Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των εταιρειών παγκοσμίως, η εξέλιξη νέων μοντέλων δεν έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Χαρακτηριστικά μέχρι και το 2010, συνολικά 10 νέα μοντέλα έχει επιβεβαιωθεί πως θα ξεκινήσουν την εμπορική τους πορεία και στην ελληνική αγορά.
Η πρόσφατη χρηματοπιστωτική κρίση που πλήττει και την αγορά των επαγγελματικών οχημάτων, έχει ωθήσει πολλές από τις εταιρείες σε μια άτυπη μορφή «εσωστρέφειας» η οποία περιλαμβάνει αναδιάρθρωση της λειτουργίας τους, περιορισμό της παραγωγής τους κ.ά. Το σίγουρο είναι πως οι δαπάνες που επιδεικνύουν στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες στην Έρευνα και Εξέλιξη νέων οχημάτων δεν έχει περιοριστεί παρά ελάχιστα.
Οι πληροφορίες του www.autotritipro.gr αναφέρουν πως μέχρι και το τέλος του 2010 αναμένεται να παρουσιαστεί μια ιδιαίτερα μεγάλη ποικιλία νέων μοντέλων, εκ των οποίων ωστόσο μόλις δέκα επιβεβαιώνεται πως θα διατεθούν και στην ελληνική αγορά μέσα στο προσεχές διάστημα.
Σε αυτά συγκαταλέγονται μοντέλα όπως τα ανανεωμένα Mitsubishi L200 και Fuso Canter, τα νέα Piaggio Porter, Nissan NV200, Ford Ranger και VW Amarok ενώ αναμένονται και νέες εκδόσεις των Iveco Daily, Citroen Berlingo κ.ά. Πιο αναλυτικά
Citroen Berlingo Crew Van
Στην Ελλάδα: Μέσα στο 2010
Tο Berlingo Crew Van που διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Γαλλικού ελαφρού επαγγελματικού χάρη στην ύπαρξη δύο σειρών καθισμάτων αλλά και ενός «κλασικού» χώρου φόρτωσης χωρίς παράθυρα.
Έως και πέντε ενήλικοι επιβάτες μπορούν να φιλοξενηθούν με άνεση σε ισάριθμες θέσεις του Berlingo Crew Van ωστόσο πίσω από την δεύτερη σειρά καθισμάτων υπάρχει ένα προστατευτικό χωροδικτύωμα που διαχωρίζει την καμπίνα από έναν μεγάλο χώρο φόρτωσης χωρίς πλευρικά παράθυρα.
Με όλα τα καθίσματα στην προκαθορισμένη θέση τους, το μήκος του χώρου φόρτωσης ανέρχεται στα 1.320 χλστ., ενώ όταν η δεύτερη σειρά αναδιπλωθεί, η συγκεκριμένη διάσταση αυξάνεται στα 1.805 χλστ. Αντίστοιχα ο ωφέλιμος όγκος των προϊόντων που είναι σε θέση να υποστηρίξει η έκδοση Crew Van κυμαίνεται από τα 2,4- 3,35 κ.μ. Καταλήγοντας αξίζει να σημειώσουμε πως το μέγιστο πλάτος της καρότσας ορίζεται στα 1.230 χλστ., το ύψος της στα 1.250 χλστ. ενώ το ωφέλιμο φορτίο ανέρχεται στα 716 κιλά.
Ford Ranger
Στην Ελλάδα: Αρχές του 2010
Στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση της Γενεύης, η Ford παρουσίασε την νέα γενιά του Ranger το οποίο σε σχέση με τον προκάτοχο του εμφανίζει σημαντικές διαφορές σε ότι αφορά τόσο στην σχεδίαση όσο και στα μηχανικά του μέρη.
Εξακολουθώντας να προσφέρεται με τρεις τύπους καμπίνας (Single Cab, RAP –Rear Access Panel- Cab και Double Cab), το νέο Ranger αναμένεται στην χώρα μας περίπου στις αρχές του 2010.
