Παρά τις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των διεθνών κατασκευαστριών εταιρειών, η εξέλιξη νέων μοντέλων δεν έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μέχρι και το 2010, συνολικά 5 νέα μοντέλα Van έχει επιβεβαιωθεί πως θα ξεκινήσουν την εμπορική τους πορεία και στην ελληνική αγορά.
Citroen Berlingo Crew Van Χωρίς να επιβεβαιώνεται επίσημα στην παρούσα φάση από την ελληνική αντιπροσωπεία της Citroen, μια νέα έκδοση του Berlingo αναμένεται να λανσαριστεί και στην χώρα μας μέσα στο επόμενο έτος.
Αναφερόμαστε στο Berlingo Crew Van που διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Γαλλικού ελαφρού επαγγελματικού χάρη στην ύπαρξη δύο σειρών καθισμάτων αλλά και ενός «κλασικού» χώρου φόρτωσης χωρίς παράθυρα.
Έως και πέντε ενήλικοι επιβάτες μπορούν να φιλοξενηθούν με άνεση σε ισάριθμες θέσεις του Berlingo Crew Van ωστόσο πίσω από την δεύτερη σειρά καθισμάτων υπάρχει ένα προστατευτικό χωροδικτύωμα που διαχωρίζει την καμπίνα από έναν μεγάλο χώρο φόρτωσης χωρίς πλευρικά παράθυρα.
Το εν λόγω διαχωριστικό μπορεί να αφαιρεθεί ή και μετακινηθεί καθώς τα καθίσματα της δεύτερης σειράς αναδιπλώνονται πλήρως προκειμένου να αυξηθεί ο ωφέλιμος όγκος του χώρου φόρτωσης.
Με όλα τα καθίσματα στην προκαθορισμένη θέση τους, το μήκος του χώρου φόρτωσης ανέρχεται στα 1.320 χλστ., ενώ όταν η δεύτερη σειρά αναδιπλωθεί, η συγκεκριμένη διάσταση αυξάνεται στα 1.805 χλστ. Αντίστοιχα ο ωφέλιμος όγκος των προϊόντων που είναι σε θέση να υποστηρίξει η έκδοση Crew Van κυμαίνεται από τα 2,4- 3,35 κ.μ. Καταλήγοντας αξίζει να σημειώσουμε πως το μέγιστο πλάτος της καρότσας ορίζεται στα 1.230 χλστ., το ύψος της στα 1.250 χλστ. ενώ το ωφέλιμο φορτίο ανέρχεται στα 716 κιλά.
Τυχόν διαφορές με τις υπόλοιπες εκδόσεις αναφορικά με την γκάμα των κινητήρων ή τον εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας δεν έχουν γίνει γνωστές ωστόσο γνωρίζουμε πως ως στάνταρτ θα προσφέρονται οι δύο πλευρικές συρόμενες θύρες.
Iveco EcoDaily
To δημοφιλές Ιταλικό ελαφρύ επαγγελματικό μοντέλο προσφέρεται σε εκδόσεις με μεικτό βάρος από 2,8- 7,0t. Για τις εκδόσεις καμπίνας- σασί, το Daily προσφέρεται με μεταξόνια μήκους από 3.000- 4.750 χλστ. και αμαξώματα και αμάξωμα με μήκος ές και 6.200 χλστ. Αντίστοιχα οι εκδόσεις Van του Daily προσφέρονται με μεταξόνια από 3.000- 3.950 χλστ., χώρο φόρτωσης με ωφέλιμο όγκο από 7,0- 17,0 κ.μ. και τρία διαφορετικά ύψη οροφή (1.545, 1.900 και 2.100 χλστ.).
Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε πως το Daily προσφέρεται σε περισσότερες από 7.000 εκδόσεις με κινητήρες ισχύος από 96- 176 ίππους καθώς και μια μεγάλη ποικιλία αναφορικά με την δομή και την διάταξη των επιμέρους μηχανικών του μερών σε ότι αφορά στα συστήματα κινητήρα και μετάδοσης της κίνησης, τους άξονες, τις αναρτήσεις κ.ά.
Ωστόσο τα σημαντικά νέα από το στρατόπεδο της Ιταλικής εταιρείας αναφορικά με την γκάμα του Daily αφορούν σε μια νέα σειρά εκδόσεων του που παρουσιάστηκαν πρόσφατα και αναμένονται και στην χώρα μας στις αρχές του 2010. Τα νέα «EcoDaily» -όπως είναι η επίσημη ονομασία που επέλεξε η Iveco- έχουν να επιδείξουν νέες εκδόσεις των κινητήρων των 2,3 και 3,0 λίτρων που περιλαμβάνονται στην γκάμα του.
