδρογόνου και του συστήματος των fuel cells επιβαρύνει σημαντικά με το βάρος και τον όγκο του, τις μεταφορικές δυνατότητες ενός οχήματος. Παρόλα αυτά σύμφωνα με τις δηλώσεις των τεχνικών, τα νέα Phileas αναμένεται να μπορούν να μεταφέρουν από 105- 140 επιβάτες.