Στις βασικές σχεδιαστικές διαφορές του σε σχέση με το μοντέλο που διατίθεται αυτή την στιγμή και στην χώρα μας περιλαμβάνονται η πλήρως ανανεωμένη μάσκα με τις τρεις φαρδιές γρίλιες, τα νέα εμπρός φωτιστικά σώματα και ο επανασχεδιασμένος προφυλακτήρας με την μεγάλη εισαγωγή αέρα στο κάτω μέρος του και τους ενσωματωμένους προβολείς ομίχλης.
Ο χώρος φόρτωσης αναμένεται να έχει τις ίδιες διαστάσεις με αυτές του υπάρχοντος μοντέλου (μήκος από 1.530- 2.280 χλστ.) ενώ παραμένουν και οι Duratorq TDCi πετρελαιοκινητήρες των 2,5 και 3,0 λίτρων που αποδίδουν ισχύ 143 και 156 ίππων και μέγιστη ροπή 330 και 380 Nm αντίστοιχα.
Iveco EcoDaily
Στην Ελλάδα: Αρχές 2010
Τα νέα «EcoDaily» έχουν να επιδείξουν νέες εκδόσεις των κινητήρων των 2,3 και 3,0 λίτρων που περιλαμβάνονται στην γκάμα του.
Πιο συγκεκριμένη για τον κινητήρα των 2,3 λίτρων της Fiat Powertrain διατηρούνται οι εκδόσεις με ισχύ 96, 116 και 136 ίππων ωστόσο προσφέρονται και δύο νέες εκδόσεις με ισχύ 106 και 126 ίππων. Αντίστοιχα στον κινητήρα των 3,0 λίτρων διατηρούνται οι εκδόσεις των 146 και 176 ίππων και προστίθενται δύο νέες εκδόσεις με ισχύ 140 και 170 ίππων. Στον μικρότερης χωρητικότητας κινητήρα, η μέγιστη αποδιδόμενη ροπή κυμαίνεται από τα 240- 320 Nm ενώ για τον 3,0λιτρο κινητήρα η μέγιστη διαθέσιμη ισχύ ανέρχεται από τα 350- 400 Nm. Παράλληλα υπάρχουν και εκδόσεις του κινητήρα των 3,0 λίτρων, ισχύος 82 και 136 ίππων που θα κάνουν χρήση φυσικού αερίου ως καύσιμο (μέχρι το καλοκαίρι του 2010 σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει η Iveco.
Όλοι οι προαναφερθέντες κινητήρες και οι εκδόσεις τους θα καλύπτουν τις προδιαγραφές της Euro 4 ενώ οι νέες εκδόσεις των 140 και 170 ίππων καθώς και αυτές που βασίζονται στην χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου (φυσικό αέριο- CNG) θα καλύπτουν και τις προδιαγραφές των EEV που ουσιαστικά είναι αυστηρότερες της Euro 5.
Mitsubishi Fuso Canter
Στην Ελλάδα: Οκτώβριος 2009
Το νέο Fuso Canter θα εξακολουθήσει να προσφέρεται με τέσσερις διαφορετικούς τύπους καμπίνας, κοντή (3 ατόμων), διπλή (7 ατόμων), στενή (πλάτους 1.695 χλστ.) και φαρδιά (πλάτους 1.995 χλστ.). Η νέα μάσκα θα φιλοξενεί το λογότυπο της Mitsubishi Fuso ενώ ο επανασχεδιασμένος προφυλακτήρας είναι τοποθετημένος πιο ψηλά προσδίδοντας έναν έντονο δυναμισμό στο αμάξωμα.
Σε ότι αφορά στις διάφορες εκδόσεις του νέου Fuso Canter, αξίζει να σημειώσουμε πως το Ιαπωνικό ελαφρύ φορτηγό προσφέρεται με μεικτό βάρος από 3,5- 7,5t. και επτά διαφορετικά μήκη μεταξονίου (από 2.500- 4.470 χλστ.).
