ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing

Όλα τα μελλοντικά υβριδικά λεωφορεία

3.227 Επισκέψεις στο άρθρο (14/7/2009)

Στην έκθεση «Mobility & City», η οποία πραγματοποιήθηκε παράλληλα με το 58ο Συνέδριο του UITP (από 7- 11 Ιουνίου στη Βιέννη), εταιρείες όπως οι MAN, Neoplan, Mercedes-Benz, Scania, Solaris, Temsa, Van Hool, VDL Bus & Coach, Volvo Buses, παρουσίασαν όλες τις νέες εξελίξεις.

Περισσότερες από 350 εταιρείες από 40 χώρες (σε παγκόσμιο επίπεδο) οι οποίες δραστηριοποιούνται στην κατασκευή λεωφορείων, Τραμ και λοιπών οχημάτων., έλαβαν μέρος στην παράλληλη έκθεση «Mobility & City».

Στις εγκαταστάσεις συνολικού εμβαδού 26.000 τ.μ., της προαναφερθείσας έκθεσης, εταιρείες όπως οι MAN, Neoplan, Mercedes-Benz, Scania, Solaris, Temsa, Van Hool, VDL Bus & Coach, Volvo Buses, καθώς και πολλές ακόμα όπως οι Allison, Cummins, Voith, ZF κ.λ.π. έσπευσαν να παρουσιάσουν όλες τις νέες εξελίξεις στον τομέα των λεωφορείων και όχι μόνο.

MAN- Neoplan

Σαφέστατα, το πιο ενδιαφέρον έκθεμα της MAN Nutzfahrzeuge AG κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Mobility & City» ήταν το αστικό MAN Lion’s City Hybrid που βρίσκεται στο τελικό στάδιο πριν την εισαγωγή του στις γραμμές μαζικής παραγωγής και αναμένεται να ξεκινήσει την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού πολλών Ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων μέσα στο 2010.
Βασικά χαρακτηριστικά του εν λόγω οχήματος είναι η εξαιρετικά ελκυστική και λειτουργική σχεδίαση του οχήματος, βασισμένη στις αρχές της «EfficiencyDesign» ιδεολογίας της MAN..
Χάρη στο υβριδικό σύστημα κινητήρων που περιλαμβάνει πετρελαιοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα, οι μηχανικοί της ΜΑΝ εκτιμούν πως μπορούν να εξοικονομηθούν καύσιμα σε ποσοστό έως και 30% σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα.
Παράλληλα ο κινητήρας εσωτερικής καύσης του MAN Lion’s City Hybrid είναι σε θέση να λειτουργήσει με βιοκαύσιμα, φυσικό αέριο ή υγραέριο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα αστικό λεωφορείο πραγματοποιεί περίπου 60.000 χλμ. σε ετήσια βάση, εκτιμάται πως η λειτουργία του εν λόγω λεωφορείου θα συμβάλει στην μείωση κατά 10 τόνους του διοξειδίου του άνθρακα.
Ο κινητήρας των 6,9 λτ. που κινεί το Lion’s City Hybrid αποδίδει ισχύ 254 ίππων και καλύπτει τις προδιαγραφές EEV.Χάρη σε ένα προηγμένο κεντρικό σύστημα διαχείρισης της ενέργειας που απαιτείται για την κίνηση των ηλεκτροκινητήρων με την ονομασία «i-MEM» (intelligent MAN Energy Management), η ενέργεια που εκλύεται κατά την επιβράδυνση του οχήματος μετατρέπεται από κινητική σε ηλεκτρική, το σύστημα κινητήρων απενεργοποιείται όταν το όχημα είναι σταθμευμένο ενώ και ο πετρελαιοκινητήρας παραμένει ανενεργός κατά την κίνηση του οχήματος εφόσον δεν απαιτείται η χρήση του για την κίνηση του οχήματος.