Πιο συγκεκριμένη για τον κινητήρα των 2,3 λίτρων της Fiat Powertrain διατηρούνται οι εκδόσεις με ισχύ 96, 116 και 136 ίππων ωστόσο προσφέρονται και δύο νέες εκδόσεις με ισχύ 106 και 126 ίππων. Αντίστοιχα στον κινητήρα των 3,0 λίτρων διατηρούνται οι εκδόσεις των 146 και 176 ίππων και προστίθενται δύο νέες εκδόσεις με ισχύ 140 και 170 ίππων. Στον μικρότερης χωρητικότητας κινητήρα, η μέγιστη αποδιδόμενη ροπή κυμαίνεται από τα 240- 320 Nm ενώ για τον 3,0λιτρο κινητήρα η μέγιστη διαθέσιμη ισχύ ανέρχεται από τα 350- 400 Nm. Παράλληλα υπάρχουν και εκδόσεις του κινητήρα των 3,0 λίτρων, ισχύος 82 και 136 ίππων που θα κάνουν χρήση φυσικού αερίου ως καύσιμο (μέχρι το καλοκαίρι του 2010 σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει η Iveco.
Όλοι οι προαναφερθέντες κινητήρες και οι εκδόσεις τους θα καλύπτουν τις προδιαγραφές της Euro 4 ενώ οι νέες εκδόσεις των 140 και 170 ίππων καθώς και αυτές που βασίζονται στην χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου (φυσικό αέριο- CNG) θα καλύπτουν και τις προδιαγραφές των EEV που ουσιαστικά είναι αυστηρότερες της Euro 5.
Καταλήγοντας αξίζει να σημειώσουμε πως πλέον όλες οι εκδόσεις το Iveco (και οι νέες EcoDaily) θα είναι διαθέσιμες –έστω και προαιρετικά- με το νέο αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων, έξι σχέσεων, με την ονομασία «AGile».
Mitsubishi Fuso Canter
Μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται να ξεκινήσει και στην ελληνική αγορά η διάθεση του νέου Mitsubishi Fuso Canter. Το νέο μοντέλο εμφανίζει αρκετές σχεδιαστικές διαφορές σε σχέση με τον προκάτοχο του, είναι ελαφρύτερο (απόβαρο) με αποτέλεσμα να διασφαλίζεται μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο σε όλες τις εκδόσεις του ενώ το πιο σημαντικό νέο στοιχείο είναι ο νέος 3,0λιτρος κινητήρας, τεχνολογίας Euro5, που θα αποτελεί την μοναδική επιλογή στην γκάμα των μηχανικών του συνόλων.
Το νέο Fuso Canter θα εξακολουθήσει να προσφέρεται με τέσσερις διαφορετικούς τύπους καμπίνας, κοντή (3 ατόμων), διπλή (7 ατόμων), στενή (πλάτους 1.695 χλστ.) και φαρδιά (πλάτους 1.995 χλστ.). Η νέα μάσκα θα φιλοξενεί το λογότυπο της Mitsubishi Fuso ενώ ο επανασχεδιασμένος προφυλακτήρας είναι τοποθετημένος πιο ψηλά προσδίδοντας έναν έντονο δυναμισμό στο αμάξωμα. Σε ότι αφορά στις διάφορες εκδόσεις του νέου Fuso Canter, αξίζει να σημειώσουμε πως το Ιαπωνικό ελαφρύ φορτηγό προσφέρεται με μεικτό βάρος από 3,5- 7,5t. και επτά διαφορετικά μήκη μεταξονίου (από 2.500- 4.470 χλστ.).
Η πιο σημαντική αλλαγή που εμφανίζει το νέο Canter αφορά στην γκάμα των μηχανικών του συνόλων καθώς ένας νέος 3,0λιτρος υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας με common-rail και τουρμίνα με μεταβλητή γεωμετρία, αντικαθιστά τους δύο προηγούμενους των 3,0 και 4,9 λίτρων.
Το εν λόγω σύνολο θα προσφέρεται σε εκδόσεις με ισχύ 130, 145 και 175 ίππων και αντίστοιχη μέγιστη ροπή 300, 370 και 430 Nm.
Στις πρώτες εκδοχές του κάνει χρήση της τεχνολογίας EGR προκειμένου να καλύψει τις προδιαγραφές της Euro 5 ενώ η κορυφαία έκδοση των 175 ίππων κάνει χρήση της τεχνολογίας DCR (BlueTec) η οποία προβλέπει την προσθήκη AdBlue κατά την επεξεργασία των καυσαερίων.
Χάρη στις επίμονες προσπάθειες των μηχανικών της Mitsubishi Fuso σε συνεργασία με την Fiat Powertrain, ο νέος αυτός κινητήρας προσφέρει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 5%- 8% ενώ και το κόστος χρήσης και συντήρησης του έχει μειωθεί κατά 20% περίπου. Σε συνδυασμό με τον νέο κινητήρα, η Mitsubishi θα λανσάρει με το νέο Fuso Canter και ένα ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων της ZF το οποίο έχει εξελιχθεί με γνώμονα την ευκολία εναλλαγής των σχέσεων και την μέγιστη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του νέου κινητήρα.