Η πιο σημαντική αλλαγή που εμφανίζει το νέο Canter αφορά στην γκάμα των μηχανικών του συνόλων καθώς ένας νέος 3,0λιτρος υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας με common-rail και τουρμπίνα με μεταβλητή γεωμετρία, αντικαθιστά τους δύο προηγούμενους των 3,0 και 4,9 λίτρων.
Το εν λόγω σύνολο θα προσφέρεται σε εκδόσεις με ισχύ 130, 145 και 175 ίππων και αντίστοιχη μέγιστη ροπή 300, 370 και 430 Nm.
Στις πρώτες εκδοχές του κάνει χρήση της τεχνολογίας EGR προκειμένου να καλύψει τις προδιαγραφές της Euro 5 ενώ η κορυφαία έκδοση των 175 ίππων κάνει χρήση της τεχνολογίας DCR (BlueTec) η οποία προβλέπει την προσθήκη AdBlue κατά την επεξεργασία των καυσαερίων.
Χάρη στις επίμονες προσπάθειες των μηχανικών της Mitsubishi Fuso σε συνεργασία με την Fiat Powertrain, ο νέος αυτός κινητήρας προσφέρει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 5%- 8% ενώ και το κόστος χρήσης και συντήρησης του έχει μειωθεί κατά 20% περίπου.
Mitsubishi L200
Στην Ελλάδα: Σεπτέμβριος 2009
Σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει η Mitsubishi Motors, το νέο L200 θα είναι διαθέσιμο με αυξημένο μήκος του χώρου φόρτωσης για τις εκδόσεις με την επιμηκημένη και την διπλή καμπίνα ενώ και ο κινητήρων των 2,5 λίτρων θα είναι ισχυρότερος.
Σε ότι αφορά στις μεταφορικές δυνατότητες του ανανεωμένου L200, το Ιαπωνικό μοντέλο θα προσφέρεται με αυξημένο κατά 18 εκ. μήκος αμαξώματος και αντίστοιχη αύξηση του μήκους του χώρου φόρτωσης.
Παράλληλα αναμένεται να υπάρξουν και σαφείς αναβαθμίσεις στην ιπποδύναμη του 2,5λιτρου υπερτροφοδοτούμενου πετρελαιοκινητήρα καθώς πλέον οι εκδόσεις με ισχύ 134 και 167 ίππων που προσφέρονται και στην ελληνική αγορά αντικαθίστανται από αντίστοιχες 178 ίππων.
Nissan NV200
Στην Ελλάδα: Ιανουάριος 2010
Το νέο ελαφρύ επαγγελματικό της Nissan θα προσφέρεται σε εκδόσεις επιβατικές (έως 7 ατόμων) και ως Van.
Με βασικότερο του χαρακτηριστικό την ελκυστική σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικού, το νέο NV200 θα διακρίνεται για τις μεγάλες μεταφορικές του δυνατότητες, τους άνετους χώρους για όλους τους επιβάτες και τον πληρέστατο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας όπου θα περιλαμβάνονται (ορισμένα από αυτά προαιρετικά) στοιχεία όπως κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά παράθυρα, ESP, ABS, Brake Assist, EBD, δύο μετωπικοί- πλευρικοί αερόσακοι κ.ά.
Με συνολικό μήκος αμαξώματος που δεν υπερβαίνει τα 4,4 μέτρα, το NV200 προσφέρει χώρο φόρτωσης με μήκος έως και 2.040 χλστ. ενώ το ωφέλιμο φορτίο που θα είναι σε θέση να υποστηρίξει ανέρχεται έως και στα 771 κιλά.
Καταλήγοντας αξίζει να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, η γκάμα των μηχανικών του συνόλων θα περιλαμβάνει έναν βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων (1.598 κ.εκ.) με ισχύ 108 ίππων και ροπή 153 Nm καθώς και έναν πετρελαιοκινητήρα 1,5 λίτρων (1.461 κ.εκ.) με μέγιστη ιπποδύναμη της τάξης των 86 ίππων και ροπή 200 Nm αντίστοιχα.