Mercedes-Benz

Η Mercedes-Benz επεφύλαξε για τους επισκέπτες στο περίπτερο της κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Mobility & City» την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του Citaro FuelCELL- Hybrid, ενός αστικού λεωφορείο με χαμηλό σασί που αναμένεται να παραχθεί σε περιορισμένο αριθμό οχημάτων μέσα στο 2010 προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από τις αστικές μεταφορές της πόλης του Αμβούργου.
Το εν λόγω λεωφορείο βασίζεται σε ένα σύστημα κυψελών καυσίμου (Fuel Cells) με καύσιμο το υδρογόνο για την κίνηση του. Ουσιαστικά το εν λόγω όχημα αποτελεί έναν συγκερασμό των νέων τεχνολογιών από το προγενέστερο Citaro G BlueTec Hybrid (με σύστημα πετρελαιοκινητήρα- ηλεκτροκινητήρα) καθώς επίσης και την πρώτη γενιά του Citaro με σύστημα Fuel Cells.
Σε σχέση με την πρώτη γενιά του Citaro FuelCELL, το λεωφορείο που παρουσιάστηκε στο UITP εμφανίζει πολλές και σημαντικές αλλαγές. Οι δεξαμενές με το –υπό πίεση- υδρογόνο να εδράζεται όπως και στο προηγούμενο μοντέλο στο εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος, ωστόσο αυτή είναι η μοναδική ομοιότητα καθώς τόσο οι δομικές αλλαγές όσο και τα νέα στοιχεία που πλέον φέρει το Citaro FuelCELL Hybrid έχουν επιφέρει μειωμένη κατανάλωση υδρογόνου. Για τον λόγο αυτό και οι δεξαμενές έχουν μειωθεί από τις 9 στις 7 (συνολική χωρητικότητα 35 κιλών υδρογόνου).
Η καρδιά του συστήματος Fuel Cell στο νέο υβριδικό Citaro αφορά σε δύο «συστάδες» που περιλαμβάνουν 396 κυψέλες υδρογόνου έκαστη και εδράζονται στην οροφή του οχήματος. Το σύστημα είναι σε θέση να παράγει ισχύ 120kW για τους τέσσερις ηλεκτροκινητήρες που αναλαμβάνουν την κίνηση του οχήματος και επιτρέπουν την κίνηση του οχήματος για αρκετά χιλιόμετρα μόνο με την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στις μπαταρίες του συστήματος.

Πέραν του Citaro με το σύστημα κυψελών υδρογόνου, η Mercedes-Benz παρουσίασε στο UITP και το Citaro G BlueTec Hybrid, ένα αστικό λεωφορείο με υβριδικό σύστημα πετρελαιοκινητήρα- ηλεκτροκινητήρα.
Ένα μεγάλο πλεονέκτημα της βελτιωμένης λειτουργίας των ηλεκτροκινητήρων και της αυξημένης απόδοσης τους αφορά στην δυνατότητα αντικατάστασης του πετρελαιοκινητήρα που χρησιμοποιείται στις συμβατικές εκδόσεις του Citaro με έναν μικρότερης χωρητικότητας.
Συγκεκριμένα, αντί για τον 12λιτρο, 6κύλινδρο σε σειρά, OM 457 LA, το Citaro G BlueTec Hybrid εφοδιάζεται με τον OM 924 LA των 4,8 λίτρων που αποδίδει ισχύ 218 ίππων. Μεταξύ άλλων έχει μειωθεί και το συνολικό απόβαρο του οχήματος καθώς το βάρος του 12λιτρου κινητήρα ανέρχεται στα 1.000 περίπου κιλά ενώ του OM 924 LA περιορίζεται στα μόλις 450 κιλά.