Η δεξαμενή καυσίμου του νέου Fuso Canter είναι πλαστική προκειμένου να μειωθεί το συνολικό βάρος του οχήματος και αξίζει να σημειώσουμε πως το ωφέλιμο φορτίο του Ιαπωνικού φορτηγού ανέρχεται έως και στα 5.020 κιλά στις εκδόσεις με μεικτό βάρος 7,5t. Τέλος πληροφοριακά αναφέρουμε πως οι εκδόσεις του Fuso Canter με ισχύ 175 ίππων θα λανσαριστούν και στην ελληνική αγορά μέσα στον Φεβρουάριο του 2010 ενώ λίγο αργότερα θα είναι διαθέσιμες και εκδόσεις του μοντέλου που καλύπτουν τις προδιαγραφές των EEV αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων.
Nissan NV200
Μέσα στον Ιανουάριο του 2010 αναμένεται και στην χώρα μας το νέο Nissan NV200, το πρώτο από μια νέα γενιά επαγγελματικών οχημάτων (13 συνολικά) που η Ιαπωνική εταιρεία έχει ανακοινώσει πως θα παρουσιάσει μέχρι και το 2012.
Το νέο ελαφρύ επαγγελματικό της Nissan θα προσφέρεται σε εκδόσεις επιβατικές (έως 7 ατόμων) και ως Van.
Με βασικότερο του χαρακτηριστικό την ελκυστική σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικού, το νέο NV200 θα διακρίνεται για τις μεγάλες μεταφορικές του δυνατότητες, τους άνετους χώρους για όλους τους επιβάτες και τον πληρέστατο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας όπου θα περιλαμβάνονται (ορισμένα από αυτά προαιρετικά) στοιχεία όπως κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά παράθυρα, ESP, ABS, Brake Assist, EBD, δύο μετωπικοί- πλευρικοί αερόσακοι κ.ά.
Με συνολικό μήκος αμαξώματος που δεν υπερβαίνει τα 4,4 μέτρα, το NV200 προσφέρει χώρο φόρτωσης με μήκος έως και 2.040 χλστ. ενώ το ωφέλιμο φορτίο που θα είναι σε θέση να υποστηρίξει ανέρχεται έως και στα 771 κιλά.
Καταλήγοντας αξίζει να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, η γκάμα των μηχανικών του συνόλων θα περιλαμβάνει έναν βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων (1.598 κ.εκ.) με ισχύ 108 ίππων και ροπή 153 Nm καθώς και έναν πετρελαιοκινητήρα 1,5 λίτρων (1.461 κ.εκ.) με μέγιστη ιπποδύναμη της τάξης των 86 ίππων και ροπή 200 Nm αντίστοιχα.
Piaggio Porter
Μέσα στον Σεπτέμβριο έχει ανακοινωθεί από την ελληνική αντιπροσωπεία πως θα ξεκινήσει η εμπορική πορεία του νέου Porter και στην εγχώρια αγορά.
Το Ιταλικό μοντέλο που έχει καταφέρει να κερδίσει την εκτίμηση μιας μεγάλης γκάμα επαγγελματιών χάρη στις εξαιρετικά περιορισμένες διαστάσεις του και τις μεγάλες μεταφορικές του δυνατότητες, έχει πλέον δεχθεί σημαντικές αισθητικές βελτιώσεις που εστιάζονται στην νέα μάσκα κατά φωτιστικά σώματα, ενώ έχει βελτιωθεί και η ακαμψία του πλαισίου αλλά και της καμπίνας.
Στο εσωτερικό του οχήματος απαντώνται ένα νέο και πιο αναπαυτικό κάθισμα για τον οδηγό ενώ ένα επανασχεδιαστεί το ταμπλό, η κεντρική κονσόλα και ο πίνακας οργάνων. Ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι σημαντικά εμπλουτισμένος ενώ θα προσφέρεται και ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης (EPS).
Σε ότι αφορά στους κινητήρες του οχήματος, διατηρείται το μηχανικό σύνολο των 1,3 λίτρων που αποδίδει ισχύ 65 ίππων ενώ θα παρέχεται και η δυνατότητα απόκτησης του Ιταλικού μοντέλου με κινητήρα που κάνει χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου.
Συγκεκριμένα οι εκδόσεις Eco-Power κάνουν χρήση τόσο της αμόλυβδης βενζίνης όσο και του υγραερίου ως καύσιμο ενώ οι εκδόσεις Green-Power βασίζονται στην χρήση αμόλυβδης βενζίνης και μεθανόλης.
Καταλήγοντας αξίζει να υπενθυμίσουμε πως το Porter είναι σε θέση να υποστηρίξει ανάλογα με τον τύπο και την έκδοση του (Van, Pick-Up, Deck κ.ά.) ωφέλιμο φορτίο 520- 850 κιλών.