Piaggio Porter
Στην Ελλάδα: Σεπτέμβριος 2009
Το Ιταλικό μοντέλο που έχει καταφέρει να κερδίσει την εκτίμηση μιας μεγάλης γκάμα επαγγελματιών χάρη στις εξαιρετικά περιορισμένες διαστάσεις του και τις μεγάλες μεταφορικές του δυνατότητες, έχει πλέον δεχθεί σημαντικές αισθητικές βελτιώσεις που εστιάζονται στην νέα μάσκα κατά φωτιστικά σώματα, ενώ έχει βελτιωθεί και η ακαμψία του πλαισίου αλλά και της καμπίνας.
Στο εσωτερικό του οχήματος απαντώνται ένα νέο και πιο αναπαυτικό κάθισμα για τον οδηγό ενώ ένα επανασχεδιαστεί το ταμπλό, η κεντρική κονσόλα και ο πίνακας οργάνων. Ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι σημαντικά εμπλουτισμένος ενώ θα προσφέρεται και ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης (EPS).
Σε ότι αφορά στους κινητήρες του οχήματος, διατηρείται το μηχανικό σύνολο των 1,3 λίτρων που αποδίδει ισχύ 65 ίππων ενώ θα παρέχεται και η δυνατότητα απόκτησης του Ιταλικού μοντέλου με κινητήρα που κάνει χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου.
Συγκεκριμένα οι εκδόσεις Eco-Power κάνουν χρήση τόσο της αμόλυβδης βενζίνης όσο και του υγραερίου ως καύσιμο ενώ οι εκδόσεις Green-Power βασίζονται στην χρήση αμόλυβδης βενζίνης και μεθανόλης.
Καταλήγοντας αξίζει να υπενθυμίσουμε πως το Porter είναι σε θέση να υποστηρίξει ανάλογα με τον τύπο και την έκδοση του (Van, Pick-Up, Deck κ.ά.) ωφέλιμο φορτίο 520- 850 κιλών.
Toyota Hilux
Στην Ελλάδα: Φθινόπωρο 2009
Ως γνωστόν, μέσα στο 2009 η Toyota παρουσίασε το νέο ανανεωμένο Hilux που επιδεικνύει αρκετές και σημαντικές διαφορές σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο τόσο σχεδιαστικά όσο και σε επίπεδο μηχανικών μερών και εξοπλισμού.
Χωρίς να υπάρχουν προς το παρόν περισσότερες πληροφορίες από την ελληνική αντιπροσωπεία, πηγές του www.autotritipro.gr αναφέρουν πως μέσα στο φθινόπωρο του τρέχοντος έτους αναμένεται να λανσαριστεί και την ελληνική αγορά μια νέα έκδοση του κορυφαίου σε πωλήσεις ελαφρού επαγγελματικού στην χώρα μας, με έναν αναβαθμισμένο κινητήρα 2,5 λίτρων ο οποίος θα αποδίδει ισχύ 144 ίππων (από 120 ίππους που προσφέρει στην παρούσα φάση).
Volvo FM, FH, FH16
Στην Ελλάδα: 1ο 6μηνο 2010
Πιο συγκεκριμένα, μέσα στο επόμενο έτος τοποθετούνται χρονικά οι πρώτες παραδόσεις του ισχυρότερου φορτηγού μαζικής παραγωγής καθώς το Volvo FH16 με τον κινητήρα των 700 ίππων θα λανσαριστεί και στην χώρα μας.
Ο νέος 16λιτρος κινητήρας D16G της Σουηδικής εταιρείας αποδίδει ισχύ 700 ίππων και ροπή 3.150 Nm καλύπτοντας παράλληλα τις προδιαγραφές της Euro 5. Το εν λόγω μηχανικό σύνολο θα είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις του FH16 με ισχύ 540, 600 και 700 ίππων και αντίστοιχη ροπή 2.650, 2.800 και 3.150 Nm.