Scania Buses

Το παρόν στο περίπτερο της Scania κατά τη διάρκεια της «Mobility & City» έδωσε και πάλι ένα πρωτότυπο –τόσο σχεδιαστικά όσο και τεχνολογικά- αστικό λεωφορείο που πρωτοπαρουσιάστηκε από την Σουηδική εταιρεία, με κάποιες διαφορές, το Scania Hybrid Concept.
Το εν λόγω υβριδικό σύστημα ηλεκτροκινητήρα- κινητήρα εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται στο πρωτότυπο Scania Hybrid Concept, έχει να επιδείξει μια εκτεταμένη χρήση (πιλοτικά) σε κανονικές συνθήκες κίνησης σε αστικά λεωφορεία της Στοκχόλμης. Η Scania έχει χρησιμοποιήσει έξι 3αξονικά OmniLink με μήκος αμαξώματος 13,7 μέτρων προκειμένου να διαπιστώσει την βιωσιμότητα, αποδοτικότητα και αξιοπιστία του εν λόγω υβριδικού συστήματος κινητήρων της.
Σε ότι αφορά στο πρωτότυπο αστικό λεωφορείο που μονοπώλησε το ενδιαφέρον στο περίπτερο της Σουηδικής εταιρείας, αξίζει να σημειώσουμε πως στα βασικά του χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στοιχεία όπως η τοποθέτηση των τροχών στις άκρες του αμαξώματος, γεγονός που διασφαλίζει την εξαιρετική ευελιξία του οχήματος.
Παράλληλα ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι σε θέση να λειτουργήσει τόσο με αιθανόλη όσο και με άλλους τύπους καυσίμων όπως το φυσικό αέριο.

Solaris Bus & Coach

H Solaris Bus & Coach έχει ήδη να επιδείξει οχήματα με την «τελευταία λέξη» της τεχνολογίας αναφορικά με τα υβριδικά συστήματα κινητήρων.
Χαρακτηριστικά είναι η περίπτωση του Urbino 18 Hybrid που χρησιμοποιεί το υβριδικό σύστημα κινητήρων «ΕP50» που έχει εξελίξει η εταιρεία Allison Transmission. Το εν λόγω σύστημα κάνει χρήση δύο ηλεκτροκινητήρων που αποδίδουν συνδυασμένη ισχύ 150 kW και συνεπικουρούν έναν πετρελαιοκινητήρα 6,7 λίτρων με ισχύ 242 ίππων της Cummins.
Η Solaris έχει διεξάγει εκτεταμένες δοκιμές του υβριδικού της συστήματος για τα αστικά λεωφορεία και τα αποτελέσματα από την χρήση του έχουν αποδείξει πως η μέση κατανάλωση καυσίμου μειώνεται κατά 22- 24% σε σχέση με τα συμβατικής τεχνολογίας οχήματα.

Temsa

Η εξέλιξη για τα οχήματα της Tούρκικης εταιρείας δεν σταματά, καθώς στην έκθεση «Mobility & City» στην Βιέννη, παρουσίασε το Temsa CNG, μια έκδοση του εν λόγω αστικού λεωφορείου που καλύπτει επίσης τις προδιαγραφές των EEV αλλά αυτή την φορά ο κινητήρας του κάνει χρήση φυσικού αερίου ως καύσιμο.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους της Temsa, στο προσεχές μέλλον αναμένεται να παρουσιαστούν και άλλες εκδόσεις λεωφορείων της με φιλικότερους προς το περιβάλλον κινητήρες.
Σε ότι αφορά στο Avenue CNG, ένα από τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι το γεγονός ότι πέραν της σημαντικής μείωσης των εκπομπών βλαβερών ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά πετρελαιοκίνητα οχήματα, έχει διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα και το συνολικό απόβαρο του (11,9 τόνοι για τις εκδόσεις CNG και 10,3 τόνοι για τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις EEV).

