Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να επέλθει η τελική συμφωνία αναφορικά με τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 στην ΕΕ για τον κλάδο των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.

«Τα πρότυπα CO2 των φορτηγών πρέπει να είναι εφικτά»

Εν αναμονή των τελικών διαπραγματεύσεων στην ΕΕ αναφορικά με τη θέσπιση νέων στόχων μείωσης των εκπομπών ρύπων στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, ο ACEA προειδοποιεί πως αυτά πρέπει να είναι ρεαλιστικά.

 
Πιο συγκεκριμένα, μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναφορικά με την θέσπιση των νέων ορίων για τις εκπομπές ρύπων των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, που θα ισχύσουν για την επόμενη 10ετία και στο πλαίσιο αυτό, με σχετική ανακοίνωση του, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA: European Automobile ManufacturerΆs Association) τονίζει τη στήριξη του σε αυτήν την προσπάθεια ωστόσο, σπεύδει για ακόμη μια φορά να επιστήσει την προσοχή στο ότι, τα εν λόγω μέτρα που θεσμοθετηθούν για πρώτη φορά, επιβάλλεται να συνοδεύονται από το αντίστοιχο πακέτο μέτρων που θα καλύπτουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τόσο οι κατασκευαστές οχημάτων όσο και οι μεταφορείς.
 
Ο Γενικός Γραμματέας του ACEA, κ. Erik Jonnaert, δήλωσε σχετικά πως: «… Μέχρι τώρα, τα μέλη του ACEA εργάστηκαν σκληρά για τη μείωση των εκπομπών CO2 στα φορτηγά οχήματα και παραμένουν πιστά σε αυτήν τη δέσμευση τους. Ωστόσο, με την θέσπιση των νέων αυτών προτύπων, είναι ζωτικής σημασίας οι υπεύθυνοι να λάβουν υπόψη τους τα μακροχρόνια επενδυτικά προγράμματα των κατασκευαστών οχημάτων, τα μικρά επιχειρηματικά περιθώρια των μεταφορικών εταιρειών αλλά και την απουσία των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού για οχήματα με εναλλακτικούς τύπους κινητήρων» .
Στην σχετική ανακοίνωση του ACEA αναφέρεται πως προκειμένου να καλυφθούν οι ιδιαίτερα φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των εκπομπών ρύπων των φορτηγών για το 2025 και το 2030 που απεργάζεται η ΕΕ, οι μεταφορικές εταιρείες πρέπει να αποκτήσουν ένα δραστικά μεγάλο αριθμό φορτηγών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων, μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια.
Παρόλα αυτά, με βάση πρόσφατες σχετικές μελέτες, δεν υφίσταται αυτήν τη στιγμή, ούτε ένα σημείο ανεφοδιασμού για ηλεκτροκίνητα ή φορτηγά με κινητήρα υδρογόνου στην ΕΕ, χωρίς να υπάρχει και κάποιο ξεκάθαρο πλάνο για την υλοποίηση τέτοιων υποδομών στο άμεσο μέλλον.
Παράλληλα, ο ACEA θεωρεί πως επιβάλλεται να θεσπιστούν και ουσιαστικά κίνητρα για την άμεση απόκτηση φορτηγών με ιδιαίτερα χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Για τον λόγω αυτό, τα μέλη του ACEA υποστηρίζουν πως πρέπει να διατηρηθεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν μηχανισμό παροχής κινήτρων, τουλάχιστον μέχρι το 2030.
Ωστόσο, η καθιέρωση υποχρεωτικών ποσοστώσεων στις πωλήσεις, όπως το πρόγραμμα VECTO που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενδεχομένως να ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνο για τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας παραγωγής βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Επιβάλλοντας στους κατασκευαστές πως πρέπει να παράγουν έναν συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων, δεν εγγυάται την αντίστοιχη αύξηση των πωλήσεων τους, ειδικά λόγω και της απουσίας υποδομών που απαιτούνται για την λειτουργία τους, χωρίς να συνυπολογίζουμε επιπλέον παραμέτρους όπως το μειωμένο ωφέλιμο φορτίο και η μικρότερη αυτονομία που εμφανίζουν σε σχέση με τα «συμβατικά» οχήματα.
Για τον λόγο αυτό, ο κ. Jonnaert αναφέρει πως: «… Αυτό που ζητούμε πως πρέπει να συμπεριληφθεί στην νομοθεσία είναι ένα αποτελεσματικό πλαίσιο από υποστηρικτικά μέτρα τόσο για τους κατασκευαστές φορτηγών όσο και για τις μεταφορικές εταιρείες, που θα διασφαλίσουν ότι οι φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των εκπομπών CO2 θα υιοθετηθούν το συντομότερο δυνατόν και θα αποδειχθούν εφικτοί στην πράξη».
Καταλήγοντας, να αναφέρουμε πως, μέσα στην επόμενη εβδομάδα, μέσω συνεδριάσεων όπου θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, των διεθνών κυβερνήσεων και της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναμένεται να ληφθεί η τελική απόφαση σε αυτό το μείζον ζήτημα.
 

 

ΔΙΕΘΝΗ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