Πέραν του νέου –ισχυρότερου- κινητήρα, το FH16 έχει να επιδείξει και αρκετές ακόμα διαφοροποιήσεις που αφορούν στην σχεδίαση τόσο του αμαξώματος όσο και του εσωτερικού όπου έχουν βελτιωθεί οι χώροι καθώς και το επίπεδο του εξοπλισμού.
Ωστόσο το νέου Volvo FH16 των 700 ίππων δεν είναι το μοναδικό νέο μοντέλο που αναμένεται να λανσάρει μέσα στο 2010 η Σουηδική εταιρεία στην χώρα μας. Αρκετές αλλαγές έχουν σημειωθεί και στα FM και FH τα οποία αναμένονται στην ελληνική αγορά μέσα στο ίδιο διάστημα. Συγκεκριμένα η γκάμα εκδόσεων των FM, FH (αλλά και του FH16) περιλαμβάνει πλέον και νέους τύπους σασί, αξόνων κ.ά. με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί σημαντικό το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο που είναι σε θέση να υποστηρίξουν.
Καταλήγοντας αξίζει να αναφερθούμε στην νέα και πιο φιλική προς το περιβάλλον γκάμα κινητήρων που έχει να επιδείξει η Volvo Trucks για τα βαρέα φορτηγά της.
Ο κινητήρας D13C (Euro5) είναι διαθέσιμος σε εκδόσεις με ισχύ 380, 420, 460 και 500 ίππων για το FM και σε εκδόσεις με ισχύ 420, 460, 500 και 540 ίππων στο Volvo FH. Εκδόσεις του εν λόγω κινητήρα που καλύπτουν τις προδιαγραφές EEV θα είναι διαθέσιμες με ισχύ 420, 460 και 500 ίππων για τα Volvo FM και FH.
O Volvo D11C θα προσφέρεται σε εκδόσεις Euro 5 με ισχύ 330, 370, 410 και 450 ίππων για το Volvo FM και σε εκδόσεις EEV με ισχύ 330, 370 και 410 ίππων για το ίδιο μοντέλο.
Καταλήγοντας, εκδόσεις Euro 5 του υπερτροφοδοτούμενου πετρελαιοκινητήρα D7F θα είναι διαθέσιμες με ισχύ 240, 260, και 290 ίππων για το Volvo FL ενώ στο Volvo FE θα αποδίδει ισχύ 240, 260, 300 και 340 ίππων.
VW Amarok
Στην Ελλάδα: Καλοκαίρι 2010
Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της VW το ελαφρύ ημιφορτηγό θα είναι διαθέσιμο σε διπλοκάμπινες εκδόσεις ενώ λίγο αργότερα θα ξεκινήσει και η εμπορική πορεία των εκδόσεων του με μονή ή επιμηκημένη καμπίνα.
Με μήκος αμαξώματος που θα ανέρχεται στα 5,18 μέτρα, το Amarok θα διακρίνεται για τον έντονο δυναμισμό τόσο του αμαξώματος όσο και του εσωτερικού της καμπίνας των επιβατών. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες θα προσφέρει χώρο φόρτωσης 1,55 μ. στις διπλοκάμπινες εκδόσεις γεγονός που το τοποθετεί στην κορυφή της κατηγορίας των Pick-Up σε αυτόν τον τομέα ενώ έχει ανακοινωθεί πως το ωφέλιμο φορτίο του θα υπερβαίνει τον ένα τόνο.
Σε ότι αφορά στους κινητήρες, κύκλοι της VW έχουν αφήσει να διαρρεύσει πως το Amarok θα προσφέρεται με –νέας γενιάς- υπερτροφοδοτούμενους πετρελαιοκινητήρες TDI ενώ σε αγορές όπως η ελληνική θα προσφέρονται και βενζινοκίνητες εκδόσεις με κινητήρες TSI (με αυξημένη ιπποδύναμη σε σχέση με τις υπάρχουσες εκδόσεις που προσφέρονται στους υπολοίπους εκπροσώπους της VW στην παρούσα φάση).