Van Hool

H Van Hool έχει εξελίξει ένα παράλληλο σύστημα όπου ο πετρελαιοκινητήρας χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας για τον ηλεκτροκινητήρα που κινεί το όχημα, πάντα σε συνεργασία με την Siemens. Στην πράξη το εν λόγω υβριδικό λεωφορείο εκπέμπει σημαντικά μικρότερους ρύπους στο περιβάλλον ενώ μειωμένα είναι και τα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου.
Πέραν όμως του προαναφερθέντος συστήματος ηλεκτροκινητήρα- πετρελαιοκινητήρα, η Van Hool έχει εξελίξει και διαθέσει στην αγορά 4 αστικά λεωφορεία με σύστημα κυψελών υδρογόνου. Το εν λόγω σύστημα κάνει χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο και με μια αντεστραμμένη ηλεκτρολυτική διαδικασία είναι σε θέση να παράγει ηλεκτρική ενέργεια.
Αξίζει να σημειώσουμε μάλιστα πως το μοναδικό παράγωγο της συγκεκριμένης επεξεργασίας του υδρογόνου είναι… ατμός (νερό σε αέρια μορφή), ο οποίος και εκλύεται στην ατμόσφαιρα όντας απολύτως αβλαβής.

VDL Bus & Coach

Κατά την διάρκεια της έκθεσης του UITP στην Βιέννη, η Ολλανδική VDL Bus & Coach παρουσίασε μεταξύ άλλων την υβριδική έκδοση του 18μετρου αστικού πρωτότυπου Phileas που βασίζεται στην τεχνολογία κυψελών υδρογόνου (fuel cells).
Παράλληλα όμως η VDL έδωσε την ευκαιρία στους επισκέπτες της να δουν από κοντά και να ενημερωθούν για την πρώτη γενιά του υβριδικού αστικού λεωφορείου Citea CLF, το οποίο ήδη δοκιμάζεται πιλοτικά στις αστικές συγκοινωνίες διάφορων πόλεων της Ολλανδίας.
Το εν λόγω αστικό με χαμηλό σασί βασίζεται όπως και η πλειοψηφία των οχημάτων που παρουσιάζουμε σε ένα παράλληλα σύστημα ηλεκτροκινητήρα- πετρελαιοκινητήρα και σύμφωνα με τους υπευθύνους της VDL προσφέρει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ποσοστό έως και 50%, ενώ κατά 70% έχουν μειωθεί οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Τέλος ιδιαίτερα περιορισμένος είναι και ο θόρυβος που παράγεται κατά την λειτουργία του οχήματος.

Volvo Buses

Οι πρώτες παραγγελίες υβριδικών λεωφορείων της Volvo έχουν ήδη ληφθεί και η μαζική παραγωγή τέτοιας τεχνολογίας αστικών λεωφορείων από την Σουηδική εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2010.
Αναφερόμαστε στο Volvo 7700 Hybrid, μια έκδοση του δημοφιλούς εκπροσώπου της Volvo, η οποία βασίζεται σε ένα παράλληλο σύστημα ηλεκτροκινητήρα- πετρελαιοκινητήρα, προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου σε ποσοστό 30% και του υπόλοιπους βλαβερούς ρύπους κατά 40-50% σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους της Volvo Buses, η χρήση ενός 7700 Hybrid μειώνει την κατανάλωση ενέργειας που απαιτείται ανά επιβάτη κατά 50- 75% σε σχέση με τα Ι.Χ.
Οι δύο ειδών κινητήρες του 7700 Hybrid είναι σε θέση να λειτουργούν αυτόματα ή μεμονωμένα. Κατά την επιβράδυνση του οχήματος, τις στάσεις και τις επιταχύνσεις σε ταχύτητες έως και 20 χλμ./ώρα, ο πετρελαιοκινητήρας είναι ανενεργός και δεν καταναλώνεται καύσιμο. Εφόσον το ειδικό σύστημα διαχείρισης της ενέργειας του οχήματος ανιχνεύσει ότι απαιτείται έξτρα ισχύ για την κίνηση του οχήματος ή ότι έχει μειωθεί σημαντικά η ενέργεια που αποθηκεύεται σε ειδικές μπαταρίες, τότε αναλαμβάνει δράση και ο πετρελαιοκινητήρας.